Näkymättömästä näkyvää – kompetenssit ja mitoitus verkko-opiskelussa -koulutus Vaasa 10.5.2007 Tuire Palonen, Kirsi Levänen ja Tomi Kontio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Pedagogisia verkkoja kokemassa Mitoitus oppimisen mahdollistajana Kirsi Levänen Kuopion yliopisto.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Aikaa taitojen kehittämiseen -koulutus Helsinki Tuire Palonen, Kirsi Keskisärkkä ja Tomi Kontio.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Näkymättömästä näkyvää VVYOP'
Opetussuunnitelmatyö
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Näkymättömästä näkyvää – kompetenssit ja mitoitus verkko-opiskelussa -koulutus Vaasa 10.5.2007 Tuire Palonen, Kirsi Levänen ja Tomi Kontio

Koulutus Tritoniassa to 10.5.2007 klo 12.00-15.00 12.00-12.10 Alustajien ja KoMiTi-hankkeen esittely 12.10-12.30 Kompetenssien määrittely ja hyödyntäminen 12.30-12.50 Mitoituksen periaatteet ja välineet 12.50-13.10 Alustavia tuloksia opiskelijoiden ajankäytöstä 13.10-13.20 Aada&Aaronin esittely 13.20-13.35 Tauko ja siirtyminen Auditorio Nissistä atk-luokka K325:een 13.35-13.50 Aaronin esittely 13.50-14.35 Aaronin testaus 14.30-15.00 Aada&Aaronin pilotointi, päivän yhteenveto ja palautekeskustelu

Yhteistyöhanke Kuopion yliopisto, Turun yliopisto ja Tritonia oppimiskeskus (Vaasan yliopisto, Åbo Akademi i Vasa, Svenska handelshögskolan) Toteutetaan vuosina 2006-2007 Tavoitteena edistää verkko-opiskelun tuottamien kompetenssien, mitoituskäytäntöjen ja tilastointiperusteiden yhdenmukaisempaa käyttöä yliopistojen opetussuunnitelma- työssä, opetuksessa, arvioinnissa ja seurannassa.

Kompetenssit jaetaan kahteen eri ryhmään Yleiset akateemiset kompetenssit Ne valitaan valmiista listasta ja niille voidaan haluttaessa asettaa painoarvo. Määritellään minkälaisia yleisvalmiuksia verkko-opetuksen kautta tavoitellaan. Sisältöön liittyvät kompetenssit, substanssiosaaminen Ne esitetään tavoitelauseina. Opintojaksolla tavoiteltava osaamisen taso määritellään ja sen mukaan tehdään päätöksiä siitä minkälaista vuorovaikutusta opetuksen pitää sisältää, ts. tehdään päätös opintojakson aikana käytettävistä opetusmenetelmistä.

Yleiset akateemisen kompetenssit KoMiTi projektissa käytetty luokittelu perustuu yhteiseurooppalaisiin DeSeCo ja Tuning hankkeiden mukaisesti seuraaviin kohtiin: 1) välineelliset kompetenssit 2) yhteistoiminnalliset kompetenssit 3) itsenäisen toiminnan kompetenssit

1) Välineelliset kompetenssit a) Tekniset taidot b) Ohjelmistojen käyttötaidot c) Kieli- ja viestintätaidot: kyky ymmärtää kommunikointikielten lisäksi erityisesti verkkoympäristölle leimallisia tapoja käyttää kieltä ja merkkejä d) Menetelmälliset taidot: kyky toimia ja käyttää hyväkseen verkon tarjoamia oppimismahdollisuuksia ja –välineitä e) Tiedonhakutaidot f) Kysymysten esittämistaidot g) Tiedon käsittely ja prosessointitaidot h) Uuden tiedon tuottaminen i) Tiedon kriittinen arviointitaito j) Asiantuntijadokumenttien tuottamistaidot k) Opiskelutaidot

