Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Opiskeluun liittyvä työharjoittelu Kehittämismahdollisuuksia Koulutuspalvelut.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Opiskeluun liittyvä työharjoittelu Kehittämismahdollisuuksia Koulutuspalvelut."— Esityksen transkriptio:

1 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Opiskeluun liittyvä työharjoittelu Kehittämismahdollisuuksia Koulutuspalvelut

2 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Työharjoittelutapaaminen 11.1.2011 Ohjelma  Työharjoitteluprosessin kehittämismahdollisuuksia. Työharjoittelun esittely opiskelijoille verkossa (Hannu Puupponen, koulutuspalvelut)  Työharjoittelua tukevien ratkaisujen kehittely Korppi- järjestelmään (Petri Heinonen, tietohallintokeskus)  Tiedotus työharjoittelupaikoista Ploneen (Annamari Rovamo, ura- ja rekrytointipalvelut)

3 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Työharjoittelutapaaminen 11.1.2011 Ohjelma 4. KORSI-hankkeen harjoittelijoiden rekrytointi- ja harjoittelupaikkatietopalvelu sekä uudet ideat (Jari Penttilä, ura- ja rekrytointipalvelut  Kansainvälisen työharjoittelun kuulumiset (Emilia Tolvanen, kansainväliset palvelut)  Työharjoitteluteemoja opiskelijanäkökulmasta (Hannu Heikkilä, JYY)  Wolmari - nuoret osaajat (Tarja Vänskä-Kauhanen, viestintäpalvelut).

4 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Taustaa Työharjoitteluprosessia sekä työharjoittelusopimuslomaketta eri ainelaitosten käyttöön luonnosteltu jo aikaisemmin (Muru Linjala) Toiveita on esitetty käytäntöjen yhtenäistämisestä ja selkiyttämisestä sekä tiedon saannin parantamisesta Monet kehittämistarpeista ovat tuttuja muistakin yliopistoista ja ammattikorkeakouluista (Aarresaari- toiminta; valtakunnalliset selvitykset mm. OTUS rs., Akavan harjoittelubarometri; TY:n Lähde työelämään - hanke, KORSI-hanke, Maailma lähellä -hanke).

5 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Selvitysten satoa OTUS (2010) ja HaKe-hanke (2009) Työharjoittelun onnistumista ja ongelmia on kartoitettu –Korkea-asteen harjoittelun käytännöt ja kehittäminen - hankkeen loppuraportti 2009 –Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs 34/2010 Työharjoittelu on yleensä ollut onnistunut kokemus Harjoittelun onnistuminen näytti olevan yhteydessä erityisesti –työtehtävien ja ohjauksen laatuun sekä –harjoittelun suunnitelmallisuuteen harjoittelupaikalla.

6 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Selvitysten satoa Opiskelijan prosessi Harjoittelupaikan löytämisen aikarajoituksiin ja paikanhankinnan kanaviin liittyi haasteita. Laitos ohjasi tavoitteiden asettamista vain harvojen opiskelijoiden kohdalla. Opiskelijoille oli paikoin vaikea löytää sovelluskohteita yliopistossa opitun ja työelämän välille Raportin tai päiväkirjan kirjoittaminen ei ollut tavoitteellinen osa oppimista ja/tai se tehtiin, kun ei enää muistettu tapahtuneita kunnolla.

7 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Selvitysten satoa Eri tahojen vuoropuhelu Käytäntöjen vaihtelevuus ja harjoitteluun liittyvien ohjeiden sirpaleisuus toivat ongelmia vuoropuhelulle. Tieto harjoittelun tavoitteista ja eri osapuolten odotuksista oli liian vähäistä. Erityisesti työnantajille suunnattu tiedotus kaipasi yhtenäistämistä ja tehostamista.

8 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Selvitysten satoa Ulkomaalaiset työharjoittelijat Ulkomaalaisten harjoittelijoiden koettiin vaatineen suurta panostusta ja ajankäyttöä heidän ohjaajiltaan. Harjoitteluihin liittyvä byrokratia ja paperisota koettiin haastavaksi ja aikaa vieväksi.

9 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kehittämismahdollisuuksia Selvitysten perusteella yksittäisiä työharjoitteluun liittyviä ongelmia oli yhteensä 61 Kysymys on opiskelijan, yliopiston ja työantajan yhteisestä prosessista –Muutostarpeista voi olla eriäviä näkemyksiä –Muutosten toteuttaminen voi olla hidasta –Edellytykset ja vaikutukset ovat vaikeasti hallittavia Yliopiston toiminnan kehittämismahdollisuudet voi jakaa luokkiin: –Pedagogiikka –Ohjaus –Viestintä ja palvelut

