Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo 14.9.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
QR- koodit ja mobiilitentti
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo Tuun yliopisto, maantieteen laitos
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Sosiaalisen median hyödyntämisestä laajennetun työssäoppimisen yhteydessä Minna Ström
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Kohtaamisia pelimaailmassa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo

 osallistava ja uudenlainen foorumi ympäristötietoisuuden edistämiselle ja kansalaiskeskusteluille.  Suomen, Viron, Latvian ja Ruotsin välisessä yhteishankkeessa innostetaan ihmisiä Itämeren tilan säännölliseen havainnointiin ja aktiiviseen keskusteluun sekä välitetään tutkimustietoa Itämerestä uusilla tavoilla.

 Internetin vuorovaikutteiset ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmät.  Osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja ja verkottua keskenään. Välineistöä esim. blogit, wikit, kuvan-, videon- ja äänenjakopalvelut, virtuaaliset kohtaamispaikat, sosiaaliset kirjanmerkit sekä yhteisölliset kalenterit  Palveluiden peruskäyttö on ilmaista, eikä erillisiä koneelle ladattavia ohjelmia yleensä tarvita.

 Tarvittavan tiedon nopea saavuttaminen ja jakaminen (esim. kaupunkikehityshankkeet, lajihavainnoinnit).  Kokemusten vaihto maantieteellisesti laajoilla alueilla (saman ilmiön vertailu eri alueilla).  Yhteiskehittely ja ongelmanratkaisu.  Vertaisten tuki.  Matkustamisen vähentyminen.  Käyttö ajan ja paikan suhteen joustavaa.  Sosiaalisen median hyödyntäminen ja soveltaminen eri tasoisessa opetuksessa ja kaupunkikehittämisessä alkuvaiheessa.

Kaupunkimaantieteen / -ympäristön opetuskokonaisuus - urbaanin retkeilyn oppimistyökalu Tutkimusaineiston keruu Tiedon- ja ajatustenvaihtofoorumi kaupunkikehittämiseen - osallistuvaa paikkatietoa

 tarjoaa tietoa kaupunkimaantieteen ja kaupunkiekologian peruskäsitteistä sekä laajemminkin suomalaisista kaupunkikohteista.  kannustaa tutustumaan uusiin kaupunkitiloihin ja ympäristöihin ennakkoluulottomasti.  vahvistaa ympäristön havainnoinnin ja jäsentämisen, kartanluvun ja ympäristön kartoittamisen taitoa.  mahdollistaa karttapohjaisesti mielipiteiden ja näkemysten jakamisen ja esittämisen sekä kaupunkiympäristöstä keskustelemisen.  vahvistaa tunnetta kaupunkiin ja se ympäristöön kuulumisesta.

 Pyrkimys joustavuuteen -> sovellettavissa helposti erilaisiin kurssi- ja kehittämiskokonaisuuksiin ja käytettävissä myös ilman kurssikehystä, esim. kaupunkilaiset (->sisältöjen ”kevyet” ja ”raskaat” alueet).  Yhdistää konkreettisen ja virtuaalisen ympäristön oppimis- ja kehittämisympäristönä.  Tarjoaa vahvaa asiantuntemusta kaupunkiympäristöstä.  Osallistamisen opettaminen  GoogleMapsin laaja karttamateriaali ja Googlen välineiden helppo käytettävyys.

 Tavoitteena tuottaa sosiaalista mediaa hyödyntävä ja kaupunkiympäristöön keskittyvä pedagoginen verkkotyökalu. Eri osapuolia rikastuttavat oppimis- ympäristöt ja tietopankki Opettajaopiskelijat: kapunkiymäristön havainnoiminen, osallistaminen... Lukiolaiset: havainnoiminen, haastattelut, kasvinäytteiden kerääminen... Kansalaiset: ”kaupunkilaisen tietopankki” joka innostaa lähiympäristön tuntemuksen parantamiseen Kekeläiset: Esim. asukkaiden osallistaminen Avoimmuus ja eri toimijoiden välinen vuorovaikutus tärkeää kohderyhmiä pohdittaessa: Biologian ja maantieteen opettajaopiskelijat Kaupunkimaantieteen opiskelijat(?) Kestävän kehityksen opiskelijat Lukion maantieteen erikoiskurssilaiset (?) Kansalaiset (fokusointi?) Tulevaisuudessa mahdollisesti esim. Itämeren alueelle laajentuminen

Menetelmä-oppaat ja kenttäopastus -osallistaminen -havainnointi kasvinäytteiden keruu haastattelut retkeily... Kaupunkikohde-esittelyt "raskas" ja "kevyt" versio Keskustelufoorumit Opiskelijoiden omat ja kaikille avoimet. Voidaan toteuttaa myös kohteittain. Karttatyöskentely Lähellä kaupungissa -verkkosivusto Koostuu mm. seuraavista osioista: lähiö, joutomaa tori, kaupungin rajat, katu... Linkit Googlen omiin karttoihin ja keskustelufoorumeille. Virtuaalinen oppimisympäristö Konkreettinen oppimisympäristö

