VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi 6.9.2007 Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Suomalainen Valmennus- järjestelmä
Kannustava valmentaja ja ohjaaja / Kotka.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Työpaikkaohjaaja- koulutus Oppiminen ja Ohjaaminen Palaute ja arviointi Helena Rajalinna.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
OPS-ajatuksia.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
VOK- valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
VALMA-koulutus Edupolissa
Ainetyöryhmien työn aloitus
Työelämälähtöisyys Valmassa
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
HKV SISÄLTÖALUEET Suomen Jääkiekkoliitto / Kouluttajat.
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia

Oppiminen Tieto Todellisuus Ajatus Kehitys

Oppimisympäristöt Koulutus Toiminta- ympäristö Verkko

Oppiminen VOK-perusteiden lähtökohtana Arjen valmentamisen ja ohjaamisen tarpeet Osaamistavoitteet Uusin tieto Joustavat oppimisstrategiat Yksilölliset oppimispolut Erilaiset oppimisympäristöt koulutuksessa ja työssä Oppimistehtävät Arviointi oppimisen ohjaajana ja tukena Oppimaan oppiminen Oppimisen soveltaminen arjessa

VOK-perusteiden rakenne Sisältöalue (esim. Valmentajana ja ohjaajana kehittyminen) Teema (esim. Itsensä kehittäminen) Osaamistavoitteet Oppisisällöt Oppimistehtävät ja työtavat Oppimisen ja osaamisen arviointi

Osaamistavoitteet Tuntee Tietää Ymmärtää Osaa Hallitsee Millaista osaamista tarvitaan arjessa?

Oppisisällöt Kokemukset Tiedot Taidot Asenteet Olennaisen erottaminen epäolennaisesta

Oppimistehtävät ja työtavat Oppimistehtävät Perehtyminen Kuvaaminen Analysoiminen Reflektoiminen Soveltaminen Työtavat Itsenäisesti Ryhmässä Koulutuksessa / arjessa Vaikuttava oppiminen näkyy soveltamisessa

Oppimisen ja osaamisen arviointi Oppimisen arviointi Itsearviointi Vertaisarviointi Ulkoinen arviointi Palaute Osaamisen arviointi Kohteet Kriteerit Ympäristö Menetelmät Arviointi ohjaa oppimista

VOK-perusteiden rakenne taulukkona Sisältöalueet ja teemat OsaamistavoitteetOppisisällötOppimistehtävät ja työtavat Osaamisen ja oppimisen arviointi Sisältöalue 1 Teema 1 Teema n Sisältöalue 2 Teema 1 Teema n Sisältöalue 3 Teema 1 Teema n