Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma 2011 -2014 Missä mennään + viimeinen hankehaku.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
JYVÄSKYLÄN LUKIOKOULUTUS -LIIKELAITOS Perehdyttämisseminaari
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
ENO - ennakoiva ohjaus työelämässä. Hankkeen tavoitteet Työelämän ohjaustarpeiden tunnistaminen ja määritteleminen Tuotteistaa ja mallintaa verkostoyhteistyössä.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
VALTIONAVUSTUSHANKKEIDEN ALOITUSTILAISUUS - Hankeryhmä: joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Ulla Aunola.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen –hanke nykytila ja tulevat toimet Ulla Poutiainen
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Maahanmuuttajien ammatillisen koulu- tuksen kehittäminen: valtionavustus- tusten käynnistämisinfo klo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea kehittämiseen Hankeryhmäkohtaiset aloitustilaisuudet klo Opiskelijahuoltolain.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Jousto-hanke (ent. Joustavuutta oppimiseen) OPH:n seurantakäynti
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
HANKETOIMINTA Työkyky-hanke OKM Työkykypassin koordinointi Arjen arkki ESR / OPH Paremmat arjentaidot -koordinaatiohanke -> menetelmäpankki -> menetelmätori.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ohjaamot.
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Missä mennään + viimeinen hankehaku

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma on osa nuorisotakuuta. Yhteensä 16 milj. € Ohjelman tavoitteena on vähentää koulutuksen keskeyttämistä ( 7%) ja tukea opintojen etenemistä tavoiteajassa (65%). Hankkeita käynnissä v kpl, 55 koulutuksen järjestäjää, 87 % amm.peruskoulutuksen opiskelijamäärästä Opinto-ohjaus/ohjaus, opiskelijahuolto / monialainen yhteistyö, asuntolatoiminta+vapaa-aika, yksilölliset + joustavat polut, osaamisen tunnistaminen + tunnustaminen, some Kehitetään kansallista seurantaa tietojen hyödyntäminen: koulutuksen järjestäjät/OPH/OKM + seurantakäynnit Viimeinen hankehaku tulosten juurtuminen +levittäminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyohjelman ympäristöä Noin 400 nuorta ei osallistunut yhteishakuun lainkaan läpäisyn tehostamisohjelma: koulutuksen keskeyttäneitä reilu 9000 nuorta alle 25-vuotiasta työtöntä

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Nuoriso, pelasta meidät!

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyohjelman kokonaiskuva

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintojen kesto ennen eroa ( opiskelijamäärät 2011–2013 )

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EROPROSENTTEJA PERUSTUTKINNOISSA Salla Hurnonen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi  Perustutkintokohtaiset keskeyttämisluvut vaihtelivat välillä 1,5-18,2  Useilla koulutuksen järjestäjillä oli huomattavia eroja perustutkintojen keskeyttämisluvuissa

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Eronneiden määrät maakunnittain ( ) + eroprosentit Maakunta Vuosi Muutos Uusimaa9,6 %9,4 %-0,2 Varsinais-Suomi7,2 % 0 Satakunta8,5 %7,6 %-0,9 Kanta-Häme7,6 %7,3 %-0,3 Pirkanmaa7,2 %6,5 %-0,7 Päijät-Häme8,1 %8,6 %0,5 Kymenlaakso7,1 %7,6 %0,5 Etelä-Savo9,3 %8,2 %-1,1 Pohjois-Savo8,0 %7,4 %-0,6 Pohjois-Karjala 6,1 %6,1 Keski-Suomi7,1 %8,0 %0,9 Etelä-Pohjanmaa7,8 %3,2 %-4,6 Pohjanmaa5,9 %5,4 %-0,5 Keski-Pohjanmaa5,8 %5,1 %-0,7 Pohjois-Pohjanmaa8,3 %6,5 %-1,8 Kainuu6,7 %6,3 %-0,4 Lappi8,1 %8,5 %0,4 8,1 %7,5 %-0,6

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ainokaiset (”Tytöt miesten töissä” ja hoiva-alan epäilyttävät ”miehet” -> syrjinnän ja eriarvoisuuden kokemukset?)

