Taitojen oppimisesta ja opettamisesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa
Advertisements

RPS.
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
LASTEN LIIKUNNALLINEN KEHITYS
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Ajatuksia oppimisesta
Älykkyyden lajit KIELELLINEN
Taitoihin liittyvien käsitteiden määrittelyä
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Sensorinen integraatio
Simulaattorikoulutuksen ABC
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Valmentajana kehittyminen
Kognitiivinen psykologia tutkii
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
TASO 1. SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 1 1
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Kieli itseilmaisun välineenä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
Motorinen kehittyminen
Havainnointi ja maailmankuva
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Millainen oppija sinä olet?
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Rentoutumisen tavoitteet
10. Ajattelu.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Taitoharjoittelu.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Liikkettä fasilitoivat tekijät
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Taitojen oppimisesta ja opettamisesta Voimisteluliitto II taso Syksy 2013 Sami Kalaja

Kertausta Tarvitaan riittävä määrä harjoittelua Runsas vaihtelu tehostaa oppimista Oppimisen eteen pitää nähdä vaivaa Hauskuuden ilmapiiri on eduksi oppimiselle

Liikuntataidon oppimisella neurologinen perusta Oppimisessa syntyy uusia aivosoluja ja hermoyhteyksiä eri aivosolujen välille Harjoittelu vahvistaa hermoreittiä Hermopunokset muodostavat hermoverkkoja Aluksi harva Hienomotoriikassa tiheä Jokaisen oppijan hermosto ”oman näköinen”

Mikä tällä hetkellä in? Epävakaalla alustalla voimaharjoittelu Tasapainon kehittäminen Havaintomotoriikka-harjoittelu Ajoituksen, rytmin harjoittelu

Taitojen oppimisen tunnuspiirteitä Oppiminen on yksilöllistä edellyttää aktiivisuutta oppijalta etenee vaiheittain rakentuu aikaisemmin opitulle ottaa aikansa on osin tiedostettua, osin tiedostamatonta

Jokainen yksilö oppii parhaiten omalla tavallaan Oppimiskanavat Visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen Oppimistyylit Aktiivinen/reflektiivinen Järkeilevä/intuitiivinen Visuaalinen/verbaalinen Sekventiaalinen/globaali www.engr.ncsu.edu/learningstyles/ilsweb.html Oppimisnopeus

Oppiminen edellyttää aktiivisuutta Oppimisen eteen pitää tehdä työtä Valmentajan tehtävä asettaa jokaiselle sopivan kokoiset haasteet Tarkkuus Nopeus Muuttuvat olosuhteet

Taidon oppimisen vaiheet (Fitts & Posner 1967) Kognitiivinen l. alkuvaihe Taito yritetään ymmärtää ja hahmottaa kokonaisuutena 2. Assosiaatio l. välivaihe Taitoa harjoitellaan kovasti, joka sitoo havaintotoiminnat Automaatio l . lopullinen vaihe Taidosta on tullut kokonaisuus, jolloin havaintotoiminnot vapautuvat ympäristön seuraamiseen

Oppiminen etenee vaiheittain Kognitiivinen vaihe Assosiatiivinen vaihe Automaatiotaso ”en tiedä, että en osaa” ”tiedän, että en osaa” ”tiedän, että osaan” ”en tiedä, että osaan”

Oppiminen rakentuu aikaisemmin opitulle Laaja liikevarasto tehostaa ja helpottaa oppimista Taidot muodostavan hierarkian, perustaidot ennen lajitaitoja Liikekehittely osa- ja/tai/vai kokonaismenetelmällä?

Taidon oppimisen alkuvaihe Yritys hahmottaa opeteltava tehtävä kokonaisuutena Liikkeiden säätely tietoista, ääneen puhuminen Tarkkaavaisuus myös epäoleellisissa kohteissa

Harjoitteluvaihe Käsitys taidosta on jo muodostunut Runsas harjoittelu Havainnoinnin kohde aikaisempaa oleellisissa kohteissa Nopeampi havainnointi Saattaa kestää jopa vuosikymmeniä

Taidon oppimisen vaiheet Oppiminen/opettaminen harjoitteluvaiheessa: Harjoitteluun lisätään taitoelementtejä Valmentajan pitää kuitenkin tiedostaa, mikä punaisena lankana taidossa!!! Harjoittelussa paljon toistoja Harjoittelu yksilöllistä ja eriytettyä Vaihtelua lisätään harjoittelussa

Automaatiovaihe Helppo, sujuva suoritus Hidasta liikettä pystytään korjaamaan liikkeen aikana Tiedostamaton suoritus Taloudellinen suoritus Taitavat ”näkevät vähemmällä enemmän”

Taidon oppimisen vaiheet Oppiminen/opettaminen automaatiovaiheessa: Ympäristön ja tehtävän muokkaamista Satunnais- ja muuttuvissa olosuhteissa harjoittelua Ideomotorinen harjoittelua Kehon sisäisen palautteen tarkka analysointia Osaharjoitteilla aiempaa suurempi rooli Automaatiovaihe ei pääty koskaan!!!