Teoriataustaa: kokemuksellisen oppimisen etenemistä kuvaava Kolbin sykli (Kolb 1984) sovellettuna urbaanin retkeilyn työkalun ideaan. 2 oppimisympäristöä: Konkreettinen kaupunkiympäristö ja sosiaalinen media

 Asioihin tutustutaan ensin verkossa (kohde- esittelyt Lähellä kaupungissa -sivustolla).  Retkeily kaupunkikohteessa avaa oman kokemuksen ja havainnoinnin kautta asiaa uudella tavalla.  Verkkokeskustelut, yhteisten dokumenttien tuottaminen ja karttatyöskentely vahvistavat asian sisäistämistä ja käsitteiden omaksumista.

 Tuoda vahvemmin esiin luonnon- ja kulttuuriympäristön vuorovaikutusta (hybridinen kaupunkiluonto esim. joutomaatutkimus, TURCLIM...).  Erilaiset tehtävämoduulit, esim. opastusta kasvinäytteiden keräämiseen ja analysoimiseen, haastattelututkimuksen alkeisiin, ympäristön havainnoimisen metodeihin, osallistamisen menetelmiin...  Huomiota kenttä- ja karttatyöskentelyn jälkeiseen reflektioon.  Testikäytön kautta lisää toimivuutta.

 Opetusministeriön valtakunnallinen ESR- kehittämisohjelma  Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio- ja palvelujärjestelmien kehittäminen  Kehittämisohjelman haku päättyy

 Elinikäisen oppimisen mahdollisuuksien ja tasa-arvon, sosiaalisen koheesion ja monipuolisempien koulutus- ja kulttuuripalveluiden lisääminen eri-ikäisille oppijoille.  Tavoitteena ”luontevat vuorovaikutus- ja digitaaliset yhteydet/järjestelmät sekä verkostoja eri toimijoiden kesken niin, että olemassa olevat tilat ja palvelut edistävät elinikäisen oppimisen, tiedonhankinnan taitojen ja aktiivisen kansalaistoiminnan tarpeita”... Nostetaan eri toimijoiden asiantuntijuutta ja tietoperustaa.

 Kouluttajien koulutus. Opettajien tiedonhallintataitojen kehittäminen. tai  Eri koulutusasteiden opetussuunnitelmiin kiinnittyvien aihekokonaisuuksien kehittäminen koulun ulkopuolisten kulttuurilaitosten, yhteisöjen, julkisten organisaatioiden ja pk- yritysten kanssa toimiviksi pedagogisiksi kokonaisuuksiksi.”

 ”Oppimisympäristöjen toiminta nivoutuu toisaalta opetussuunnitelmiin ja toisaalta ei- muodollisen oppimisen tavoitteisiin”  ”Tavoitteena hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä, jotka tukevat didaktisesti, pedagogisesti (esim. opetettavien sisältöjen konkretisointi ja havainnointi sekä eri oppiaineiden välisten kokonaisuuksien opettaminen). Ne mahdollistavat koulun fyysisen ympäristön, pihan ja ympäröivän lähiympäristön hyödyntämisen opetuksessa ja päinvastoin, muun toiminnan tukena.”

 TY maantieteen laitos, kaupunkimaantiede ja opettajankoulutus  Turun amk: kestävän kehityksen koulutusohjelma, BalticSeaNow.info-portaali  Turun kaupungin Urban –yksikkö  PaikkaOppi -hanke

 Lähiluontotematiikka (JOY-kampanja)  Sosiaalisen median välineiden kehittäminen laadukkaaseen ja erilaisiin oppimisympäristöihin soveltuvaan oppimiskäyttöön. (SOMETU)

 Verkkopedagogiikan / sosiaalisen median mahdollisuudet kaupunkiympäristön teemojen opettamisessa  Osallistamisen verkkopedagogiikka  Erilaisten oppimisympäristöjen (virtuaalinen, konkreettinen) hyödyntäminen ja yhdistäminen ympäristöalan/maantieteen ja biologian verkko-opinnoissa

 Jos osaksi PaikkaOppi –hanketta, niin miten aktiivisen kansalaisuuden edistämisen näkökulma toteutuu?  Miten liittyy käytännössä PaikkaOppiin?  Miten määritetään hakemuksessa muodollinen suhde: miten liittyy toisiin projekteihin?  Mihin kansalaisryhmään fokusoidaan?  Vai riittääkö että kohderyhmänä tulevat opettajat ja muut opiskelijat/oppilaat, jotka toimivat eri kansalaisryhmien kanssa valmistuttuaan?

 Ota yhteys  Jari  Baltic-ryhmä  Harri ja muut kaupunkimaantieteilijät  Urban yksikön Ruoppila