Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Draaman käyttö peruskoulun 5. ja 6. luokilla

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Draaman käyttö peruskoulun 5. ja 6. luokilla"— Esityksen transkriptio:

1 Draaman käyttö peruskoulun 5. ja 6. luokilla
Mikä, miksi ja miten? Hannele Wilkman, Elina Talja & Tiia Svart

2 Mitä draama on? Juuret teatterin taidemuodoissa, mutta myös opetusmenetelmä -> draamapedagogiikka ”Draamassa toteutuvat elämyksellinen oppiminen ja opetuksen eheyttäminen, jonka kautta voidaan auttaa lasta ymmärtämään itseään ja maailmaa, jossa hän elää”

3 Miksi tulisi huomioida koulussa?
Opetushallituksen pääjohtajan mukaan koulun tärkein tehtävä on kasvattaa terve ja hyvä itsetunto, sillä se vaikuttaa ihmisen koko elämään, ajatteluun ja käyttäytymiseen Aplodeja etsijöille – Näkökulmia draamaan sekä taidekasvatuksena että opetusmenetelmänä –kirjan kirjoittaja Viivi Viranko kuitenkin toteaa, etteivät opettajankoulutuksen puutteet, nykyinen koulun organisaatio ja yleiset toimintamallit juuri tue itsetuntokasvatusta ”Kun osaamiseksi mielletään vain se, mitä koulussa opitaan, ja se tapa, miten koulussa opitaan, on suuri joukko oppilaita, joiden lahjakkuus jää kokonaan koulussa suoriutumisen ulkopuolelle.” (Viranko. Aplodeja etsijöille.) Draama toteuttaa modernia oppimiskäsitystä: se on kokonaisvaltaista, oppilaskeskeistä, kokemuksellista ja luonnollisesti tekemällä oppimista Se tavoittaa erityyliset oppijat, sillä draamaprosessi kattaa kaikki oppimisalueet: fyysisen, kognitiivisen, affektiivisen, esteettisen ja sosiaalisen Tavoitteet mm. oman ilmaisun kehittäminen, ryhmätyötaitojen lisääminen ja itsetunnon kasvattaminen

4 Kuka voi opettaa draamaa?
Sekä oppimisen kohde että sen väline Draama aikaisemmin oma itsenäinen oppialansa -> opettajat saattavat ajatella, että draama opetusmenetelmänä vaatii erityistä taitoa Draamaa voi kuitenkin käyttää kuka vain ja missä aineessa vain kaiken ikäisille, kunhan muokkaa harjoituksia kohderyhmän mukaan Onnistunut draama edellyttää turvallista ilmapiiriä luokassa Opettajan heittäytyminen ja aktiivisuus tärkeää

5 Miten päästä alkuun? Ellei draamaa ole ennen tehty on syytä keskustella työtavasta ja kysellä millaisia tunteita se osallistujissa herättää Jaetaan usein neljään vaiheeseen: lämmittelyyn, harjoitteluun, jakamiseen ja päättämiseen Erityisesti aloitukseen ja lopetukseen on kiinnitettävä huomiota -> draamatyöskentely ei saavuta tarkoitustaan, ellei työskentelyn jälkeen reflektoida ajatuksia joita se herätti

6 Draaman työtavat Draamaleikki on menetelmä, jota voidaan käyttää jo nuorimpien oppilaiden kanssa. Leikki on luonnollinen tapa, jolla lapset opettelevat sosiaalisia taitoja ja kokeilevat toimintaa erilaisissa rooleissa Prosessidraamassa on mielekäs teema ja draamatarina jonka avulla pyritään tietyn asian ymmärtämiseen. Opettajan tehtävänä valita/keksiä tarina, joka tarjoaa oppilaiden ratkaistavaksi herkullisen ongelman tai ristiriidan Foorumiteatterissa pohjana on esitys, joka sisältää jonkin konfliktin ja usein sorretun päähenkilön. Jokeri, joka ei näyttele, pyytää yleisöltä apua epäoikeudenmukaisen tilanteen ratkaisemiseksi. Yleisöllä on mahdollisuus ohjata tapahtumien kulkua näyttämöllä sanomalla mitä kunkin tulisi tehdä, sanoa tai kuinka sijoittua. Katsoja voi myös vaihtaa paikkaa jonkun näyttelijän kanssa, ja astua itse sisälle näytelmään Muita draaman työtapoja ovat mono- ja dialogit, improvisaatiot, esine-varjo tai nukketeatteri ja pantomiimi

7 Draama äidinkielen opetuksessa
Äidinkielen opetuksessa draamaa voidaan käyttää hyvin monissa yhteyksissä. Esimerkiksi eri tekstilajeihin tutustuttaessa draama on hyvä työtapa. Kuinka voidaan kehollisesti ilmaista erilaisten tekstien sävyjä ja ydinsanoma? Uutisia voidaan tutkia draaman keinoin ottamalla vuorotellen toimittajan ja uutisten henkilöiden roolit. Miltä tuntui olla keskellä tapahtumaa? Antaako uutinen välttämättä oikean kuvan tapahtumien kulusta? Näin voidaan konkretisoida sitä, kuinka teksti on aina kirjoitettu tiettyyn tarpeeseen ja tietylle yleisölle Tekstien yksittäisiä tapahtumia voidaan nostaa lähemmin tarkasteltavaksi erilaisin draaman keinoin. Ne voidaan pysäyttää, ja niitä voidaan muokata uudelleen Erilaisten tarinoiden, esimerkiksi satujen, pohjalta voidaan tehdä kokonaisia pieniä näytelmiä

8 Muutamia draamaopetuksen työtapoja koulua varten
leikit, pelit tarinankerronta esim. kuvan pohjalta sana-assosiaatiot sana kerrallaan – tarinat patsastekniikat kuuma tuoli still-kuvat peilit seuraa johtajaa keppinuket, naamiot roolikortit näytelmät sketsit improvisointi dramatisointi pantomiimi väittelyt tarinapolku


Lataa ppt "Draaman käyttö peruskoulun 5. ja 6. luokilla"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google