KAJO – Flexible Blended Learning in Science of Education

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Open Source Courseware OSCu
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Aikuiskoulutuksen organisointi yliopistoissa UCEF- Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto Turku Tapio Reponen.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
VOKKE-SYMPOSIUM KASVATUSTIETEEN YDINSISÄLLÖT Erkki Olkinuora Turun yliopisto.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Callidus-tutorointi pähkinänkuoressa
Päivi Paukku Language Centre
Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä.
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Osaakko nää Optimmaa? ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsitykset muuttuneet opiskeluesteiden vähentäminen opiskelijoiden ja opettajien.
Opiskelu-sanastoa Study the words in the following slides. Use the down or right arrow key on your keyboard to move on. Go through the words until you.
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Johdantoseminaari.
Jyväskylän yliopistossa
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
ARCTIC MATERIALS TECHNOLOGIES DEVELOPMENT
Anna Alftan Heikki Hannula
BIOLÄÄKETIETEEN koulutusohjelma
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Management review 2015 Learning and Teaching Course feedback 2014 Bachelor graduates feedback 2013 Master graduates feedback 2014 Career and employment.
Puheviestintä, tampereen yliopisto
© Haaga-Helia StartUp School
Sisu-kuulumiset Oodi- ja Sisu-kahvit
Esityksen transkriptio:

KAJO – Flexible Blended Learning in Science of Education E-xcellence seminar, Oulu 19.5.2009 Eetu Pikkarainen

Background General decline of student amounts in educational open university studies in Finland

Development requirements Old model is of good quality but expensive, inflexible and heavy: Maintaining and bettering of quality level Increase of flexibility Decrease of spending of resources

An Old Aim ”To search and invent such a procedure that the work of student would minimise, but students should still learn more… (Comenius)”

Development goals Develop a total model for teaching and studies in province – and utilise it then in other teaching and studies Clarify the role of the collaborating provincial educational institutes (learning centres). Maintain the correspondence of content and demand level of studies in relation to degree programmes.

The nature of development Tradition respecting, pragmatic, short steps project. The whole area of action: administration, collaboration, marketing, etc. Learning and teaching in the focus.

Operations model of the procect Avoin yliopisto ostaa yksiköltä kasvatustieteen opetuksen ja sen kehittämisen 3 -vuotinen projekti, kolme vaihetta: käynnistäminen, perusopintojen uudistaminen, aineopintojen uudistaminen, perusopintojen päivittäminen, aineopintojen viimeistely Projektiryhmässä kurssien opettajat, opettajat tekevät oman kurssinsa kehitystyön, tiimityöskentely

Pedagoginen lähtökohta Pyrkimys teoreettiseen selkeyteen ja kattavuuteen lähtökohtien suhteen Pedagogisen paradoksin ongelma: ei opiskelija- eikä opettajakeskeinen malli. Pedagogisen toiminnan teoria (Benner, Kivelä, Siljander)

Pedagoginen suhde ja didaktinen kolmio 1) oppisisältö 2) opetus 3) opiskelu

Sisällöllinen lähtökohta (HUOM: pedagoginen lähtökohta on samalla sisällöllinen lähtökohta) Moderni pedagoginen toiminta ja ajattelu, sekä sen tieteellinen reflektio ja tutkimus Kulttuuri -> Pedagoginen toiminta (kasvatus) -> Pedagoginen ajattelu -> Kasvatustiede -> Kasvatustieteen perusopinnot -> Kurssit

Pedagoginen paradoksi Kasvatus (pakko) - sivistys (vapaus) -paradoksi Sosialisaatio - individualisaatio -paradoksi

Pedagoginen paradoksi "Kasvatus", Pedagoginen toiminta Pakko, (vaikuttaminen) Yksilö, (sisäisyys) Yhteiskunta, (ympäristö) Vapaus, (kehitys, spontaanisuus, omat lähtökohdat)