Hyvä vai huono malli? Oppimisen alkuvaiheessa taitavan suorittajan näyttämä malli antaa hyvän mielikuvan harjoiteltavasta taidosta. Oppimisen edetessä hyvän mallin seuraaminen johtaa matkimiseen ja seurauksena saattaa olla ei-optimaalinen suoritustekniikka. Sami Kalaja

Observoimalla ja opettamalla oppiminen Muiden oppimisen seuraaminen on hyvä tapa oppia itse Parhaiten asian oppii opettamalla sen muille Automaattiset korjausreaktiot katsojan päässä

Ohjeet Mielikuvat aina kokonaisia! Eri aistikanavat Viive ohjeiden antamisen ja toiminnan alkamisen väliin Saatujen ohjeiden toistaminen ääneen Vastaukset vai kysymykset?

Palaute Tieto suorituksesta Tieto lopputuloksesta Liian runsas palaute huonompi kuin täydellinen palautteen puute Liian aikainen palaute häiritsee oppimista Liian myöhään annetulla palautteella ei ole merkitystä Vastaukset vai kysymykset?

Palaute ”Enemmän ei ole parempi” Ohjeet ongelman ratkaisemiseksi Urheilijan aistimusten ja ajatusten jäsentymisen odotus Urheilijan oma arvio Palaute vaikutettavissa oleviin asioihin

Palautemalleja Harveneva palautetaajuus Yhteenvetopalaute Kaistaleveyspalaute Oppijan säätelemä palaute Oppijan oma arviointi

Taitojen oppimisen tiedostamattomuus Oppimisprosessi käynnistyy tiedostamattomissa aivojen osissa ”Pyrimme saavuttamaan onnistumisia ja toisaalta välttämään epäonnistumisia” (Atkinson, 1964) Eksplisiittinen/implisiittinen oppiminen Piilo-opetussuunnitelma? Taitorefleksit

Keskushermoston toiminta 1. Motivaatio- ja toiminnan suuntaamisyksikkö (tunneaivot) 2. Havaintoyksikkö (aistit) 3. Toiminnan suunnitteluyksikkö (limbinen alue, aivokuori) 4. Tuotosprosessori (aivokuoren motorinen alue, pikkuaivot) 5. Toteutusyksikkö (hermolihasjärjestelmä)

Tiedostettu ja tiedostamaton oppiminen Luis Suarezin tarina jalkapallon MM-kisoissa 2006 ”herrat, nyt on aika tappaa lehmät…” Aakkosten luetteleminen ja puttaaminen Ikääntymiseen viittaavat sanat Jalkapallomaalivahdin sijoittuminen

Mielikuvat ovat vahvoja ”piparit ylähyllyltä” ”hypotenuusaa pitkin lyönti” ”vuorelle kiipeäminen” ”housut jalkaan” ”nuoli” ”kanojen kiinniottaminen”

Tarvitseeko aina verbalisoida? Tom Kite & Ben Crenshaw harjoittelivat lobbia bunkkerin takaa nopealle greenille Ohjeena oli kuvitella korkea puu keskelle bunkkeria ja lyödä puun yli Pelaajat kysyivät valmentajalta teknisiä ohjeita ”En tiedä, näytä uudestaan” ”It’s what you just did!”

