Varsinais-Suomen koulutusstrategia jalkautuu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä
Advertisements

Y RITTELIÄS JA HYVINVOIVA V ARSINAIS -S UOMI. 2 Kestävää kilpailukykyä ja aktiivista osaamista jokaiselle. Varsinais-Suomen koulutusstrategian visio 2015+
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Varsinais-Suomen koulutusstrategia Toisen asteen ammatillinen koulutus - aikuiskoulutus Päivi Lehtinen1.
Varsinais-Suomessa on noin asukasta. Se on Suomen väkirikkain maakunta heti Uudenmaan ja Pirkanmaan jälkeen. Varsinais-Suomi on myös perinteisesti.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Varsinais-Suomen MYR:n koulutusjaosto Maakunnan yhteistyöryhmä (MYR) ja jaostot ALKE 7/2014, §24 ja kuntalaki sekä hallintolaki Valtuustokausi.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Metalliteollisuuden yritysten ja aikuiskoulutuskeskusten verkosto (METEKADULT) TYKE –projekti Väliraportti.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Innova Länsi-Suomen akk
Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
KoulutusPotkuri+ Neuvontapalvelut alkaville ja toimiville yrityksille Turun seudun yrityspalvelukeskus Potkurissa - yhden paikan periaatteella - yrityksen.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Salmia ja Laituri-projekti 2013: Koulutus ja kehittämisen tuki ELY:ille Pasi Savonmäki Antti Laitinen TNO-foorumi Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Liikenne- ja infra-alan osaamisen kehittämisfoorumi, LIKE
Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Yhteinen tavoitteemme
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Saimaan ammattiopisto Sampo
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015 + jalkautuu Harri Haarikko, Pirkko Kuhmonen Varsinais-Suomen ELY-keskus Kesäkuu 2013

Pohdintaa: Mitä strategia tarkoittaa meidän organisaatiossamme? Mihin toimenpiteisiin ryhdymme?

Strategia tehtiin teemaryhmissä strategian tuotti 10 teemaryhmää, joissa mukana yli 150 asiantuntijaa alueen oppilaitoksista, työelämästä, työ- ja opetushallinnosta, työmarkkinajärjestöistä Nuorisoasteen koulutus Toisen asteen ammatillinen koulutus – aikuiskoulutus Korkea-asteen koulutus Vapaa sivistystyö Ruotsinkielinen koulutus Maahanmuuttajakoulutus Hanketoiminta Ennakointi Ohjaustoiminta – Opin Oven perintö Osaamista ja innovaatioita

Pohdintaa: Onko organisaatiossamme teemaryhmiä vastaavia toimintoja ja sisältöjä? Kenen vastuulla niiden kehittäminen on organisaatiossamme? Onko tarpeen koota vastaava oma työryhmä, joka perehtyy teemaryhmän tuotokseen ja vie toimenpiteet käytäntöön?

Visio 2015+ Kestävää kilpailukykyä ja aktiivista osaamista jokaiselle Varsinais-Suomen ennakoiva, osuva ja verkostoitunut koulutusjärjestelmä varmistaa asukkaiden ja työelämän osaamisen, tukee hyvinvointia sekä toimii valtakunnallisesti merkittävänä reagointiherkkänä vaikuttajana.

Pohdintaa: Mikä on organisaatiomme visio? Onko se linjassa Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+ strategian kanssa?

Strategisesti tärkeimmät kehittämisen kohteet Ennakointi verkostomainen, systemaattinen ja vuosikelloon sidottu toiminta käytössä on yhteisiä keskustelu- ja tiedonvaihtoalustoja yritysten ja koulutusorganisaatioiden ennakointiyhteistyö Hanketoiminta verkostoyhteistyössä toteutettu laadukas ja tavoitteellinen hankekoordinointi Työelämä- ja yritysyhteistyö, yrittäjyyskasvatus yrittäjyyskasvatusstrategia antaa konkreettisia välineitä ja toimintamalleja, joilla kehitetään työelämälähtöistä osaamista oppilaitosten ja yritysten yhteistyössä

Pohdintaa: Miten työelämä- ja yritysyhteistyö vaikuttaa toimintaamme? Miten ennakointitieto siirtyy koulutussuunnitteluun? Olemmeko mukana ennakointi- ja hankeverkostoissa? Onko organisaatiossamme riittävää hankeosaamista?

