Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
-Tutkimuksen syy ja motivaatio -Aikaisempia tutkimuksia -Tutkimuksen tarve -Taustateoriat
-Yhteistyön laatu ja sujuvuus vanhempien mielestä -Miten tätä yhteistyötä voidaan parantaa?
-Arvostus -Kuuleminen -Kunnioitus -Keskinäinen luottamus -Myönteisyys ja avoimuus -Vuoropuhelu -Lähde: Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön -Vanhempainliitto OPETUSHALLITUS 2007
Koti Muut tahot Koulu
-Kyselylomake -Haastattelu
kurdipersia/dari turkki/ azeri arabiaalbaniaespanjasomalithai palautetut lomakkeet
-Vanhempien heterogeenisyys -Kyselylomakkeen laatiminen/ sopivat kysymykset -Kyselylomakkeen hyvät ja huonot puolet -Lomakkeiden kääntäminen -Haastattelemisen syy
peruskoulu 1-6 peruskoulu 7-9 lukio ammatillinen koulutus Korkeakoulu -koulutus luku- ja kirjoitus -taidoton koulutus- aste
- -Yhteensä 36 perhettä lasta tyttöä poikaa lasta peruskoulun luokilla lasta luokkalaisia lukiossa/ammatillisessa koulutuksessa
- -Osallistuminen vanhempainiltoihin19 - -Osallistuminen kehityskeskusteluihin ja vanhempainvartteihin Wilman kautta *13 - -Puhelimitse * 7 - -Reissuvihkon välityksellä 9 - -Käynti koulussa * 7
- -Lasten koulunkäyntiin ja koulumenestykseen liittyvät asiat - -Ammatinvalinnat - -Myöhästymisten ja poissaolojen selvittäminen - -Luokan työskentelyrauha - -Tukiopetuksen järjestäminen - -Lasten hyvinvointi koulussa - -Lapsen opiskelumotivaatiosta - -Lasten käyttäytymisestä ja koulusääntöjen noudattamisesta - -Koulukiusaaminen
-Suomen kielen osaaminen -Tulkin/ Omakielisten opettajien käyttö -Koulujärjestelmän erilaisuus/ Koulukäytännöt -Yhteydet koteihin vain negatiivisista asioista -Luottamus -Kulttuurierojen huomioiminen -Opettajien asenne -Vanhempia ei kuunnella vaan kuullaan (väärinymmärrys?)
-Luottamus puolin ja toisin -Osapuolten selkeä roolin tietäminen -Vanhempien mukaan ottaminen kouluarkeen -Kulttuuri-iltojen ja -teemojen järjestäminen -Kunnioitus
-Todellisten syiden selviäminen -Opettajien käsitys yhteistyöstä/ haaste vai mahdollisuus? -Opettajan yhteistyöhalukkuus eri kulttuurien edustajien kanssa -Arvomaailmojen erilaisuus -Jatkuva vuorovaikutus -Vanhemmat tulivat kuulluksi
Hellström, M Sata sanaa opetuksesta, keskeisten käsitteiden käsikirja. WS Bookwell Oy, Juva Laaksonen, A Maahanmuuttajaoppilaat erityiskouluissa. Turun yliopiston julkaisuja, Kasvatustieteiden tiedekunta. Launonen, L., Pohjola, K. & Holma, P. Teoksessa Launonen, L. & Pulkkinen, L. (toim.) Koulu kasvuyhteisönä (s. 93). PS-kustannus, Juva Rinne, R. ja Tuittu, A. Teoksessa Vieraina koulussa? Monikulttuurinen koulu oppilaiden, vanhempien, opettajien ja rehtoreiden kokemana (toim.) Klemelä, K., Tuittu, A., Virta, A. & Rinne, R. (s. 110) Painosalama Oy, Turku Siniharju, M Kodin ja koulun yhteistyö peruskoulun alkuopetusluokilla. Yliopistopaino, Helsinki. Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön Helsinki: Opetushallitus. Moniste 7. Monikulttuurinen kodin ja koulun yhteistyö Helsinki. Opetushallitus
Mikään asia ei voi olla sataprosenttisesti oikein tai väärin. Jopa rikkoutunut kellokin näyttää vuorokaudessa kaksi kertaa oikean ajan. PAULO COELHO