Venäjä tarvitsee osaajansa – mutta minkälaisia? Luovuutta, rohkeutta, kielitaitoa – riittävätkö nämä? VENÄJÄ-BISNESTÄ, HARASOO! 2.10.2012 Kouvola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

Kite – Kites – Leija ? Kites - Language Cluster Finland Kites-toimialalla tarkoitetaan tietotekniikan, kielen ja kulttuurin sekä.
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
PK-kehittämispalvelut
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Tulevaisuuden työelämän osaamistarpeet
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Korkeakouluopiskelijoiden työharjoittelu ulkomailla Valokuvat: Jaana Mutanen_jaMu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Mika Väyrynen tuottaja
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Kielitaito on kilpailuetu
FUAS Kielet ja viestintä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Kiinan kieltä lukioissa
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Verkostossa mukana: – Turun aikuiskoulutuskeskuksen Paimion yksikkö (ent. Paimion aikuiskoulutuskeskus PAKK) –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto Rahoitus:
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Ops seminaari Askola.
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Venäjä tarvitsee osaajansa – mutta minkälaisia? Luovuutta, rohkeutta, kielitaitoa – riittävätkö nämä? VENÄJÄ-BISNESTÄ, HARASOO! Kouvola

2 Ei riitä! Osaamistarpeita Kaakkois-Suomessa... Projektiosaaminen Konsultointiosaaminen Joustavuus ja sopeutumiskyky Keskisuuruuden ekonomia – skaalaetujen oikea ymmärtäminen Globaalit verkostot - yhteiset pelisäännöt Kansainvälistyminen, mm. kansainvälisen toimintaketjun hallinta omissa käsissä – brändäys, laatukriteerit, markkinointiviestintä… Valtioiden ja alueiden ymmärtäminen – poliittinen toiminta, regulaatio, päätöksenteko? Venäjä, Kaakkois-Aasia, Intia Kiina, mm. kaupungistumisen vaikutukset Muuttuvan kuluttajan ymmärtäminen, mikä merkitys laadulla ja elämyksellä on? Matkailu ja palvelut Palveluinnovaatiot Miten energia- ja materiaalitehokkuudesta ja muusta ”vihreydestä” saadaan bisnestä ja ansaintaa? Ympäristöideologian sijasta hyötyjen esilletuontia ja käytännön vaikutusten selkeytystä Suomi ympäristörajoitteiden osalta mallimaa – hyödynnetään etulyöntiasemaa viemällä hyviä käytäntöjä sinne mistä ne puuttuvat Metsä ei katoa! Biopohjaiset tuotteet, bioenergia ja –polttoaineet Kuitupakkaaminen ja komposiitit Kemian osaaminen Erotustekniikka Simulointi, mallinnus Materiaalivirrat Virtausteknologia Kumitekniikka Jätevesien puhdistus Myrkyllisten/vaarallisten aineiden käsittely Puhdas ilma Kierrätysjärjestelmät Elintarviketurvallisuus – jäljitettävyys, luomu

Kokeiluosaaminen - yksi työelämän kulmakivistä Opittava sietämään myös epäonnistumista Mennään mukavuusalueen ulkopuolelle Ratkaistava myös mitä tapahtuu hankkeille, jotka eivät (heti) onnistu? Ideat hioutuvat innovaatioksi ryhmissä Jatkohaaste: miten ideoista ja innovaatioista liiketoimintaa? Palveluosaaminen Vuorovaikutustaidot erityisesti asiakkaan kanssa Myyntitaidot Tiedon jakamisen menetelmät, mm. sosiaalisen median hyödyntämine n Luovuus, rohkeus, verkostot... kuitenkin! Kuvitus: Rami Niemi Vastuullinen työyhteisössä toimiminen, jaettu johtajuus, urakehitys, vastuukysymykset 3

Korkeakoulutus tukee ja edistää yhdessä tekemistä Ota käyttöön kaikki työkalut, myös virtuaaliset Eri toimijat ”sekaisin”: samoissa projekteissa opet, opiskelijat, yritykset... Kuvitus: Rami Niemi Osaamistavoitteiden saavuttamista yhdessä demonstroidaan Korkeakouluopetus ulos luokkahuoneista Opiskelijaryhmiä yrityksiin Mahdollista yksilölliset oppimispolut - monialaisuus entistä joustavammin! Integroi projekteissa oppiminen, niiden johtaminen ja niistä viestiminen Kuvaa konkreettiset osaamistavoitteet Kokeilukulttuurin kehittäminen Verkostojen varmistaminen jo etukäteen Kansainvälisiinkin maisteriohjelmiin harjoittelua Opettajillekin säännöllisesti mahdollisuus päivittää elinkeinoelämätietojaan Selvät pelisäännöt/joustavuus –tasapaino Hyödynnä työelämäpalaute 4 Osaamista uusilla toimintatavoilla

Erilaiset kouluttajat (AMK, yliopisto...) yhdistäviä monialaisia yhteishankkeita, tilaajat ja tuottajat kohtaamaan, myös alueiden välistä yhteistyötä! Kuvitus: Rami Niemi Osaamista uusilla toimintatavoilla Näytöt oppimistuloksista – osaamisen realisointi! Elinkeinoelämäyhteys vetovoimatekijäksi entistä parempien opiskelijoiden houkuttelemiseksi Yhteydet myös pk-yrityksiin Alumnien hyödyntäminen Yrittäjyys enemmän esiin vaihtoehdoksi myös yliopistolla: opetus yrityslähtöiseksi ja tavat, millä koko yliopistoyhteisön asenteet yrittäjyysmyönteisiksi 5

Ja entä se kielitaito?* Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2009 *) Niiden yritysten osuus, jotka painottavat ko. kielitaitoa rekrytointikriteerinä %- osuus 6

Tulevaisuuden kasvavat kielitaitotarpeet * Lähde: EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelu 2009 *) Niiden yritysten osuus, jotka ennakoivat kielitaitotarpeen kasvavan tulevaisuudessa % 7

Vaihtoehtojen lisääminen kielten opiskeluun välttämätöntä Vieraan kielen opiskelu aloitetaan mahdollisimman nuorena. Opetuksen järjestäjällä velvollisuus tarjota alaluokilla 1-6 vähintään kolmea kieltä, joista yksi on toinen kotimainen kieli. Valinnanmahdollisuuksia laajennetaan luopumalla toisen kotimaisen kielen pakollisuudesta. Jokainen oppilas valitsee ainakin kaksi kieltä, joita hän opiskelee perusopetuksessa. Hyödynnetään verkostoja, tieto- ja viestintäteknologiaa sekä kielikoulutusta tarjoavia palveluntuottajia kielitarjonnan monipuolistamiseksi. Lisätään vieraskielisen opetuksen tarjontaa ja opettajien valmiuksia opettaa vieraalla kielellä. Koulujen kansainvälistyminen on koko kouluyhteisön, ei vain kieltenopetuksen tehtävä. 8