MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund. Tonttituotantoprosessi ASUNTO-, ELINKEINO- JA MAANKÄYTTÖPOLIITTISET TAVOITTEET MAANHANKINTA YLEISKAAVOITUS.
Advertisements

Kestävä käyttö kalavedenhoidon ja kalastuksen järjestämisen perusteena KKL 2011.
KAIVOSHANKKEET JA KAAVOITUS
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
 REKISTERINUMERO MERKITTY REKISTERIIN
ASETUKSEN KÄYTTÖÖNOTTO SATAKUNNASSA HAJA-HANKKEEN KYSELYN TULOKSIA Haja-asutuksen jätevesien käsittely –koulutustilaisuus
Miten kunnassa toteutetaan yhteisöllisyyttä
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
ESR Sivu 1 ESR:n uusi ohjelmakausi ja sen haasteet sukupuolten tasa-arvon kannalta Riitta Kangasharju Työministeriö Tampere
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Tuija Prusi1 Keskeisiä näkökohtia maankäytön lainsäädännöstä ja kehittämisalueista Innovatiivisen maankäytön keinot Workshop
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Äänekosken kaupungin ympäristöpolitiikka vuoteen 2016 luonnos Kaupunginhallitus liite nro 4 (1/10) Opetuslautakunta liite nro 1 (1/10)
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
- Hakemukset hallinto-oikeudelle
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
1 Tontinomistajan tehtävien ottaminen kunnalle Perusteet kunnossapidon osalta 8 § Oikeus 8 § 1 mom. Velvollisuus 8 § 2 mom. Kohtuuttomuus 19a § Perusteet.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Ympäristövaikutusten arviointi
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNTAKAAVOJEN LAATIMINEN 1.VAIHEMAAKUNTAKAAVA – JÄTKÄ 2.VAIHEMAAKUNTAKAAVA.
KUNNAN ROOLI KAAVOITTAJANA JA TUULIVOIMATUOTANNON EDELLYTYSTEN LUOJANA TL.
Apurahapäätösten vertailuperusteet
Viestintäsuunnitelma
E STEETTÖMYYDEN LIITTÄMINEN NYKYISTÄ TIIVIIMMÄKSI OSAKSI KAAVAPROSESSIA Heini-Sofia Luotola
Matti Piispanen Seurakuntarakenteiden kehittäminen kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa Paikallisidentiteetin merkitys
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Riihimäen kaupunki vesihuollon kehittämissuunnitelma
Diskurssi Oy ARVIOINTIOHJELMA ü Toimii  Suunnitelmana ja tehtävänkuvauksena  Julkisen keskustelun tukena ü Pyritään varmistamaan  Kattavuus  Julkisuus.
KOMMUNIKATIIVINEN SUUNNITTELU JA SUUNNITTELUARGUMENTAATIO
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Maankäytön suunnittelu kunnallisessa päätöksenteossa kaavoituspäällikkö Tarja Outila/ Rovaniemi.
Ajankohtaista Alueiden käyttö Päivi Liuska-Kankaanpää Alueiden käytön johtaja.
Ympäristöoikeudellisista menettelyistä ja viranomaisista.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Kiinteistövaikutukset ja niiden arviointi
Köyhyys ja lapsen oikeudet
Miten teen hyvän hakemuksen
ALUESUUNNITTELU Miksi alueita suunnitellaan?
VALTIMON KUNTA KAAVOITUSKATSAUS
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
LAINKÄYTTÖ.
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Turvaa, luottamusta, toimintaa Perusturvan
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Asemakaavamuutos nro KAAVAPROSESSI
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Maankäyttö- ja rakennuslaki
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä. Tavoitteena on myös turvata jokaisen osallistumismahdollisuus asioiden valmisteluun, suunnittelun laatu ja vuorovaikutteisuus, asiantuntemuksen monipuolisuus sekä avoin tiedottaminen käsiteltävinä olevissa asioissa. (1 §)

Mutta mitä vaaditaan? Kaavaa laadittaessa tulee riittävän aikaisessa vaiheessa laatia kaavan tarkoitukseen ja merkitykseen nähden tarpeellinen suunnitelma osallistumis- ja vuorovaikutusmenettelyistä sekä kaavan vaikutusten arvioinnista.

Mutta mitä vaaditaan? Kaavaehdotus on asetettava julkisesti nähtäville. Nähtäville asettamisesta on tiedotettava kaavan tarkoituksen ja merkityksen kannalta sopivalla tavalla. Kunnan jäsenille ja osallisille on varattava tilaisuus esittää mielipiteensä asiassa (muistutus). Muistutuksen tehneille, jotka ovat sitä kirjallisesti pyytäneet ja samalla ilmoittaneet osoitteensa, on ilmoitettava kunnan perusteltu kannanotto esitettyyn mielipiteeseen.(65 §)

Vaikutusten arviointi Kaavan tulee perustua riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin. Kaavaa laadittaessa on tarpeellisessa määrin selvitettävä suunnitelman ja tarkasteltavien vaihtoehtojen toteuttamisen ympäristövaikutukset, mukaan lukien yhdyskuntataloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset ja muut vaikutukset. Selvitykset on tehtävä koko siltä alueelta, jolla kaavalla voidaan arvioida olevan olennaisia vaikutuksia. (9 §)

Muutoksenhaku Yleiskaavan, asemakaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevaan päätökseen haetaan muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään.

Muutoksenhaku Yleiskaavan, asemakaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevaan päätökseen haetaan muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään. (188 §) Asemakaavan hyväksymistä koskevaan hallinto-oikeuden päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla siltä osin kuin alueen pääasiallinen maankäyttö on ratkaistu lainvoiman saaneessa oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa. (188 §, lisäys 2006)

Muutoksenhaku Rakennuslupaa, toimenpidelupaa ja katusuunnitelmaa koskevassa asiassa hallinto-oikeuden päätökseen, jolla ei ole muutettu valituksen kohteena ollutta viranomaisten päätöstä, saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. ( /1441) ( /1441) Rakennuslupaa tai katusuunnitelmaa koskevaan hallinto- oikeuden päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla siltä osin kuin asia on ratkaistu lainvoiman saaneessa asemakaavassa. ( /1441)( /1441)

Ongelmia? Juridinen (muodollinen) argumentointi poikkeaa luonteeltaan suunnittelun (sisällöllisestä) argumentoinnista Johtaako muutoksenhaun keskittäminen hallinto- oikeuksiin muotoperusteiden korostumiseen? Miten sisällöllisen argumentaation edellyttämä asiantuntemus taataan? Johtavatko ennakkotapaukset suunnittelun laadun asteittaiseen laskuun?

OAS:n laatimisen vaiheet Suunnittelutehtävän luonteen määrittely (kaavamuoto, mittakaava, rajaus, muuttuvat asiat, lukitut asiat, mahdolliset vaihtoehdot, aikataulu) Osallisten määrittely (kuinka laajalle vaikutukset ulottuvat, mitkä viranomaiset ja yhteisöt osallisia, osallisryhmien jäsentäminen, edustavuus) Olevan tiedon jäsentäminen ja tiedonhankintatarpeet vaikutusten arviointiin Osallistumisprosessin suunnittelu ja aikataulu