Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen KPEDUssa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Kurre Oulun seudun ammattiopistossa Matti Leskelä,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
2. asteen tarjottimet lv Ajankohtaiskatsaus tarjottimilla oleviin opintoihin ja tietojärjestelmien haasteisiin rehtorikokousJohanna.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Ryhmä 1.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Suomen koulutusjärjestelmä
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Työpaikkakouluttajan ABC
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
Toimintaohjeet opelle
Kurssivalinnat ykkösille
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
MIKSI LUKIOON???.
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
MIKSI LUKIOON???.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Kahden tutkinnon polku
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Laaja-alainen arviointi
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Omnia.fi/yhteishaku.
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen KPEDUssa 06.08.2012 Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen KPEDUssa Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

Opiskelijakyselyn taustatiedot 06.08.2012 Vastanneita 253. Vastaajista: 66% 16-19-vuotiaita ja 34% yli 20-vuotiaita Eniten vastanneita KSTO:lta, KAO:sta ja MSO:lta (n. 70), KEPO:lta vain 1 vastaus, KKO:lta n. 40 vastausta Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

Vastanneiden tutkinnot 1/3 (n=253) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

Vastanneiden tutkinnot 2/3 (n=253) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

Vastanneiden tutkinnot 3/3 (n=253) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

Opintojen aloittamisvuosi (n=253) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

Vastanneet opistoittain (n=253) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

Opettajakyselyn taustatiedot 06.08.2012 Vastanneita 66, joista 80% toimii ryhmänohjaajana. Vastaajista: 29 ammattiopistosta 5 Kauppaopistosta 21 MSOlta 8 Sotelta 5 K-P Opistosta Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

Vastanneet tutkinnoittain 1/3 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Useampi vastausvaihtoehto

Vastanneet tutkinnoittain 2/3 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Useampi vastausvaihtoehto

Vastanneet tutkinnoittain 3/3 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Useampi vastausvaihtoehto

Opiskelija- ja opettajakyselyn tulokset 06.08.2012 Opiskelija- ja opettajakyselyn tulokset Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari HOPS OSTU Valinnaisuus

Millä tavoin sinulle on tehty HOPS? (opiskelijat) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari K-P Opisto = yhdessä opettajan kanssa Lisätietoja kysymyksestä: yksi vastausvaihtoehto valittavana

Millä tavoin HOPS on tehty? (opet) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Lisätietoja kysymyksestä: yksi vastausvaihtoehto valittavana

Minne HOPSisi on kirjattu? (opisk.) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari K-P Opisto = paperille Lisätietoja kysymyksestä: yksi vastausvaihtoehto valittavana

Miten HOPS on kirjattu? (opet) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Lisätietoja kysymyksestä: yksi vastausvaihtoehto valittavana

HOPSin päivittäminen? (opiskelijat) Päivitetään tarvittaessa Ei tietoa, ei ole päivitetty Päivitetään opon tai RO:n kanssa, voin päivittää itse 1 krt / lukukaudessa tai lukuvuodessa, jaksoittain, tutkinnonosittain, kerran viikossa 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu: vastausten skaala Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

HOPSin päivittäminen? (opet) ”Yhdessä opiskelijoiden kanssa, tarpeen mukaan” ”Kerran vuodessa ja lisäksi tarvittaessa. ” ”Yhdessä opiskelijoiden kanssa tutkinnonosittain n. 4 kk välein, ja tarpeen mukaan.” ”Opiskelijoiden tilanteissa tapahtuvien muutosten mukaa, esim sairaslomat. Yleisesti 1-2 kertaa vuodessa tarkastetaan opintojen eteneminen” ”primukseen kirjataan muutokset silloin kun opiskelijat käyvät henkilökohtaisesti keskustelemassa” ”Säännöllisesti opintojen aikana jaksojen alussa” ”Opiskelun alussa ja myöhemmin tarpeen mukaan.” 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu vastausten skaala Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

Onko sinulle tunnistettu /tunnustettu osaamista? (opisk.) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari K-P Opisto = EOS Lisätietoja kysymyksestä: useampi vastausvaihtoehto valittavissa

Mihin opintoihin olet tunnistanut /tunnustanut osaamista? (opet) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Lisätietoja kysymyksestä: useampi vastausvaihtoehto valittavissa

