Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Minä oppijana 1 ov..
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
VUOROVAIKUTUS.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Viestintäsuunnitelma
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
TN Puhetaito on hankittu taito Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia. Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia.
Ops seminaari Askola.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opiskelijan ohjaaminen
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010

Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla A. Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus ja oppimisen arviointi B. Oppimisen arvioinnin menetelmät C. Opiskelijan osaamisen arviointi D. Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan arviointi E. Maahanmuuttaja opiskelijan ohjaaminen ja arviointi

Suullinen palaute 1 Opiskelijalla on oikeus suulliseen palautteeseen Suullinen palaute motivoi Suullisen palautteen annossa opettajalta ja työpaikkaohjaajalta vaaditaan paitsi vuorovaikutustaitoja myös kykyä kuunnella ja havainnoida opiskelijan reaktioita Suullinen palaute pohjautuu kaikkien osapuolten tietoihin, taitoihin ja motivaatioon osallistua siihen. Suullisen palautteen antaminen tulee suunnitella huolellisesti esim. sopimalla palautekeskustelujen ajat ennakkoon. Vaikka oppimisen arvioinnissa voidaan käyttää monia arviointimenetelmiä, suullinen palaute on motivoivin, ja siksi sitä tulee käyttää paljon. Suullisen palautteen annossa opettajalta ja työpaikkaohjaajalta vaaditaan paitsi vuorovaikutustaitoja myös kykyä kuunnella ja havainnoida opiskelijan reaktioita. Työpaikkaohjaajan, opettajan ja opiskelijan keskustelu, jossa suullista palautetta annetaan, pohjautuu molempien osapuolten tietoihin, taitoihin ja motivaatioon osallistua siihen. Opiskelijalla on oikeus saada riittävästi suullista ja kirjallista palautetta siitä, miten hänen työssäoppimisensa etenee. Palautteen antaminen tulee suunnitella huolellisesti esim. suunnittelemalla palautekeskustelujen ajat ennakkoon.

Suullinen palaute 2 Suullisen palautteen perusvaatimus on arvioinnin ja palautteen luotettavuus ja oikeudenmukaisuus. Palautteen ymmärtämistä voidaan tarkistaa mm. pyytämällä opiskelijaa kertomaan saamansa palaute omin sanoin.   Opiskelijan työssäoppimista tulee verrata tutkinnon osan tavoitteisiin ja kriteereihin. Opiskelijalle annettava palaute ”ihan kelpo suoritus” tai ”sinähän alat oppia”, ei yksistään riitä. Lausahdukset eivät anna opiskelijalle minkäänlaista kuvaa hänen oppimisestaan tai käsitystä mitä hän jo osaa ja mitä tulee vielä oppia.

Palautetuokiot Palautetuokiot ovat yhteisiä tapaamisia työpaikkaohjaajan, opettajien ja/tai opiskelijoiden välillä, jossa käydään läpi palautetta tehdyistä töistä ja keskustellaan työssäoppimisen tavoitteista ja niiden saavuttamisesta. Työssäoppimisjaksolla palautetuokiot toteutuvat usein opiskelijan ja työpaikkaohjaajan välillä. On toivottavaa, että opettaja pääsee osallistumaan palautekeskusteluihin muutaman kerran jakson pituudesta riippuen. Työpaikkaohjaaja ja/tai opettaja voi lähteä liikkeelle opiskelijoiden nostamista kysymyksistä ja ongelmista ja tukea opiskelijoiden kehittymistä. Toimiva palautetuokion perusta on se, että molemmat osapuolet valmistautuvat keskusteluun. Tämän vuoksi palautekeskusteluille tulisi sopia oma aikansa, esim. kerran viikossa. Palautetuokio ei tarvitse kestoltaan olla pitkä, siinä käydään läpi, mitä on opittu ja mitä vielä tulee oppia suhteessa työssäoppimisen tavoitteisiin. Tämä ei pois sulje jatkuvaa palautetta ja oppimisen arviointia työtehtävien lomassa. Tähän palautteeseen voidaan vielä palata suunnitelluissa palautetuokioissa.

Dialogi 1 Dialogi on hyvää vuoropuhelua ja yhdessä ajattelua, joka edellyttää molemminpuolista arvostusta. Arvostus rakentuu kyvystä tarkastella asiaa toisten näkökulmista ja hyväksyä ne subjektiivisesti tosina. Syntyäkseen dialogi edellyttää sisäistä turvallisuuden tunnetta. Dialogi edellyttää dialogitaitoja osallistujilta: Kyky käsitellä omia tunteitaan Ehkä keskeisin dialogin taito on kyky käsitellä omia tunteitaan. Tämä tarkoittaa ensimmäiseksi kykyä tunnistaa itsessä liikkuvat tunteet. Jos tällaista taitoa ei ole kehittynyt, keskustelija reagoi keskusteluun voimakkaasti tunteella ja provosoituu vahvasti, mikä ei edistä rakentavaa keskustelua. Kyky kuunnella Tämä edellyttää harjoitettua taitoa hiljentää edes hetkeksi omat ajatuksensa siten, että voi tarkkaavaisesti kuunnella toista henkilöä. Ilman tätä taitoa ihminen herkästi kuulee omat ennakkoluulonsa sen sijaan, että kuulisi mitä toinen ihminen sanoo. Kuuntelun taitoon liittyy taito esittää tarkentavia ja toista ihmistä rohkaisevia kysymyksiä.

Dialogi 2 Kyky puhua Tärkeä taito on myös kyetä ilmaisemaan omia ajatuksiaan. Eduksi on puhua minä-muodossa, se edistää selkeyttä ja rehellistä ilmaisua, ts. puhua suoraan mitä ajattelee ja miksi. Puhumisen taitoon liittyy myös kyky ilmaista itsensä siten, että ei hyökkää, arvostele tai tuomitse muita. Tällaisen puhumisen taidon takana on tietenkin ajattelu: miten suhtaudun muihin, miten tärkeänä näen arvostuksen ihmisten välisissä suhteissa, ja miten tietoisesti pyrin edistämään arvostusta. Kyky nähdä taustalla vaikuttavia voimia Dialogia käytetään yhdessä oppimisen ja oivaltamisen työkaluna. Kun keskustelussa jokainen osallistuja tuo oman näkemyksensä asiasta tai tilanteesta, voidaankin oivaltaa, että käsiteltävä asia ei olekaan sellainen kuin vain yhden ihmisen näkökulmasta tarkasteltuna voisi luulla.

Oppimistehtävä 4 Mikä/mitkä edellä kuvatuista arviointimenetelmistä soveltuvat työssäoppimisen arvioinnin menetelmiksi? Anna opiskelijoille erikseen oppimisen (arviointia) palautetta näkemäsi videon perusteella.