Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Tavoitteen asettaminen Mitä tavoitellaan työyhteisön näkökulmasta? Mitä tavoitellaan työyhteisön näkökulmasta? Mitä koulutukselle asetettujen toiveiden takana on? Mitä koulutukselle asetettujen toiveiden takana on? "Toivotaan tietoa eri kulttuureista ja uskonnoista." kouluttaja ei ole esittelemässä omaa teoreettista osaamistaan, vaan vastaamassa koulutettavien tarpeisiin kouluttaja ei ole esittelemässä omaa teoreettista osaamistaan, vaan vastaamassa koulutettavien tarpeisiin Aurora Vasama
Tavoitteen asettaminen selkeitä teemoja, joihin keskitytään selkeitä teemoja, joihin keskitytään perehdyttäminen kommunikaation avaintekijät konfliktien hallinta Aurora Vasama
Toimiva ”monikulttuurisuuskoulutus” auttaa hahmottamaan käsitteitä ja niiden merkityksiä auttaa hahmottamaan käsitteitä ja niiden merkityksiä herättää kuulijat ja luo pitkälle kantavaa ajattelua herättää kuulijat ja luo pitkälle kantavaa ajattelua synnyttää vuoropuhelua synnyttää vuoropuhelua antaa rohkeutta ja ratkaisuja haasteellisiin tilanteisiin antaa rohkeutta ja ratkaisuja haasteellisiin tilanteisiin tuo toimintamalleja tuo toimintamalleja Aurora Vasama
Käsitteiden ja niiden merkityksien hahmottaminen heti aluksi on tärkeä tietää, mistä puhutaan heti aluksi on tärkeä tietää, mistä puhutaan termien roiskuttaminen luo sekavuutta ja saattaa aiheuttaa väärinkäsityksiä termien roiskuttaminen luo sekavuutta ja saattaa aiheuttaa väärinkäsityksiä vastustus syö koulutuksen tehoa asenteet välittyvät sanojen kautta asenteet välittyvät sanojen kautta Aurora Vasama
Kuulijoiden herättäminen ja pitkälle kantava ajattelu puhuminen kuulijoiden tasolla, ei yläpuolelta puhuminen kuulijoiden tasolla, ei yläpuolelta jos opettajan kuunteleminen on vaikeaa, kollegan kuunteleminen voi olla helpompaa kun ymmärtää kuulijoiden arkea, saa itselleen uskottavuutta huumori ei ole kiellettyä ongelmien pyyhkiminen maton alle ei anna työvälineitä, niistä puhuminen saattaa antaa Aurora Vasama
Kuulijoiden herättäminen ja pitkälle kantava ajattelu pois me-ne –asettelusta, yhteisö on aina ME pois me-ne –asettelusta, yhteisö on aina ME huomio toimintaan ja tilanteisiin huomio toimintaan ja tilanteisiin tärkein kysymys on: Mitä pitää tehdä? Aurora Vasama
Vuoropuhelun merkitys kouluttaja ei voi ottaa eikä antaa lupaa tietynlaiseen ajatteluun kouluttaja ei voi ottaa eikä antaa lupaa tietynlaiseen ajatteluun oleellista on nähdä ajattelun ja toiminnan välinen yhteys lupa tuulettaa tunteita lupa tuulettaa tunteita analyyttinen tilanteiden käsittely ärsytyksenkin läpi Aurora Vasama
Ratkaisut haasteellisiin tilanteisiin ei ohjeistusta, vaan luovaan ajatteluun rohkaisua ei ohjeistusta, vaan luovaan ajatteluun rohkaisua omien käsitysten erottaminen todellisuudesta omien käsitysten erottaminen todellisuudesta etäännyttämisen kyky etäännyttämisen kyky ammattiroolin vaatimukset ammattiroolin vaatimukset maalaisjärjen käyttöön ottaminen maalaisjärjen käyttöön ottaminen oman kulttuurisen painolastin näkeminen oman kulttuurisen painolastin näkeminen Aurora Vasama
Toimintamallien tuominen ja luominen teoriaa vain tueksi tai selitykseksi teoriaa vain tueksi tai selitykseksi katse tilanteisiin ja niissä toimimiseen, ei ihmisten taustoihin katse tilanteisiin ja niissä toimimiseen, ei ihmisten taustoihin rohkeutta omien luutuneiden rajojen rikkomiseen rohkeutta omien luutuneiden rajojen rikkomiseen tarkasteluun omat toimintatavat ja oma kulttuurinen tausta tarkasteluun omat toimintatavat ja oma kulttuurinen tausta Aurora Vasama