Arviointi osana kehittämistyötä VOPLA-pilottitapaaminen 4.5.2006 Aino-Maija Hiltunen ja Sanna Kivimäki– HILMA-Naistutkimuksen yliopistoverkosto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Viestintäsuunnitelma
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Työpaikkakouluttajan ABC
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Verkkokurssien ulkopuolinen arviointi Tie Vie - asiantuntijakoulutus Turku, Aino-Maija Hiltunen HY, HILMA-verkosto.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Työelämäjaksot ja –kurssit opetuksessa – hyviä käytäntöjä ja uusia avauksia Elopäivät 2016 Sanna Tuominen.
Sähköiset yo-kirjotukset
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
Esityksen transkriptio:

Arviointi osana kehittämistyötä VOPLA-pilottitapaaminen Aino-Maija Hiltunen ja Sanna Kivimäki– HILMA-Naistutkimuksen yliopistoverkosto

Yleistä: mitä arvioidaan? HILMAn verkkokursseja v alkaen, verkoston 8:lle jäsenyliopistolle kursseja suunnitellaan paikallisesti, mutta valtakunnallinen kehittämistyö alusta asti tärkeää naistutkimuksen monitieteisyys & yliopistojen erilaiset profiilit näkyvät kurssitarjonnassa: tutkimukseen pohjautuvia kursseja eri yliopistojen vaikutus mm. ympäristöissä, käytössä Web CT, Optima, Moodle

Miksi? muiden verkostojen malli (ainakin kirjallisuustieteen verkosto ja Torus) toive ja idea alun perin verkko-opettajilta ajatus itsereflektiosta ja oman toiminnan kehittämisestä: arviointi auttaa sekä uusien kurssien suunnittelussa että kehittämään jo olemassa olevia osa opetuksen jatkuvaa laatutyötä! avoimuuden idea, jaettu asiantuntijuus: yhteisön, ei pelkästään yksilöiden osaamista

Miten? arviointi opettajille vapaaehtoista, hankittiin 3 (-4) arvioijaa, ei kurssin vastuuyliopistosta, ei samasta kuin opettajat 3 näkökulmaa: 1) sisältö 2) verkkopedagogiikka ja – toteutus (visuaalinen, tekninen etc.) 3) opiskelijan näkökulma arvioijat tutustuivat kurssiin, ja kirjoittivat 2-4 sivuisen kommentin opettajille Arviointi-iltapäivässä arvioijat kommentoivat kursseja, opettajat kertoivat omasta kokemuksestaan, vastasivat palautteeseen ja kysyivät lisää, keskusteltiin yhteisesti (molemmilla kerroilla n ihmistä, hyvää palautetta

Arvioinnit tähän mennessä arvioitu 4 kurssia HY 2004, JyY 2005 kiinnitetty huomiota mm. Kenelle kurssi on tarkoitettu (mitä tietoja opiskelijoilta edellytetään?) miten kurssin rakenne toimii, miten ohjeistus, tehtävien laajuus, työmäärä jne. sopii yhteen? mikä on verkkoon sopiva vaikeusaste, millaista aktivoiva, persoonallinen, akateeminen opetuskieli? millaisia linkkejä ja oheismateriaaleja? (minne?/missä?) tekijänoikeus ja sopimus-asiat?

mitä vielä? miten opettajat ( ja kurssi) paikantuvat, ei vain henkilöinä vaan suhteessa tutkimustraditioon, millaisten valintojen tulos sisältö (teemat, näkökulmat, esimerkit, teoriat jne) on? antavatko teemat eväitä analyysiin ja tehtäviin? miten keskusteluja teemoitetaan, miten kurssin keskeiset käsitteet tuodaan esiin?

On opittu, että arvioiden tulee olla kriittisiä, rakentavia, sisältää parannus- ja muutosehdotuksia avoimuus ja läpinäkyvyys lisää uskaltamista: opettaminen ei ole ”yksityisasia” keskustelu verkko-opettamisesta nostaa myös yleistä opetuskeskustelun tasoa arviointikulttuuria voi ja kannattaa luoda aktiivisesti itse arviointi ei ole ”tarkastus”, ”koe” tms. vaan yhteisen oppimisen mahdollisuus ja paikka vaikeaa arvioida kurssia jälkikäteen pelkkien materiaalien ja ohjeiden perusteella

ja vielä… kurssin huolellinen suunnittelu, ilme ja ohjeistaminen (etukäteistyö) on onnistumisen edellytys kurssi ”syntyy” lopulta verkkokeskustelussa, ohjaamisessa, opettajan pedagogisessa presenssissä – vaikka tekstit ja materiaalitkin ovat tärkeitä onnistuneen kurssin voi rakentaa monin tavoin, toimivia pedagogisia ratkaisuja on useita hyvä arviointi on lahja – ei vain kyseisen kurssin opettajille vaan myös verkoston muille verkko-opettajille arviointi edellyttää yhteisöltä ”kollektiivista itsetuntoa”

