TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiosaajan työkykypassi
Advertisements

AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSI KOULUTUSKESKUS SEDUSSA
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ammattiosaajan työkykypassi
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Minä oppijana 1 ov..
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
Suomalainen Valmennus- järjestelmä
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Seurakuntaopisto.fi ASUNTOLA-TUTOR Pieksämäen yksikkö Tatu-info, 2014.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
Mielenterveys kuntoutus
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
MORO! Ammattiosaajan työkykypassi Ammattiosaajan työkykypassi nuorten toiminta- ja työkyvyn edistäjänä Sari Mantila-Savolainen Seinäjoki Suomen.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Ammattiosaajan työkykypassi Bovallius-ammattiopistossa (BAO) ja Keskuspuiston ammattiopistossa (KPAO) Tea Järvinen, BAO Sari Möller-Välinen, KPAO HENKILÖSTÖLLE.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, Keskuspuiston ammattiopisto Tea Järvinen, Bovallius-ammattiopisto OPISKELIJALLE työstetty TUTKE2-hankkeessa.
HYVY001 – Akateeminen opiskelukyky – muutakin kuin pisteitä Syksy 2012 (2 op.)
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Toimiala 3 Merkonomi ja datonomi
Lukion oppimäärä = mitä, montako, milloin kursseja
Hyvinvoivan oppimisympäristön ja työkykypassin kehittämishankkeet Ekamossa Lehtori Soile Högfors.
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Minna Busch, Teemu Joensuu
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
TET =Työelämään tutustuminen
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
TE1 Terveyden perusteet
KUTSU HYVINVOINTIANALYYSIIN
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
KUTSU HYVINVOINTIANALYYSIIN
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TET =Työelämään tutustuminen
Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Johdatus akateemisiin opintoihin/ Opettajatuutorointi/ Linjainfo Lääketiede
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Päättötyöt Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti viimeisen opiskeluvuoden aikana Ehtona opinnäytetyön käynnistämiselle on, että ainoastaan viimeisen opiskeluvuoden.
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää liikunnan merkityksen toiminta- ja työkyvylle, tunnistaa oman alansa fyysisiä kuormitustekijöitä sekä liikkuu toiminta- ja työkykyään ylläpitäen tai edistäen. 1 ov liikunnan pakollinen opintokokonaisuus Tai 1 ov vapaasti valittava tutkinnon osa, liikuntakurssi Tai Muut ohjatut ryhmät, esim. allasryhmä Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana Tai Valinnaisten liikunnan kurssien yhteydessä Liikunnan opettaja arvioi ja hyväksyy suoritukset

TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteen on muuttaa terveysosaaminen terveyskäyttäytymiseksi ja ohjata opiskelijaa terveyttä edistävään toimintaa. Opiskelija ymmärtää liikunnan, ravinnon, levon, unen, virkistyksen, ihmissuhteiden ja terveyden väliset yhteydet ja ottaa ne huomioon toiminnassaan. Opiskelija tuntee oman alansa keskeiset terveyttä kuormittavat tekijät ja ottaa ne huomioon työssään. Hän tiedostaa omien valintojensa vaikutukset toiminta- ja työkykyynsä. 1 ov terveystiedon pakollinen opintokokonaisuus Tai Vapaa-ajalla tai vapaasti valittavana suoritettu terveyteen liittyvä kurssi, esim. painonhallinta-, irti tupakasta- jne. kurssi Toisen opiskeluvuoden aikana Tai Kurssin ajankohtana Terveystiedon opettaja arvioi ja hyväksyy suoritukset

TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Opiskelija tunnistaa oman alansa ja tulevan ammattinsa keskeiset kuormitus- ja riskitekijät ja osaa kehittää omaa työtään ja työskentelytapojaan huomioiden kuormitustekijät. Opiskelija ymmärtää työskentelytapojensa ja toimintaympäristönsä turvallisuuden ja terveellisyyden merkityksen sekä omalle että muiden toiminta- ja työkyvylle ja osaa omalla toiminnallaan ja valinnoillaan vaikuttaa myönteisesti myös muiden toiminta- ja työkykyyn. Ammattiopintoihin kuuluvat työturvallisuutta ja ergonomiaa edistävät opintojaksot ja kurssit, esim. hygieniapassi, ensiapukurssi tai työturvallisuusopinto- jaksot Opintojen aikana ammattiopintojen yhteydessä Ryhmänvastaava / ammattiopettaja arvioi ja hyväksyy suoritukset

TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Opiskelija ymmärtää harrastusten arvon työkyvyn edistämisessä ja hyödyntää harrastuksiaan työssä jaksamisessa ja ammattiosaamisensa kehittämisessä. Opiskelija aloittaa tai jatkaa itselle sopivaa harrastusta. Harrastuksessa opiskelija oppii pitkäjänteisyyttä, sitoutumista sekä yksin että ryhmässä toimimista. Vapaa-ajan harrastustoiminta, rooli osallistujana, ohjaajana, valmentajana tai tuomarina Oppilaskunta- ja tutortoiminta Asuntolan vapaa-ajan toimintaan osallistuminen Toisen ja kolmannen opiskeluvuoden aikana Tutor- ja oppilaskuntatoiminnasta vastaava arvioi ja hyväksyy suoritukset

TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Opiskelija vahvistaa ja syventää työkykyä tukevaa osaamistaan. Hän hankkii lisää tietoa tai taitoa työkyvystä, osallistuu toimintaan, joka tähtää työkyvyn konkreettiseen parantamiseen ja siirtää oppimaansa käytäntöön. Suoritustapoja monia, jokaisen opiskelijan kanssa valitaan yksilöllisesti, esim. - Työvalmentajien infot -Tunne- ja vuorovaikutuskurssit -Ammattitaitokilpailut -Anniskelupassi -Työvalmiuksia vahvistavat, vapaasti valittavat kurssit, esim. kansainvälinen keittiö, keittiökemiaa käytännössä Opintojen loppupuolellaToimintaa ohjaava henkilö arvioi ja hyväksyy suoritukset