Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lastensuojelun infotilaisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lastensuojelun infotilaisuus"— Esityksen transkriptio:

1 Lastensuojelun infotilaisuus 9.9.2014

2 LASTENSUOJELUN MÄÄRITTELY
Ehkäisevä lastensuojelu Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu → Lastensuojelu Lastensuojelu: lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: Lastensuojelutarpeen selvitys Asiakassuunnitelma Avohuollon tukitoimenpiteet Kiireellinen sijoitus Huostaanotto Sijaishuolto ja jälkihuolto

3 Lastensuojelun esimies
PAAVOLA 2 toimisto-sihteeriä Johtava sosiaalityöntekijä Lastensuojelun esimies 3 lastenvalvojaa 9 lastenkodin ohjaajaa 2 perhekuntoutuksen sosiaalityöntekijää Johtava sosiaalityöntekijä Johtava sosiaalityöntekijä 2 perhekuntoutuksen sosiaaliohjaajaa AVOHUOLLON TIIMI SIJAIS-JA JÄLKIHUOLLON TIIMI ARVIOINTITIIMI 7 sosiaali-työntekijää 4 sosiaali-työntekijää 4 sosiaali-työntekijää 3 sosiaaliohjaajaa 4 sosiaaliohjaajaa 3 sosiaaliohjaajaa 4 perhe-työntekijää 2 perheryhmän ohjaajaa 1 perhetyöntekijä

4 LASTENSUOJELUILMOITUS!
Lastensuojeluilmoituksen tekemiseen velvolliset tahot ovat velvollisia viipymättä ilmoittamaan salassapitosäännösten estämättä kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle lapsesta jonka Hoidon tai huollon tarve Kehitystä vaarantavat olosuhteet tai Oma käyttäytyminen Edellyttää lastensuojeluntarpeen selvittämistä

5 LASTENSUOJELUILMOITUS!
Lastensuojeluilmoituksen tekemiseen velvolliset tahot: 1) Sosiaali- ja terveydenhuollon ja lasten päivähoidon; 2) opetustoimen; 3) nuorisotoimen; 4) poliisitoimen; 5) Rikosseuraamuslaitoksen; 6) palo- ja pelastustoimen; 7) sosiaalipalvelujen tai terveydenhuollon palvelujen tuottajan; 8) opetuksen tai koulutuksen järjestäjän; 9) seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan; 10) kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta annetun lain (746/2011) 3 §:ssä tarkoitetun vastaanottokeskuksen ja järjestelykeskuksen; 11) hätäkeskustoimintaa harjoittavan yksikön; taikka 12) koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivat henkilöt sekä kaikki terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoittamaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä

6 YLEISTÄ LASTENSUOJELUILMOITUKSESTA
Lastensuojeluilmoituksen esteenä ei ole se, että lapsi tai huoltaja vastustaa ilmoituksen tekemistä Hyvän hallinnon mukaista on, että asiakassuhteessa olevalle asiakkaalle ilmoitetaan lastensuojeluilmoituksen tekemisestä Informointi voidaan kuitenkin jättää tekemättä jos Asia on niin kiireinen, ettei ilmoitusta asiakkaalle voida tehdä Muut syyt puoltavat informoinnin tekemättä jättämistä Kirjallinen tai suullinen lastensuojeluilmoitus Salossa viranomaisia pyydetään tekemään kirjallinen lastensuojeluilmoitus ellei kyseessä ole kiireellinen tilanne Ilmoitusvelvolliset tekevät lastensuojeluilmoituksen nimellään He eivät voi tehdä lastensuojeluilmoitusta anonyymisti, ilmoituksen tekijä pitää voida identifioida Henkilöt, joilla on oikeus tehdä lastensuojeluilmoitus, he voivat tehdä sen myös anonyymisti Ilmoittajan henkilöllisyystiedot eivät ole automaattisesti salassa pidettäviä → Ilmoittajaa tulee tästä informoida

7 Lastensuojelulain 25 §:n 3 momentti.
ILMOITUS POLIISILLE Lastensuojelulain 25 §:n 3 momentti. Ilmoitusvelvollisilla henkilöillä on velvollisuus tehdä salassapitosäännösten estämättä ilmoitus poliisille, kun heillä on tehtävässään tietoon tulleiden seikkojen perusteella syytä epäillä lapseen kohdistunutta rikoslain 20 luvussa rangaistavaksi säädettyä tekoa. Tutkintapyyntö Lapseen kohdistunut seksuaalinen hyväksikäyttö Oikeuspsykiatrian konsultaationumero