Miten kehitetään arviointia jatkossa opiskelija-arvioijan rooli – kurssille osallistunut vai ei? hankaluus arvioinnin ja arvostelun yhteensovittamisessa? - arvioijapari toimi hyvin: vaatii kuitenkin kohtalaista rohkeutta opiskelijoilta arvioijan rooli jo kurssin aikana: opettajien toive saada palautetta ohjaamisesta, verkkokeskustelusta´: tämä toteutetaan syksyllä 2006 miten arviointia hyödynnetään? arvioinnin merkitys näkyy siinä kuinka sen tulokset siirtyvät käytännöiksi - tähän mennessä näistä on tiedotettu mahdollisimman paljon

arvioinnista jokavuotinen käytäntö, iltapäivät järjestetään eri yliopistoissa -mahdollisuus profiloitua verkkokurssien kautta omassa talossa: seuraava Turussa ei pakollista opettajille, mutta suositeltavaa: tähän mennessä kiinnostusta on ollut yhteinen verkoston koulutusprojekti: Naistutkimuksen yliopistopedagogiikan perusteet -feministinen opettaminen ( ) – tässä verkko-opettaminen yhtenä osana

Mitä vielä? naistutkimuksen yo-pedaan rakennetaan jatkossa paitsi verkko-opetus, myös arviointi-laatu-vaikuttavuus-teemat jo sisään – toteutetaan seuraavan kerran v tavoitteiden, suunnittelun, toteutuksen, palautteen, kehittämisen, arvioinnin, laadun ja vaikuttavuuden kehä – itseään toteuttava ennuste? vaikuttavuutta ei synny ilman laatua, laatu ei synny itsestään tai sattumanvaraisesti – entistä tärkeämpää tuottavuus-ohjelmien aikana? sisäiset ja ulkoiset paineet kehittää arviointikulttuuria ja samalla laatua

Verkosto ja laatu, arviointi etc. verkoston idea on vastavuoroisuus – siitä saa sitä enemmän, mitä enemmän siihen antaa jaetun asiantuntijuuden, verkottuneen älykkyyden & monipaikkaisen osaamisen idea verkoston kilpailu ja yhteistyö (sisäinen ja ulkoinen) käytäntöjä julkisiksi: pakottaa skarppaamaan profiilia? erilaistumisen idea? yhteistyö, yhteisöllisyys arvo sinänsä luottamuksen kysymykset verkoston johtaminen? (johdetaanko verkostoa, ja jos niin missä merkityksessä?)

keskeistä nyt… ei tarkastella erikseen verkko-opetusta, vaan verkoston opetusta, koko tieteenalan opetusta laatutyö osana koko verkoston toiminta- ja johtamis- kulttuuria palaute-arviointi-kehittäminen-laatu-vaikuttavuus – kaikki vaikuttaa kaikkeen arvioinnit ja laatutyö tekee näkyväksi hiljaista tietoa ja jo tehtyä kehittämistyötä sekä toiminnan tapaa tarkoitus kirjoittaa ja julkaista tästä – monitieteisen & kriittisen humanistis-yhteiskuntatieteellisen oppiaineen verkostotason laatutyöstä myös jotain

pelintaju työelämän välttämättömänä ominaisuutena: täytyy tuntea konteksti (sen traditio, keskustelu, strategiat, kieli, säännöt) eli hallita perinne, ja toisaalta olla kykyä ottaa riskejä, kokeilla uutta, haistella tuulia, pelata pallo vaikkei voi tietää tuleeko maalia HILMAn kohtalainen menestys yliopistoverkostona perustuu (myös) hyvään integraatioon koordinoivassa yliopistossa arvioinnista ja laatutyöstä osa koko verkoston toimintakulttuuria (kun v ohjelma laaditaan, arvioidaan samalla v toteutumista (sisäisesti, ulkoisesti)