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ERITYISOPISKELIJAT Ei sisällä ammatillisissa erityisoppilaitoksissa opiskelevia erityisoppilaita Salla Hurnonen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ERITYISOPISKELIJAT MAAKUNNITTAIN Erityisopiskelijat Eronneet erityisopiskelijat Salla Hurnonen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Muuta  Läpäisy markkinointi- / imagovalttina?!  Kolmannen sektorin rooli - mahdollisuus?!  Nuorten koulukuntoisuus  Asumisolosuhteiden yhteys läpäisyyn  Yksilön tukeminen yhteisöä kehittämällä  Keskeyttämiset ennen laskentapäivää

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Painopisteet hankehaku Hakukelpoisia ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjät  Opiskelijoiden ohjaukseen liittyvien toimintamallien kehittäminen; erityisesti opintojen alkuvaihe sekä peruskouluyhteistyö.  Pedagogisten ratkaisujen kehittäminen ja opetusjärjestelyjen joustavoittaminen; erityisesti tutkinnoissa, joissa keskeyttämiset ovat yleisiä.  Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen toimintamallien kehittäminen.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Painopisteet hankehaku –  Verkostoyhteistyön ja vuorovaikutuksen edistäminen opiskelijan opiskeluun sitouttamisessa ja keskeyttämisen ennaltaehkäisyssä.  Opiskelijoiden aktiivisuuden ja osallisuuden edistäminen sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja opiskelija-asumisen tukeminen.  Tehostamisohjelman hankkeissa kehitettyjen hyvien käytäntöjen kokoaminen ja levittäminen. Määrärahasta varataan osa läpäisyohjelman koordinointiin sekä hyvien käytäntöjen levittämiseen ja tutkimukseen.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteet  Toteutetun läpäisyhankkeen eteneminen ja raportointi  Saatujen määrällisten tietojen (keskeyttämiset/läpäisyaste) huomioiminen hankkeen painopisteiden määrittelyssä  Hankkeen konkreettiset tavoitteet, kustannusarvion ja aikataulun realistisuus  Kehittämistarpeiden ja toimenpiteiden määrittely perusteluineen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteet  Yhteys hankkeen toimijan tai toimijoiden strategiaan, kehittämissuunnitelmaan ja perustoimintaan  Eri toimijoiden vastuut ja työnjako sekä niiden sitoutuminen hankkeeseen ( yhteistyösopimukset ja budjetointi)  Tulosten vakiinnuttaminen ja levittämissuunnitelma PÄÄTÖKSET

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lopuksi  Hankkeen toimijoiden perusteltava kehittämistarpeet ( eroamisprosenttien muutos huomioitava)  Millä toiminnoilla on saatu läpäisyä/eroamisia vähennettyä ( mahdolliset syyt/esteet kehitykseen)  Miten hyödynnetään tuloksia 2015 loppuun mennessä - Entä tämän jälkeen?  Kaikkia hankkeita koskee tuloksien levittäminen ja vakiinnuttaminen ( hyvät,onnistuneet käytännöt+kokeilut). Erityisesti hyviä tuloksia/ eroamisprosentit saavuttaneiden koulutuksen järjestäjien tulee laajentaa toimintaa ( verkoston laajentaminen tms)

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lopuksi  Lisäksi haetaan muutamia hankkeita joihin liittyy valtakunnallinen levittämistehtävä ( koulutus, materiaalit ym)  Hankkeet sitoutuvat yhteiseen raportointiin( hyväksytyssä päätöksessä tullaan edellyttämään sekä väliraportointia että loppuraportointia yhteisen raamin mukaan)  Hankkeet sitoutuvat tutkimusyhteistyöhön!