8 Lastensuojelulain 25d §:n 3 momentti.
ILMOITUS POLIISILLE Lastensuojelulain 25d §:n 3 momentti. Lastensuojeluviranomaisen on salassapitoa koskevien säännösten estämättä ilmoitettava poliisille, jos lapseen on kasvuympäristössään kohdistettu rikoslain 21 (henkeen tai terveyteen kohdistuvat rikokset) luvussa rangaistavaksi säädetty teko, josta säädetty enimmäisrangaistus on vähintään kaksi vuotta vankeutta Lastensuojeluviranomaisella on velvollisuus ilmoittaa poliisille lapseen kohdistuneesta rikoslain 20 luvussa säädetystä teosta siten kuin lastensuojelulain 25 §:n 3 momentissa säädetään.

9 PYYNTÖ LASTENSUOJELUTARPEEN ARVIOIMISEKSI 25a §
Lastensuojelulaki 25a § = Pyyntö lastensuojelutarpeen arvioimiseksi Ilmoitusvelvollisuus voidaan toteuttaa myös yhdessä lapsen tai hänen vanhempansa kanssa Yhdessä tehty pyyntö lastensuojelutarpeen arvioimiseksi Pyyntö tulee tehdä viipymättä Jos ilmoittajataho ei tavoita perhettä viipymättä, ei ilmoitusvelvollisuutta voi toteuttaa pyyntönä lastensuojelutarpeen arvioimiseksi Pyynnön yhteydessä tulee ilmoittaa pyynnön tekemiseen johtaneet syyt

10 ENNAKOLLINEN LASTENSUOJELUILMOITUS 25c §
Lastensuojelulaki 25c § = Ennakollinen lastensuojeluilmoitus Ennakollinen lastensuojeluilmoitus tehdään syntymättömästä lapsesta Ennakollinen lastensuojeluilmoitus tehdään tilanteissa, joissa on perusteltua syytä epäillä, että syntyvä lapsi tulee tarvitsemaan lastensuojelun tukitoimia välittömästi syntymänsä jälkeen Ennakollisen lastensuojeluilmoituksen tekemiseen velvolliset tahot ovat samat kuin varsinaisen lastensuojeluilmoituksen Ennakollisessa lastensuojeluilmoituksessa ilmoituskynnys on korkeampi Ilmoittajalla tulee olla varmaa tietoa esim. lapsen äidin päihdeongelmasta, vakavasta mielenterveyden häiriöstä tai vapausrangaistuksesta

11 ENNAKOLLINEN LASTENSUOJELUILMOITUS 25c §
Ennakollinen lastensuojeluilmoitus tehdään ensisijaisesti sosiaalipäivystykseen Kiireellisen palveluntarpeen arvioinnin tekee päivystävä sosiaaliviranomainen Yhteistyössä lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa voidaan arvioida ja suunnitella myös lapsen syntymän jälkeen tarvittavat sosiaalipalvelut Varsinainen lastensuojeluasiakkuus alkaa vasta lapsen syntymän jälkeen Lastensuojeluasiana asia tulee vireille ja tätä koskevat määräajat alkavat kulua vasta sitten kun lastensuojelun työntekijällä olisi tieto lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta

12 LASTENSUOJELUASIAN VIREILLE TULO JA ASIAKKUUDEN ALKAMINEN:
Lastensuojelun työntekijä vastaanottaa Hakemuksen (12-vuotta täyttänyt lapsi tai hänen huoltajansa) Lastensuojeluilmoituksen tai vastaavan yhteydenoton Pyynnön lastensuojelutarpeen arvioimiseksi tai muutoin saa tietää lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta LASTENSUOJELUASIAN VIREILLE TULO Arvioitava välittömästi lapsen mahdollinen kiireellinen lastensuojelun tarve Viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä ratkaistava tehdäänkö lastensuojelutarpeen selvitystä EI KYLLÄ KYLLÄ EI (Ei asiakkuutta) (Ei asiakkuutta) LASTENSUOJELUN ASIAKKUUDEN ALKAMINEN: Kiireellinen lastensuojelutoimenpide Päätetään tehdä lastensuojelutarpeen selvitys 1. Merkintä asiakirjoihin 2. Ilmoitus lapsen huoltajille ja lapselle 3. Nimettään lapsen asioista vastaava stt.

