Kehitys 95-05 Avohuollon asiakkaana olevien lasten tai nuorten määrä kaksinkertaistunut 30 000 > 60 000 Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAKAISIN KOTIIN kun lapsi palaa kotiin
Advertisements

Uusi lastensuojelulaki ja ehkäisevä lastensuojelu
Milloin lastensuojeluilmoitus on tehtävä ja mitä siitä seuraa?
LUVALLISET POISSAOLOT
Path of child protection
Dokumentaatio lastensuojelutyössä
Sikiöaikaisten alkoholivaurioiden sosiaaliset merkitykset ja moraaliset jännitteet lasten ja nuorten palvelujärjestelmässä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Lapset näkyviin – alkuarviointi ja lasten osallisuus lastensuojelussa
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Lastensuojelulain näkökulmia Sisko Pirilä-Karlström Lastensuojelun palvelupäällikkö Lastensuojelulaki Lastensuojelun palvelupäällikkö.
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
LASTENSUOJELULAIN MUUTOKSET Lotta Silvennoinen
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
LAPSEN OSALLISUUS Tuula Kivistö-Pyhtilä
LASTENSUOJELULAKI JA SALASSAPITO
Uusi lastensuojelulaki
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Janne Aro-Heinilä Varsinais-Suomen poliisilaitos
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
YKSILÖ – JA PERHEKOHTAINEN LASTENSUOJELU
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Naisena kahden kulttuurin välissä Tampere, Saido Mohamed Ihmisoikeusliitto.
- Hakemukset hallinto-oikeudelle
Lastensuojelu nuoren tukena
MONIAMMATILLINEN YHTEISTYÖ KANTA-HÄMEEN POLIISILAITOKSEN ALUEELLA
Lastensuojelun infotilaisuus
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Aavan lapsiperheiden sosiaalityö
Aika puhua – aika vaieta
Lastensuojelun asiakasprosessi
Lastensuojelulain uudistaminen Mirkka Torppa / KKN
Suunnitelmallinen sosiaalityö perheen ja läheisverkoston kanssa
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Lapsi- ja perhepalvelukeskus Ruusu Susanna Pirttiaho
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Tilastojulkistus: Lastensuojelun käsittelyajat 1.4.– Lastensuojelun käsittelyaikojen toteutumista koskeva seuranta kunnissa 1.4.–
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Tupakkatuotteiden käyttämiseen puuttuminen
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esityksen transkriptio:

kehitys 95-05 Avohuollon asiakkaana olevien lasten tai nuorten määrä kaksinkertaistunut 30 000 > 60 000 Kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä noussut noin 11 000:sta noin 15 000 lapseen tai nuoreen Sijoitettujen lasten määrä kasvanut 2 - 5 %:n vuosivauhtia

Sijoitettujen 0-17v. osuus ikäryhmästä 0,8 > 1,1 % Huostaanotettujen lasten määrä kasvanut 45 %:a Uusien huostaanottojen määrä vuositasolla kaksinkertaistunut 1000 > 2000 lasta

Lain tavoite Lapsen edun ja oikeuksien huomioon ottaminen entistä paremmin lastensuojelua toteutettaessa Lapsen ja hänen perheensä tarvitsemien tukitoimien ja palvelujen turvaaminen viranomaisten yhteistyön parantaminen

Varhaisempi puuttuminen ongelmiin ja tuen vaikuttavuuden parantaminen Lapsen vanhempien oikeusturvan parantaminen erityisesti lastensuojelun päätöksenteossa

Lastensuojelun keskeiset periaatteet Vanhempien, huoltajien sekä muiden lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavien henkilöiden tukeminen Ongelmien ehkäisy ja varhainen puuttuminen Ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu Avohuollon ensisijaisuus, ellei lapsen etu muuta vaadi

Kun sijaishuolto on lapsen edun kannalta tarpeen, se on järjestettävä viivytyksettä Sijaishuoltoa toteutettaessa on otettava lapsen edun mukaisella tavalla huomioon tavoite perheen jälleenyhdistämisestä

Lapsen osallisuuden vahvistaminen Oikeus tietoon ja mielipiteiden ilmaisemiseen Lapsen mielipiteen selvittämisen, kuulemisen ja puhevallan käytön täsmentäminen todellisuudessa toteutuviksi ja lapsen osallisuuden turvaaviksi oikeuksiksi(20 ja 21 §)

