Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari 3.12.2004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Projekti • Sähköauton talvikäytön testaaminen – testiympäristön kehittäminen ja toteutus – testiympäristöön soveltuva reaaliaikainen tiedonsiirtojärjestelmä.
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Uusi Väylä Ammattiin.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
AMMATTIKORKEAKOULUN JA YRITYSTEN YHTEISTYÖ KEHITYSYHTIÖN NÄKÖKULMASTA
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Lajipäällikköpäivät Skills –oppisopimus ja huippuvalmennus painotekniikkalajissa.
Taitajat Oulussa Tavoitteet ja keinot.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Suomi 2028 – Suomi ja globaali maailmantalous I Globalisaatio edennyt vuosituhansia Teollinen vallankumous kiihdytti globalisaatiota; Suomi tuli todella.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Globalisaatio – taloudelliset vaikutukset Suomeen I
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Pohjois-Savon tietohallintostrategia 1 Pohjois-Savon tietohallintostrategia Strategian esittely
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Kansainvälinen Varia tsemppiä tulevaan syksyyn!
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Osatyökykyinen työntekijä ─ uudelleensijoitus tehokkaana ratkaisuna yhteiskunnan rakennemuutoksissa Mari Karttunen Sanna Pitkäranta.
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
HYVINVOINTIVALTION HAASTEET
Esityksen transkriptio:

Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari

Taustaa Kansallisten rajojen avautuminen Kilpailun lisääntyminen Työmarkkinoiden ehtojen pysyminen lähes ennallaan Vastuu työelämään sijoittumisesta siirtyy opetussektorille

Haaste oppilaitoksille Nykyisten suosituspalkkojen ja työehtojen mahdollistamiseksi, opiskelijoiden tulee olla valmistuttuaan entistä ”valmiimpia” työelämään.

Lisää haastetta oppilaitoksille Entistä valmiimpia opiskelijoita työelämään samoilla aikatauluilla ja resursseilla kuin aikaisemmin.

Yritykset mukaan Opetuksen ja työelämän tavoitteet yhdensuuntaiset Opetuksen ja organisaatioiden täytyy muuttuneissakin olosuhteissa pysyä kilpailukykyisinä

Yhteistyön tavoitteet Opiskelijoilla hyvä ymmärrys erilaisista organisaatioista Opiskelijoilla hyvä ymmärrys organisaatioiden yleisistä muutospaineista (globalisaatio, teknologinen kehitys)

Opetuksen haasteita opiskelijat ymmärtävät erilaisten organisaatioiden yleisen merkityksen opiskelijat tunnistavat erilaisten organisaatioiden erilaiset hyötymaailmat opiskelijat hankkivat tiedot ja taidot, jotka mahdollistavat työelämään sijoittumisen (=hyödyt haittoja suuremmat)

Opetuksen haasteita opiskelijat hankkivat hyvät projekti- ja yrittäjyysvalmiudet keskimääräistä suurempien hyötyjen tuottamiseksi organisaatioille/yhteisölle opiskelijat hankkivat hyvät kv-projekti- ja yrittäjyysvalmiudet merkittävien hyötyjen tuottamiseksi organisaatioille/yhteisölle

Miten edetä? Opetuksen nivominen tiiviisti erilaisten organisaatioiden toimintaan Projektioppimisympäristöjen kehittäminen Henkilökohtaisten opetussuunnitelmat työelämään sijoittumiseksi

Lopuksi Yritysyhteistyön ydin Molemminpuolisten hyötyjen tunnistaminen Uusien yhteistyömuotojen kehittäminen Jatkuva reaaliaikainen yhteistyön kehittäminen