Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO. Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Vaikuttamistaidot A&O -oppimisympäristössä - vaikuttamisen keinot haltuun yhteisöllisesti opiskellen ITK’
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Navigoinnin tukeminen materiaalintuotannon näkökulmasta Jukka Vilen TTKK/Hypermedialaboratorio
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio

Ympäristöverkko on ympäristö- kasvatuksen tueksi rakennettu verkkopohjainen oppimis- ympäristö. Se on suunnattu pääosin yläaste- ja lukioikäisille opiskelijoille. Kehittäminen aloitettiin vuonna 1997 ETÄKAMU-hankkeen yhteydessä, jatkunut osana AO- hanketta vuodesta 1999 lähtien. Yhteistyötahot: TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio ja Tampereen kaupunki Ympäristöverkon taustaa

Ympäristöverkko sisältää sekä valmista materiaalia että A&O-alustan tarjoamia, helppokäyttöisiä työ- ja kommunikointivälineitä opiskelun tueksi. Sisältömateriaalin painopiste on kaupunkiluonnossa ja sen muutoksissa. Muita käsiteltäviä osa-alueita ovat metsätyypit ja kuvia Tampereelta. Ympäristöverkon sisällöstä

Materiaalia voidaan käyttää - opetuksen havainnollistajana ja elävöittäjänä - tukimateriaalina oppikirjan rinnalla - itsenäisenä opiskelukokonaisuutena Tukee oppijakeskeistä oppimista ja yhteistoiminnallista projektityöskentelyä. - oppijoiden aktiivisuus - mielekkäät reaalimaailman ongelmat Mahdollisuus kommunikoida ja työskennellä yhdessä muiden oppijoiden, opettajien ja asiantuntijoiden kanssa. Pedagogisia tausta-ajatuksia

Tavoite: tutkia mm. kuinka tietoverkkoon perustuva oppimisympäristö soveltuu apuvälineeksi luontoon liittyvien asioiden opiskelussa sekä miten verkkovuorovaikutus tukee yhteistyötä. Kokeilijat: kolme yläasteen 8. luokkaa eri puolilta Suomea: Rovaniemeltä, Joensuusta ja Tampereelta (57 oppilasta ja 3 opettajaa). Kokeilu alkoi syyskuussa ja päättyi joulukuussa. Pedagogisena menetelmänä käytettiin projektioppimista. - yhteiset tutkimusaiheet eri paikkakunnilla Ympäristöverkon kokeilu syksyllä 2001

Oppilaat työstivät A&O- oppimisympäristön www-editorilla kasvikortteja, joita pyydeltiin ja vaihdeltiin sähköpostin välityksellä

Havaintokartta (1/2) Kaikki oppilaiden havainnot (Tampere) Vuorovaikutteiseen havaintokarttaan merkittiin lähiympäristöstä tehtyjä kasvihavaintoja.

Havaintokartta (2/2) Oppilaan omat havainnot valitusta kasvista Havaintoja voi tarkastella ja seurata eri tavoin.

Oppilaiden kokemuksia Mitä hyötyä verkossa opiskelusta opintojaksolla oli? (lisäarvot) –Vastuuni omasta oppimisesta korostui (62 %) –Ryhmätyötaitoni kehittyivät paremmiksi (53 %) –Oppimateriaali oli monipuolisempaa (47 %) –Oppimateriaali oli helpommin saatavilla (44 %) Mitä opittiin? –opittiin käyttämään tietokonetta paremmin, –tuottamaan tekstiä muiden näkyville, –itsenäistä työskentelyä, –tunnistamaan kasveja ja kasvien sekä latinalaisia että suomalaisia nimiä, tietoa puista, metsistä, rehevöitymisestä ja ilmansaasteista jne.

Mahdollisuus vuorovaikutukseen eri paikkakunnilla opiskelevien nuorten kanssa motivoi ja tarjosi uusia näkökulmia opiskeluun: - “sai tietää millainen muu luonto on toisilla paikkakunnilla” - ”samoja tutkimuksia; tuloksia pystyi vertailemaan” - “muiden koulujen oppilailta saattoi kysyä, mitä he olivat tehneet projektityössään ja saada niin apua omaan työhön” - ”toiset kokivat samat ongelmat, ja sen takia myös auttoivat meitä jos meillä oli ongelmia.” - “tutustui uusiin ihmisiin, joutui työskentelemään vieraiden kanssa” - “tietää, miten pärjää yleiseen tasoon nähden, ei vain omassa luokassa” - “että nähdään, minkälaisia kasvialueita on esim. Joensuussa. Vuorovaikutus ja yhteistyö (1/2)

Vuorovaikutus ja yhteistyö (2/2) Vuorovaikutusta eri paikkakuntien kesken syntyi oppilaiden mielestä kuitenkin vähän (64 %). Syitä, ongelmia: - keskustelunaiheiden puuttuminen, ei tarvetta keskusteluun - luokissa edettiin eri tahtiin - heikot verkkoyhteydet, ajanpuute - ”roskaposti”, verkossa ei osattu käyttäytyä Noin 38 % oli ollut yhteydessä asiantuntijaan. Eri rooleissa toimivien henkilöiden mukanaolo kuitenkin motivoi  Jatkossa tilaisuuksien luomista mielekkäälle vuorovaikutukselle mietittävä

Opettajien kokemuksia Kokeilun hyvät puolet: -vaihtelu -oppilaat motivoituneita työskentelemään verkkoympäristössä -yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa -materiaali mielenkiintoista ja laadukasta -tutkimuksen teon harjoittelu + tutkimusraportti -vastuun kantaminen omasta työskentelystä Oppilaiden ohjaukseen liittyvät kysymykset: - verkko-opiskelun puitteet: koneiden riittävyys, tilat, verkkoyhteydet - oppilaiden tietoteknisten taitojen vaihtelevuus - verkkoavusteisen projektityöskentelyn tukeminen ja ohjaus - työskentelyn seuraaminen, oikea-aikainen palaute ja ohjaus

Tulevaisuus Ympäristöverkon kokeilemista jatketaan A&O:n opettajan pedagogisten työvälineiden käytön suunnitteleminen Ympäristöverkossa Erilaisten pedagogisten mallien luominen Ympäristöverkon käytön tueksi.

Tervetuloa tutustumaan Ympäristöverkkoon näyttelyhuoneeseen A1 klo 18.00!