VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia
Oppiminen Tieto Todellisuus Ajatus Kehitys
Oppimisympäristöt Koulutus Toiminta- ympäristö Verkko
Oppiminen VOK-perusteiden lähtökohtana Arjen valmentamisen ja ohjaamisen tarpeet Osaamistavoitteet Uusin tieto Joustavat oppimisstrategiat Yksilölliset oppimispolut Erilaiset oppimisympäristöt koulutuksessa ja työssä Oppimistehtävät Arviointi oppimisen ohjaajana ja tukena Oppimaan oppiminen Oppimisen soveltaminen arjessa
VOK-perusteiden rakenne Sisältöalue (esim. Valmentajana ja ohjaajana kehittyminen) Teema (esim. Itsensä kehittäminen) Osaamistavoitteet Oppisisällöt Oppimistehtävät ja työtavat Oppimisen ja osaamisen arviointi
Osaamistavoitteet Tuntee Tietää Ymmärtää Osaa Hallitsee Millaista osaamista tarvitaan arjessa?
Oppisisällöt Kokemukset Tiedot Taidot Asenteet Olennaisen erottaminen epäolennaisesta
Oppimistehtävät ja työtavat Oppimistehtävät Perehtyminen Kuvaaminen Analysoiminen Reflektoiminen Soveltaminen Työtavat Itsenäisesti Ryhmässä Koulutuksessa / arjessa Vaikuttava oppiminen näkyy soveltamisessa
Oppimisen ja osaamisen arviointi Oppimisen arviointi Itsearviointi Vertaisarviointi Ulkoinen arviointi Palaute Osaamisen arviointi Kohteet Kriteerit Ympäristö Menetelmät Arviointi ohjaa oppimista
VOK-perusteiden rakenne taulukkona Sisältöalueet ja teemat OsaamistavoitteetOppisisällötOppimistehtävät ja työtavat Osaamisen ja oppimisen arviointi Sisältöalue 1 Teema 1 Teema n Sisältöalue 2 Teema 1 Teema n Sisältöalue 3 Teema 1 Teema n