Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e"— Esityksen transkriptio:

1 E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Verkkoliiketoiminta E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010

2 Verkkoliiketoiminta Verkkokauppa on yrityksen ulospäin näkyvä osa sen liiketoimintaa, joka tapahtuu sähköisessä muodossa, tietoverkkoja hyödyntäen. Verkkokauppa ei ole kokonaisuus joka toimii erillään muusta yrityksen toiminnasta, vaan se on integroitu osaksi yrityksen perus liiketoimintaa. Yrityksen toiminta kuvataan nykyisin prosesseina ja e-kauppapaikka on nivottu osaksi liiketoimintaprosesseja.

3 Yrityksen liiketoimintaprosesseja
ja e-kauppa sen osana (esimerkki) Lähde:

4 Verkkoliiketoiminnan viitekehys
Kaikki yrityksen toiminta tarvitsee viitekehyksen. Tässä viitekehyksellä tarkoitetaan niitä verkossa tapahtuvan liiketoiminnan taustalla olevia liiketoiminnan onnistumiseen vaikuttavia asioita, kuten infrastruktuuria, tukipalveluita ja sähköisen kaupan sovelluksia.

5 Verkon infrastruktuuri
muodostuu mm. maksamiseen, asiakkaiden tunnistamiseen, tietoturvaan, laitteisiin, luetteloihin ym. liittyviä asioita. Lisäksi siihen kuuluu mm. viestinnän menetelmät ja standardit, multimedia ja julkaisumenetelmät, tietoverkot ja niiden tekniikat sekä rajapinnat ja niiden määrittelyt.

6 Tukipalvelut Koostuvat mm. ihmisistä, julkisista politiikoista (verot, yksityisyys jne.), markkinointi ja mainonta, tukipalvelut (logistiikka, sisältö ym.) ja yrityspartnerit (mm. rahoittajat, toimittajat, alihankkijat).

7 Sovellukset mahdollistavat liiketoiminnan verkossa. Ne muodostuvat verkossa tapahtuvan liiketoiminnan eri osa-aluista, kuten maksamiseen, markkinointiin, tietoturvaan liittyviä, mutta myös itse kauppapaikan ja sen teknologiat. Uusimpana osina sosiaaliset verkot ja mobiililiiketoiminta.

8 Verkkoliiketoiminnan tapoja
Liiketoiminta luokitellaan sen mukaan ketkä ovat liiketoimintasuhteessa. Eri toimijoista yleisimmät ovat B2B, C2C B2C, missä B = business ja C = consumer. Perinteinen verkossa toimiva kauppapaikka on useimmin tyyppiä B2C, eli yritykset myyvät kuluttajille.

9 Click-and-mortar NetAnttila.fi on tyypillinen esimerkki myös sellaisesta kauppapaikasta, jolle on olemassa myös vastaava fyysinen kauppa (Anttila). Nimitys click-and-mortar tulle juuri siitä. Click kuvaa verkko-osaa ja mortar (muurauslaasti) fyysistä kauppaa. Ulkomaisia vastaavia yrityksiä on mm. walmart.com Perinteinen pelkkä fyysinen kauppa ilmaistaan verkkoliiketoiminnan yhteydessä käsitteellä brick-and-mortar (tiili ja laasti).

10 Click-and-mortar Huuto.net ja sen iso ja alkuperäinen kaima eBay.com ovat pääasiassa kuluttajien välistä kauppaa (C2C). Poikkeuksina ovat tapaukset joissa huudettavan tuotteen tarjoaa yritys. Kuitenkin, suurimman osan verkossa tapahtuvasta kaupasta tekevät yritykset. Etenkin B2B tyyppinen, yritysten kauppa on markkina-arvoltaan suurinta, ehkä juuri kauppatapahtumien suuruuden vuoksi.

11 Virtuaalinen organisaatio - pure-click
Pelkästään verkossa toimivia yrityksiä, ilman fyysistä kauppaa ovat mm. cdon.fi ja amazon.com. Kuitenkin näillä yrityksillä on fyysiset varastot. Tähän luokkaan voidaan ehkä lukea myös viime vuosina hyvin menestynyt yritys NetFlix.com joka ”suoratoistaa” elokuvia ja TV sarjoja asiakkailleen. Esimerkki puhtaasti digitaalisesta kaupasta on spotify.com, jonka tuotteet ovat digitaalisia, maksu tapahtuu digitaalisesti ja myös tavaran toimitus.

12 Muita luokitustapoja Yhteisöllinen kauppa (collaborative commerce)
missä yksilöt, yhteisöt tai yritykset yhdessä suunnittelevat tuotteen (esim. Boeing). E-oppiminen (e-learning) käytetään paljon yrityksissä työntekijöiden koulutuksessa ja valmennuksessa (esim. VY LIN1, LIn2 ja LIN3) Sähköinen hallinnointi (e-government) Valtion hallinnon yksiköt tarjoavat tavaroita, palveluita tai informaatiota yrityksille tai kansalaisilleen.

13 Ansaintamalleja Näihin e-kaupan tapoihin liittyy erilaisia ansaintamalleja, tapoja tehdä rahaa verkossa. Yleisin on tietenkin suora tuotteiden ja / tai palvelujen myynti verkossa. Toinen suosittu tapa ansaita on mainokset. Kun raha tulee mainoksista, niin sivustolla ei tarvitse myydä mitään. Tärkeää sen sijan on houkutella asiakkaita. Facebook.com, twitter.com

14 Ansaintamalleja Kumppanuussopimukset (affiliate) on myös hyvin yleinen tapa ansaita. Tässäkään ei myydä mitään, vaan tarkoituksena on ohjata asiakkaita jonkun toisen, myyvän yrityksen sivuille. Sopimus-kumppani Sopimus-kumppani Myyvä yritys Sopimus-kumppani Sopimus-kumppani liikenne Sopimus-kumppani Sopimus-kumppani maksu

15 Ansaintamalleja Tilausmaksut (lehdistä ym.).
Tapahtumamaksut, esimerkiksi huutokaupassa. Huutokauppa sivuston pitäjä ottaa usein mm. tapahtumamaksun siitä, että yritys mahdollistaa tavaroiden vaihdon, mutta myös muita huutokauppaan liittyviä maksuja, kuten huutojen maksupalvelun (paypal) ja vakuutukset.

