AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Suomen koulutusjärjestelmä
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Juhani Karvonen, Soome Metsaselts
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Satu Helmi & Ismo Kantola
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Viestintätutkimuksen nykytila: Ranska Liina Puustinen Helsingin yliopisto, viestinnän tutkimuskeskus CRC.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
ET2050 Euroopan alueiden tulevaisuus Timo Hirvonen
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
LUT Tuotantotalouden tiedekunta Kolmoisvelkaantuminen ja tuottavuusinnovaatiot Vesa Harmaakorpi, dekaani.
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Eurooppalaiset haasteet huippuosaamiselle Hannu Takkula Euroopan parlamentin jäsen, Kulttuuri- ja koulutusvaliokunnan varapuheenjohtaja.
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Lehdistötilaisuus alkaen klo 9:00
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Tutkimus- ja kehittämistoiminta Raahen seutukunnassa 2001–2017
Esityksen transkriptio:

AMK tutkimuksen tulevaisuus 2015-2020 Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus 2015-2020 Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario (A. Soini, P.Seppänen, L.Tasku/17.2.2011)

Tulevaisuustyöpaja Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö) organisaation (amkit) yhteiskunnan kannalta Työpajassa pyritään selvittämään millaisia kykyjä, resursseja ja mahdollisuuksia on käytettävissä tulevaisuuden tekemiseksi ja muokkaamiseksi toivottuun suuntaan Työpajoissa itseymmärrys ja usko omiin mahdollisuuksiin vahvistuu Työpajassa haasteet ja tulvaisuus saatetaan yhteen

Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Alueen teollisuus, (vaihtoehtoja..) Palveluiden korostuminen Tutkimusohjelmat TKI-strategiat Ketteryys Muuntokoulutus Painoalojen korjaaminen -Privaattisektori takaisin, valtio-omisteinen teollisuus pois Teollisuus muuttuu aineettomaksi Teollisuuden käsite? KV-haaste, amkeilla etäpisteitä

Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Yrittäjyys Riittämätöntä toimintaa tällä hetkellä Ei reagoida tulevaisuuden haasteisiin Ei rahaa korkeakouluille Ei opiskelijoita Amkeilla ei omaa yrittäjyysasennetta - Opetetaan teorioita Ei kaksisuuntaista vuorovaikutusta Vastattava yrittäjyyden uusiin muotoihin Ketterä toimintatapa

Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Julkinen ja kolmas sektori Resurssit ja odotukset kasvavat  tutkimusohjelmat laadittava, kysyntä ja siihen vastaaminen, prosessien kehittäminen, Rakenteiden ja järjestelmien uudistaminen Resurssit ja rahoitus vaikeutuvat,  Innovaatiot kehiin, painetta politiikoille Lakisääteiset hoidetaan, kehitys pysähtyy.  AMKit työvoiman tuottajaksi ja henkilöstön kouluttajiksi. Yliopistoyhteistyötä tiivistettävä  Rahoitusmääräykset ja –instrumentit muututtava, huomio kestävään kehitykseen, proaktiivinen ja preventiviinen toiminta

Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Opetus/TKI Enemmän Tekes-hankkeita Tartutaan ja vastataan ongelmiin/tarpeisiin (työttömyys) Laumaindividualismi vs. oppiva autonomia (koulutusohjelmien tilalle moduuleita…) Ei tunnisteta alueen tarpeita, - Ikärakenne muuttuu Aivovienti Muualla tehdään parempaa tutkimusta Korkea työttömyys - Amkit vain koulutusorganisaatioita, yliopistot tekevät myös soveltavaa tutkimusta Keskitytään alueella oleelliseen, tuottaa uusia käytäntöjä ja tietoa toimialalle; tiedonlevitys onnistuu.

Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Tulevaisuustaulukko Tarkoitus on kehittää osanottajien käsitystä siitä, millaisia haasteita tutkimustoiminnassa ammattikorkeakouluissa voidaan kohdata seuraavan 5-10 v aikana. Näkökulma voi olla yksittäisen toimijan (osallistuva tutkija/opettaja/projektihlö), organisaation (amkit) yhteiskunnan. Ryhmä 2 Aluevaikutus näkökulma Muuttumaton, jatkuva kasvu Katastrofi Paluu menneeseen Muutos Tutkimus amkeissa Tutkimus tukee aluekehitystä ja varmistaa kansallisen kilpailukyvyn Tutkimus kohdentuu globaalien ongelmien ratkaisemiseen Aluevaikuttavuutta tuottavia metodeja käytetään osaavasti Laadulliset ja määrälliset vaikuttavuusmittarit on kehitetty - tutkimusta tehdään kumppanuusperiaatteella -Käperrytään etsimään omaa etua Poliittinen ilmasto muuttuu kansallisia etuja ajavaksi Amkit eivät kykene kehittämään omaa tutkimustoimintaa - duaalimallista luopuminen Amkeista ammattikouluja - Duaalimalli yhteistyömalliksi - Yliopistot ja amkit löytävät keskinäistä lisäarvoa tuottavan yhteistyön