2) Yhteistoiminnalliset kompetenssit a) Vuorovaikutustaidot b) Tiimityöskentely c) Osaamisen jakamisen taidot d) Projektijohtaminen e) Taito saattaa omat käsitykset toisten ymmärrettävään, kirjalliseen muotoon f) Verkostoitumisen taidot g) Osallistuminen yhteiskunnalliseen tiedonmuodostukseen: tiedon/näkemysten levitys (esim. Wikipedia)

3) Itsenäisen toiminnan kompetenssit a) Abstraktit ajattelu- ja arviointitaidot b) Oleellisen tiedon erottaminen c) Kokonaisuuksien hahmottaminen d) Itsenäinen työskentely, itseohjautuvuus e) Muutoksen ja epävarmuuden sietokyky f) Vastuullisuus g) Sitoutuminen h) Elinikäisen oppimisen taidot i) Metakompetenssit

Sisältöosaaminen ja sille asetettu tavoitetaso: KoMiTi –projektissa osaamistasot on määritelty seuraavasti: 1) faktataso 2) käsitetaso 3) taitotaso 4) oivaltava taso 5) metatieto 6) eettinen osaaminen Opintojaksolle asetetut sisältöosaamisen tavoitteet määritellään tavoitelauseiden muotoon.

Kompetenssit, KoMiTi -hankkeen aikana saatuja tuloksia Verkossa voi oppia työelämässä edellytettävää osaamista: - viestintätaitoja, - teknistä osaamista, - osaamisen tiedostamista. Nämä tietoyhteiskuntataidot ovat tärkeitä! Verkko-opetuksen kautta voidaan välittää monia sellaisia taitoja joista työnantajat ovat kiinnostuneita. Osaamisen näkyväksi tekeminen verkossa, edesauttaa muutakin osaamisen näkyväksi tekemistä (portfoliot yms.) ja ennen kaikkea oman osaamisen tiedostamista.

Aika on oppimisen laatutekijä ja välttämätön edellytys oppimiselle tarvitaan ennen kaikkea ajattelemiseen esim. lukeminen, tehtävien tekeminen ja kirjoittaminen ovat ajattelun apuvälineitä ajattelun voi tehdä vain opiskelija itse, joten hän tarvitsee aikaa itsenäiseen työhön opettaja ohjaa opiskelijan työskentelyä ajan avulla opiskelijan ajantarve yksilöllistä, mutta opintoja ei voi mitoittaa yksilöllisesti Ks. Karjalainen, Alha & Jutila. 2003. Anna aikaa ajatella.

Miksi mitoitetaan? mitoittamisella luodaan oppimisen edellytykset opintojen oikea mitoitus liittyy myös opiskelijan oikeusturvaan ja edunvalvontaan opintotuki tutkintojen samanarvoisuus virtuaalisuuden harha opiskeluun käytettävä aika ei näy lukujärjestyksissä

Mitoittaminen oikean aikamäärän varaamista opiskelijalle ajan tarve riippuu paljon opiskelijan omista valmiuksista, tottumuksista ja tavoitteista mutta myös opetuksen ja ohjauksen laadusta tavoitteena ymmärtävä oppiminen kategorinen arviointivirhe ajankäytön tarve tulee arvioida oppimiseen vaadittavan ajan perusteella, ei kurssin suorittamiseen käytetyn ajan perusteella Ks. Karjalainen, Alha & Jutila. 2003. Anna aikaa ajatella.

KoMiti-hankkeen aikana saatuja tuloksia (mitoitus) 1/2 Mitoitusasioita ei oteta tarpeeksi huomioon verkko-opiskelun suunnittelussa Yhtenäiset mitoituskäytännöt ja –perusteet puuttuvat Opintojakson opettaja vastaa mitoituksesta Mitoitus perustuu ”näppituntumaan” ja kokemuksiin ns. perinteisestä luento-opetuksesta-> ohjeita tai suosituksia ei ole Saman opintojakson laajuus vaihtelee yliopistoittain Myös tulkinnat opintojaksojen laajuudesta vaihtelevat Samanlaajuiset opintojaksot eivät ole keskenään yhteismitallisia Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.). 2006. Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys.