10 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Interventiologiikka (Pedagogiikka) Yleistavoit e Työharjoittelu on selkeä, tavoitteellinen, eri osapuolten yhteisesti toteuttama opintojakso Tarkoitus Ainelaitoksilla harjoittelun tavoitteet, toteutus ja arviointi perustuvat osaamistavoitteisiin Laitokset esittelevät sivuillaan koulutusohjelmien sisällöt ja tutkintojen työelämävastaavuuden Harjoittelun kestäessä opiskelijat laativat oppimistaan tukevan ja harjoittelupäiväkirjan/- raportin Tulokset 3.Opiskelijoille, ainelaitoksen henkilöstölle ja työnantajille on selvät tavoitteet opiskelulle, opetukselle ja työharjoittelulle 4.Hakijat, opiskelijat sekä työnantajat saavat konkreettista tietoa tarjonnan ja toiveiden yhteensovittamiseksi 5.Työharjoittelun reflektointi ja dokumentointi tapahtuu tuoreeltaan ja tarjoaa vuorovaikutusmahdollisuuden ohjaajan kanssa Toiminnot 3.Laitoksella on osaamistavoitteet käytössä 4.Koulutusohjelmien sisältöjen ja tutkintojen työelämävastaavuuden kuvaukset 5.Työharjoittelupäiväkirjan/-raportti toiminnallisuus tai ohjaus Korppi-palveluun

11 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Interventiologiikka (Ohjaus) Yleist avoit e Työharjoittelun ohjaus on kaikille osapuolille riittävää ja kannustavaa Tarkoitus Yliopisto tarjoaa harjoittelupaikoille riittävän ohjauksen sekä tuen opiskelijoille ja ohjaajille Harjoittelupaikoilla on sitoutunut ohjaaja opiskelijoiden tavoitettavissa Laitoksilla on ulkomaalaisille harjoittelijoille rekry-vastaava Laitokset järjestävät harjoittelun jälkeen opiskelijan ja ohjaajan/ohjaajien palautekeskustelun Opiskelijoiden omatoimista työnhakua kannustetaan ja oman työpanoksen markkinointiin perehdytetään Opiskelijoiden tietoisuutta oman koulutuksensa ja osaamisensa arvosta vahvistetaan Tulokset 6.Harjoittelupaikoilla on opiskelijalla ja ohjaajalla vaivaton vuorovaikutusyhteys ainelaitoksen ohjaajaan sekä muihin mahdollisiin tahoihin ja tietolähteisiin 7.Harjoittelupaikan ohjaaja tuntee harjoittelun tavoitteet ja varmistaa, että opiskelija saa tarvitsemansa ohjauksen sekä tuen luontevasti 8.Ainelaitoksilla on perehdytty työelämään ulkomaalaisten opiskelijoiden kannalta ja yhteyshenkilö on tavoitettavissa. Maailma lähellä –hankkeen mahdollisuudet ovat tuttuja työharjoitteluohjaajille. 9.Työharjoittelun palautekeskustelu sisältyy laitosten TH-käytäntöihin 10.Opiskelijat saavat tiedon tavoiteltavasta osaamisesta ja sen arvosta työelämässä hakuvaiheesta lähtien 11.Opiskelijoille on koko opiskelun ajan tarjolla koulutusta, ohjausta ja tukea oman osaamisen kehittämiseen, tuntemukseen ja markkinointiin.

12 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Interventiologiikka (Tiedot ja palvelut) Yleistavoite Työharjoittelun (TH) käytännöt ovat johdonmukaisia ja selvästi esiteltyjä Työharjoittelua koskeva viestintä on yhtenäistä ja tehokasta Tarkoitu s Työharjoittelutiedot ja palvelut ovat vaivattomasti eri osapuolten löydettävissä ja käytettävissä Tulokset 1.Eri osapuolet löytävät työharjoitteluun liittyvät tiedot yliopisto-, tiedekunta- ja laitostasolta. 2.Opiskelijat saavat vaivattomasti työharjoittelutiedon ja palvelut Toiminnot 1.1 Opiskelijapalvelut laativat TH-esittelyn 1.2 Tiedekuntien TH-käytännöistä tehdään esittelyt 1.3 Laitokset kuvailevat omat TH-käytäntönsä sivuillaan 2.1 Opiskelijoille laaditaan JYn työharjoitteluopas 2.2 Työharjoittelun Korppi-palveluja kehitetään harjoitteluun hakemisen, raportoinnin ja arvioinnin sekä tiedonkeruun tueksi 2.3 Maailma lähellä -palvelu… 2.4 Korsi-hankkeen…

13 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Selvitysten satoa Viestinnän ja palvelujen priorisoiminen ”Toimiva ja keskitetty tiedotus erilaisista käytännöistä vähentää olennaisesti tarvetta käytäntöjen yhtenäistämiseen.” ”Hyvien käytäntöjen hyödyntäminen on mahdollista vasta, kun niistä on korkeakoulujen sisällä kattavasti tietoa.” ”Kaikki tehdyt analyysit korostavat oikean ja riittävän tiedon saantia työharjoittelusta niihin organisaatioihin, jotka ottavat vastaan työharjoittelijoita.”

