Turun esi- ja perusopetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miksi ja miten suomalaiset opetussuunnitelmat muuttuvat?
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPIVA OPS –SALO 1.Jakso
Perusopetuksen uudistus
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Ainetyöryhmien työn aloitus
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Laaja-alainen arviointi
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Turun esi- ja perusopetuksessa OPPIVA OPS –prosessi Turun esi- ja perusopetuksessa 2014 – 2015 Palvelun tuottajat: Ulla Rasimus, PRO koulutus ja konsultointi Leena Nousiainen, Rondo Training OPPIVA OPS 2014 - 2015

OPPIVA OPS 7.8.2014 OPPIVA OPS –prosessin kokonaisuus Mikä on koulun OPPIVA OPS -valmennusryhmän rooli ja keitä siihen kuuluu ? Miten esiopetus on mukana OPPIVA OPS –prosessissa? Millainen on johtoryhmän rooli prosessissa? OPPIVA OPS 2014 - 2015

Miten? Miksi? Mitä? Uudistuksen ydin Miten koulu toimii vielä nykyistä paremmin kasvuyhteisönä ja oppimisympäristönä, joka edistää koulutyön mielekkyyden kokemusta vahvistaa oppilaan minuutta ja kykyä toimia toisten kanssa edistää oppimisen taitoja sekä laaja-alaisen osaamisen kehittymistä ja huolehtii hyvästä osaamisen tasosta luo edellytyksiä kestävään elämäntapaan? IRMELI HALINEN

Miksi uudistumista tarvitaan? Koulua ympäröivä maailma muuttuu, muutoksia lainsäädännössä ja koulutuksen rakenteissa Mitä? Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen ja yleissivistyksen sisältö muuttuu Miten? Opetuksen sisältöä, pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria on tarpeen pohtia IRMELI HALINEN

OPPIVA OPS –prosessin valmennusosiot ja vaiheet Kevät 2014 Kaupunkitaso Kartoitus- ja tavoite- Kuntien OPS –JOHTORYH -MILLE Syksy 2014 Lähipäivä Koulujen OPPIVA OPS JOHTORYH-MILLE = VALMEN-NUSRYH-MÄ Kevät 2015 Kevät 2015 Syksy 2015 Kapunkitason OPS-ohjausryhmät Kaupunkitason OPS-ohjausryhmät Kaupunkitason OPS-ohjausryhmät Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Muutos antaa mahdollisuuden miettiä työn lähtökohtia, tavoitteita, toteuttamista… IRMELI HALINEN

Paikallisesti ratkaistavia asioita Miten toimintakulttuuri toteutuu koulutyön käytännön järjestämisessä Miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja oppilashuolto järjestetään Miten oppilaan arviointi toteutetaan ja turvataan sen yhdenvertainen toteutuminen Miten kieli- ja kulttuuriryhmien opetus järjestetään Miten siirtymävaiheet ja vuosiluokkakokonaisuudet toimivat Miten oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt tarkennetaan ja jaetaan vuosiluokittain Miten työ organisoidaan ja resursoidaan Miten yhteistyö rakennetaan – miten erityisesti oppilaat ja huoltajat saadaan mukaan Miten määritellään opetuksen arvoperusta ja tehtävä Miten pohditaan oppimiskäsityksen vaikutusta Miten opetuksen ja kasvatuksen tavoitteet täsmennetään; erityisesti laaja-alainen osaaminen Miten oma toimintakulttuuri linjataan IRMELI HALINEN

Koulun OPPIVA OPS –prosessin organisoitumisrakenne OPPIVA OPS –valmennus-ryhmä Rehtori (vetäjä) Koulun ops -ryhmä Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

OPPIVA OPS –valmennusryhmän tehtävät: Suunnitella, toteuttaa ja seurata oman koulun / kunnan ops –prosessia Valmentaa ja sitouttaa työyhteisöä / työyhteisöjä uudenlaisten toimintatapojen kokeiluun ja pilotointiin Toimia rehtorin ja johtoryhmän tukena koulujen toimintakulttuurin muutoksessa Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

OPPIVA OPS –prosessin vaiheet Prosessi koostuu sekä lähipäivistä (9) että omilla kouluilla suoritettavasta konkreettisesta OPS-työstä = välitehtävät. Lähipäivien aikana koulujen OPS-valmennusryhmät saavat työkaluja, joiden avulla OPS -prosessia toteutetaan kouluilla. Välitehtävät toteutetaan aina sekä työyhteisö- että luokkatasolla. Välitehtävät tukevat oppilaiden kanssa oppimaan oppimis- ja sosiaalisia taitoja ja ryhmän / luokan ryhmädynaamista toimivuutta. Opettajatasolla välitehtävät tukevat opettajan oppimisen asiantuntijuutta, pedagogista johtajuutta luokassa, yhteistyötaitoja ja työyhteisötaitoja. Ulla Rasimus & Leena Nousiainen