13 Lastensuojelutarpeen selvitys
Lain mukaan 3kk Asian vireille tulo Aloitus-tapaaminen Tapaamiselle osallistuu yleensä lapsi yhdessä vanhempien kanssa sekä lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä ja hänen työparinsa. Tarvittaessa voidaan kutsua myös yhteistyökumppaneita (ilmoituksen tehnyt taho). Selvitys- ja arviointi-työskentely Kolme tai neljä teematapaamista (lapsi/vanhempi). - Koti ja tärkeät ihmiset - Lapsi ja perheen arki - Lapsen tarpeet ja vanhemmuus - Asuinolosuhteet (kotikäynti) Yhteinen arviointi-tapaaminen ja kirjallinen yhteenveto Asiakkuus jatkuu (uusi asiakassuunnitelma) tai asiakkuus päättyy

14 Lastensuojelun avohuolto
Sosiaalityöntekijä prosessin johtajana -lapsen kanssa tehtävät työ -aikuisten kanssa tehtävä työ -verkostotyö (läheiset, muut viranomaiset, palveluiden tuottajat) -hallinnollinen työ (päätöksen teko ja palveluiden järjestäminen) Sosiaalityöntekijän tapaamiset / tukikeskustelut Tukihenkilöt ja tukiperheet Perhetyö Perheohjaus Ryhmätoiminta Vanhemmuuden arvioinnit Taloudellinen tuki Tuki harrastus- ja virkistystoimintaan Perhekuntoutus (koko perheen sijoitus) Sijoitus avohuollon tukitoimena Kiireellinen sijoitus Asiakassuunnitelma Huostaanotto Asiakkuuden Päättymi-nen Avohuollon tukitoimet Jos lapsi on välittömässä vaarassa tai muutoin kiireellisen sijoituksen ja sijaishuollon tarpeessa, voidaan hänet sijoittaa kiireellisesti perhehoitoon tai laitoshuoltoon taikka järjestää muulla tavoin hänen tarvitsemansa hoito ja huolto. jos:1) puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kasvuolosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä; tai 2) lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään. Huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen voidaan kuitenkin ryhtyä vain, jos 1) 7 luvussa tarkoitetut toimet eivät olisi lapsen edun mukaisen huolenpidon toteuttamiseksi sopivia tai mahdollisia taikka jos ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi; ja 2) sijaishuollon arvioidaan olevan 4 §:n mukaisesti lapsen edun mukaista

15 LsL 49 §, sijaishuolto Lapsen sijaishuollolla tarkoitetaan huostaan otetun, kiireellisesti sijoitetun tai lain 83 §:ssä tarkoitetun väliaikaismääräyksen nojalla sijoitetun lapsen hoidon ja kasvatuksen järjestämistä kodin ulkopuolella. Lapsen sijaishuolto voidaan järjestää perhehoitona, laitoshuoltona taikka muulla lapsen tarpeiden edellyttämällä tavalla. Lapsi voidaan sijoittaa väliaikaisesti enintään kuudeksi kuukaudeksi myös vanhempansa tai muun huoltajansa hoidettavaksi ja kasvatettavaksi silloin, kun valmistellaan lapsen kotiin palaamista kodin ulkopuolisen sijoituksen jälkeen tai kun se on lapsen edun kannalta muusta syystä perusteltua. Lapsi voidaan sijoittaa vankeusrangaistustaan suorittavan tai tutkintavankeudessa olevan vanhempansa hoidettavaksi ja kasvatettavaksi vankilan perheosastolle enintään siihen saakka, kun lapsi täyttää kaksi vuotta. Alle kolmivuotiaan lapsen sijoitus voi jatkua perheosastolla, jos lapsen etu sitä välttämättä vaatii.

16 Sijais- ja jälkihuolto Salossa
Perhehoidossa olevat lapset (68) Laitoksiin sijoitetut lapset (55) Kotiin sijoitetut lapset (7) Jälkihuollettavat lapset ja nuoret (65, joista alaikäisiä 11)

17 Laitoshuolto 55 lasta ja nuorta (1.9.14)
Laitokset kilpailutettu, lisäksi oma laitos Paavola Salon alueen laitokset: Halikon perhetukikeskus, Mehiläinen Halikko, Haukkalan perhekoti, Kivilinna Erityistä laitoshoidossa: Arjen yhteistyö suoraan laitosten kanssa, sosiaalityöntekijä vastaa prosessista Kunnan alueelle sijoitetut lapset (62) Valvontavastuu

18 Perhehoito Perheissä 68 lasta ja nuorta
Varsinais-Suomen sijaishuoltoyksikkö Sukulaissijaisvanhemmat Erityistä perhehoidossa: Perheissä entistä moniongelmaisia lapsia Yhteistyön haasteet Lastensuojelulain lisäksi perhehoitolaki

