Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
TOMMOLA-TALON VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
Suomen Suunnistusliitto Reilua peliä rasteilla Suunnistuksen eettiset reitinvalinnat.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Opetussuunnitelmassa 2016
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Näin arvioimme tiimin toimintaa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely 2017
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Yksikön toimintasuunnitelma
Asiakasraati Lapsen vasu
Yksikön toimintasuunnitelma
Yksikön toimintasuunnitelma
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Varhaiskasvatuksen yhteistyön
Yksikön toimintasuunnitelma
Yksikön toimintasuunnitelma
Vy Kaisaniemen toimintasuunnitelma
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit Päiväkodissa toteutetaan yhteisesti suunniteltua/laadittua toimintakäytäntöä uusien asiakkaiden vastaanottamisessa. Henkilökunta tuntee oman päiväkotinsa ja alueensa/tulostiiminsä päivähoidon palvelut ja on valmis asiakaslähtöiseen palveluun. Päiväkodissa on helposti saatavilla monipuolista tietoa erilaisista päivähoitopalveluista. Asiakkaan (ulkoisen ja sisäisen) hoitopaikkatiedusteluun vastataan viivyttelemättä.

Päivähoidon aloittaminen ja tutustuminen Päiväkodissa on käytössä yhteisesti sovittu perheiden tutustumiskäytäntö. Perheille varataan riittävästi aikaa tutustua päiväkotiin, päiväkodin toimintakäytäntöihin, päiväkodin työtiimiin, lapsiryhmään ja suunnitelmiin. Tutustumisvaiheessa perehdytään perheen ja lapsen tarpeisiin ja toiveisiin. Tulo- ja lähtötilanteissa etsitään lapselle sopiva ja turvallinen tapa tulla ryhmään.

Arviointi, suunnittelu ja tiimiytyminen Päiväkodissa järjestetään suunnittelutilaisuus, jossa arvioidaan edellistä ja suunnitellaan tulevaa toimintakautta. Tilaisuuteen varataan aikaa tiimiytymisen käynnistämiseen. Oman toiminnan arviointi ja suunnittelu on monipuolista ja säännöllistä sekä perustuu varhaiskasvatussuunnitelmaan tai esiopetussuunnitelmaan. Tiimien muodostamisessa huomioidaan työntekijöiden osaamisalueet, lapsiryhmän tarpeet ja lapsi-aikuissuhteiden jatkuvuus.

Lapsi ilmaisee toiveitaan Lapsella on mahdollisuus kehitystasonsa mukaisesti tehdä valintoja, päätöksiä ja ilmaista toiveitaan päivähoidon arkitilanteissa. Aikuisella ja lapsella on päivittäin kahdenkeskistä vuorovaikutusta arjen tilanteissa ja aikuisella on herkkyys kuulla lasta yksilöllisesti. Päivähoidon toimintamuodot tukevat lapsen yksilöllisyyttä, osallistumismahdollisuuksia ja itsetunnon kehittymistä. Lapsella on mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluihin.

Kasvatuskeskustelu Huoltajat ja päiväkodin kasvattajat käyvät lasta koskevan kasvatuskeskustelun toimintakauden alussa. Kasvatuskeskustelun periaatteet ja kesto suunnitellaan tiimin yhteistyönä ja kasvatuskeskustelussa esiin tulleet asiat ovat koko tiimin tiedossa. Kasvatuskeskustelussa laaditaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelma, johon päivittäinen toiminnan suunnittelu perustuu. Kasvatuskeskustelu käydään kannustavassa ja positiivisessa ilmapiirissä kunnioittaen vanhempien asiantuntijuutta lapsensa asioissa.

Mahdollisuus osallistua Vanhempien aloitteet, ideat ja toiveet otetaan huomioon toiminnan ja varhaiskasvatusympäristön suunnittelussa. Perheillä on mahdollisuus osallistua päivähoidon toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Henkilökunnalla on ammattitaitoa kuulla erilaisia perheitä ja suhteuttaa heidän toiveensa toiminnan kokonaisuuteen. Vanhempien palautteelle luodaan monipuoliset mahdollisuudet.

Toiminnan ja varhaiskasvatusympäristön suunnittelu Toiminnan suunnittelu perustuu päiväkodin ja lasten varhaiskasvatussuunnitelmiin. Lapsiryhmälle suunniteltu ohjelma on vanhempien tiedossa. Toiminnan ja varhaiskasvatusympäristön suunnitteluun ja arviointiin luodaan erilaisia osallistumismahdollisuuksia sekä henkilökunnalle, vanhemmille, lapsille ja muille yhteistyötahoille. Varhaiskasvatusympäristö on viihtyisä ja turvallinen. Sitä käytetään joustavasti ja monipuolisesti kasvatuksen välineenä. Toimintavälineitä on järjestetty lasten saataville ikäkausi ja työskentelytavat huomioiden. Aikuinen on osa varhaiskasvatusympäristöä. Aikuiset luovat lasta kunnioittavan ja kannustavan ilmapiiri.

Toiminta vertais- / lapsiryhmässä Lapsi tuntee kuuluvansa lapsiryhmään tasavertaisena omana itsenään ja saa myönteisiä kokemuksia yhteisön jäsenenä toimimisesta. Lapsen yksilöllisyys ja persoonallisuus tulevat esille osana toimivaa ja toiset huomioivaa lapsiryhmää. Lapsella on mahdollisuus toimia vertaisryhmässä. Aikuinen tukee ja kannustaa lasten myönteistä ja keskinäistä vuorovaikutusta. Päivärytmi ja arkitoiminnat toteutetaan joustavasti sekä lapsiryhmän että lasten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.