Suullinen harjoittelu ja draama kieliluokassa OPEA510 Tiina Huohvanainen 31.10.2007 Normaalikoulu
Suullinen kielitaito ”Pintataso” Vuorovaikutuksen taso Rakenteiden, sanaston ja äänteiden perusteet Vuorovaikutuksen taso Taito tehdä itsensä ymmärretyksi Vaikuttavia tekijöitä mm. puheen kohde käytettävä aika muisti neuvottelu kompensointi
Suullisia harjoituksia Tennis (maat, adjektiivit…) Keskustelu Väittely Leikit, pelit Tarinaimprot Sävyluku Dramatisointi Nonsense Intermezzo Roolileikki Simulaatio Kuva/liikkuva kuva virikkeenä Ääntämiseen liittyvä harjoittelu
Suullinen harjoitus / ohjeet 3-4 henkilön ryhmät 1-2 tehtävää Tehtävän idea (Mitä? Miten?) Oppimistavoite (Miksi?) Ajankäyttö (arvioitu tai todettu) Materiaalitarve Palautus: tiina.huohvanainen@norssi.jyu.fi Koonti materiaalia kaikille
Kokeile rohkeasti uusia polkuja.
MIIMI Mitä tehdään? Missä ollaan? Kinesteettiset oppijat Yksilöllisyys
NONSENSE Olennaisin kysymys: MITEN? Äänteet, ilmeet, eleet
INTERMEZZO Valmis tekstipohja Ryhmä kehittelee tilanteelle ROOLIT TOIMINNAN
PATSASTYÖSKENTELY Kehollisia näkemyksiä tekstistä / teemasta Esim. tekstin ymmärtämisen toiminnallinen tuki
ROOLILEIKKI Ohjatut ja vapaat Ohjatussa roolileikissä esim. roolikortit tukena Vapaan roolileikin yksi ”kaava”: A= (julkisuuden henkilö) B= (toimittaja) Lähtötilanne? Tehtävä? Jännite?
Kuka hän on? nimi ikä perhe ammatti harrastukset
PROSESSIDRAAMA 3 vaihetta: Valmistelu (kuva, kysymykset) Draama Reflektio Analyyttisestä kielestä ei-analyyttiseen
Kiitos aktiivisuudesta! Hei hei!