Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11 Tarja Heikkinen, laaja-alainen erityisopettaja Keskuspuiston ammattiopisto Tenholantie 10, 00280 Helsinki / puh. 09 4748 2489 tarja.heikkinen@keskuspuisto.net
Koulutuksen tavoite ja sisältö Oppia opetuksen järjestämisen pedagogisia ja didaktisia periaatteita, kun samassa opetusryhmässä on erilaisia opiskelijoita Sisältö Mistä on kyse? Taustasyyt, miksi erilaiset opiskelijat ovat samassa ryhmässä? Perinteisen ja uuden opetukset erot Opetusryhmien sisäisten erojen tunnistaminen ja määrittely Uudet opetuskäytänteet Haastavat opetustilanteet Menetelmät Alustukset, toiminnalliset harjoitukset ja yhteistoiminnallisuus
Konstruktivismi ja itseohjautuvuus ”Oppija rakentaa itse oman tietonsa. Se muodostuu lopulliseen muotoonsa oppijan omassa mielessä. Opettaja voi antaa siihen vain virikkeitä, mutta se, miten oppija hänen virikkeitään käyttää ja minkälaisen tiedon palvelukseen ne lopulta joutuvat, on riippuvainen oppijasta itsestään.” (Keski-Luopa 2005)
Minkä takia erilaiset opiskelijat samaan opetusryhmään? Erityisryhmät eivät ole homogeenisia Erityisryhmistä puuttuvat myönteiset mallit Opetuksen vaatimustaso romahtaa erityisryhmissä Erityisryhmissä keskitytään vähemmän opetukseen kuin tavallisilla luokilla Erityisryhmät eivät valmenna tavalliseen elämään Erityisopettajat huolehtineet aineenopetuksesta aineenopettajien sijasta Lähde: Saloviita 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Erilaiset oppilaat tavallisella luokalla.
Koulutuksen lähteet Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskus 2003 ja 2005. Osallistavat oppimisympäristöt ja opetuskäytännöt. Laaksonen & Lehtonen 2008. Eriyttäminen. www.enorssi.fi Leppilampi & Piekkari 2001. Opitaan yhdessä. Naukkarinen, Ladonlahti & Saloviita 2007. Kysymyksiä inkluusiosta. www.edu.fi Naukkarinen, Ladonlahti & Saloviita 2007. Opiskelun erityinen tuki opetusryhmässä. www.edu.fi Sahlberg & Sharan 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Saloviita 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Erilaiset oppilaat tavallisella luokalla. Saloviita 2006. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus Pruuki 2008. Ilo opettaa.