16 Verkkoliiketoiminnan osalliset
Verkkoliiketoiminta muodostuu osista joita ovat toimittajat, yritys ja asiakkaat. Toimittajat Kuluttajat Suunnittelu, tuotanto, hallinto, varasto, myynti (verkossa) Yritys

17 Verkkokaupan komponentit
Verkkokaupassa voidaan erottaa komponentteja. Ne ovat mukana kaupassa joko kaikki, tai vain osa niistä. Yleisimpiä komponentteja ovat ostoskori, hakukone, maksaminen, luettelo, tietoturva. Myös muita komponentteja on saatavana (kieliversiot, kalenteri, videot ym.), mutta niiden liittäminen kauppapaikkaan on valinnaista.

18 Esimerkkejä kauppapaikoista
Verkkokauppapaikkoja on saatavilla useita, myös ilmaisia. Jos ajatellaan pelkkää kauppapaikkaa, niin tärkeintä on miettiä mitä kaupassa aikoo myydä (OsCommerce, Magneto, PrestaShop, Zen Cart, UberCart) Jos ei myy mitään (mainokset, kumppanuus sopimukset) niin varsinaisen kaupan sijasta voidaan miettiä blogia (WordPress) tai julkaisujärjestelmää (Joomla).

19 Liittyminen perinnejärjestelmiin
Jokaisen verkossa toimivan järjestelmän pitää liittyä yrityksen ns. perinnejärjestelmiin jollain tavalla; joko suoraan tai jonkun kolmannen osapuolen kautta.

20 Liittyminen perinnejärjestelmiin
Tuotteen tai palvelun ostaminen liitetään yrityksen varsinaisiin järjestelmiin esimerkiksi tietokannan kautta. Tuotteen tiedot noudetaan tietokannasta ja samoin varastosaldon päivitykset tehdään sinne. Tuotetiedot Asiakastiedot Varastotiedot ym. asiakas Yritys Tietokanta Suora liitos

21 Verkkokaupan komponentit
Maksutapahtumien liittäminen yrityksen järjestelmiin. Kirjanpito, Laskutus, Reskontrat, asiakas Tietokanta Pankki Myyvä yritys

22 Verkkokaupan komponentit
Verkon tapahtumien liittämisen on onnistuttava myös silloin kun asiakkaat käyttävät eri laite ja sovellusteknologiaa Kirjanpito, Laskutus, Reskontrat, Tietokanta Kuluttaja tai yritys väliohjelmisto

23 Yritykset sosiaalisissa verkoissa (verkkoliiketoiminnan edistäjänä)
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010

24 Sosiaaliset verkot … …. ovat varmaankin kaikille tuttuja; facebook, twitter, Google+, flikr, myspace ym. Alun alkaen ne on suunniteltu tiettyyn tarkoitukseen, mutta tarkoitus on myöhemmin muuttunut ja laajentunut. Yhä useammat yritykset ovat alkaneet käyttää sosiaalisia verkkoja oman brändinsä tunnettavuuden parantamiseen (ja asiakkaiden ohjaamiseen omille sivuilleen), mutta myös mainostamiseen.

25 Sosiaaliset verkot Lisäksi yrityksillä on keskenään on omia sosiaalisia verkkoja tai työyhteisöön liittyviä verkkoja (Linkedin, Xing, Ryze, Viadeo, APSence jne.). Yritysten sosiaalisten verkkojen tarkoitus on lisätä yritysten välistä yhteistyötä, samoin kuin työtekijöiden (omien ja kumppaneiden) välistä verkostoitumista.

26 Tuloja web 2.0 sovelluksilla
Kahvilat ja vastaavat voivat käyttää sosiaalisia verkkoja saadakseen esim. omasta kahvilasta jonkun tapahtuman kohtauspaikan. Hinchcliffe

27 E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Yrittäjyys verkossa E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010

28 Yrittäminen verkossa Verkosta on muodostunut paikka, missä yrittämisen kynnys on matalampi. Yrittämiseen pätee tienkin samat lainalaisuudet kuin ennenkin, mutta verkko on monelle innostuksen lähde ja se koetaan helpommaksi paikaksi yrittää. Kustannukset verkossa ovat myös pienemmät ja kuten edellä todettiin rahaa voi ansaita monella tavalla, myös ilman fyysistä tuotetta.

29 Alkuun pääseminen Ennen aloittamista on syytä tarkkaan miettiä mitä halutaan tehdä (myydä) ja suunnitella koko prosessi mitä myydään, missä myydään jne. hyvin. Tähän vaiheeseen kannattaa hankkia tietoja joltain, joka asiasta tietää jo ennestään.

30 Tässä muutama lähtökohta
Alkuun pääseminen Tässä muutama lähtökohta Idea (aina) Perusilmoitukset (aina) Kotisivutila, verkkotunnus, verkkosivut (aina) Yhteistyökumppanit (toimittajat) (myynnissä) Maksutavat (myynnissä) Toimitustavat (myynnissä) Mainostus (myynnissä, ??) CASE: Verkkokaupan perustaminen


Lataa ppt "E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google