14 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Selvitysten satoa Toimintaa Miten saadaan käytettävissä olevat tiedot ja välineet tukemaan opiskelijan työharjoitteluprosessia? –Viestintäpalvelut –Koulutuspalvelut (rekry- ja kv-palvelut) –Tiedekunta –Laitos (työharjoitteluvastaavat ja -ohjaajat) –Muut tahot (JYY, SYL, CIMO, OKM, KELA, eri järjestöt ja organisaatiot) Työharjoittelun esittely opiskelijoille verkkoon Korppi-järjestelmään tuki työharjoittelulle

15 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Työharjoittelun esittely opiskelijoille verkossa Tieto, motivaatio, toiminta Koulutuspalvelut

16 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kehittämismahdollisuuksia Viestintä ja palvelut Tehdään olemassa oleva tieto helposti saatavaksi verkkoon –Työharjoitteluprosessin kuvaus, opiskelijan vaikuttamismahdollisuudet ja motivointi –Eri vaiheiden tieto ja palvelut kootusti esille koulutuspalvelut, tiedekunnat, laitokset ja muut työpaikat, tuki, ohjaus, yhteyshenkilöt, tietolähteet

17 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Palautetta työharjoittelusivusta kv-harjoittelu ei voi olla 1 kk (Erasmus- ja rehtorin apuraha). Ulkomaalaisten työharjoittelu Suomessa: ei niin tärkeä tässä versiossa Raportointi ja arviointi: Erasmus- ja rehtorin apurahan edellytämät raportit kv- ja rekrypalveluille. (https://www.jyu.fi/hallintokeskus/koulutuspalvelut/palvelu t/koulutuksenkehittaminen/materiaalit/harjoittelu )https://www.jyu.fi/hallintokeskus/koulutuspalvelut/palvelu t/koulutuksenkehittaminen/materiaalit/harjoittelu

18 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Palautetta työharjoittelusivusta Kuvia ja kuvioita helpottamaan lukemista Harjoittelussa olleiden haastatteluja Harjoittelu väylänä työelämään motivointi vahvemmin heti alussa Palkattoman harjoittelun mahdolliset edut

19 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Kysymyksiä työharjoittelusivusta Tarvitaan –Harjoittelija-, ohjaaja- ja työnantajakokemuksia (tekstit, tallenteet) Tarvitaanko –”työharjoitteluopas” työnantajille –Jotain yhteistä aineistoa JYn yksiköille ja henkilöstölle

20 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Korppi-järjestelmän tuki työharjoittelulle Työharjoittelu kurssina Korpissa Koulutuspalvelut

21 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Palautetta työharjoittelusopimuksesta Palautetta lomakeluonnoksesta (https://www.jyu.fi/hallintokeskus/koulutuspalvelut/palvelu t/koulutuksenkehittaminen/materiaalit/lomake/)https://www.jyu.fi/hallintokeskus/koulutuspalvelut/palvelu t/koulutuksenkehittaminen/materiaalit/lomake/

22 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Korppi-järjestelmän tuki työharjoittelulle OpinnotKiinnostus Ilmoittautuminen Työharjoittelu- sopimus Opinto- suoritus Työtarjoukset Työpaikka- hakemukset Työsopimus Harjoitteluraportti Palaute Rahoitustuki Orientaatio- kurssi Työkokemus Työharjoittelu Työharjoittelu- suunnitelma Työharjoitteluprosessi

23 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Korppi-järjestelmän tuki työharjoittelulle Työharjoitteluun ilmoittautuminen –Työpaikkatarjoukset (ja tietolähteet) –Oma ehdotus (voisi avata työharjoittelusopimuslomakkeen) –Muut mahdollisuudet (orientoiva kurssi, korvaava suoritus) Työharjoittelusuunnitelma (dokumentti Optimaan) Työharjoittelusopimus –Paperille tulostettavissa allekirjoitettavaksi

24 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Korppi-järjestelmän tuki työharjoittelulle Työharjoitteluraportti ja -palaute (dokumentti Optimaan) Työnantajan arviointi harjoittelusta (?) Arviointi (kurssin toiminto) Opintosuoritus (kurssin toiminto)

25 JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lähteet Toimiiko harjoittelun palapeli? Korkea-asteen harjoittelun käytännöt ja kehittäminen -hankkeen loppuraportti. toim. Jenni Iivonen, Mirva Keto ja Matias Erlund. Turun yliopisto. 2009. http://into.cou.fi/data/liitteet/uutinen_20090727T123741_62663.pdf http://into.cou.fi/data/liitteet/uutinen_20090727T123741_62663.pdf ”Kyllä sitä osaa ja pärjää”. Yliopisto-opiskelijoiden harjoittelukokemukset yleisillä akateemisilla aloilla. Johanna Penttilä. Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs 34/2010 http://www.otus.fi/images/julkaisut/harjoittelukokemukset- tutkimusraportti.pdf http://www.otus.fi/images/julkaisut/harjoittelukokemukset- tutkimusraportti.pdf


Lataa ppt "JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Opiskeluun liittyvä työharjoittelu Kehittämismahdollisuuksia Koulutuspalvelut."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google