Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Harvialan koulu ja päiväkoti
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Erityisopetus lukiossa
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Työrauha ja haastavat tilanteet
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Toimintaohjeet opelle
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Etelä-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry
Ainetyöryhmien työn aloitus
Tervetuloa! OPS 2016.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Konstruktionismi - rakentelu aikuiskasvatustiede Avoin opetus
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Yhteisopettajuus arjessa
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Esityksen transkriptio:

Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11 Tarja Heikkinen, laaja-alainen erityisopettaja Keskuspuiston ammattiopisto Tenholantie 10, 00280 Helsinki / puh. 09 4748 2489 tarja.heikkinen@keskuspuisto.net

Koulutuksen tavoite ja sisältö Oppia opetuksen järjestämisen pedagogisia ja didaktisia periaatteita, kun samassa opetusryhmässä on erilaisia opiskelijoita Sisältö Mistä on kyse? Taustasyyt, miksi erilaiset opiskelijat ovat samassa ryhmässä? Perinteisen ja uuden opetukset erot Opetusryhmien sisäisten erojen tunnistaminen ja määrittely Uudet opetuskäytänteet Haastavat opetustilanteet Menetelmät Alustukset, toiminnalliset harjoitukset ja yhteistoiminnallisuus

Konstruktivismi ja itseohjautuvuus ”Oppija rakentaa itse oman tietonsa. Se muodostuu lopulliseen muotoonsa oppijan omassa mielessä. Opettaja voi antaa siihen vain virikkeitä, mutta se, miten oppija hänen virikkeitään käyttää ja minkälaisen tiedon palvelukseen ne lopulta joutuvat, on riippuvainen oppijasta itsestään.” (Keski-Luopa 2005)

Minkä takia erilaiset opiskelijat samaan opetusryhmään? Erityisryhmät eivät ole homogeenisia Erityisryhmistä puuttuvat myönteiset mallit Opetuksen vaatimustaso romahtaa erityisryhmissä Erityisryhmissä keskitytään vähemmän opetukseen kuin tavallisilla luokilla Erityisryhmät eivät valmenna tavalliseen elämään Erityisopettajat huolehtineet aineenopetuksesta aineenopettajien sijasta Lähde: Saloviita 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Erilaiset oppilaat tavallisella luokalla.

Koulutuksen lähteet Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskus 2003 ja 2005. Osallistavat oppimisympäristöt ja opetuskäytännöt. Laaksonen & Lehtonen 2008. Eriyttäminen. www.enorssi.fi Leppilampi & Piekkari 2001. Opitaan yhdessä. Naukkarinen, Ladonlahti & Saloviita 2007. Kysymyksiä inkluusiosta. www.edu.fi Naukkarinen, Ladonlahti & Saloviita 2007. Opiskelun erityinen tuki opetusryhmässä. www.edu.fi Sahlberg & Sharan 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Saloviita 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Erilaiset oppilaat tavallisella luokalla. Saloviita 2006. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus Pruuki 2008. Ilo opettaa.