Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
Taustaa Kansallisten rajojen avautuminen Kilpailun lisääntyminen Työmarkkinoiden ehtojen pysyminen lähes ennallaan Vastuu työelämään sijoittumisesta siirtyy opetussektorille
Haaste oppilaitoksille Nykyisten suosituspalkkojen ja työehtojen mahdollistamiseksi, opiskelijoiden tulee olla valmistuttuaan entistä ”valmiimpia” työelämään.
Lisää haastetta oppilaitoksille Entistä valmiimpia opiskelijoita työelämään samoilla aikatauluilla ja resursseilla kuin aikaisemmin.
Yritykset mukaan Opetuksen ja työelämän tavoitteet yhdensuuntaiset Opetuksen ja organisaatioiden täytyy muuttuneissakin olosuhteissa pysyä kilpailukykyisinä
Yhteistyön tavoitteet Opiskelijoilla hyvä ymmärrys erilaisista organisaatioista Opiskelijoilla hyvä ymmärrys organisaatioiden yleisistä muutospaineista (globalisaatio, teknologinen kehitys)
Opetuksen haasteita opiskelijat ymmärtävät erilaisten organisaatioiden yleisen merkityksen opiskelijat tunnistavat erilaisten organisaatioiden erilaiset hyötymaailmat opiskelijat hankkivat tiedot ja taidot, jotka mahdollistavat työelämään sijoittumisen (=hyödyt haittoja suuremmat)
Opetuksen haasteita opiskelijat hankkivat hyvät projekti- ja yrittäjyysvalmiudet keskimääräistä suurempien hyötyjen tuottamiseksi organisaatioille/yhteisölle opiskelijat hankkivat hyvät kv-projekti- ja yrittäjyysvalmiudet merkittävien hyötyjen tuottamiseksi organisaatioille/yhteisölle
Miten edetä? Opetuksen nivominen tiiviisti erilaisten organisaatioiden toimintaan Projektioppimisympäristöjen kehittäminen Henkilökohtaisten opetussuunnitelmat työelämään sijoittumiseksi
Lopuksi Yritysyhteistyön ydin Molemminpuolisten hyötyjen tunnistaminen Uusien yhteistyömuotojen kehittäminen Jatkuva reaaliaikainen yhteistyön kehittäminen