Osa-alueet Miksi juuri nämä osa-aluekurssit? paradoksin ulottuvuuksien nelikenttä! yksilö yhteiskunta sivistys kasvatus kasvatus-psykologia kasvatusfilo-sofia/ etiikka kasvatus-sosiologia didaktiikka yhteiskunta

Sisällöllinen lähtökohta 2 Kokonaisuuslähtöisyys ja sisältölähtöisyys Yhtenäinen tieto- ja teoriaperusta (punainen lanka) kaikkeen kasvatusalan koulutukseen (huom. väylä-ajattelu avoimessa yliopistossa) Aloitettiin tekemällä uudelleen kokonaisuuden ja kurssien ydinainesanalyysit

Sisällön rakenne Kokonaisuuden kurssit: Kasvatustieteen peruskurssi: kokonaisuuden hahmottaminen, orientointi, tutkimuksellisuus, opiskelun ja tutkimisen ykseys Osa-aluekurssit: kasvatuspsykologia, didaktiikka, kasvatussosiologia, kasvatusfilosofia Johdatus kasvatustieteelliseen tutkimukseen: soveltava seminaarimainen lopputyö valitsemastaan aiheesta kokonaisuuden sisältä

Small research thesis seminars Introductory course (s) Programme model 1. Orienting phase 2. Content phase 3. Applying phase Subject area courses Small research thesis seminars Introductory course (s)

Opintojen yleinen ajoitusmalli "revolverimalli” Peruskurssi aina ensin ja Johdatus kasvatustieteelliseen tutkimukseen aina lopuksi, muuten vapaa järjestys Aloitus ja lopetus virallisesti kahdesti vuodessa?

Learning methods Contents -> Teaching -> Studying -> Learning Learning requires student’s action, theoretical work: study: interrogation (inquiry) Teaching promotes and directs this action towards the contents

”Building blocks” Curriculum Teacher Tutor Student VLE Materials Lecture (ACP), responsibility, assesment Tutor Leaning tasks, discussion Student Tasks, discussion, feedback VLE Tasks, discussions, links, archive,

Opetus / opettaja Yliopiston (tutkija)opettaja vastaa kurssin kokonaisuudesta ja opiskelijan suorituksen arvioinnista. Luento on perinteisesti kurssi ydin, jossa opettaja kantaa vastuun kurssin sisällöstä. Lähiluento: on erittäin kallista maakuntaan, ei haluta luopua kokonaan, pidetyin menetelmä: n 4 h / kurssi / paikkakunta

Etäluento videoneuvotteluna Oppimiskeskuksiin Ryhmäsosiaalisuus (mutta miksi keskusteluttaa opiskelijoita keskenään videoluennon aikana?) Koettu kömpelöksi, Vaatisi "mediapersoonia” Teknisesti arka Vähennetään.

Etäluento verkkokokouksena Ei vaadi matkustamista. Alustavat kokemukset Adobe Connect Pro:sta myönteisiä, Helppo käyttää opiskelijan kannalta, mutta laadittu silti käyttäjän opas. Mahdollistaa erilaista aktivointia, neuvotteluja, äänestyksiä, seminaarimaista työskentelyä. (Yksittäisiä verkkoyhteyden laadusta johtuvia teknisiä ongelmia)

Tutorointi Maakunta-opetuksessa on erittäin tärkeää - opiskelijoilla ei usein ole mitään kokemusta yliopisto-opiskelusta. Tavoite: Paikkakuntakohtainen prosessitutorointi Kurssikohtainen sisältötutorointi (etätutorointi) Selkeät tehtävät ja kiinteä yhteistyö Potentiaalisia tutoreita kartoitettu - pooli.

Kirjallinen materiaali Tuotetusta oppimateriaalista (luentomateriaalista) tulee luennon vähetessä kurssin ydinranka, jonka avulla opettaja kantaa vastuutaan. Materiaalimediumiksi ApuMatti. Periaatteessa hyvä systeemi: metatiedot, sisällön jäsennys, editori. Helppo tuottaa ja ylläpitää materiaalia. Käytännössä kokemukset eivät täysin tyydyttäviä, bugeja ja puutteita.

