KONFLIKTIT TYÖYHTEISÖSSÄ Raija Sihvonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
LUVALLISET POISSAOLOT
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Jos sinulla vain on hieman aikaa keskittyä... Hei! Alkaako ruudun tuijottaminen rasittaa silmiä??? Alkaa siis.. Pikakalibrointitesti on nyt paikallaan!
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Nykytaide -Mitä se on?.
MIKÄ ON TIIMI?.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Työrauha ja haastavat tilanteet
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
SeijaTiitto-Komminaho
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN PUUTTUMINEN
LAPSEN OIKEUDET.
Työnohjauksen hallinta
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Huolen puheeksiottaminen
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Työnohjauksen hallinta
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Päätöksenteko yhdistyksissä
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Mentorointi.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tapahtukoon sinun tahtosi
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
 Mikä päätös pitää tehdä  Tunnista ja kokoa yhteen tarvittava informaatio päätöstä varten  Listaa vaihtoehdot, joita on tarjolla  Kirjoita muistiin.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
Tietoa välittävä puheenvuoro
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Työpajatyöskentelyn yhteenveto
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Arvioinnista arkipäivää
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

KONFLIKTIT TYÖYHTEISÖSSÄ Raija Sihvonen   Hyvä työnohjaus perustuu siihen, että ihmiset tulevat vapaaehtoisesti työnohjaukseen. On aika tavallista, että puhutaan yleisellä tasolla ja passiivimuodossa. Tavoitteena on näiden kokemuksien palauttaminen arkiselle toiminnan tasolle. Jokaisen henkilökohtainen osallistuminen ja vastuuttaminen on tärkeää. Työnohjausta pyydetään usein, vaikka tarvittaisiin jotain muuta - tämän huomioiminen on TO:n tehtävä. Konfliktin ratkaisu pelkin työnohjauksen menetelmin on hankalaa. Työnohjaajalla pitää olla valtuudet toimia tilanteessa. On tärkeää tehdä selväksi sopimusvaiheessa, onko kyse työnohjauksesta! Jos kyse on konflikteista, on hyvä haastatella myös ylempää johtoa. ”Aukaise se minkä voit sulkea.” Japanilaisten ”tatemae”-käsite (julkiminä): on hyvä huomioida, että ihmiset tuovat vain osan itsestään esille, erityisesti konfliktitilanteissa sisäiset tunteet ja kokemukset (”honne”) piilotetaan. TO:n tulee arvioida omaa rooliaan ja osaamistaan – erityisesti jos mukana on konflikti. Ammattitaitoa on ohjata asiakas tarvittaessa toisaalle. TO on hierarkisessa auktoriteettiasemassa – tätä ei TO itse voi valita. Konfliktitilanteissa nousee esille kysymys esimiehen vastuusta ja roolista myös konfliktissa. Esimiehen rooli on tärkeää huomioida jo sopimusta tehtäessä. Jos työyhteisössä on jokin ratkaisematon konflikti, konfliktin dynamiikka on työnohjauksessakin mukana. Tällöin työnohjaajan on kyettävä toimimaan. Tärkeää on myös pohtia tarvitseeko esimies omaa työnohjausta, mentorointia tms. Yhteisöt itse säätelevät, minkä ne nostavat esiin. Työnohjaajaa sitoo aina vaitiolovelvollisuus! Jos konfliktin ratkaisemisessa käytetään Konfliktien pohtiminen vie TO:n isojen kysymysten äärelle. Esiin nousevat eettiset kysymykset, valta- ja vastuu kysymykset ym. Raija kertoo tekevänsä koko ajan havaintoja, mutta pitää havainnot irti tulkinnoista. Paralleeli-prosessin (ohjattavien tunteiden siirtyminen TO:lle) tiedostaminen tärkeää. Myös ryhmän jumittuminen voi siirtyä ohjaajaan.