Edunvalvojan määrääminen lapselle ristiriitatilanteessa (22§) Menettelytapasäännökset kuten lapsen tarpeista lähtevä lastensuojelutarpeen selvittäminen(27§) Avohuollossa vanhempien vastustaessa määräaikainen lupa lapsen tutkimiseen hallinto-oikeudelta(28§)

Uudistuksia päätöksentekojärjestelmässä Asiantuntemuksen ja puolueettomuuden parantaminen valmisteluvaiheessa lastensuojelun asiantuntijaryhmä tahdonvastaisissa huostaanotoissa ensivaiheen päätöksenteko hallinto-oikeudessa kunnan viranhaltijan hakemuksesta – valitusoikeus KHO:hon.

Oikeusturvan kannalta tärkeissä lastensuojeluasioissa johtava viranhaltija tekee päätöksen sosiaalityöntekijän valmistelusta Hallintotuomioistuinkäsittelyä koskevia menettelysäännöksiä mm. lapsen kuulemisesta ja avustamisesta.

Muita uudistuksia ilmoitusvelvollisuus lapsen muuttotilanteessa(25§) ja poliisille eräiden lapseen kohdistuneiden rikosten epäilystä huostaan otetun lapsen vanhemmalle oma kuntoutussuunnitelma(30§) lapsen läheisverkon kartoittaminen ennen kodin ulkopuolista sijoitusta(32§) sijaishuoltopaikan valintakriteerit(50§)

”sijaishuoltopaikan valinnassa tulee kiinnittää erityistä huomiota huostaanoton perusteisiin sekä lapsen sisarussuhteiden ja muiden läheisten ihmissuhteiden ylläpitämiseen ja hoidon jatkuvuuteen. Lisäksi tulee mahdollisuuksien mukaan ottaa huomioon lapsen kielellinen, kulttuurinen sekä uskonnollinen tausta.”

Lapsen terveystarkastus sijaishuoltoon sijoittamisen yhteydessä(50§) Jälkihuoltovelvoitteen täsmentäminen ja laajentaminen(75-76§) Kunnan velvoite pitää lastensuojeluilmoituksista ja kuntaa sijaishuoltoon ja yksityisesti sijoitetuista lapsista henkilötietolain mukaista rekisteriä(25§)

Miten lastensuojeluntarvetta selvitetään? Järjestämällä neuvotteluja lapsen, hänen läheistensä kanssa ja muiden tarpeellisten tahojen kanssa (31 §). Pyrkimällä hyvään yhteistyöhön lapsen ja hänen vanhempiensa kanssa, jotta neuvotteluilla saavutettaisiin toivottu tulos. Tapaamalla lasta henkilökohtaisesti (29 §) ja ensisijaisesti yhteistoiminnassa lapsen huoltajien kanssa.

Käyttämällä riittävän monipuolisia menetelmiä kokonaiskuvan saamiseksi; esimerkiksi haastattelu, havainnointi, toiminnalliset menetelmät tai lomakkeet ja lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksen havainnointi. Mahdollistamalla lapsen osallistuminen työskentelyyn.

Olemalla yhteydessä lapsen arkielämän kannalta merkityksellisiin tahoihin, joita voivat olla lapselle läheiset henkilöt, sukulaiset ja lapsen kanssa työskentelevät viranomaiset, kuten neuvola, päiväkoti ja koulu. Hankkimalla lapselle tarpeelliset lääkärintutkimukset tai muut asiantuntijan tutkimukset.

Selvitys on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä. Sen tulisi valmistua kuitenkin kaikissa tapauksissa viimeistään kolmen kuukauden kuluessa. Selvityksen tekeminen näin pitkään voisi kestää ainoastaan poikkeuksellisesti esimerkiksi tilanteissa, joissa odotetaan lääkärin tai psykologin lausuntoa tai meneillään olevan poliisitutkinnan valmistumista. Kolmen kuukauden määräaika päättyy järjestysnumeroltaan vastaavana päivänä kuin lastensuojeluasian vireille tulopäivä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai arkilauantai, voi selvityksen saattaa loppuun vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Siten, jos lastensuojeluasia tulee vireille 1. päivänä lokakuuta 2008, lastensuojelutarpeen selvityksen tulee olla valmis viimeistään 2. päivänä tammikuuta 2009

