1.1.2012 – 31.12.2014 Kokkolan osahanke 31.5.2014 saakka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
UVA 2 - Uusi Väylä Ammattiin 2
KOKEMUKSIA AMMATILLISTEN OPINTOJEN OHJAUKSEN JA LÄPÄISYN TEHOSTAMISESTA KESKI-POHJANMAALLA SEKÄ 3 T TUOTANTOKOULU-, TUTKINTO- JA TYÖHAUTOMOHANKE Anne Eteläaho.
KPEDU MUUT TOIMET LÄPÄISYN EDISTÄMISEKSI. MUUTA LÄPÄISYÄ TUKEVAA TOIMINTAA OPISKELIJAHUOLLON JA ERITYISOPETUKSEN KEHITTÄMISEN PROJEKTIT JA NIIDEN PYSYVÄT.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ammatillista koulutusta
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Tornio Margita Lukkarinen, toimitusjohtaja
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
KOKEMUKSIA AMMATILLISTEN OPINTOJEN OHJAUKSEN JA LÄPÄISYN TEHOSTAMISESTA KESKI-POHJANMAALLA SEKÄ 3 T TUOTANTOKOULU-, TUTKINTO- JA TYÖHAUTOMOHANKE Anne Eteläaho.
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Oma polku ja Uusi Väylä Ammattiin 2
KPEDUN MUUT TOIMET LÄPÄISYN TEHOSTAMISEKSI
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Coulutuscoctail
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Opinnollistamistyö Työvoimalasäätiössä
Jämsän ammattiopisto, aikuiskoulutus
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Osaamisen kertyminen työvaltaisissa ympäristössä tapaus Kokkola Anne Eteläaho, Kpedu.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Esityksen nimi / Tekijä Osaamista työpajoilta – Yksilöllisiä polkuja ja mahdollisuuksia suorit- taa ammatillisia opintoja.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
3T-hankkeen päättöseminaari
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

1.1.2012 – 31.12.2014 Kokkolan osahanke 31.5.2014 saakka

Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat Uusi Väylä Ammattiin 2 on ESR ja Ely-keskus -rahoitteinen projekti, jota hallinnoi Tornion Työvoimalasäätiö. Osatoteuttajina projektissa ovat: Ammattiopisto Lappia Bovallius-ammattiopisto Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Kokkotyö-säätiö Lapin ammattiopisto Meri-Lapin TE-toimisto Meri-Lapin Työhönvalmennus-säätiö Romotke-säätiö Seita-säätiö Simon kunta / Nuorten työpaja Tervolan kunta / Nuorten työpaja

KOKKOLAN TOIMIJAT JA TOIMENPITEET Keski-Pohjanmaan ammattiopisto Erityisopettaja – osa-aikainen, n. 7 ov /vuosi K-P:n ammattiopiston opettajat – osa-aikaisia, resursoitu 1 ov / tutkinto Opinnollistamistyötä on tehnyt yhteensä 20 opettajaa Koutsi – kokoaikainen; opinnollistamisen yhteyshenkilö Kokkotyö-säätiö Työvalmentajat – osa-aikaisia, resurssoitu 1 ov / työpaja Opinnollistamistyötä on tehnyt 10 työvalmentajaa ja 1 yksilövalmentaja TOIMENPITEET Kokkotyö-säätiön työpajojen opinnollistaminen Luodaan työpaja-oppilaitosyhteistyölle soveltuvia kaavakkeita, toimintaohjeita ja –malleja Tuotantokoulussa tutkinnon osia opiskelevien nuorten ohjaaminen

TOTEUTUIKO HANKKEEN TAVOITTEET? Ammattiopettajien ja työvalmentajien yhteistyöllä on opinnollistettu 11 ammatillisen perustutkinnon ne tutkinnon osat, jotka voidaan suorittaa Tuotantokoulussa Kokkotyö-säätiön työpajoilla. Projektin avulla ammattiopistoon on saatu lisää työkaluja opintojen keskeyttämisen ehkäisyyn. Lisäksi projektissa on kehitetty opinnollistamisen dokumentointia. Kevään 2014 aikana tavoitteena on kehittää valmentautujille suunnattua osaamistodistusta ja tehostaa sen käyttöönottoa. Tuotantokoulumallin vakiinnuttamistyötä on tehty tiiviissä yhteistyössä K-P:n ammattiopiston sekä Kokkotyö-säätiön johdon ja toimijoiden kesken, sekä hyvässä hankeyhteistyössä (UVA2, 3T, Läpäisy). Tavoitteena on saada opetussuunnitelmapohjaiset sovellukset ja toimintatavat osaksi Kokkotyö-säätiön työpajojen perustoimintaa. Hankkeen nettisivut http://projekti.kpedu.fi/default.aspx?id=2642&pid=2642&pid1=2642&siteid=681

KOKKOTYÖ-SÄÄTIÖN OPINNOLLISTETUT. AMMATILLISET PERUSTUTKINNOT TYÖPAJAT KOKKOTYÖ-SÄÄTIÖN OPINNOLLISTETUT AMMATILLISET PERUSTUTKINNOT TYÖPAJAT TUOTANTOKOULUSSA Ompelu- ja kädentaidot sekä Pesula Tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinto PalveluPaja ja Pesula Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinto Metallipaja Kone- ja metallialan perustutkinto Puutyö Puualan perustutkinto Puutyö, rakennus Rakennusalan perustutkinto Autohuolto Autoalan perustutkinto Myymälä, Mesi-Café toimisto Liiketalouden perustutkinto Viestintäpaja, Ekocenter Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto Startteripaja ja muut soveltuvat pajat Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinto Kokkotyö-säätiön kiinteistöt ja asiakaskohteet Kiinteistöpalvelujen perustutkinto

