Suullinen harjoittelu ja draama kieliluokassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Protestin käsittely Michael Röllich.
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Valtakunnallinen kielikoe
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota.
TEEMAT VUOROVAIKUTUS -VASTUSTAJAN KUNNIOITTAMINEN -PALLOTTOMAT TILANTEET -RANGAISTUKSET - UUDET PELISÄÄNNÖT.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Mohammed Kertoo itsestään:
SUULLINEN HARJOITTELU
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Suomen satamien logistiikka ja Haminan satamaan vaikuttavat alueet
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Tiimien kaksoisprosessin tarkasteleminen 1. Pyritään etenemään kohden tavoitteita (tehtäväorientaatio) 2. Viedään läpi yhteistoiminnallisia prosesseja.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Maisa, Linda, Kaarina, Hanna ja Liisukka Vaka-11B
tavallisen opettajan kokemina
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Kielenopetus eri asteilla
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Runo tekstitaidon kokeessa
Draaman käyttö peruskoulun 5. ja 6. luokilla
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma Kausi FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma 1.Pelaajat Pelaajaluettelo 2.Valmentajat Valmentajat/Yhteystiedot 3.Joukkueenjohtaja.
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Venäjän alkeiden opetus
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opetussuunnitelma/OPS
Päättötyön esittelyohjeet
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Näkemyksiä nuorten voimaharjoittelusta Yläasteelta - lukioon Erik Piispa Suomen Valmentajat ry Fysiikkavalmentaja.
Uusien laatuvastaavien perehdyttäminen MaA102 Tiina Nyyssönen Opettajankoulutuslaitoksen laatuvastaava.
Kulttuurin tekijöitä ja näkijöitä (RUB 6) Kurssilla käsitellään kulttuurin eri alueita laajemmin eri Pohjoismaissa Oppikirjana Magnet 6, WSOY, myös sähköinen.
Tervetuloa keskustelukurssille!. Kurssi-info Puhutaan suomea Tilanteet, puhefunktiot Keskustelut, pelit, roolileikit… Vaihdetaan ryhmää / paria usein.
Tervetuloa kurssille Suomi 3A!
Kotoutumiskoulutus verkossa
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kieli itseilmaisun välineenä
3.c
Pelaajakehitystapahtuma Rovaniemi
Englanti 8. lk LV – 2017.
Englannin valinnainen lisäkurssi
A2-VENÄJÄ ДОБРО ПОЖАЛОВАТЬ!.
Kielitietoisuus.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Roolileikki - Läksykerhossa
OSAAMISKANSIO Nimi.
Esityksen transkriptio:

Suullinen harjoittelu ja draama kieliluokassa OPEA510 Tiina Huohvanainen 31.10.2007 Normaalikoulu

Suullinen kielitaito ”Pintataso” Vuorovaikutuksen taso Rakenteiden, sanaston ja äänteiden perusteet Vuorovaikutuksen taso Taito tehdä itsensä ymmärretyksi Vaikuttavia tekijöitä mm. puheen kohde käytettävä aika muisti neuvottelu kompensointi

Suullisia harjoituksia Tennis (maat, adjektiivit…) Keskustelu Väittely Leikit, pelit Tarinaimprot Sävyluku Dramatisointi Nonsense Intermezzo Roolileikki Simulaatio Kuva/liikkuva kuva virikkeenä Ääntämiseen liittyvä harjoittelu

Suullinen harjoitus / ohjeet 3-4 henkilön ryhmät 1-2 tehtävää Tehtävän idea (Mitä? Miten?) Oppimistavoite (Miksi?) Ajankäyttö (arvioitu tai todettu) Materiaalitarve Palautus: tiina.huohvanainen@norssi.jyu.fi Koonti  materiaalia kaikille

Kokeile rohkeasti uusia polkuja.

MIIMI Mitä tehdään? Missä ollaan? Kinesteettiset oppijat Yksilöllisyys

NONSENSE Olennaisin kysymys: MITEN? Äänteet, ilmeet, eleet

INTERMEZZO Valmis tekstipohja Ryhmä kehittelee tilanteelle ROOLIT TOIMINNAN

PATSASTYÖSKENTELY Kehollisia näkemyksiä tekstistä / teemasta Esim. tekstin ymmärtämisen toiminnallinen tuki

ROOLILEIKKI Ohjatut ja vapaat Ohjatussa roolileikissä esim. roolikortit tukena Vapaan roolileikin yksi ”kaava”: A= (julkisuuden henkilö) B= (toimittaja) Lähtötilanne? Tehtävä? Jännite?

Kuka hän on? nimi ikä perhe ammatti harrastukset

PROSESSIDRAAMA 3 vaihetta: Valmistelu (kuva, kysymykset) Draama Reflektio Analyyttisestä kielestä ei-analyyttiseen

Kiitos aktiivisuudesta! Hei hei!