Markkinaoikeus - harjoitukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Lisää tähän prosessin nimi Kerro tässä tuotteen ja yrityksen nimi.
Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien neuvottelupäivät Kulttuuriviennin rahoitus Neuvotteleva virkamies Kimmo Aulake OPM/KUPO/KVY.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Jumalan kanssa.
Ajankohtaiskatsaus mainonnan sääntelystä Ritva Hanski-Pitkäkoski.
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Hyvän hallinnon periaatteet
PALVELURAKENNEUUDISTUS
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Asiakkuudet luovalla alalla
Toimintasuunnitelma.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Liisa Laakso, Projektihakemusten arviointi Euroopan komissiossa tutkimuksen puiteohjelma.
Palautteen olemuksesta
Vertaileva markkinointi
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
SeijaTiitto-Komminaho
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
Yritysten kilpailuedun muu kuin lainsäädännöllinen suoja Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Ohjeistus työntekijätiedoista
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
Kuvaa mahdollisimman selkeästi yrityksenne käyttämä mobiiliratkaisukokonaisuus, jolla osallistutte Most Mobile Enterprise - kilpailuun. Kilpailun esiraati.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Aineettomat oikeudet ja niiden käyttö yritystoiminnassa
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Viestintäsuunnitelma
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Aineettomien oikeuksien hallinto Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
Liikeidean esittelyohje
Tekijänoikeudellisista sopimuksista Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET YRITYS- KAUPPOJEN VALVONTA AINEET- TOMAT OIKEUDET JULKISET HANKINNAT.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
SOPIMATON MENETTELY ELINKEINOTOIMINNASSA
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Yritykset ja yhteiskunta
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Markkinaoikeuden ratkomistilanne
MITEN PÄÄTÖKSIÄ TEHDÄÄN : EU-LAIN VAIHEET
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
KILPAILUMENETTELYSÄÄNNÖKSET
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
MARKKINOINTISÄÄNNÖKSET JA HYVÄ LIIKETAPA
Kuluttaja-asiamies vs. SCA Tissue Finland Oy
Esityksen transkriptio:

Markkinaoikeus - harjoitukset Mikko Huuskonen OTT, EMBA Neuvotteleva virkamies Työ- ja elinkeinoministeriö/yritysoikeusyksikkö

Luennoijan cv Mikko Huuskonen, s. -62 OTK -89, OTL -96, EMBA -03, OTT -06 (väitös ”Copyright, Mass Use and Exclusivity”) Kaapelitelevisioliiton toim.joht. 1990-1996 Radiolinja Oy: lakimies, lakiasiainjohtaja, johtoryhmän jäsen 1997-2003 Tutkija Hanken 2003-2005, yritysjuridiikan tutkijaopettaja LTY 2005-2006, hallitussihteeri OPM 2006-2008, neuvotteleva virkamies TEM/yritysoikeus 2008- Tekijänoikeusneuvoston sihteeri 2005-2008 Kansallinen IPR-strategia, ohjaus- ja johtoryhmän pääsihteeri 2008-

Markkinoinnin sääntely lyhyesti Kuluttajansuojalain 2 luku Uudistettu syksyllä 2008 Lain muutoksella pantu täytäntöön EU:n direktiivi 2005/29/EY Koskee elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä suhdetta Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa Koskee elinkeinonharjoittajan suhdetta toiseen elinkeinonharjoittajaan Lakia uudistettu syksyllä 2008 Lisätty vertailevaa markkinointia koskeva 2 a § Lisäksi on erityislainsäädäntöä: esim. teleala, kiinteistönvälitys, pankki- ja vakuutustoiminta jne.

Markkinoinnin sääntely lyhyesti Kuluttajansuojalain 2 luku Markkinointi ja menettely asiakassuhteissa 1 § Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin ja sopimattoman menettelyn kielto Markkinointi ei saa olla hyvän tavan vastaista eikä siinä saa käyttää kuluttajien kannalta sopimatonta menettelyä. Sopimatonta menettelyä ei saa käyttää myöskään asiakassuhteissa.