Jatkoa, Raija S henkilökohtaisia haastatteluja, sovitaan, mitkä nostetaan esille yhteenvedossa. Konfliktin ratkomisessa sovitaan jo prosessin alussa, miten toimitaan ja ketkä ovat mukana tässä prosessissa (esim. ylempi johto). Esimiehen vastuuttaminen konfliktitilanteissa on tärkeää: ”Miten varmistat esimiehenä, että tämä asia etenee/hoidetaan eteenpäin?” Ratkaisu ei aina löydy siitä, ketkä ovat keskiössä, vaan siitä ketkä ovat ympärillä! Osapuolten kanssa tehdään sopimus suorasta puheesta, toisten kuuntelemisesta ja puheenjohtajuudesta. Historia on aina mukana konflikteissa. Usein taustalla on väärinymmärryksiä, yksittäisiä tapahtumia, loukkaantumista, mielen pahoittamista ja vihaakin. Raija kertoi, ettei tee sopimusta tavallisesta työnohjauksesta, jos kyse on konfliktista. Hän pyytää kuvauksen tilanteesta ja listan niistä ihmisistä, jotka ovat asian kanssa jollain tasolla tekemisissä ja pyrkii haastattelemaan kaikkia kysymällä jokaiselta: ”Miten näet tämän tilanteen?” ja ”Mitä sinä haluat?” Tavoitekommenteista hän tekee yhteenvedon. Konfliktin ratkaisu ei ole työnohjauksen menetelmin työstettävissä, vaan on nimenomaan ”konfliktin ratkomista”. Raija ei käytä sovittelu-sanaa. Hänellä on tapana kuulostella, voiko hän tehdä jotain. Jos riita on edennyt oikeustoimiin ja lakimies on mukana, hän vetäytyy. Jos ihmisten välillä on konflikteja, selitystä tilanteelle löytyy myös organisaatiosta ja työjärjestelyistä. Asiat eivät ole aina niin miltä ne näyttävät, ongelma voi olla näkymättömissä. Haaste työnohjaajalle on miten työstää itselle tulevan tiedon. Jos sisäinen tuomari herää itsessä, on syytä käsitellä tilannetta mielessä (vetäytyä

Jatko 2. Raija S hetkeksi askel taaksepäin). Pitää nähdä kaikki yhtä tarkasti - jos valitsee automaattisesti jonkin puolen, on osa ongelmaa. Kun tekee työnohjausta konfliktien parissa, on tärkeää tiedostaa, mitä itsessä tapahtuu. Sisäinen vapaus on Raijalle tärkeää: mm. valppaus, havainnot, erilaisten tulkintojen tekeminen, ”en tiedä”-tunne, omien reaktioiden tunnistaminen ja niistä vapautuminen, aito läsnäolo ja tietoisuus Konflikteissa ihmiset alkavat toimia irrationaalisesti ja yhteisö ajatutuu perusolettamustilaan. On hyvä pohtia, kuinka aktiivisen roolin TO ottaa. Orkesterijohtajana: ”Odota vähän! Mitä olit sanomassa?” Hän kuvaa itseään aktiiviseksi työnohjaajaksi, joka takaisin heijastamisen lisäksi auttaa aktiivisesti ryhmää toimimaan rakentavassa yhteistyössä (bionilaisittain työryhmätasolla). Kirjaaminen ja tallentaminen on välttämätöntä, myös oman toiminnan arvioimisen vuoksi. Kirjaukset mahdollistavat asioiden selkiyttämisen, voidaan erotella faktoja ja tulkintoja. Työnohjaajan haasteena moninaisuuden näkeminen ja tarkasti katsominen. Miten katsoa lämmöllä ja arvostaen? ´Tuomari´ ei voi katsoa niin. Kuinka säilyttää vapauden, että voi katsoa kaikkia arvostaen? Silloin ihmiset kokevat turvan, että heitä ei tuomita. Silloin on ihmisen hyvä, kun pää on kylmä, sydän lämmin ja käsi puhdas! - ts. ajattelen kirkkaasti, välitän ja toimin eettisesti oikein. Työnohjaajan eräs tehtävä on olla toivon tuoja, erityisesti konfliktitilanteissa! Työnohjaaja ei voi lähteä kantamaan ohjattavien tunteita. Omasta ammattitaidosta, elpymisestä, vireydestä ja myös omasta työnohjauksesta on tärkeää huolehtia.