Erilaiset oppimiskulttuurit ”Tarkat lajit (voimistelu, Pilates, tanssi…)” +tietoisuus tekniikasta korkealla tasolla +systemaattinen eteneminen -paralysis by analysis -vaihtelun puute -liikekehittely itsetarkoitus

Erilaiset oppimiskulttuurit Kamppailulajit, palloilu, uinti… +runsaasti tekemistä, learning by doing +historian saatossa vakiintuneet tekniikat -yksilöllisyyden puute -vaihtelu vähäistä

Erilaiset oppimiskulttuurit ”Elämyslajit (lumilautailu, skeittaus, parkour, bmx…)” +vertaisvalmennus +pihapelikulttuuri -vertaisvalmentajan kompetenssi -rajoittavien tekijöiden kehittäminen

Erilaiset oppimiskulttuurit ”Älylajit (shakki, suunnistus)” + korkea ajattelun aste + suoritusten tarkka analysointi jälkikäteen - intuition hyödyntämättä jättäminen

Sisäinen/ulkoinen kohde -Kumpi kohde tehokkaampi oppimisessa? Tarkkaavaisuus Tarkkaavaisuus tarkoittaa ”tietoisuutta ja sen kohdentamista tiettyyn kohteeseen” (Nideffer & Sagal, 2001) Kapea/laaja Sisäinen/ulkoinen kohde -Kumpi kohde tehokkaampi oppimisessa? Valikoiva tarkkaavaisuus tarkoittaa, että ”yksilö valitsee ärsykkeitä keskushermoston tarkempaan käsittelyyn muiden samanaikaisten ärsykkeiden kustannuksella” Tietoinen/tiedostamaton tarkkaavaisuus

Sensorinen/lyhytkestoinen/pitkäkestoinen muisti Lyhytkestoisen muistin kapasiteetti rajoittavana tekijänä liikuntataitoa oppimisessa Positiiviset kokemukset painuvat helpommin pitkäkestoiseen muistiin Mielekkyys harjoittelua kohtaan oleellista -Konkreettisuus & yhdistäminen aiemmin osattuun Avoimet ja suljetut taidot ja muisti? Liikkeen loppupiste ja muisti?

Rusinat pullasta, eri lajien oppimiskulttuurien parhaat puolet Paljon tekemistä Houkutteleva ympäristö Riittävä tietoisuus ennen ja jälkeen suorituksen Itsenäiseen toimintaan kykenevä urheilija …

”Täydellinen valmennuskulttuuri” Urheilija keskiössä!!! Tilaa oppimiselle Pitävä perusta – luova huippusuoritus Urheilijoilla vahva teoriaosaaminen Myös tiedostamattoman oppimisen hyödyntäminen Oppimiskykyiset ja –haluiset urheilijat

Kiitokset mielenkiinnosta

Miten havaintotoimintoja voidaan huomioida taitojen opettamisessa? Tiedosta taidon havaintoon liittyvät vaatimukset: esim ydinasia, helpottaminen, vaikeuttaminen Oman taitotason mukaista harjoitusta eriyttäminen Konkreettisen ja virikkeellisen harjoitteluympäristön luomista Yhdessä tekemistä Apuvälineiden ja sovellettujen välineiden käyttöä havaintojen ohjaamisessa Varsinkin alkuvaiheessa kokonaisharjoittelua Pidemmällä oleville erityisiä interventioita

Liikuntataitojen harjoittelussa havainnointi on edellytys oppimiselle Havaintotoiminnat ja näkyvät liikkeet ovat ihmisen liikkumisessa käsi kädessä Havaintotoimintoja ja liikettä ei voida erottaa toisistaan, sillä ne perustuvat läheisiin ja rinnakkaisiin aivomekanismeihin Liikuntataitojen harjoittelussa havainnointi on edellytys oppimiselle Eri aistikanavat mukana prosessissa -näkö -kinestesia -kuulo

Miten valmentajana huomioit oppimisen tiedostamattomuuden??? Konkreettisia, virikkeellisiä ja vaihtelevia harjoitusympäristöjä luomalla Taitojen opettaminen harjoitteluympäristöjen muokkaamisen kautta Sisäistä motivaatiota tukevan ilmapiirin luominen: autonomia, pätevyys, yhteenkuuluvuus Oppijan motiivin sisällyttäminen harjoitteisiin Instruktiot, demonstraatiot ja palautteet kehon ulkopuolelle

Miten tiedollisia (ongelmanratkaisu) tekijöitä voidaan huomioida taitojen opettamisessa? Kokonaisharjoittelua Reaalitilanteiden mukaisia harjoitteita Tekniikoiden ja taktiikan yhdistämistä Tarkkaavaisuuden fokusointia ulkoisiin kohteisiin Videoiden käyttöä instruktioissa ja palautteissa Satunnais/muuttuvaa harjoittelua Ei ”valmista” palautetta, vaan kyselemistä Pidemmälle ehtineille vaikeutettuja instruktioita Kaiken kaikkiaan oppijan oman ajattelun stimulointia

Päätöksenteko oppimisprosessissa Havainto Päätöksenteko Toiminta