Markkinoinnin sääntely lyhyesti 2 §: Markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus Markkinointi pidetään hyvän tavan vastaisena, jos se on selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa ja erityisesti jos: 1) se loukkaa ihmisarvoa taikka uskonnollista tai poliittista vakaumusta 2) siinä esiintyy sukupuoleen, ikään, etniseen tai kansalliseen alkuperään, kansallisuuteen, kieleen, terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautuneisuuteen tai muuhun henkilöön liittyvään seikkaan perustuvaa syrjintää 3) siinä suhtaudutaan hyväksyvästi toimintaan, jossa vaarannetaan terveyttä, yleistä turvallisuutta tai ympäristöä ilman, että tällaisen toiminnan esittämiseen on markkinoitavaan hyödykkeeseen liittyvää asiallista perustetta

Markkinoinnin sääntely lyhyesti 2 § 2 mom: Alaikäisille suunnattua tai alaikäiset yleisesti tavoittavaa markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena erityisesti, jos siinä käytetään hyväksi alaikäisen kokemattomuutta tai herkkäuskoisuutta, jos se on omiaan vaikuttamaan haitallisesti alaikäisen tasapainoiseen kehitykseen tai jos siinä pyritään sivuuttamaan vanhempien mahdollisuus toimia täysipainoisesti lapsensa kasvattajina. Hyvän tavan vastaisuutta arvioitaessa otetaan huomioon markkinoinnin yleisesti tavoittamien alaikäisten ikä ja kehitystaso sekä muut olosuhteet

Markkinoinnin sääntely lyhyesti 3 § Menettelyn sopimattomuus Menettelyä pidetään sopimattomana, jos se on: 1) elinkeinotoiminnassa yleisesti hyväksyttävän asianmukaisen menettelytavan vastainen; JA 2) omiaan selvästi heikentämään kuluttajan kykyä tehdä perusteltu ostopäätös tai kulutushyödykkeeseen liittyvä muu päätös ja johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei ilman menettelyä olisi tehnyt. 3 mom: jos menettely on suunnattu tietylle kuluttajaryhmälle, menettelyn sopimattomuutta arvioidaan tämän kuluttajaryhmän näkökulmasta

Markkinoinnin sääntely lyhyesti Mikä on sopimattomuuden ja hyvän tavan vastaisuuden ero? HE yksityiskohtaiset perustelut: Sopimattomuudessa kyse sellaisista epäasianmukaisista menettelytavoista, jotka ovat omiaan vaikuttamaan kuluttajan taloudelliseen päätöksentekoon Hyvän tavan vastaisuudessa on puolestaan kyse eettisten säännösten rikkomisesta Vaikea analysoida eksaktisti Käytännössä usein: onko annettu väärää tietoa vai ei…

Markkinoinnin sääntely lyhyesti Markkinointi Direktiivi: ”Kaupallinen menettely, joka edeltää jotakin tuotetta koskevaa liiketointa” Laaja käsite: kaupallinen viestintä, mainonta, tavaran pakkauksessa tai käyttöohjeessa annetut tiedot, myynninedistämiskeinot, alennukset, lisäedut, markkinointiarpajaiset ym. Asiakassuhde Laaja käsite Sopimussuhde, toiminta sen aikana/jälkeen

Markkinoinnin sääntely lyhyesti Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa 1 §: Elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää hyvän liiketavan vastaista tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimatonta menettelyä Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinointi toteutetaan

Markkinoinnin sääntely lyhyesti 2 §: Elinkeinonharjoittaja ei saa käyttää totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua, joka koskee omaa tai toisen elinkeinotoimintaa ja on omiaan vaikuttamaan hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan taikka vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa Elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää asiaan kuulumattomia seikkoja sisältävää eikä esitystavaltaan tai muodoltaan sopimatonta ilmaisua, joka on omiaan vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa

Markkinoinnin sääntely lyhyesti 2 a § vertaileva mainonta Markkinointi, josta voidaan suoraan tai epäsuorasti tunnistaa kilpailija tai kilpailijan markkinoima hyödyke, on vertailun osalta sallittu, jos: 1) se ei ole totuudenvastainen ja harhaanjohtava 2) se koskee hyödykkeitä, joita käytetään samaan tarkoitukseen tai samoihin tarpeisiin 3) siinä verrataan puolueettomasti hyödykkeiden yhtä tai useampaa olennaista, merkityksellistä, toteen näytettävissä olevaa ja edustavaa ominaisuutta tai hyödykkeiden hintoja

Markkinoinnin sääntely lyhyesti 4) se ei aiheuta sekaannuksen vaaraa mainostajan ja kilpailijan tai heidän tavaramerkkiensä, toiminimiensä tai muiden erottavien tunnustensa taikka hyödykkeittensä kesken 5) siinä ei väheksytä eikä halvenneta kilpailijan tavaramerkkiä, toiminimeä tai muuta erottavaa tunnusta taikka hyödykettä, toimintaa tai oloja 6) siinä ei käytetä sopimattomasti hyväksi kilpailijan tavaramerkin, toiminimen tai muun erottavan tunnuksen mainetta taikka kilpailijan markkinoiman hyödykkeen alkuperänimitystä 7) siinä ei esitetä hyödykettä sellaisen hyödykkeen jäljitelmänä tai toisintona, jolla on suojattu tavaramerkki

Markkinoinnin sääntely lyhyesti 3 §: markkinointiarpajaisten kielto 4 §: kielto oikeudettomasti hankkia tai käyttää liikesalaisuutta 6 §: kieltomenettely

Markkinoinnin sääntely lyhyesti Käytännössä: Asiakkaat reagoivat jos markkinoinnissa puutteita Asiakastyytymättömyys johtaa usein asiointiin kuluttajaviranomaisissa Paras yleislääke on selkeys markkinoinnissa Innovatiivisella markkinointijohtajalla on hyvä olla markkinointijuridiikan perusteita ymmärtävä ”päällystakki” Kilpailijat reagoivat herkästi jos alalla kova kilpailutilanne Valitetaan sekä kuluttajaviranomaisiin että keskuskauppakamarin liiketapalautakuntaan …oli perusteita tai ei…

Markkinoinnin sääntely lyhyesti Markkinointijuridiikka yritysstrategian osana Aggressiivisessa kasvuvaiheessa olevat yritykset koettelevat hyväksyttävyyden rajoja Asemansa vakiinnuttaneet vanhat pelurit suojaavat reviiriään ja pyrkivät kyseenalaistamaan uusien kilpailijoiden toiminnan Riidat johtavat usein sopimuksiin jolloin oikeudenkäynnit keskeytetään

Markkinaoikeus - harjoitukset Markkinaoikeuden viimeaikaisten ratkaisujen analysointi Valitse ratkaisu joka sinua kiinnostaa (esim. www.finlex.fi, valitse ”markkinaoikeus”, hae esim. ”vertaileva mainonta”) Ryhmätyö (3-5 hlöä) mahdollinen ja isommissa jutuissa suotava ilmoita minkä jutun otat joko 12.11. tai viim. 19.11. s-postilla (mikko.huuskonen@tem.fi) Olet kyseisen oikeudenkäynnin kohteena olevan yrityksen vastaavan liiketoimintayksikön johtaja eli vastaat sen toiminnasta Raportoit toimitusjohtajalle (luennoija) 3.12. klo 9-11 Mistä jutussa oli oikeudellisesti kysymys? Mitä lainkohtia sovellettiin, niiden pääasiallinen sisältö? Miksi yritys toimi niin kuin toimi? Mitä opittiin?