”Takasuoralla mennään, viestinviejä vaihtuu” 1. Viestikapulan vastaanottajat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Esitys Juha Mieskolainen
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
Elämänhallintatyöryhmän kokous
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Sosiaalihuoltolaki.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana kuntien strategista suunnittelua Vantaa Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Uusi kuntalaki (410/2015) Vaikutukset vammaisneuvostojen toimintaan ja kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin Kunta- ja aluehallinto-osasto.
MIKSI KUNTASTRATEGIA? Joutsan kuntastrategia on vuodelta 2009 Aikaisempi vuodelta 2006 Useimmat kunnat eivät ole päivittäneet kuntastrategiaa tällä valtuustokaudella.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Maakuntauudistus ja järjestötoiminnan kehittäminen Varsinais-Suomessa Uusi kunta ja kolmas sektori Case Kemiönsaari Anneli Pahta
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnan tehtävänä
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Verkkokoulutuksen tietoisku
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

”Takasuoralla mennään, viestinviejä vaihtuu” 1. Viestikapulan vastaanottajat

Viestikapulan vastaanottaa Kuntaliitto konserni KUNTALIITTO Vastuutoimija/ Erityisasiantuntija KUNTALIITTO- PALVELUT OY SHVK: tekninen toteutus ja tuki FCG Sisällön pääkäyttäjätuki JATKOKEHITYS Anne Sormunen/TerPs2 päätösseminaari

Viestikapulan vastaanottajatiimi Sinikka Mikola Kaija Majoinen: vastuullinen johtaja Kuntakehitys, demokratia ja johtamisen yksikkö Kauko Aronen Soile Paahtama Mikko Mehtonen Juha Karvonen Markus Pauni Elisa Kettunen Kuntalittopalvelut: Hannu Niemi Marja Salenius FCG: Pirjo Haukkapää-Haara Johtaminen ja SHVK työväline Anne Sormunen/TerPs2 päätösseminaari

KUNTALÄHTÖINEN KEHITYS ja YHTEISTÖ jatkuu Alueelliset verkostot Tuotekehitysryhmä Työryhmät Kansalliset seminaarit ja koulutukset Yksilöllinen konsultaatio ja valmennus Anne Sormunen/TerPs2 päätösseminaari

Sähköisen hyvinvointikertomuksen INDIKAATTOREIDEN KANSALLINEN KEHITYS jatkuu Teemaryhmät 1. Elämänlaatu, henkinen hyvinvointi, osallisuus, tasa-arvo, oikeudenmukaisuus, terveys ja Toimintakyky 2. Opiskelu, työ ja toimeentulo 3. Turvallisuus, asuminen ja Ympäristö 4. Elinvoima ja talous KUNTALIITTO Anne Sormunen/TerPs2 päätösseminaari

”Takasuoralla mennään, viestinviejä vaihtuu” 2. Viestin sisältö osaksi kuntajohtamista Tuula Haatainen Varatoimitusjohtaja Terveempi Pohjois-Suomi -hankkeen päätösseminaari Oulu

Kuntajohtaminen on hyvinvointijohtamisen periaatteiden toteuttamista ”kulttuurimuutosta” 7 1) Hyvinvoinnin edistämisen haasteita pidetään kunnassa yhtä tärkeinä kuin taloudellisia haasteita. 2) Kunnan strategista johtamista toteutetaan kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta. 3) Kunnan strategista johtamista toimeenpannaan kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta. 4) Kaikki hallinnonalat (ja muut kunnan alueella olevat toimijat) kantavat vastuuta kuntalaisten hyvinvoinnista. (Uusitalo ym. 2003, 53; kursivoitu teksti on Terveempi Pohjois-Suomi 2 -hankkeen lisäys.) Tuula Haatainen / TerPs2 päätösseminaari

Tiedon ”käyttö” ja tulkinta on poikkitoiminnallista yhteistyötä Verkosto- yhteistyö 80 % Kunnissa on yhteistyörakenne Yhteinen näkemys VALTUUSTO Tuula Haatainen / TerPs2 päätösseminaari

Kunnan oma organisaatio (konserniemo) Kuntien yhteistoiminta- yksiköt Toimialat, virastot, liikelaitokset, taseyksiköt Tytäryhteisöt Osakkuusyhteisöt Kuntayhtymät Vastuukunta-mallit Yksityis- oikeudelliset yhteisöt Kunnan toiminta, ohjaus ja johtaminen verkostomaailmassa Markkinat ja kolmas sektori Yritykset Järjestöt Muut yhteisöt Kunnan toiminta: kuntastrategia, talousarvio ja –suunnitelma Omistajaohjaus Kilpailuttaminen ja sopimukset Konserniohjaus Omistajaohjaus Oman toiminnan ohjaus Hallintosääntö Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma9 Jotta johtamistyössä voidaan onnistua tarvitaan tietoa ja hyviä johtamisen välineitä.