Millaista osaamista sinulle on tunnistettu/tunnustettu? (opisk.) Lukio-opinnot Työkokemus, kesätyö, työharjoittelu (ravintola-ala, grilli, lastenhoito, kotihoito) Tietotekniikka, äidinkieli, ruotsi Aiemmat opinnot: perhepäivähoitaja, koulunkäyntiavustaja, lastenhoitaja, henkilökohtainen avustaja, avoimen yliopiston opinnot, isoskoulutus, valmentava koulutus Hygienia, EA Joitakin harrastuksia kuten liikunta, musiikki, VPK Aseptiikka ja osa ravitsemusopinnoista Sosiaaliset taidot 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu vastausten skaala, ensimmäisenä yleisin vastaus Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

Millaista osaamista olet tunnistanut/tunnustanut? (opet) Aiempia opintoja: lukio tai toisen alan ammattiopinnot, ammattistartti Työkokemus, kesätyö, työharjoittelu Harrastukset, harraste-opinnot (taide) Varusmiespalvelu Autokoulu Kv-matkat Omakohtainen hoiva-alan kokemus 57 vastausta, joista ainoastaan yksi: ”meillä opot huolehtivat opintojen tunnistamisesta” 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu vastausten skaala, ensimmäisenä yleisin vastaus Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

Millä tavoin ja koska OSTUsta on tiedotettu? (opiskelijat) Opintoja ennen, opintojen alussa, opintojen alussa ja aikana, opintojen lopussa, opintojakson alussa, lukukauden alussa, ennen tutkinnon osaa, en osaa sanoa/en ymmärrä kysymystä ”Asiasta on pääasiassa keskusteltu HOPSin tekemisen yhteydessä jokaisen oppilaan kanssa erikseen.” ”Opintojen alussa ja sen aikana asian tullessa esille. Opettajat ovat maininneet asiasta, ja opo myös.” ”Osaaminen on tunnistettu ennen opiskelun alkamista sekä ennen jokaista tutkinnon osaa.” ”Ei ole tiedotettu. Ilmesty vain Wilmaan.” ”Ei ole tiedotettu, opettajilla negatiivinen asenne koko touhuun.” ”Osaamisen tunnustamisesta ei ole puhuttu mitään tai jos on, asia on esitetty hyvin epäselvästi. Ihmetyttää miksei osaamisen tunnustamisesta ole puhuttu enempää ja se vähän harmittaa, koska opinnot ovat pian lopussa” ”Itse on pitänyt olla kuusella” 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu vastausten skaala Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

Miten ja missä vaiheessa olet tiedottanut OSTUsta? (opet) Opintojen alussa Opintojen alussa ja aikana Opintojen alussa ja ennen uutta opintojaksoa Hakuvaiheessa, ryhmänohjaajan tunnilla, opotunnilla ”Ne ovat tulleet esiin tapauskohtaisesti. Yleensä opiskelija on itse ottanut minuun yhteyttä.” ”Jos on suorittanut muita opintoja. Ei mitään kesähommia ja eikä muita kotkotuksia.” ”opintojen alussa ( tod. koottaessa, jos puuttuu kursseja) ” 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu vastausten skaala Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

Miten opintojen valinnaisuudesta on tiedotettu? (opiskelijat) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari K-P Opisto = opo kertoi Lisätietoja kysymyksestä: useampi vastausvaihtoehto valittavissa

Millä tavoin opintojen valinnaisuudesta tiedotetaan? (opet) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Lisätietoja kysymyksestä: useampi vastausvaihtoehto valittavissa

Kuinka hyvin valinnat ovat toteutuneet? (opiskelijat) 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari K-P Opisto = hyvin Lisätietoja kysymyksestä: yksi vastausvaihtoehto valittavissa

Millä tavoin valinnaiset toteutetaan? ½ (opet) Ammattiopisto: lähinnä ryhmälähtöisesti al. työelämän tarpeet huomioiden, tilanteen salliessa yksilöllisesti, yksilöllisesti erilaisia oppimisympäristöjä hyödyntäen, jatko-opintoja ajatellen ohjaavana ”periaatteina on toiveiden, taipumusten ja kykyjen lisäksi opiskelijan työllistyminen” ”Vapaasti valittavat opinnot toteutettiin aiemmin ryhmälähtöisesti ryhmän enemmistöpäätöksellä. Mutta tulevana lukuvuonna kaksi ryhmää sekoitetaan valintojen mukaan, jotta opiskelijoiden toiveet voidaan toteuttaa paremmin” Kauppaopisto: ryhmälähtöisesti, yksilöllisesti, jatko-opintoja ajatellen, mahd. valita muista opistoista/verkko-opintoja 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu vastausten tiivistelmä opistoittain Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