KoMiti-hankkeen aikana saatuja tuloksia (mitoitus) 2/2 Systemaattista opiskelijoiden ajankäytön seurantaa ei tehdä Opiskelijat kokevat verkko-opiskelun työläänä, mutta opintojaksojen ja verkko-opiskelun erilaisten työmuotojen edellyttämästä todellisesta ajankäytöstä ei ole tietoa Satunnaista seurantaa oppimisalustalta saatavista tunnusluvuista (kirjautumiset, läsnäoloaika verkkoympäristössä) tehdään Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.). 2006. Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys.

Mikä verkko-opiskelussa vie aikaa? Käytettävät laitteet, oppimisympäristöt ja ohjelmistot Työtilojen ja laitteiden saavutettavuus, tekninen käytettävyys Tekniset ongelmat (laiteongelmat, verkkoyhteydet jne.) Työskentelymuoto ja –tapa Ryhmäytyminen Verkkotyöskentelyssä tarvittavat vuorovaikutustaidot Kirjoittamalla kommunikointi Tiedonhaku ja materiaalin löytäminen Oman työn aikatauluttaminen Levänen, K. & Tervonen, S. & Haapaniemi, T. 2005. Verkko-opetuksen tuottamat akateemiset kompetenssit ja mitoitus. Oppimiskeskus. Kuopion yliopisto.

Time can’t be managed, time is uncontrollable. Ajanhallintaa Time can’t be managed, time is uncontrollable. We can only manage ourselves and our time. Online courses must offer direct help. G. Salmon 2003

Esiselvityksestä opittua 1/2 Verkko-opiskelun erityispiirteet tulee ottaa paremmin huomioon opintojen suunnittelussa ja mitoituksessa Oppimisprosessin läpinäkyväksi tekeminen helpottaa verkko-opiskelun mitoitusta Tarve yhtenäisille mitoitusohjeille ja –suosituksille on todellinen Opintojen vertailtavuus, yhdenmukaisuus ja hyödynnettävyys yliopistojen välillä Helpottaa verkko-opiskelun suunnittelua ja toteuttamista Opintojen kuormittavuusarvio vastaa paremmin todellisuutta Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.). 2006. Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys.

Esiselvityksestä opittua 2/2 Opiskelijoiden ajankäytön seurantaan verkko-opintojaksoilla tulee kiinnittää huomiota Antaa todellista tietoa opintojen ja erilaisten verkko-opiskelun työmuotojen kuormittavuudesta Helpottaa verkko-opiskelun suunnittelua ja oikeaa mitoitusta Auttaa opiskelijaa hahmottamaan paremmin, mihin aika verkko-opintojaksoilla kuluu Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.). 2006. Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys. Ks. myös Jutila Suvi. 2005. Aina ajoissa?

Siis, mitä opiskelija tekee ? Verkko-opintojen mitoituskehikko Siis, mitä opiskelija tekee ? Orientoituu Rakentaa tietoa Arvioi Ohjeet Sisältö, tavoitteet ja oppimistehtävät Omat tavoitteet Aikataulu Ohjelmistot Oppimisalusta Ryhmäytyminen Oppimistehtävät ja keskustelu Tiedon haku Oppimateriaaliin perehtyminen Oleellisen tiedon omaksuminen Kirjoittaminen Kurssitovereiden tuotoksiin, ajatteluun perehtyminen Palautteen antaminen Saadun palautteen prosessointi ja hyödyntäminen Itsearviointi Vertaisarviointi Tentti Kurssipalaute mitoituskehikko löytyy suomeksi ja ruotsiksi osoitteesta: www.komiti.fi