prosessin alkuvaihe Yhteenveto + ehdotus jatkotoimenp. Arvioitava Tarkistettava Asiakas-suunnitelma Vireille tulo Selvitys säännöllisin väliajoin Ilmoitus Oma yhteydenotto Huoltajat ja muut lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavat Lapsi (pitää tavata) Muut lapsen läheiset Yhteistyötahot Huoltajat Lapsi Vanhemmat, muut lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavat Muut lapsen läheiset Yhteistyötahot Tai poistuu asiakkuudesta

Lapsen tai vanhemman vastustaessa Selvitys on tehtävä vanhempien vastustuksesta huolimatta Tällöin pyydetään selvityksiä lapsen tilanteen tuntevilta muilta viranomaisilta ja voidaan lapsen edun niin vaatiessa tavata lasta ilman vanhempaa ja ilman vanhempien suostumusta. Tällöin lapsen asiakirjoihin on kirjattava syyt, jotka ovat edellyttäneet lapsen tapaamista vastoin huoltajan suostumusta. Lapsen vastustaessa tavataan vanhempia ilman lasta ja hankitaan selvitykset kuten edellä.

Vanhempien vastustaessa lapselle välttämätöntä tutkimusta haetaan lupa lapsen tutkimiseen hallinto-oikeudelta (28 §). Säännös on tarkoitettu lastensuojeluviranomaisille keinoksi selvittää lapsen tilanne silloin, kun työskentely ei ole lainkaan päässyt alkamaan, vaikka lapsen etu sitä vaatisi. Luvan edellytyksenä on, että sosiaalityöntekijän saaman alustavan selvityksen perusteella lapsen lastensuojelun tarve tulisi selvittää, mutta riittäviä tutkimuksia ei voida suorittaa huoltajien vastustuksesta johtuen. Tarkoitettu tutkimus voitaisiin tehdä esimerkiksi sairaalan osastolla, terveydenhuollon avopalveluna tai kasvatus- ja perheneuvolan palveluin.

§ 25, Ilmoitusvelvollisuus Sosiaali- ja terveydenhuollon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt sekä muun sosiaalipalvelujen tai terveydenhuollon palvelujen tuottajan, opetuksen tai koulutuksen järjestäjän tai turvapaikan hakijoiden vastaanottotoimintaa tai hätäkeskustoimintaa taikka koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön palveluksessa olevat henkilöt ja terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia viipymättä ilmoittamaan salassapitosäännösten estämättä

kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he tehtävässään ovat saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Myös muu kuin 1 momentissa tarkoitettu henkilö voi tehdä tällaisen ilmoituksen häntä mahdollisesti koskevien salassapitosäännösten estämättä.

sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, on voimassa, mitä rippiin tai muuhun sielunhoitoon liittyvästä salassapitovelvollisuudesta erikseen säädetään tai määrätään. Sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen on pidettävä rekisteriä lastensuojeluilmoituksista ja niiden sisällöstä. Jos lapsi muuttaa pois kunnasta 27 §:ssä tarkoitetun lastensuojelutarpeen selvityksen aikana tai ollessaan muutoin lastensuojelun asiakkaana, sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen on salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoitettava muutosta lapsen uudelle asuinkunnalle

Uudelle asuinkunnalle on tarvittaessa toimitettava viipymättä myös ne asiaan liittyvät asiakirjat, jotka ovat välttämättömiä lastensuojelutarpeen arvioimiseksi tai lastensuojelutoimenpiteiden järjestämiseksi. Lapsen uuden asuinkunnan on jatkettava selvityksen tekemistä tai muita lastensuojelutoimenpiteitä. Sen lisäksi, mitä sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 18 §:n 3 momentissa säädetään oikeudesta antaa oma-aloitteisesti tietoja poliisille, lastensuojeluviranomaisen on salassapitoa koskevien säännösten estämättä ilmoitettava poliisille,

jos on perusteltua syytä epäillä, että lapseen on kasvuympäristössään kohdistettu rikoslain 20 tai 21 luvussa rangaistavaksi säädetty teko, josta säädetty enimmäisrangaistus on vähintään kaksi vuotta vankeutta.