HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

”Me teimme sen yhdessä”
Ykspihlajan koulu, Kokkola
Harvialan koulu ja päiväkoti
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
ERITYISEN TUEN TARVE on lisääntynyt aikuislukioissa • Miten erityisen tuen tarve näkyy/ilmenee oppiaineessanne? • kielet: lauserakenteiden ymmärtämisen.
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.
Halkokarin ja Rytimäen koulut
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Toisen asteen koulutus
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Koulu alkaa klo 9.00.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Ekaluokalle 2017.
Tämän hetkinen tilanne
TET =Työelämään tutustuminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS Kokkola 26.11.2012 Nina Vidjeskog Malle Nissi

Kelpo-kehittämistoiminta Jousto-opetuksessa toteutamme käytännössä kolmiportaista tukea koulussamme Tehostettua tai erityistä tukea tarvitseva oppilas opiskelee perusopetuksen ryhmässä saaden tarvitsemaansa tukea Kelpo-rahoilla hankittiin Venny visuaalisten hahmotusongelmien kartoitus- ja kuntoutusohjelma, äidinkielen ja matematiikan materiaaleja ja välineitä sekä järjestettiin koulutuksia

1-2 luokkien äidinkielen joustoryhmät Lapsi opiskelee äidinkieltä omien valmiuksiensa mukaan 1S- ja 2S –luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen valmiudet testataan koulun alkaessa, minkä jälkeen opettajat tekevät yhdessä jaon joustoryhmiin Myös valmistavan luokan oppilaat mukana joustossa Jousto-opetustiimiin kuuluu kolme luokanopettajaa ja kaksi erityisopettajaa

1-2 luokkien äidinkielen joustoryhmät Äidinkielessä neljä joustotuntia viikossa Lukemisen alkutaipaleella oleva lapsi ei vertaile itseään muihin Lukemaan ja kirjoittamaan oppinut lapsi saa sopivaa haastetta lukemisessa ja kirjoittamisessa Oppilas voi siirtyä vuoden aikana joustoryhmästä toiseen Ryhmät etenevät samassa tahdissa eri keinoin

Matematiikan jousto-opetus 1.-2. luokilla Matematiikassa yksi joustotunti viikossa Joustoryhmät samat kuin äidinkielessä Toiminnallista matematiikkaa ja pajatyöskentelyä

3.-4. luokkien jousto-opetus Äidinkielessä yksi joustotunti viikossa Matematiikassa kaksi joustotuntia viikossa, joista toinen toiminnallista matematiikkaa tai pajatyöskentelyä Jousto-opetuksessa mukana 3S ja 4S luokat Opettajina kaksi luokanopettajaa ja kaksi erityisopettajaa sekä äidinkielen joustossa S2-opettaja

Mitä oppilas hyötyy jousto-opetuksesta? Pienessä ryhmässä on helpompi keskittyä Oppimistulokset paranevat kaikilla Syrjäytymisriski vähenee Käytöshäiriöt vähenevät Oppilas uskaltaa olla oma itsensä ja esittää mielipiteensä pienessä ryhmässä

Mitä opettaja hyötyy jousto-opetuksesta? Yhteiset oppilaat/yhteinen vastuu Tiimityö Yhteinen suunnittelu Työssä jaksaminen Yhteinen arviointi Ratkaistaan ongelmat yhdessä

Erityisopetuksen tuki kaikille luokille Oppilailla mahdollisuus saada LUKI- opetusta sekä puheopetusta 5. ja 6. luokilla 1 tunti viikossa jousto-opetusta matematiikassa yhdessä erityisopettajan ja resurssiopettajan kanssa 5. ja 6. luokilla ja kielikylpyluokilla erityisopettaja on samanaikaisopettajana luokassa tai hänellä on pienryhmiä tuen tarpeen mukaan

Kehittämishaasteita 3-4 luokkien jousto-opetuksen kehittäminen Jousto-opetuksen mahdollinen laajentaminen kielikylpyluokille (vaatii yhteistä suunnitteluaikaa sekä halua kehittää, tehostaa ja eriyttää opetusta) Yhteistyön tehostaminen esiopettajien ja alkuopettajien välillä (konsultoiva puheopetus ja kouluvalmiusarvioinnit keväisin) kummioppilastoiminta