Tuloksia opiskelijoiden ajankäytöstä verkossa: Opiskelijat käyttävät aikaansa verkossa hyvin eri tavoin. Usein ajat ovat alle ohjeellisten aikojen. Tosin seuranta on ulottunut vain kurssin loppuun tai ensimmäiseen tenttiin asti. Tavoitteeksi ei tule asettaa sitä että kaikki käyttävät saman verran aikaa, vaan ajankäytön tulisi olla suhteessa aikaisempiin valmiuksiin ja opintojaksolle asetettuihin tavoitteisiin. Myös sellaisia opiskelijoita, jotka käyttävät opintoihin hyvin paljon aikaa, löydettiin. Kaikenlainen ajankäyttö ei hyödytä opiskelutavoitteiden saavuttamista. Opiskelijoita voidaan ohjata myös vähentämään ajankäyttöään tiettyihin asioihin. KoMiTin pilottikurssien alustavien tulosten mukaan aiemmat opinnot korreloivat opintoihin käytettävän ajan kanssa. Tulosten mukaan ne opiskelijat joilla on aiempaa koulutusta enemmän, käyttävät opintoihinsa muita enemmän aikaa.

…tuloksia ajankäytöstä: Mitä enemmän opiskelijat käyttävät aikaa tentin lukemiseen, sitä paremmin he menestyvät siinä. Sellaiset opiskelijat joilla on aiempaa enemmän koulutusta mutta jotka eivät käytä muita enemmän aikaa tentin lukemiseen eivät menesty tentissä sen paremmin kuin muutkaan. Tenttikysymykset eivät välttämättä korreloi muiden verkko-opetuksen tehtävien kanssa. Ajankäytönseurannan avulla opettaja saa tietoa siitä, missä vaiheessa kurssin keskeyttäneet opiskelijat putoavat kurssilta.

Pedagogisia huomioita kompetensseista ja ajankäytöstä: Yleisten akateemisten valmiuksien nimeäminen integroi eri opintojaksoja toisiinsa jos niiden opettajat keskustelevat yhdessä mitä kompetensseja milläkin opintojaksolla tulisi tavoitella. Opettajien tulisi tavoitella sisällöllisesti yhtenäisiä opintokokonaisuuksia, joissa eri tehtävät tukevat toisiaan ja myös opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Jos arviointi liittyy pelkästään opintojakson päätteeksi järjestettyyn tenttiin eikä muiden tehtävien tekeminen edesauta tätä päämäärää, verkko-opetuksen hyöty jää kyseenalaiseksi. Tällöin opiskelijat todennäköisesti käyttävät mahdollisimman paljon aikaa tenttiin lukemiseen koska saavat siitä suurimman hyödyn itselleen.

Verkko-opetuksen ongelmakohtia, rajoitteita ja haasteita: Materiaalien tuottaminen on työlästä ja niitä pitää päivittää usein. Tämä on yksi verkko-opetuksen suurimpia ongelmia. Verkko-opetuksen järjestäminen on usein perustunut opettajien omaan vapaaehtoisuuteen ja kiinnostukseen. Ongelmaksi nousevat ne opettajat jotka eivät ole kiinnostuneita verkon käyttämisestä opetuksen tukena. Harva opettaja käyttää verkkoa opetuksensa ensisijaisena foorumina mutta valtaosa käyttää sitä opetuksen tukena. Vaihtelut siinä, miten paljon verkkoa käytetään ovat suuria ja vaikeasti määriteltävissä. Sellaiset opettajat jotka eivät ollenkaan käytä verkkoa ovat vähemmistö, joka on pienenemään päin. Eniten on lisääntynyt monimuoto-opetus (blended models), ei perinteinen verkko-opetus.

Kirjoittaminen painottuu (liikaa?): Kirjoittaminen painottuu verkko-opetuksessa. Sen vuoksi sen kautta ei ole luontevaa opettaa monimutkaisia vuorovaikutustaitoja, joita tarvitaan esimerkiksi asiakastyössä. Kirjoitetun median avuksi tarvitaan puhuttua kieltä ja eri tavoin aikaan saatua havainnollistamista (demonstraatioita, kuvan käyttöä). Kun opetetaan monimutkaisia taitoja palautteen välittäminen ja esimerkiksi opiskelijoiden toiminnan diagnosointi ja korjaaminen on tärkeätä. Tätä on vaikeampi, mutta ei mahdotonta, toteuttaa verkossa. Toisaalta tietokoneavusteinen opetus voi olla ainoa varteenotettava tapa välittää monimutkaista osaamista (vrt. esimerkiksi erilaiset simuloidut oppimisympäristöt, tietokannat, käyttöympäristöt).