19 Erityistä sijaishuollossa:
Huoltajuusasiat Yhteydenpito ja tapaamisasiat Rajoitustoimenpiteet (laitoksissa)

20 Sosiaaliohjaus ja perhetyö
Sijoitusvaiheen tuki Perheen kokonaistilanteen arviointi Kotiutumiseen liittyvä arviointi / työskentely Jälkihuoltonuorten tuki Työskentelyn kohteena sijoitetut lapset, heidän vanhempansa sekä sijoituspaikat (ensisijaisesti perhehoitajat) Tapaamisten valvonta

21 LsL 75 §, jälkihuolto Lapsen ja nuoren oikeus jälkihuoltoon
Sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen on järjestettävä lapselle tai nuorelle tämän luvun mukainen jälkihuolto 40 §:ssä tarkoitetun sijaishuollon päättymisen jälkeen. Jälkihuolto on järjestettävä myös 37 §:ssä tarkoitetun avohuollon tukitoimena tapahtuneen sijoituksen päättymisen jälkeen, jos sijoitus on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta ja kohdistunut lapseen yksin. Jälkihuoltoa voidaan järjestää myös muulle kuin 1 momentissa tarkoitetulle lastensuojelun asiakkaana olleelle nuorelle. Kunnan velvollisuus jälkihuollon järjestämiseen päättyy viiden vuoden kuluttua siitä, kun lapsi on ollut 1 momentissa tarkoitetun kodin ulkopuolisen sijoituksen päättymisen jälkeen viimeksi lastensuojelun asiakkaana. Velvollisuus jälkihuollon järjestämiseen päättyy viimeistään, kun nuori täyttää 21 vuotta.

22 EHKÄISEVÄ LASTENSUOJELU
Ehkäisevän lastensuojelun tarkoituksena on edistää ja turvata lapsen kasvua, kehitystä, hyvinvointia ja tuetaan vanhemmuutta Ehkäisevää lastensuojelua järjestetään kunnan eri viranomaisten palvelujen piirissä Erityisesti peruspalvelujen piirissä Esim. äitiys- ja perheneuvolat, päivähoito, koulu ja nuorisotyö Ennaltaehkäisevän lastensuojelun tarkoituksena on korostaa Varhaisen puuttumisen merkitystä lapsen tilanteen selvittelyssä sekä Erityisen tuen järjestämistä lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaaville henkilöille

23 LAPSEN HUOMIOON OTTAMINEN AIKUISILLE SUUNNATUISSA PALVELUISSA
Kun lapsen vanhemmalle, huoltajalle tai muulle lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavalle henkilölle annetaan sosiaali- ja terveyshuollon palveluita (+ kyky huolehtia lapsen hoidosta ja kasvatuksesta on heikentynyt) tai kun aikuinen on tutkintavankeudessa tai suorittamassa vapausrangaistustaan →Selvitettävä lapsen hoidon ja tuen tarve ja lapselle on turvattava riittävä hoito ja tuki

24 LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINNIN SEURAAMINEN JA EDISTÄMINEN
Tärkeää on puuttua ongelmiin ja tuen tarpeeseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa Sosiaalihuollosta vastaava toimielin vastaa asiantuntija-avun antamisesta Konsultaatiovastaavat: Heidi Koski: lastenneuvola ja varhaiskasvatus Riitta Kinosmaa/ Elina Seitz: alakoulut ja lapo Noora Lahti/ Leena Tuikkala: yläkoulut ja nupo Janica Laaksonen: nuorisotoimi, toisen asteen koulutus ja aikuispsykiatria Meri Lehtovaara: A-klinikka ja päihdeyksikkö

25 Keskustelussa 9.9.14 esiin nousseita aiheita
Kuntaan muuttavat lastensuojelun asiakkaat: Sijoituskunta pysyy samana perheen muutosta huolimatta Konsultaatiot: Konsultaatiot aina nimettömiä Jos jo asiakkaana, yhteys lapsen asioista vastaavaan sosiaalityöntekijään Tavoitettavuus: puhelinajat ti ja to 11-12, sähköpostilla Nettisivut ajan tasalla Verkostoissa tehtävä työ: Aikuisen asiakassuunnitelma 16-18 –vuotiaat väliinputoajat; taloudellinen tuki itsenäistymiseen? Ei palveluita lastensuojelusta, ellei ole lastensuojelun tarvetta


Lataa ppt "Lastensuojelun infotilaisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google