”Konsultointi vuorovaikutuksen ja kielen varassa” - tutkimuksesta uusia näkökulmia Työsuojelurahaston tietoisku Henry-messut 29.9.2005 Virpi-Liisa Kykyri.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Puhetaito * Puhetaidosta on hyötyä kaikissa niissä tilanteissa, joissa haluat vaikuttaa toisiin ihmisiin. -Kukaan vaikuttamisammatissa toimiva.
Advertisements

Toimintaympäristön analyysi
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
Paikallisuus auditoinnin näkökulmasta decomb-ryhmätapaaminen , työmuistio Panu Lehtovuori Olli Maijala.
Metodologian ja menetelmien valinta
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Tutkimussuunnitelma…

, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TTL Sosiaalisessa mediassa
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.
Marjo Vesalainen / AinO-keskus:
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Huolen puheeksiottaminen
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Työaika-autonomialla kohti työhyvinvointia
– SUOMEN EKONOMILIITTO – – FINLANDS EKONOMFÖRBUND – EkonomiEsimies - Lähikoulutus: itsetuntemuksen kautta muutokseen Tahko ja
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Viestintäsuunnitelma
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
INSTITUUTIOT JA VUOROVAIKUTUS
Johdatus tietojärjestelmätieteeseen Luento
Nuoret ja vastuullinen yrittäjyys –hanke ja yhteiskunnallinen yrittäjyys Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkoston vuosikokous Simo Tuppurainen.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Toimiva vuorovaikutus luottamusjohdon kanssa Vesa Salmi
changeday.fi Twitter #changedaysuomi Facebook ChangeDaySuomi-ryhmä
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

”Konsultointi vuorovaikutuksen ja kielen varassa” - tutkimuksesta uusia näkökulmia Työsuojelurahaston tietoisku Henry-messut Virpi-Liisa Kykyri Risto Puutio Jarl Wahlström

Tutkimuksen toteuttajat:

Kaksi tutkimushanketta 1.”Kielellinen vuorovaikutus organisaatiokonsultoinnissa” 2.”Pulmat, neuvot ja lopputulokset asiakkaan ja konsultin välissä neuvottelussa”

Konsultoinnin vuorovaikutus Diskursiivinen organisaatio tutkimus Konsultoinnin tutkimus Sosiaalinen konstruktionismi teoreettisena orientaationa Soveltavan tutkimuksen ja perustutkimuksen näkökulmat

Metodi Keskustelutilanteiden yksityiskohtainen tarkastelu => puheen lisäksi ilmeet, eleet, äänenpainot, tauot… => mitä sanotaan ja miten sanotaan ja miten sanottu vastaanotetaan => keskustelun arkkitehtuurin tunnistaminen Esimerkiksi:  miten keskustelussa tuotetaan eri toimijoiden osallisuus ja vastuullisuus  miten jokin asia tehdään uskottavaksi vuorovaikutuksessa

Diskurssi- analyysi (DA) Keskustelun analyysi (CA) Diskursiivinen psykologia SOSIAALINEN KONSTRUKTIONISMI

Tutkimusaineisto: Kaksi eri organisaatiossa toteutettua prosessikonsultointihanketta OrganisaatioKonsultoinnin konteksti 1. IT-projektitiimiTiimin kehittäminen Muutoksen johtaminen Muutosagentin roolin oppiminen 2. T&K + asiakas-Oppia toimimaan yhdessä uudella palveluorganisaatio tavalla prosessiorganisaationa Kaikki ne keskustelut, joissa konsultti oli mukana (toimeksiantoneuvottelut, työyhteisön tilanteet, johdon kanssa käydyt neuvottelut) nauhoitettiin / videoitiin

Aineisto Kaksi kokonaista konsultointiprosessia Monenkeskisiä tilanteita ”Tässä ja nyt” –tarkastelun mahdollistava Kansainvälisestikin harvinainen

Kuusi näkökulmaa konsultointiin: 1. Jännitteen säätely 2. Omistajuus- puhe 3. Symmetria- asymmetria kolmio- suhteessa 4. Muutos- tilanteen luominen 6. Neuvon antaminen 5. Loppu- tuloksista neuvottelu

omistajuuspuhe muutostilanteiden luominen lopputuloksista neuvottelu neuvon antaminen jännitteen säätely symmetria & asymmetria kolmiosuhteessa Konsultoinnin elinkaari & tutkimusnäkökulmat

