E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Organisaation muutos E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010
Tosiasioita Tosiasia I: Organisaation (yrityksen) toimintaympäristö on muuttunut dynaamiseksi, eikä vanhoilla keinoilla enää pysy mukana. Tosiasia II: Tietotekniikka yrityksissä on sulautunut osaksi sen jokapäiväistä toimintaa, eikä sitä voida enää erottaa omaksi kokonaisuudeksi. Tosiasia III: Johdon rooli on muuttunut organisaation muutoksen myötä.
Toisasioita Tosiasia IV: Asiakkaista on tullut yritykselle entistä tärkeämpi ja yksittäinen asiakas on yrityksen toiminnan kohde. Tosiasia V: Yritys (pienikin) toimii usein globaaleilla markkinoilla, missä kilpailu on äärimmäisen kovaa.
Ketterät organisaatiot Edellä mainittujen toisasioiden pohjalta voidaan sanoa, että vanha oppi on laitettu uusiin kuosiin, eli liiketoiminnan säännöt ovat muuttuneet. Tämä tarkoittaa johdon, ylempien toimihenkilöiden ja toimenkuvien muutosta mutta myös koko yrityksen toiminnan uudelleen määrittelyä.
Esimerkki - Pomarfin Suomesta on lähtenyt muutoksen tielle. Se on omaksunut uuden toimintatavan. Pomarfin käyttää italialaista suunnitteluryhmää, Mazzucato, kenkien suunnitteluun. Pomarfin käyttää virolaisia tehtaita kulujen leikkaamiseen. Pomarfin käyttää omia jälleenmyyjiä asiakasrajapinnassa. Pomarfin käyttää suomalaisia ohjelmistokehittäjiä sovellusten suunnittelussa. Mitä jos Pomarfinillä olisi NIKEn resurssit
Ketterät organisaatiot Tiina Harmaja kertoo blogissaan että ketterässä organisaatiossa organisaatioilta ja yksilöiltä edellytetään mm. kaukonäköisyyttä ennakoida tulossa olevaa kykyä sopeutua jatkuvasti muuttuvaan toimintaympäristöön joustavuutta organisoitua uudelleen tilanteen vaatimalla tavalla taitoa ratkaista uudet haasteet innovatiivisesti ketteryyttä muuttaa toimintatapoja halua kehittyä jatkuvasti
Liiketoimintaprosessit Prosessijohtamisen perusajatus on yrityksen toiminnan hahmottaminen liiketoimintaprosesseina, eli joukkona peräkkäisiä, toisiinsa liittyviä toistuvia toimintoja, sekä niiden toteuttamiseen tarvittavat resurssit, joiden avulla syötteet (input) muunnetaan tuotoksiksi (output) Lähde: Laamanen 2002, s19.
Liiketoimintaprosessit Prosessien tavoitteena on tuottaa asiakkaille sellaista hyötyä, joko tuotteena tai palveluna, josta tämä on valmis maksamaan. Lähde: http://www.veini.net/liiketoimintaprosessit.html
Information Technology Infrastructure Library - ITIL ITIL on kokoelma käytäntöjä IT-palveluiden hallintaan ja johtamiseen prosessiorganisaatiossa, kaikenkokoisissa yrityksissä. Pääpaino on IT-palveluiden johtamisessa prosessien avulla. ITIL antaa tietotekniikan hallintaan yhteisen kielen ja selkeät mallit.