Unesco-ASPNET-koulujen seminaari Opetushallituksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kasvatuksen keinot Pedagogisia näkökulmia rasisminvastaiseen työhön
Advertisements

Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Opetusneuvos Liisa Jääskeläistä mukaillen
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Koulujen kansainvälistäminen pähkinänkuoressa Tampere
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Kestävä elämäntapa haastaa opettajuuden!
Perusopetuksen uudistus
Tervetuloa Suomen UNESCO-ASPnetkoulut. 35 koulua paikalla.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
KESTÄVÄ KEHITYS OPPILAITOKSISSA (Cantell, H. toim
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Strategiaperusta ja ohjelmat
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Nopolan koulu Opettajien veso
ET OPS 2014 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

Unesco-ASPNET-koulujen seminaari Opetushallituksessa 28.8.2014 Maailmankansalaisuuden teemoja perusopetuksen opetussuunnitelmauudistuksessa ja KOMPPI-hankkeessa Opetusneuvos Liisa Jääskeläinen OPETUSHALLITUS

Maailma muuttuu – ops uudistuu Peruskouluun siirtyminen –YK:n yleisinhimillinen ihmisoikeuksien julistus arvopohjana Ops 1985 – Unescon kansainvälisyyskasvatussuositus 1974 pohjana Ops 1994 – liittyminen Euroopan neuvostoon (1989) ja unioniin (1995) korosti tarvetta laajentaa kieliohjelmaa ja ”eurooppalaistua”, Rion konferenssi 1992 ja kestävä kehitys Ops 2003 ja 2004, kansainvälistyminen kaikkialla, aihekokonaisuudet Ops 2014 – globalisoitumisen kohtaaminen viisaasti, globaalikasvatus, kasvatus maailmankansalaisuuteen ja kestävään elämäntapaan

Globalisoituminen ja kasvatuksen tai koulutuksen tehtävä Globalisoituminen ja kasvatuksen tai koulutuksen tehtävä Andreotti 2010 Uusliberaali tulkinta globalisaatiota tarkastellaan pääasiassa talouden ja kilpailun näkökulmasta, kehityksellä on suunta koulutuksen tehtävä on valmentaa ja sopeuttaa yksilöitä muuttuvaan tilanteeseen, erityisesti menestymään taloudellisessa kilpailussa Postkolonialistinen tulkinta moderniteetin kritiikki →kehitys on epävarmaa kasvatuksen tehtävänä on opettaa kyseenalaistamaan, rakentamaan tietoa vuorovaikutuksessa, avaamaan monenlaisia näkökulmia, kohtaamaan epävarmuutta sekä toimimaan eettisesti

Globaalikasvatus, Maastrich 2002, GENE Globaalikasvatuksen tehtävänä on avata ihmisten silmät ja mieli maailman moninaisuuksille sekä rohkaista heitä toimimaan oikeudenmukaisemman kestävämmän ja ihmisoikeuksia kunnioittavamman maailman puolesta.

Esikäsitys uudistuksen suunnasta 2011: Maailmankansalaisen identiteetti ja osaaminen

Maailmankansalaisuus Lähde: Kansalaisyhteiskunnan tutkimusportaali, JY identiteetti osana ympäröivää maailmaa kosmopoliittinen orientaatio=halukkuus ja valmius kohdata kulttuurista erilaisuutta + eläytyä toiseuteen maailmankansalaisuus kansainvälistymisenä sekä ympäristövastuuseen ja eettisyyteen kasvuna toimijuus globaalissa kansalaisyhteiskunnassa lokaali, globaali, glokaali poliittinen kosmopolitanismi – kansallisvaltiot, unionit, maailmanvaltio eettinen maailmankansalaisuus =ihmisyyden eri puolien kunnioitus ja sitoutuminen pitämään jokaista yksilöä syntyperästä ja asemasta riippumatta tasa-arvoisena (Sihvola, 2004)