Arvioinnista ja palautejärjestelmistä: Verkko-opetus mahdollistaa hyvät keinot kerätä opiskelijapalautetta. Ei ole kuitenkaan viisasta erottaa verkossa tapahtuvan opetuksen palautejärjestelmää muista, jo olemassa olevista järjestelmistä. Verkko-opetuksen avulla voidaan kerätä helposti erilaista tietoa joka on avuksi opetuksen ja oppimisen arvioinnissa ja analysoinnissa. Kuitenkin on kiinnitettävä erityistä huomiota tietosuojaan kun käytetään hyväksi uutta teknologiaa joka mahdollistaa sellaisia asioita joita ei aikaisemmin ole voitu tehdä (esimerkiksi erilaiset tekniset lokitiedostot).

Verkkopedagogiikkaa toivotaan lisää! Verkko-opetuksessa voidaan käyttää monenlaisia pedagogisia keinoja, jotka eivät ole käytössä perinteisessä opetuksessa. Opettajat eivät ole välttämättä saaneet tähän mistään koulutusta. Moni on asiasta kuitenkin tietoinen. Samoin monet verkko-opetusta antavat opettajat ovat itse kehittäneet opetuksensa tueksi erilaisia käytäntöjä. Näiden käytäntöjen välittäminen muille ja niistä käytävä keskustelu olisi hyödyksi ja monet opettajat toivoivat itse lisäkoulutusta verkon käyttöön. Pullonkaulana verkko-opetuksen lisäämiselle ovat ennen kaikkea opettajien (eivät opiskelijoiden) tietotekniset taidot, epätietoisuus verkko-opetuksen käytännöistä ja mahdollisuuksista sekä teknisen tuen puute tai huoli tästä.

Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja Julkaisut Tervonen Sari ja Levänen Kirsi (toim.) Näkymättömästä näkyvää - Verkko-opiskelun kompetenssit, mitoitus ja tilastointi (KoMiTi) -hankkeen esiselvitys. 2006. www.komiti.fi Levänen, Tervonen, Suhonen & Stigell: Verkko-opintojen mitoituksen arviointi. Korkeakoulujen arviointineuvosto. 11/2006. http://www.kka.fi/julkaisut.lasso

Aada&Aaron Työkalu verkko-opiskelun suunnitteluun (tavoiteltavat kompetenssit, opintojakson mitoitus ja ajankäytön ohjeistus) ja seurantaan (kompetenssien arviointi, ajankäytön toteutuminen ja opintojakson tilastointi).

Aada&Aaronin rakenne perustiedot (pakolliset) linkki kompetenssien arviointilomakkeeseen tavoitelauseet, sisällöt, yleiset akateemiset opetusmenetelmät mitoitus linkki mitoituskehikkoon ajankäytön seuranta raportit-välilehti

Miksi käyttää Aada&Aaronia? Helpottaa opetussuunnitelmatyötä Auttaa opiskelijoita tunnistamaan omaa osaamistaan Tekee näkyväksi verkko-opiskeluun kuluvaa aikaa ja sen kuormittavuutta Auttaa arvioimaan ja kehittämään opetusta

Aada&Aaron Aaronin esittely

Lisätietoja www.komiti.fi tai KoMiTi –hankeryhmä: projektikoordinaattori Sari Tervonen (at) uku.fi suunnittelija Kirsi Levänen (at) uku.fi (mitoitus) suunnittelija Tuire Palonen (at) utu.fi (kompetenssit) suunnittelija Katri Rintamäki (at) tritonia.fi (tilastointi) Aada&Aaron: Tomi Kontio (at) uku.fi