Video/Audiomateriaali Keskeisin mahdollisuus korvata kallista lähiluentoa Tuotanto perustuu ensisijaisesti elävän luentotilanteen tallentamiseen. (Myös etäopetustallenteet) Tallenteet lyhyiksi tiedostoiksi (ladattavissa) Vuorovaikutus muuten! Video/Audiomateriaalit kirjallisen materiaalin yhteyteen.

Kirjallisuus tukee luentoa, ei aina kaikin osin kurssin ydinainesta metasisältö: opiskelijan on opittava lukemaan alan kirjoja, Saatavuusongelmat!

Opintotehtävät Pedagogisen syklin tihentäminen Välikoe-tyyppisiä, yhteen aihekokonaisuuteen liittyviä tai koko kurssia kertaavia. Pakollisuus / vapaaehtoisuus - Työmäärän säätely! Loppuesseen tai tentin arvo. Äänestystyyppiset perusteltavat kannanotot aktivoivat + Koko kurssin systemaattinen kertaaminen + Pakollista keskusteluun osallistumista. Esseiden ja seminaaritöiden vertaisarviointi.

Opiskelualusta Ensisijassa etävuorovaikutuksen kanavana. Välittää ja säilyttää kaikki olennaiset opiskeluun liittyvät viestit opiskelijoiden ja opettajien välillä. Käytössä Optima: ongelmina mm. sähköpostiyhteyden puuttuminen, tehtävien hankala seuraaminen ja kommentointi. Toiveena Moodle: viestit tarvittaessa s-postitse, kaikkien toimintojen pisteyttäminen ja seuraaminen, monipuoliset tehtävämahdollisuudet, vertaisarviointi yms.

Kurssin rakenne tervetuloa- / esittelymateriaali virittävä ennakkotehtävä (tutor) varsinainen oppimateriaali lähiluento kysymyksiä opiskelijoilta luennoitsijalle (tutor) etäluento osa-aluekohtaisia tehtäviä (tutor) kertaustehtävä opintopäiväkirja / essee / tentti Palautteen keruu ja hyödyntäminen

Laatutyö ja palautejärjestelmä Palautteen antaminen ja kerääminen osaksi normaalia toimintaa (opetuksen metatavoite) Kokonaisuuden alku-, väli- ja loppukyselyt (webropol) Kurssikohtaiset palautelaatikot alustalla Opettajat tekevät kurssin jälkeen itsearvioinnin Tutorien itsearvioinnit ja palautteet Kokonaisuuden yleinen palautekeskustelu-alue (mahdollisuus anonyymiin palautteeseen) Koontiraportit vuosittain Laadun arviointi eXcellence+ työkaluilla: sisäinen ja ulkoinen arviointi.

Kokonaismalli Prosessimallinnus käyttöön Yhteys yliopiston laatujärjestelmään Yhteiskunnallista sivistystoimintaa, opiskelijarekrytointia, alueellista kehittämistä, yhteys täydennyskoulutukseen...

Soveltaminen Projektin tulosten hyödyntäminen kampus- ja tutkinto-opetuksessa. Ongelmana suuret opiskelijaryhmät. Yhteiset oppimateriaalit. Samanlaisia tehtäviä. Osan luennosta voisi muuttaa tutoroinniksi – Opettajan persoonalle tilaa Tutorointi voisi olla osa pitemmälle ehtineiden opiskelijoiden (pakollisia) opintoja. Opintojen kehittäminen kokonaisuutena ja laadunarvioinnin yhtenäistäminen.

Ongelmia Teknologis-hallinnolliset rajoitukset Opiskelijaryhmät (Sosiaalinen media, ryhmätuki) Tutkimus: Ei vertailuryhmiä eikä syst. Ennen -tietoja Prosessin (teoreettinen) kuvailu Vertailu kt-perusopintojen eri toteutusten välillä

Kommentteja ja kysymyksiä! Kiitos! Kommentteja ja kysymyksiä! eetu.pikkarainen@oulu.fi