Tuloksia 1. Tuotettiin vuorovaikutuskulkujen kuvauksia konsultointiprosessin tärkeistä kohdista ja siitä, miten vuorovaikutustilanteita hyödynnettiin yhteistyösuhteen solmimisessa pulmista keskustelussa neuvon pyytämisessä ja antamisessa muutoshetkissä päätösvaiheessa

Tuloksia 2.Yhdessä tekeminen on olennaista konsultoinnissa Kukaan konsultoinnin osapuolista ei voi yksipuolisesti hallita keskustelua ja sen seurauksia => esimerkiksi konsultoinnin osallistujat on saatava vuorovaikutuksen kautta ”omistamaan” konsultointia => tämä tarkoittaa sitä, että heidät on saatava puhumaan konsultoinnista omissa nimissään, itseään koskevana => konsultti voi luoda tälle edellytyksiä (esim. keskus- telun rakenteella) ja ”korjata” syntyvää keskustelua

Tuloksia 3.Konsultointi monenkeskisenä tilanteena on erityinen ja kaikille osapuolille haasteellinen. Sellaisena se tarjoaa myös erityisen mahdollisuuden muutoksille kolmiosuhde (johto, konsultti ja osallistujat) tuotetaan puhujasta riippuen erilaisena osapuolet joutuvat tasapainoilemaan tilanteen jännitteisyyden hallitsemiseksi ja suhteiden laadun säätelemiseksi kahdenväliselläkin keskustelulla on monenkeskisessä tilanteessa aina ”yleisö” yleisöä hyödynnetään konsultoinnin päämäärien saavuttamiseksi

a. 1b. 3a. 3b. 2a. 2b. 5. a,b,c… Konsultti Johto (maksava asiakas) Organisaation jäsenet (konsultoinnin asiakkaat) Monenkeskisyys 4.

organisational tension social tension suspensional tension increase decrease focus Jännitteet ja niiden säätely

4. Konsultoinnissa pyritään muutokseen asiakkaan työsuorituksessa. Konsultilla on käytettävissään kuitenkin vain ”tässä ja nyt” –keskustelutilanne kaikki ”pelipaikat” on käytettävä ja niitä on itse aktiivisesti rakennettava vuorovaikutuksen onnistumisen merkitys korostuu ja vuorovaikutus latautuu ja monimutkaistuu konsultoinnin vuorovaikutuksessa ”isot asiat” tehdään ”pienillä siirroilla” ja usein piilotetusti => esimerkiksi neuvon antamisessa konsultti hyödyntää asiakkaan käyttämiä ilmaisuja tai antaa neuvon kysymyksen muodossa Tuloksia

5. Konsultointi on institutionaalisen vuorovaikutuksen muoto, jossa konsultilla erityinen asema tilanteiden kulun johtajana ja ”säätelijänä”. Tämän aseman hallitsemiseksi konsultoinnin retoriikassa hyödynnetään piirteitä esimerkiksi: opetuskeskustelusta terapiakeskustelusta oikeussalipuheesta ideologisesta puheesta Tuloksia

NÄYTE: Johtaja kysyy konsultin oloa työyhteisötilanteen jälkeisessä neuvottelussa 1. Konsultti: et sillon mä olin väsyny mutta mulle ei jääny sit 2. Päällikkö: mm-m 3 Konsultti: semmonen niinku (1) semmonen ei jääny niinkö (.) 4 mulle jäi niinkö luottavainen olo kuitenkin 5 että te viette niitte asiaa [omalla tavallanne] eteen[päin] 6 Päällikkö: [mm-m] [niin] 7 ja et ihmiset pysty kuitenki avoimesti uskals niinku kertoa 8 [että must sekin niinku aika tärkee että] 9 Konsultti [niin (.) joo (1) joo] 10 Johtaja [joo (.) joo (.) joo se on (.) se on] 11 (.) se on tärkeetä että sanotaan jos se ois 12 kaikkein kauheinta kun tommonen järjestettäis 13 ja kukaan ei puhuis mitään= 14 Konsultti =mm (.) [mm] 15 Johtaja [kaikki] vaan niinku tavallaan hymistelis (.)

Hyödyt Konsultoinnin vuorovaikutuksesta voidaan puhua aikaisempaa täsmällisemmin Konsultoinnin vuorovaikutusta voidaan arvioida paremmin Konsultoinnin käytäntöjä voidaan kehittää työn vuorovaikutus- luonnetta paremmin hyödyntäväksi => vuorovaikutusosaaminen lisää konsultoinnin tuloksellisuutta => Hyötyä konsulteille, asiakkaille, tutkijoille sekä rahoittajille