Teemaryhmissä nähtiin keskeisinä toimenpiteinä Verkostoyhteistyön sekä työelämä- ja yritysyhteistyön laajentaminen ja syventäminen Osaamisen johtaminen Pohdintaa: Ketkä organisaatiossamme toimivat verkostoissa? Miten tieto kulkee verkostoista? Miten eri verkostojen solmukohdat toimivat? Miten tuemme henkilöstön ja organisaation kehittymistä? Uskallammeko tehdä uusia avauksia?

Yhteiset painopisteet Osaamisen vahvistaminen – osaavan työvoiman varmistaminen, väestön hyvinvoinnin vahvistaminen Koulutuksen laadun varmistaminen – osaava henkilöstö, monipuoliset ja tulokselliset palvelut Alueellinen ja valtakunnallinen vaikuttaminen – tavoitteellinen yhteistyö, resurssien tehokas käyttö Pohdintaa: miten painopisteet näkyvät meidän organisaatiossamme?

Tavoitteet, keinot, vastuut Seuraavilla dioilla on kuvattu tavoitteet, keinot ja vastuut. Pohtikaa jokaisen tavoitteen kohdalla miten tavoite näkyy toiminnassamme? jos tavoitetila on jo saavutettu, miten se näkyy? jos tavoitetilaa ei ole saavutettu, mitä voimme tehdä paremmin?

Osaamisen vahvistaminen – osaava työvoima ja väestön hyvinvointi TAVOITE 1: Alueen koulutusmahdollisuudet tunnetaan ja työllistävien alojen vetovoima kasvaa Vastuu: Koulutuksen järjestäjät ja peruskunnat, työelämäjärjestöt, oppisopimustoimistot, oppilaitosten asiakas- ja markkinointityötä tekevät tuetaan peruskoulun ja lukion opinto-ohjaajien ohjausta mm. varmistamalla työvälineet ajantasaisen tiedon välittämiseksi varmistetaan että ohjaajat ja opettajat tuntevat riittävän hyvin alueen oppilaitosten koulutustarjonnan ja kohderyhmät, työpaikkarakenteen ja työllistävät alat sekä tunnistavat mahdollisuudet yrittäjyydelle järjestetään säännöllisesti oppilaitosten ja elinkeinoelämän järjestöjen tapaamisia (ks. Yrittäjyyskasvatusstrategia) opettajat osallistuvat aktiivisesti opiskelijoiden uraohjaukseen oman alansa asiantuntijoina

Osaamisen vahvistaminen – osaava työvoima ja väestön hyvinvointi TAVOITE 2. Koulutus vastaa työelämän muuttuviin tarpeisiin Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, työnantajat, työelämäjärjestöt, oppisopimustoimistot, oppilaitosten asiakas- ja markkinointityötä tekevät, ELY-keskus, maakuntaliitto, ammatilliset neuvottelukunnat koulutus suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan jatkuvassa vuoropuhelussa työelämän kanssa ammatillinen aikuiskoulutus reagoi nopeasti työelämän tarpeisiin yhteistyössä ja erikoistuen kehitetään asiakastyöosaamista oppilaitosverkostossa tuotetaan ja hyödynnetään ennakointitietoa ja visioidaan tulevaisuuden osaamista yhteistyössä, verkostoissa ja neuvottelukunnissa kehitetään työelämälähtöistä opettajuutta ja asiantuntijuutta maakunnallisessa yhteistyössä kehitetään ja levitetään alueen oppilaitoksiin työelämäosaamisen hyviä käytäntöjä, tuotteita ja toimintatapoja jatketaan toimialakohtaisten foorumien toteuttamista tuotetun mallin pohjalta