Millä tavoin valinnaiset toteutetaan? 2/2 (opet) MSO: ryhmälähtöisesti, yksilöllisesti, jatko-opintoja ja työllistymistä ajatellen, osittain ryhmälle (lähiopetus), osittain yksilöllisesti (esim. työssäoppien), erilaisia oppimisympäristöjä mahdollisuuksien mukaan hyödyntäen Sote: hyvin yksilöllisesti, osalle ryhmälähtöisesti, osalle yksilöllisesti, atot valmiiksi valittuna, valinnaiset tarjottimelta ammattilähtöisesti K-P Opisto: osittain ryhmälähtöisesti (lähiopetus), osittain yksilöllisesti (työssäoppien), yhteistyössä paikkakunnan lukion kanssa 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu vastausten tiivistelmä opistoittain Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

Avoin palaute (opiskelijat): Tästä ei mielestäni tai muistaakseni ole juurikaan puhuttu. Ensimmäisenä vuonna tästä mainittiin OPO-tunneilla, mutta ei siihen mitenkään sen kummemmin paneuduttu, vaikka henkilökohtaisesti olisin mielelläni halunnut. HOPS on hieno keksintö, ja se on todella tärkeää opiskelijoille jotka eivät kykene "normaaliin" opiskeluun muiden joukossa, syystä riippumatta ei ole järkeä kysyä mitä haluaa valita jos kuitenkin valinnaksi tulee se minkä suurin osa on valinnut. Käytäntö toimii hyvin, vaikka hitusen harmittaa että lukiopohjan takia ei voi käydä valmistumista viivästymättä joitain kiinnostavia valinnaisia, koska hyväksilukuja tulee suoraan lukiosta. Mielestäni HOPSia pitäisi käydä enemmän läpi oman opettajan kanssa useamminkin. Mielestäni opinnoissa on paljon hyviä valinnan mahdollisuuksia. Minulle on suunniteltu oma HOPS, joten voin suorittaa ammattitutkinnon lisäksi ylioppilastutkinnon, vaikken ammattilukioluokalla olekkaan. 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu poimintoja vastausten kirjosta Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

Poimintoja avoimesta palautteesta: (opet) Toimiva HOPS-lomake puuttuu, ajanpuute koetaan ongelmaksi, toivotaan selkeää käytäntöä ja koulutusta OSTUun ”Pienessä oppilaitoksessa on toisaalta vaikea tarjota monipuolista valinnaisuutta. Meillä ei ole resursseja tarjota useita eri vaihtoehtoja. Toisaalta juuri pienuuden takia olemme kyenneet parantamaan valinnaisuutta huomattavasti henkilökohtaistamisella. Jokainen opiskelija voi vaikuttaa paljon omaan opiskeluunsa ja voimme yhdessä miettiä juuri hänelle sopivaa opiskelureittiä. Osaamisen tunnustamista pitäisi meillä vielä edelleen kehittää ja niiden aikataulutusta miettiä tarkemmin.” ” - - Toisaalta opiskelijat eivät ole kovin valmiita ottamaan muista tutkinnoista opintokokonaisuuksia.” ”Tuleva PaLaVa hanke toivon mukaan mahdollistaa ( että se on oikeasti opiskelijalle asumisen, matkustamisen jne puitteissa mahdollista) tutkinnon osien suorittamisen muissa koulutusohjelmissa. Meidän opiskelijoille olisi hyötyä jos voisivat suorittaa ammattiopistossa esim. pintamateriaaliopintoja. Hops resurssit ovat minimaaliset oppimispolun rakentamiseen ulottuen muut amm. Tutkinnot” ”Opiskelijat eivät tiedosta hopsausta, valinnaisuutta. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ja kirjaaminen toimii opo-lähtöisesti.” 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari Diaan koottu poimintoja vastausten kirjosta Lisätietoja kysymyksestä: avoin kysymys

4. Millä tavoin Sinulle on tehty HOPS? 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

5. Minne HOPSisi on kirjattu? 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

6. Onko Sinulle tunnistettu/tunnustettu osaamista ammatillisen perustutkinnon opinnoissa? 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

7. Millä tavoin opintojen valinnaisuudesta on tiedotettu? 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari

8. Kuinka hyvin valinnat ovat toteutuneet opinnoissasi? 06.08.2012 Johanna Kattilakoski, Tuija Koukkari