KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ www.kpedu.fi 1 OMA POLKU-HANKE 1.4.2008 – 31.05.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements


KPEDU Yksilöllisiä polkuja
UVA 2 - Uusi Väylä Ammattiin 2
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Oma polku ja Uusi Väylä Ammattiin 2
KPEDUN MUUT TOIMET LÄPÄISYN TEHOSTAMISEKSI
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Maaseutuopiston aikuiskoulutus Maaseutuopetuksen johtokunta
2. asteen tarjottimet lv Ajankohtaiskatsaus tarjottimilla oleviin opintoihin ja tietojärjestelmien haasteisiin rehtorikokousJohanna.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
REIMARI 2-HANKEIDEOITA 2 2. Toimenpiteet 1.Hankkeen aikana Koulutusyhtymän sisällä tehostetaan HOJKS-opiskelijoiden ohjausta ottamalla käyttöön uusia.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Yhteishaku 2017 tunnuslukuina
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Toisen asteen koulutus
Miten ehkäistä syrjäytymisen kierre?
Kahden tutkinnon polku
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Lukuvuoden toisen asteen yhteistyön toimintakertomus
  Parvessa parempi 2 –hankkeen tavoitteena on kehittää oppilaitosten yhteisöllisyyttä, hyvinvointia sekä edistää osallisuutta. Tähän pyritään esimerkiksi.
Esityksen transkriptio:

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 2 TAVOITE Projektin tavoitteena on ammatillisen koulutuksen keskeyttämisen vähentäminen, nuorten osallisuuden edistäminen ja aktivointi ammatilliseen koulutukseen. Pyrkimyksenä on levittää Työammatti - ja Työvalta- hankkeissa saatuja hyviä käytäntöjä Keski- Pohjanmaan koulutusyhtymän kaikkien opistojen käyttöön. Hankkeen aikana selvitetään myös mallin toimivuutta maahanmuuttajanuorten koulutukseen.

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 3 AMMATTITAITOA TÄYDENTÄVÄT OPINNOT  20:lle pakollisen atto-aineen opettajille varataan 1 ov / attoaine vaihtoehtoisen mallin luomiseen,  Tuotteet sijoitetaan linkitetään www. tyovalta.fi ja  www. omapolku.kpedu.fi sivustoille.  Neljään opistoon varataan opettajaresurssia opiskelijoiden ohjaamiseen.

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ VAIHTOEHTOISIA TAPOJA SUORITTAA ATTO-AINEITA (YLEISAINEET) Kurssit, jotka voi tehdä muualla kuin opistoissa  Taide ja kulttuuri T1  Kemia T1  Fysiikka T1  Liikunta T1  Terveystieto T1  Englanti T1  Tutkielman perusteet  Yhteiskuntatieto T1  Äidinkieli T1 4 ov 4

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 5 OPISKELUA TYÖPAIKOILLA  Projektin tavoitteena on mahdollistaa vaihtoehtoisia polkuja opintojen suorittamiseen.  Ammattiaineet voidaan suorittaa työpaikoilla.  Eri alojen opettajille resurssoidaan 1ov/tutkintoala.  Keskeistä on, että ammattiaineen opettajat purkavat opetussuunnitelmaa työvaltaista koulutusta ajatellen.  Opettajat tekevät yhteistyötä työpaikkaohjaajien kanssa, jotta tutkinnon tavoitteet voidaan saavuttaa pääsääntöisesti työpainotteisesti.

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ ERITYISOPETTAJAN TUKI Projektissa toimii ammatillinen erityisopettaja, joka mm:  auttaa työssäoppimispaikkojen etsimisessä  toimii linkkinä työssäoppimispaikkojen ja ammattiaineopettajien välillä  tukee nuoria työssäoppimisen yhteydessä 6

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 7 KOUTSI:  Työvoimatoimiston työntekijä koutsi toimii opettajan tukena työssäoppimispaikkojen etsimisessä ja yhteydenpidossa sekä nuorten elämänhallinnan tukena (virastoasioinnit, tukena sovittujen verkostotapaamisten toteutumisessa, mm. herätykset, kuljetukset, mukanaolo)  Työvoimanpalvelukeskuksen, työvoimatoimiston ja Kokkotyösäätiön asiakkaissa on nuoria, joilta puuttuu tutkinto. Tavoitteena on, että heistä n. 20 nuorta voivat suorittaa tutkinnon työvaltaisesti.  Työvoimaneuvoja/koutsi voi saattaen siirtää nuoren luvalla tiedot työvoimahallinnon ja Kokkotyösäätiön tiedoista erityisopettajan tietoon, näin viiveetön ja oikea- aikainen tuki voidaan kohdistaa erityistä tukea tarvitseville nuorille.

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 8 TURUN AMMATTI-INSITUUTTI  Aiemmin työvaltaista koulutusta toteuttaneet opettajat konsultoivat kahden uuden alan opettajia työvaltaisen koulutuksen menetelmistä.  Kahden alan opettajalle varataan 1 ov/ala työvaltaisen koulutuksen kehittämiseen.  Yleisaineopettajille varataan resurssia yleisaineiden vaihtoehtoisten mallin luomiseen yhdessä Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän opettajien kanssa.

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 9 TOISEN ASTEEN AMMATILLINEN KOULUTUS - Ammattiopisto - Kauppaopisto - Sos.- ja terv.alan opisto - Maaseutuopisto Kannus, Perho, Kaustinen, Toholampi - K-P:n kulttuuriopisto Yksilölliset työpainotteiset oppimispolut Produktiivinen oppiminen OPISKELIJA -HUOLTO Verkostotyö Riskikartoitus Ohjaus HYVÄT KÄYTÄNNÖT KOULUTUS Benchmarking Yhteistyö Kokkotyösäätiön kanssa, työvoimapalvelu- keskuksen ja työvoimatoimiston kanssa TYÖKOULUMALLI 1 erityisopettaja 1 Koutsi Peruskoulut Saattaen vaihtaen palaverit Koutsi Yhteistyö perheet, verkostot OMA POLKU-PROJEKTI Ammattitaitoa täydentävien Opintojen ”paketit” näytöt Polutta- minen Turun ammatti- instituutti Kokkotyö- Säätiö Koutsi Työvoiman palvelu- keskus Koutsi Harlekiini-projekti Kokkotyösäätiö

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ TOIMINNASSA MUKANA  Hankkeessa on mukana Kannuksen maaseutuopisto, Kaustisen raviopisto, Perhon maaseutuopisto, Kulttuuriopisto Kälviältä, Kokkolan ammattiopisto puu-, metalli-, auto-, vaatetus, maalaus-, hotelli- ja ravintola-ala, maanrakennusala. Aiemmin mukana ovat olleet kauppaopisto ja sosiaali- ja terveysala, nämä mukana uuden opetussuunnitelman myötä myös tässä hankkeessa.  Hankkeessa on ollut mukana yhteensä 43 nuorta, joista tutkinnon on suorittanut loppuun kolmetoista opiskelijaa. Yhteistyökumppaneiden kautta mukaan tulleita opiskelijoita on yksitoista, loput ovat siirtyneet oppilaitoksista hankkeen toimenpiteiden kohteeksi. 10

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 11 YHTEYSHENKILÖT Projektivastaava Anne Eteläaho Työvoimaneuvoja, koutsi Marika Ahola, Erityisopettaja Jukka Tegelberg,