Ajatuksia oppimisesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Toimintaohjeet opelle
Gardnerin lahjakkuudet verkossa Otavan Opisto Jari Sarja On tunnustettava, että jotkut ovat erityisen fiksuja ja älykkäitä, ehkä taiteellisesti.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
VOA-oppimispäiväkirja
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Matematiikan oppiminen.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, verkostoasiantuntija
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kotiin – Behind the Scenes
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
MOTIVAATIO.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
HARJOITTELUPAIKKA HAKUSESSA
Oppimisen psykologiaa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
TYÖPAIKKA HAKUSESSA Veijo Korhosen luennosta koonnut Soili Fabritius 2007, muokannut Tuija Juntunen 2010.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Jyväskylän kristillinen opisto
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
 Mikä päätös pitää tehdä  Tunnista ja kokoa yhteen tarvittava informaatio päätöstä varten  Listaa vaihtoehdot, joita on tarjolla  Kirjoita muistiin.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kieli itseilmaisun välineenä
Kielen kehityksen avainkohdat
9. Oppimisen psykologinen perusta
ajatuksia älykkyydestä ja luovuudesta
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Arvioinnista arkipäivää
Volitioprosessi, tahdon!
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
Esityksen transkriptio:

Ajatuksia oppimisesta Tutkiva oppiminen – järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä (Hakkarainen, Lonkka, Lipponen) Nina Widén 30.4.2012

Tieteen historia Kaikkien merkittävien älyllisten saavutusten perustana on aikaisempi kulttuurihistoriallinen teko, jonka varaan uutta tietoa rakennetaan ja tuotetaan. Uuden keksiminen on vanhojen keksintöjen eteenpäin viemistä ja kehittämistä tämän hetkisen teknologian sallimissa rajoissa.

Lahjakas vai älykäs? Hyvä tietopohja ja kokemus luovat ihmisestä älykkään tietylle alalle. Eri ihmisillä on eri tavat oppia. Tärkeää on löytää oma tapansa muistaa asioita, koska se helpottaa oppimista ja kehittää muistia parempaan suuntaan. Oppimisessa tärkeintä ei ole se, paljonko tietoa on päntätty päähän vaan se, millä tavoin se tieto on järjestäytynyt.

Normaali opiskelu vs. Proakatemia Koulussa opitun teorian käytäntöön vieminen haastavaa -> prosessipainotteinen opiskelussa toimintamallit sisäistetään niissä sosiaalisissa ja kulttuurisissa tilanteissa, joissa oppiminen tapahtuu. Tentit vs. Oppimispäiväkirjat – tenteistä muistaa valikoidusti asioita jälkeenpäin, oppimispäiväkirjan teko vaatii enemmän ajattelua ja asian syvällisempää pohdiskelua.

Palaute Palaute tehtävistä/ suorituksista tulisi antaa oppimisen aikana eikä vasta sen jälkeen (tenttien arvosanat, palautteet opintojen sujumisesta) Palautteenanto oppimistilanteen jälkeen tulee liian myöhässä eikä sillä näin päästä rakentavasti kehittämään suorituksia.

Verkostoituminen Verkostoituminen on oppimisen ja asiantuntijuuden kehittämiseksi välttämätöntä -> uudet ideat Tieto saadaan suurilta osin lähimmäisiltä, sukulaisilta, ystäviltä ja työkavereilta. Verkostot ovat tärkeässä osassa kun jokaiselle kehittyy oma maailmankuvansa

Itsensä kehittäminen Jokaisen tulisi ottaa vastaan oman suorityskykynsä ylärajoilla olevia tehtäviä, koska tämä laajentaa omaa tietämystä. Uuden oppiminen ja itsensä kehittäminen auttaa jaksamaan paremmin koulussa/ työssä, antaa lisäenergiaa sekä parantaa ongelmanratkaisukykyä. Uuden asian on oppinut/ sisäistänyt vasta kun sen pystyy omin sanoin selittämään.

Yhdessä ajattelun voima Yhdessä toimimalla älyllinen suorituskyky lisääntyy Ryhmä eri alojen asiantuntijoita voivat ratkoa ykdessä asioita, joita olisi mahdotonta ratkoa yksin -> uudet/ erilaiset näkökulmat ongelmanratkaisutilanteissa

Hyvä perfektionismi vs. Huono perfektionismi opiskelussa Täydellisyyden tavoittelu voi näkyä loistavina suorituksina ja lopputuloksina, mutta myös burn outina. Virheiden tekemisen pelko ei auta oppimista ja se tappaa luovuuden. Oppimisessa onnistuminen vaatii henkilökohtaista draivia ja intoa opittavaa asiaa kohtaan.