Osaamisen vahvistaminen – osaava työvoima ja väestön hyvinvointi TAVOITE 3. Koulutuspalvelut lisäävät asukkaiden hyvinvointia ja elämänhallintaa Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, kunnat, ELY-keskus, maakuntaliitto kartoitetaan ja ennakoidaan asiakkaiden ja maakunnan sivistys- ja kehittymistarpeita sekä korotetaan osaamistasoa toimitaan määrätietoisesti työhyvinvoinnin lisäämiseksi ja työurien pidentämiseksi vastataan koulutuksen avulla nuorisotakuuseen ja ehkäistään syrjäytymistä yhteistyössä kaikkien koulutusasteiden, nuorisotoimen ja muiden sidosryhmien kanssa muodostetaan oppilaitoksista opiskelijoiden sosiaalisia foorumeita tarjotaan koulutuspalveluja myös erityisryhmille heidän henkisen ja sosiaalisen hyvinvointinsa turvaamiseksi

Osaamisen vahvistaminen – osaava työvoima ja väestön hyvinvointi TAVOITE 4. Koulutus- ja ohjauspalvelut ovat asiakaslähtöisiä Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, oppilaitos- ja ohjausverkostot kaikille avoimet koulutusohjauspalvelut ovat helposti saavutettavia, tasalaatuisia ja ajantasaisia jokaiselle asiakkaalle, yksilölle tai yritykselle, tarjotaan mahdollisimman osuva koulutus mahdollistetaan kaikkien koulutuksen aloittaneiden koulutuksen läpäisy ja henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttaminen

Osaamisen vahvistaminen – osaava työvoima ja väestön hyvinvointi TAVOITE 5. Elinikäinen oppiminen on kaikille mahdollista Vastuu: Oppilaitos- ja ohjausverkostot, koulutuksen järjestäjät, työ- ja elinkeinoelämän verkostot, alueellinen elinikäisen ohjauksen koordinaatioryhmä mahdollistetaan joustavat opintopolut eri oppilaitosten, opiskelumuotojen ja koulutustasojen välillä: oppilaitokset kehittävät yhdessä koulutusten sisältöjä ja toteutusmuotoja, koulutukset moduloidaan tarkoituksenmukaisesti ja osaamisen rakentuminen huomioiden tuotetaan pilottina paikallinen oppilaitosten välinen opintopolku yhteistyössä yritysten kanssa luodaan joustavat toimintatavat oppilaitosten väliseen tutustumiseen (esim. opettajavaihdot) kehitetään laaja-alaisia, kaikille suunnattuja ohjauspalveluja

TAVOITE 6. Opettajuutta ja ohjausta kehitetään yhdessä Koulutuksen laadun varmistaminen - Osaava henkilöstö, monipuoliset ja tulokselliset palvelut TAVOITE 6. Opettajuutta ja ohjausta kehitetään yhdessä Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, oppilaitosverkostot yhdessä työ- ja elinkeinoelämän ja yritysverkostojen kanssa, hanketoimijat lisätään opettajille monipuolista ja työelämälähtöistä täydennyskoulutustarjontaa eri koulutustasojen opettajat osallistuvat yhteisiin koulutuksiin otetaan käyttöön mm. hankkeissa tuotettuja hyviä käytäntöjä kartoitetaan vapaan sivistystyön opettajien pedagoginen osaaminen ja tehdään ohjausosaamisen osaamistarvekartoitus kehitetään opettajien ja ohjaajien osaamisen kriteerit organisaatioiden sisäisiin kehittämiskeskusteluihin

levitetään ja vakinaistetaan yrityskummitoimintaa Tavoite 6. jatkuu… varataan resurssit henkilöstön koulutukseen ja varmistetaan tiedon ja osaamisen jakaminen levitetään ja vakinaistetaan yrityskummitoimintaa opettajien täydennyskoulutuksessa kehitetään asiantuntijoiden, oppimisympäristöjen, työpaikkaohjauksen ja osaamisen arviointikäytäntöjä

Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, oppilaitosverkostot, hanketoimijat Koulutuksen laadun varmistaminen - Osaava henkilöstö, monipuoliset ja tulokselliset palvelut TAVOITE 7. Uusia oppimis- ja ohjausympäristöjä kehitetään ja otetaan käyttöön Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, oppilaitosverkostot, hanketoimijat varmistetaan että kaikissa oppilaitoksissa on ajantasaiset opetusvälineet, laitteistot ja ohjelmistot tehostetaan tutkimusperustaista oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien kehittämistä luodaan yhteisiä työvälineitä (esim. virtuaalioppimiseen) uskalletaan viedä opetusta luokkien ulkopuolelle uusiin oppimisympäristöihin

kehitetään ennakoivaa työotetta ja maakunnan ennakointiosaamista Koulutuksen laadun varmistaminen - Osaava henkilöstö, monipuoliset ja tulokselliset palvelut TAVOITE 8. Oppilaitokset ja yritykset tekevät pitkäjänteistä, strategista ennakointiyhteistyötä Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, työ- ja elinkeinoelämäjärjestöt, ELY-keskus, Varsinais-Suomen liitto kehitetään ennakoivaa työotetta ja maakunnan ennakointiosaamista vakinaistetaan toimialakohtaiset ennakointifoorumit perustetaan yrittäjyyden ennakointifoorumi lisätään oppilaitosten ja yritysten välistä systemaattista ja tavoitteellista tiedonvälitystä vahvistetaan yhteistyötä ennakointi- ja hanketoimijoiden välillä toteutetaan opettajien työelämäjaksoja myös ennakointiyhteistyön vahvistamiseksi

Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, rehtorit, oppisopimustoimistot Alueellinen ja valtakunnallinen vaikuttaminen – Tavoitteena tuloksellinen yhteistyö TAVOITE 9. Oppilaitokset profiloituvat ja parantavat keskinäistä työnjakoa Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, rehtorit, oppisopimustoimistot syvennetään koulutusalojen sisällä tapahtuvaa opettajien yhteistyötä kehitetään nivelvaiheiden yhteistyötä kehitetään oppisopimusta koulutuksen järjestämismuotona koulutuksen järjestäjien yhteistyösopimuksen kehittäminen kehitetään koulutuspalvelujen vertaisarviointeja sovitaan yhteistyössä koulutustarjonnasta

TAVOITE 10. Oppilaitokset toimivat monialaisissa verkostoissa Alueellinen ja valtakunnallinen vaikuttaminen – Tavoitteena tuloksellinen yhteistyö TAVOITE 10. Oppilaitokset toimivat monialaisissa verkostoissa Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, oppilaitokset, työ- ja elinkeinoelämän järjestöt, ELY-keskus, Varsinais-Suomen liitto huolehditaan tarpeellisten verkostojen käynnistymisestä ja tehdään verkostot näkyviksi rakennetaan hanketoiminnan verkostoyhteistyömalli sekä maakunnan yhteinen hankefoorumi tehostetaan yhteistyötä eri hallinnonalojen kanssa ja osallistutaan alueelliseen kehittämiseen lisätään kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä vastuutetaan verkostoyhteistyö organisaatioissa  

kootaan, koordinoidaan ja kehitetään verkostoja suunnitelmallisesti Alueellinen ja valtakunnallinen vaikuttaminen – Tavoitteena tuloksellinen yhteistyö TAVOITE 11. Osaamisen ja verkostojen johtamista kehitetään, vaikutetaan oppilaitoskulttuuriin Vastuu: Koulutuksen järjestäjät, rehtorit, opetushenkilöstö, korkeakoulut, tutkimuslaitokset koulutuksen järjestäjät sitoutuvat maakunnallisiin strategioihin ja liittävät Varsinais-Suomen koulutusstrategian 2015+ omaan strategiaansa ja toteuttavat sitä toiminnassaan kootaan, koordinoidaan ja kehitetään verkostoja suunnitelmallisesti kehitetään oppivaa ja yritteliästä oppilaitoskulttuuria

Seuranta Maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto seuraa strategian jalkautumista Mittari: Kuinka moni koulutuksen järjestäjä on sisällyttänyt koulutusstrategian omiin strategioihinsa?

Yhteenveto: Mikä on roolimme varsinaissuomalaisessa koulutustoiminnassa? Mitä toimenpiteitä Varsinais-Suomen koulutusstrategia aiheuttaa omassa organisaatiossamme? Miten Varsinais-Suomen koulutusstrategia sisällytetään oman organisaatiomme strategiaan?

Yhteystiedot Sivistystoimentarkastaja Harri Haarikko Varsinais-Suomen ELY-keskus harri.haarikko@ely-keskus.fi puh. +358 295 022 559 www.koulutustajayhteistyota.com