Kunnanjohtaja on vastuussa hyvästä, ammattitaitoisesta valmistelusta. Kuntajohtajan tulee sparrata toimielimiä, olla strateginen ja kerätä signaaleja päätöksenteon tueksi. Luottamushenkilöelimet luo työskentelyllään edellytykset ammattijohdon työlle. Tuen antaminen ammattijohdolle on Vastuullista luottamushenkilötyötä. Hyvä johtaminen ja kunnan maine syntyvät poliittisen ja ammatillisen johtamisen yhteistyöstä. Sähköinen hyvinvointikertomus yhteistyön tueksi Tuula Haatainen / TerPs2 päätösseminaari loppuseminaari

Sähköinen hyvinvointikertomus strategiatyön ja -johtamisen tueksi Kunnassa on yksi kuntastrategia – ja sen linjaamisen näkökulmat: Kunta hyvinvoinnin edistäjänä/ SHVK Kunta hyvinvoinnin edistäjänä/ SHVK Kunta verkostojen koordinoijana Kunta elinvoimaisuuden edistäjänä Kunta elinympäristön kehittäjänä Kunta kuntalaisen osallisuuden edistäjänä Strateginen johtaminen edellyttää erilaista tiedolla johtamisen osaamista ja sitä tukevia työvälineitä Tuula Haatainen / TerPs2 päätösseminaari

Sähköinen hyvinvointikertomus osana laajempaa tiedolla johtamisen kokonaisuutta Kuntalaisten kokemus Konsern i Talous Kuntalaisen hyvinvointi Sähköinen hyvinvointikertomus Rakenteet Prosessit Verkostot Henkilöstö Tiedon yhdistäminen = JOHTAMINEN Tuula Haatainen / TerPs2 päätösseminaari

”Takasuoralla mennään, viestinviejä vaihtuu” 3. Uusi kuntalaki ja Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen

Tuleva Kuntalaki 1 § Lain tarkoitus Tämän lain tarkoituksena on luoda edellytykset kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa. Lain tarkoituksena on myös edistää kunnan toiminnan suunnitelmallisuutta ja taloudellista kestävyyttä. Kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. 39 § Kuntastrategia Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon 1.kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen 2.palvelujen järjestäminen ja tuottaminen 3.omistajapolitiikka 4.henkilöstöpolitiikka 5.kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet; 6.elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen 7.muut kunnan toiminnalle lainsäädännössä asetetut tavoitteet. Kuntastrategian ottamisesta huomioon kunnan talousarvion ja -suunnitelman laatimisessa säädetään 111 §:ssä. Kuntastrategia tarkistetaan vähintään kerran valtuuston toimikaudessa Tuula Haatainen / TerPs2 päätösseminaari

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen

Lausuntokierros Lausuntoaika – Kunnilta pyydetään valtuustotason kantaa, mihin sote-alueeseen kunta haluaa kuulua. »Lausuntopyyntöön annettuun vastaukseen suhtaudutaan kunnan virallisena kantana Lausuntokierroksen materiaali sisältää: »HE:n sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä »HE:n sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain voimaanpanosta »HE:n varainsiirtoverolain väliaikaisesta muuttamisesta »Luettelo nykyisistä erva-kunnista »Syyskuussa toimitetaan erikseen THL:n arviointiraportti Tuula Haatainen /TerPs2 päätösseminaari 16

5 § Palvelujen saatavuus ja saavutettavuus Sosiaali- ja terveyspalvelut on järjestettävä yhdenvertaisesti ja palveluja toteutettaessa on edistettävä esteettömyyttä. Palvelujen tulee olla sisällöltään ja laadultaan sellaisia kuin sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö sekä sosiaali- ja terveysalueen kuntien asukkaiden tarve edellyttävät. Palvelut on toteutettava väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä palvelujen käyttäjiä. Palveluja saa keskittää vain, jos palvelujen saatavuus ja laadun turvaaminen edellyttävät erityisosaamista tai kalliita investointeja tai niiden tarkoituksen-mukainen ja kustannustehokas toteuttaminen edellyttävät sitä Tuula Haatainen /TerPS2 päätösseminaari 17 Sähköinen Hyvinvointi- kertomus

8 § Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa Kunnan on seurattava asukkaittensa elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin »Raportointi valtuustolle vuosittain »Hyvinvointikertomus valtuustolle valtuustokausittain »vrt. sähköinen hyvinvointikertomus Kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä toimenpiteet Päätösten vaikutukset ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen on arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon kunnan eri toimialojen päätöksenteossa Kunnan eri toimialojen on tehtävä yhteistyötä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. kunnan on nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot ja tehtävä yhteistyötä Tuula Haatainen /TerPS2 päätösseminaari

12 § Järjestämispäätös Sote-alue laatii joka neljäs vuosi tuottamis- vastuussa olevien kuntien ja kuntayhtymien kanssa käytyjen neuvottelujen perusteella järjestämispäätöksen Päätöksen on perustuttava »väestön hyvinvointi- ja terveysseurantatietoihin »palvelutarpeeseen »sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintaa ja taloutta koskeviin seurantatietoihin Alueen asukkaiden näkemykset otettava mahdollisuuksien mukaan huomioon. 19 Sähköinen Hyvinvointi- kertomus Tuula Haatainen /TerPS2 päätösseminaari

Tuula Haatainen/ TerPs2 päätösseminaari Teemme kunnissa ja koko kunta-alalla tärkeää työtä. »Se antaa aina enemmän kuin ottaa Kunnissa tehty työ on merkityksellistä vauvasta vaariin. Kunnilla on keskeinen rooli koko suomalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnin, kilpailukyvyn ja innovaatioiden näkökulmasta. Kuntien toimintaympäristöt ovat muutoksessa: »Haasteet selätetään toimivilla johtamisen välineillä Tämä ei muutu…

KIITOS !