Pedagogiikka ja toimintakulttuuri uudistuvat

Maailmankansalaisuus ops-uudistuksessa Arvoperusta Perusopetuksen tehtävä Laaja-alaiset osaamisalueet Koulun toimintakulttuurin kehittämisperiaatteet Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppiaineet

Maailmankansalaisen etiikka Ihmisoikeuksien tuntemus Osallisuus Hyvä elämä kaikille

Kulttuurinen osaaminen Kulttuurisen moninaisuuden kohtaaminen Vuorovaikutustaidot, monikielisyys Oma kulttuuri-identiteetti Myönteinen ympäristösuhde Kulttuuriperintö Jatkumot, oma paikka Miten kulttuurit vaikuttavat yhteiskunnassa Mitä ei voi hyväksyä ihmisoikeuksien vastaisena Koulu oppivana yhteisönä on osa kulttuurisesti muuntuvaa ja monimuotoista yhteiskuntaa, jossa paikallinen ja globaali limittyvät. Erilaiset identiteetit, kielet ja katsomukset elävät rinnakkain. (Toimintakulttuuri)

Aktiivinen kansalaisuus Osallisuus, osallistuminen ja vaikuttaminen Demokratia, ihmisoikeudet, hyvinvointi, tasa-arvo Harjaantuminen ja kokemukset päätöksentekoon osallistumisesta, aloitteellisuudesta ja vaikuttamisesta Taito ilmaista omia näkemyksiä, toimijuus koulussa ja kansalaisyhteiskunnassa Neuvotteleminen, sovittelu, ristiriitojen ratkaisu Kriittisyys, tiedon luotettavuuden arviointi Toisen asemaan asettuminen - yhdenvertaisuus, tasa-arvo, oikeudenmukaisuus →luottamus Koulun tehtävänä on vahvistaa jokaisen lapsen osallisuutta.(L7)

Kestävä elämäntapa Ekologisesti, taloudellisesti sekä sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä elämäntapa, kehitys ja tulevaisuus Ekososiaalinen sivistys Tavoitteena elämäntapa ja kulttuuri, joka vaalii ihmisarvon loukkaamattomuutta, ekosysteemien moninaisuutta ja uusiutumiskykyä sekä luo osaamispohjaa luonnonvarojen kestävälle käytölle perustuvalle taloudelle. (Arvoperusta) Arjen taidoista ja valinnoista näköalan avaaminen kohti kulttuurievoluution suunnan korjaamista

Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen Oppiva yhteisö rakentaa toivoa hyvästä tulevaisuudesta luomalla ekososiaalisen sivistyksen (tukiaineisto) osaamisperustaa. Realistinen ja käytännöllinen asenne hyvän tulevaisuuden edellytysten muovaamiseen vahvistaa kasvamista vastuullisuuteen yhteisön jäseninä, kuntalaisina ja kansalaisina. Se rohkaisee oppilaita kohtaamaan avoimesti ja uteliaasti maailman moninaisuutta sekä toimimaan oikeudenmukaisemman ja kestävämmän tulevaisuuden puolesta. (Toimintakulttuuri, vrt Maastrichtin määritelmä)

Globaali vastuu ja kehityskumppanuus Perusopetus avaa näköalaa sukupolvien yli ulottuvaan globaaliin vastuuseen. (Arvoperusta)

Maailmankansalaisen taloudellinen osaaminen Kohtuus ja jakaminen Toiminta vastuullisena kuluttajana ja kansalaisena Taloudellinen toimijuus ja maailmankansalaisuus?

Maailmankansalaisen kompetenssikukka

http://www.oph.fi/ops2016 Etusivun uutiset Tavoitteet Aikataulu Tampere 25.4.2014 http://www.oph.fi/ops2016 Etusivun uutiset Tavoitteet Aikataulu Työryhmät Paikallisen työn tuki Luonnokset Blogi

Kiitos!