Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu23.5.2007 Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive15.2.2010 pso, jpl.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Advertisements

Kauppiasyrittäjyyspolku, ”KYP” ammattikorkeakouluissa
Kv.harjoittelun haasteet Learning Café Kv. kevätpäivät, Seinäjoki Sessio 15.
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
KOULUTUSTAKUU.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Harjoitteluinfo klo 13 Pinni B3019.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Ohjaus- ja neuvontapalvelut
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksoreklamaatio Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksoreklamaatio.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
WoSCos Works, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Kaikille pakollinen ”pieni” liiketoimintasuunnitelma 3 op Luovuus käytännössä 3 op Yrittäjyys käytännössä 6 op Liiketoimintamahdollisuuksien etsintä luovuus,
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksopalaute – verkko-opetus Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksopalaute.
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
ERILLISET ERITYISOPETTAJAN OPINNOT Tervetuloa Helsingin yliopistoon! Alkuinfo
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
8/20071 Erasmus Harjoittelu Kesto 3-12 kk Harjoittelu hyväksiluetaan osaksi tutkintoa Apuraha lv : –350 € / kk, jos palkaton harjoittelu tai.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Opiskeluun liittyvä työharjoittelu Kehittämismahdollisuuksia Koulutuspalvelut.
OP1.2. Tiedotusasiat Kurssivalintojen tarkastus (tarjotin aukeaa 1.4. klo 18.00) Lue tarkka ohjeistus Wilman tiedotteista (31.3. alkaen) Korkeakoulujen.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
OPPISOPIMUKSEN ALOITTAMINEN Verkostoyhteistyö koko prosessin ajan:
Opiskelijan osaamisen tunnustaminen
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
OPON TUNTI Seija Mäntynen
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Väyläopintoihin ohjautuminen
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Väyläopintoihin ohjautuminen
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl Prosessin hyv ä ksyj ä Hyv ä ksytty Vararehtori

2 Opiskelijoiden ohjaus (harjoittelu- koordinaattori) Esim. Yleiset ja kohdennetut infot, pohjustavat opinto- jaksot; osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, harjoittelusuunnitel- ma ja -sopimus Ohjaus juuri ennen harjoittelua (harjoittelu- koordinaattori tai harjoittelunohjaaja) Esim. Harjoittelun raportoinnin ohjeistus, työharjoittelun käytännöt, ilmoittautuminen ja sopimus Mahdollinen hops Opiskelija harjoittelussa Neuvonta ja tukeminen tarvittaessa Yhteydenotot: ohjaaja- opiskelija -työpaikka (koordinaattori) Harjoittelupaikan arviointi (opiskelijan ohjaus) Opiskelija harjoittelun jälkeen Opiskelija: harjoitteluraportin kirjoittaminen; HH: raportin arviointi ja suorituksen rekisteröinti (harjoittelunohjaaja) Työnantajan palaute Opiskelijan palaute Työharjoittelupaikkojen hankinta esim.: HH/yritysrekisteri, messut, ura- ja rekrytointipalvelu, vierailut, yhteydenotot HH, yritys, opiskelijat, suoramarkkinointi, opiskelija itse hankkii paikan Ura- ja rekrytointipalvelut, opinto-ohjaus, alumni TYÖHARJOITTELUPROSESSI Opinnäytetyö (jos tehdään harjoitteluun liitettynä) Opiskelijan sijoittuminen työhön Harjoittelun arvioiva palaute ja kehittämis- ehdotukset (otantana 3 vuoden välein ) th-ryhmä Palautteen käsittely ja kehittävät toimenpiteet th-ryhmä & koulutusohjelmajohtajat Opiskelijan muut opinnot Koulutusohjelman sisältö Koulutusohjelmajohtaja Mikäli harjoittelu tehdään useammassa kuin yhdessä jaksossa.

HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 3 Tarkennuksia:  HAAGA-HELIAn harjoitteluperiaatteet (ks. Extranet > Opiskelu > Työharjoittelu)  Harjoittelu 1–3 jaksoa, 30 op (Harjoittelun suoritusvaihtoehdoista ja AHOT-menettelystä erillinen työohje.)(Harjoittelun suoritusvaihtoehdoista ja AHOT-menettelystä erillinen työohje.)  Opiskelija hankkii itse harjoittelupaikan. Tukea harjoittelupaikkojen hankintaan ja tiedotus opiskelijoille mahdollisista harjoittelupaikoista: HH/yritysrekisteri, messut, ura- ja rekrytointipalvelu, vierailut, yhteydenotot yrityksiin HH (puhelin, sähköposti), yrityksen yhteydenotto kouluun ja th -opiskelijan yhteydenotot yrityksestä kouluun, suoramarkkinointi, extranet, jobstep, opiskelija itse hankkii  Koordinaattoreiden määrä ja allokointi tarkoituksenmukaisesti: vähintään toimipistekohtainen koordinaattori (koo), lisäksi voi olla toimipistekohtainen kv-koo tai useamman toimipisteen yhteinen kv-koo, koulutusohjelmakohtainen koo ja koulutusohjelmakohtainen kv-koo  Koordinaattorien ja ohjaajien työnjako: koordinaattorit esim. osallistuvat HH -tason prosessien kehittämiseen ja ohjaavat ohjaajia, pitävät infot, pohjustavat opintojaksot, ohjaavat opiskelijoita ennen opiskelijan omaa harjoittelun ohjaajaa, osoittavat ohjaajan harjoittelijalle ja hyväksyvät harjoittelupaikan, koordinoivat harjoittelua omalla toimialallaan, toimivat yhteistyössä opon, opintotoimiston, Kelahenkilön ja kv -toimiston kanssa, ohjaavat yritysten yhteydenotot tarvittaessa eteenpäin esim. ura- ja rekrytointipalveluun, tiedottavat opiskelijaryhmille harjoittelupaikoista, harjoitteluun liittyvä tilastointi, toimivat yhteyshenkilönä yrityksiin ohjaajat ohjaavat harjoittelijaa, vierailevat tarvittaessa harjoittelupaikalla ja arvioivat harjoittelun suorituksen (koordinaattori voi olla myös ohjaaja)  Harjoittelun laatua seurataan kerätyn ja saadun palautteen kautta, ja kehittämistyötä tehdään sekä prosessin sisäisesti että koulutusohjelman kehittämistyön kautta.