TUOTANTOKOULU Toimii Kokkotyö-säätiön työpajoissa yhteistyössä Keski-Pohjanmaan ammattiopiston kanssa (osapuolten välinen koulutuksen alihankintasopimus 1.1.2012 alkaen) Opetussuunnitelman mukainen ammatillisen tutkinnon suorittaminen työvaltaisesti opinnollistetuissa, tuottavaa työtä tekevissä työpajoissa. Käytetään K-P:n ammattiopiston opetuksen yksikköpaikkoja. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa olevat, erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, joiden opinnot ovat vaarassa keskeytyä Opetus toteutetaan työssäoppien, luokkaopetus on minimoitu ja toimintarakenne on kiinnitetty työelämään Työvalmentaja toimii opiskelijan ammatillisten opintojen ohjaajana, yhteistyössä oppilaitoksen ammattiopettajan kanssa Pienryhmäopetus puu- ja metallipajoilla, joissa on kokoaikaiset opettajat Läpäisy 3- ja 3T-hankkeiden rahoituksella. Muilla pajoilla yksittäiset tuotantokouluopiskelijat suorittavat tutkinnon osia työvalmentajan ohjaamana. Ammattiopettaja vastaa arvioinnista, sekä HOPS:n ja HOJKS:n tavoitteiden toteutumisesta yhteistyössä työvalmentajan kanssa. Säätiö laskuttaa ammattiopistoa näistä opiskelijoista 33,78 € / päivä. Yksilövalmentaja tukee opiskelijan toimintakykyä ja arjenhallintaa, rahoitus Läpäisy- hankkeesta.

OHJAUS TUOTANTOKOULUOPINTOIHIN

OPISKELIJAKOHTAISET SOPIMUKSET KOULUTUSSOPIMUS: Opetussuunnitelman mukaisten ammatillisten opintojen suorittaminen työpajalla Tuotantokoulun suostumuslomake Sopimus työssäoppimisesta

TUOTANTOKOULUOPISKELIJAT Aikavälillä 1.1.2012 – 31.1.2014 tuotantokouluopintoja on suorittanut 27 opiskelijaa: Mesi-Café/Hotelli-, ravintola- ja cateringalan pt, kokin ko. 1 PalveluPaja/Kotityö- ja puhdistuspalvelujen pt 1 Puutyö/Puualan pt 11, rakennusalan pt 1 12 - valmistuneita 2, kirjoilla 5 opiskelijaa 31.1.14 (joista 1 valmentautuja otettu tuotantokoulun kirjoille 17.1.14) - kevään aikana valmistunee 1 opiskelija Ompelu- ja kädentaidot/Tekstiili- ja vaatetusalan pt 2 - molemmat ovat valmistuneet keväällä 2013 Autohuolto/Autoalan pt 1 Metallipaja/Kone- ja metallialan pt 10 - kirjoilla 9 opiskelijaa 31.1.14. Yksi valmistunut 5.10.13 - kevään aikana mahd. valmistuu 4 opiskelijaa Lisäksi työpajoilla on ollut opiskelijoita työssäoppimisjaksoilla ja 3T-hankkeen rahoittamilla opiskeluvalmiuksien kartoitusjaksoilla.

Lähde: Levijoki Sanna-Mari, Kasvatustieteen proseminaaritutkielma ”Tuotantokoululaisten kokemuksia tuotantokoulusta” Syyslukukausi 2012 ”Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia tuotantokoululaisilla on tuotantokouluopiskelusta ja mitkä tekijät työpajalla edistävät heidän oppimistaan.” ”Tutkimuksen tutkimustulosten mukaan työpajalla korostuu omaan tahtiin tehtävä työ, kokemuksellinen oppiminen, opiskelijasta ja hänen tarpeistaan lähtevä ohjaus, ja työpajan neutraalius työympäristönä. Erilaiset työntekijät ja työsopimustyypit koetaan hyvänä, kun näin koetaan voivan itsekin sulautua joukkoon herättämättä sen suurempaa huomiota. Tutkimustuloksissa myös korostuu ohjauksen laatu ja saatavuus, sen saaminen useammalta taholta ja se, että ohjauksen määrästä saa päättää itse. Tuotantokoululaiset myös kokevat olevansa tekemällä ja kokeilemalla oppijoita, eivätkä pidä teoreettista tietoainesta niinkään tärkeänä.”

” kyllä mää antasin sen kympin…ja plussan perään niin…” ”no tavallaan on tullu semmonen olo, että mää voin vaikka valmistuakin tästä koulusta joskus vielä. Ettei tuu tiäkkö semmosta epätoivoa että mä en valmistu ikinä.. ” ”luokassa olo ei oo mukavaa, mieluiten opin tekemällä.. koulumaailmassa on liikaa sääntöjä, liikaa teoriaa..” ”koulussa ohjattiin vähemmän , kun niin paljon enemmän oppilaita ja täällä saa ohjausta aina kun tarvii..” ”mää uskon että mää en enää opiskelis enää yhtään…että mää luulen että mää en olis ammattikoulussa jaksanu kauempaa olla että..mää uskon että mää ihan vaan kotona oleilisin..”