W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
VOA-oppimispäiväkirja
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Opetussuunnitelmatyö
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Opintokohteiden tunnisteiden ja asteikkojen ylläpito WinOodissa Hilkka Hanhenoja.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Arviointi.
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Opetussuunnitelmatyö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Walmiiksi Wiidessä Wuodessa Tutkintorakenneuudistuksen tukihanke W5W Oulu - Toimiva opetussuunnitelma: OPS:ien kehittäminen ja opintojen mitoittaminen  Opetussuunnitelmatyön malleja  Avainhenkilöiden valmennusta ja koulutuksia  Yhteistyösuhteita kotimaassa ja ulkomailla  Jatkuva arviointi ja työelämäpalaute

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Yhteinen ymmärrys keskustelun ja yhteisten päätösten kautta aika, oppiminen sekä opettaminen ymmärtävä oppiminen

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Tärkeää on myös puitteiden tunnistaminen oman organisaation toimintatavat resurssit aika, raha, osaaminen lähtötaso; mihin nykyinen mitoitus perustuu?

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Mitoitus – uusi mitoitus – verkkko- opintojen mitoitus I  Eri aloilla erilaisia tulkintoja ajasta, oppimisesta ja opettamisesta suosituksia, päätöksiä, mietintöjä jne jne suosituksia, päätöksiä, mietintöjä jne jne  Jo tämä positiivista –> asioita on mietitty työtapojen merkitys yleisten kompetenssien oppimiseen tunnustetaan työtapojen merkitys yleisten kompetenssien oppimiseen tunnustetaan oppimaan ohjaaminen – ”vanha asia” verkko- opetuksessa oppimaan ohjaaminen – ”vanha asia” verkko- opetuksessa pohditaan todella opintojen tavoitteita, kuormittavuutta ja oppimista pohditaan todella opintojen tavoitteita, kuormittavuutta ja oppimista

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Mitoitus – uusi mitoitus – verkko- opintojen mitoitus II  Verkko-opintojen mitoitus vielä vähällä huomiolla  Perinteisen opiskelun ja opetuksen tuntipohjainen mitoitus nostaa sen verkko-opetuksen tasolle Mitä tapahtuu, jos ymmärtävän oppimisen kautta myös perinteisen opiskelun rima nousee? Mitä tapahtuu, jos ymmärtävän oppimisen kautta myös perinteisen opiskelun rima nousee? Onko verkko-opetuksen oppimistuloksia verrattu perinteiseen? Onko verkko-opetuksen oppimistuloksia verrattu perinteiseen? Muuttaako uudistus oikeastaan verkko-opetuksen mitoitusta? Muuttaako uudistus oikeastaan verkko-opetuksen mitoitusta?

Tanja Lapinlampi W5W 2005 PORTFOLIOKURSSIN LÄPÄISYVAATIMUKSET Kurssin laajuus: 2 ov eli 80 tuntia opiskelijan työtä Kurssin arvostelu: asteikolla Hyväksytty / Hylätty Kurssin suorittamisen edellytyksenä ja arvosteluperustana on: 1) Osallistuminen lähitapaamisiin (5 kertaa) 2) Osallistuminen verkkokeskusteluihin (2 kpl) 3) Osallistuminen tuutorointiin (2-3 kertaa) ja oman ryhmän jäsenten näyteportfolioiden opponointiin (viimeisessä tuutoroinnissa). 4) Tehtävien suorittaminen 5) Esittämiskelpoisen näyteportfolion laatiminen Kurssikuvaus: Kurssin kuluessa opiskelija tuottaa perusportfoliomateriaalin, tutustuu viestinnän alan työllistymismahdollisuuksiin ja laatii lopuksi mallikelpoisen näyteportfolion. Kurssi on suunniteltu tukemaan viestinnän opintoja ja lisäämään ammattiorientoituneisuutta. Saadakseen merkinnän viestinnän opintokokonaisuudesta opiskelijalla täytyy olla portoliokurssi suoritettuna hyväksytysti ennen kesää.

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Muutosvastarintaa havaittu 1. Ei ole aikaa tehdä tätä. 2. Tämä ei sovi meille. 3. Onko tunti 45 vai 60 minuuttia? 4. Opiskelija ei osaa mitään, jos hän opiskelee vain näin vähän tunteina (1600 x 4). 5. Hallinto ei ole ohjeistanut uudistusta tarpeeksi / ollenkaan. Hallinto on ohjeistanut liikaa. Hallinto on ohjeistanut liikaa. 6. Tämä uudistus ei ole minun tehtäväni, sitä tekee opintoneuvoja / amanuenssi / toimistosihteeri. 7. Ei oppimista voi mitata ajalla! 8. Ei voi sanoa mikä on keskimääräinen opiskelija. 9. Mihin oppimistuloksiin tällä mitoituksella muka pyritään, minimiin vai täydelliseen? 10. Tällä (ops-mallilla ja sen askeleilla) pyritään liikaan strukturointiin. 11. Jotain vanhaakin on voitava säilyttää. 12. TÄSTÄ EI OLE TIETEELLISTÄ NÄYTTÖÄ!

Tanja Lapinlampi W5W 2005 Tarjottuja apuvälineitä keskustelun virittäjäksi - w5w-kirjallisuus soveltuvin osin yhteistyön alustaksi - CoreEdit tms. mitoituksen konkretisoijaksi - laskuharjoitukset työhön avuksi - w5w-materiaalit: w5w-materiaalit