Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista Taru Lintunen & Marjo Kuusela.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
LUVALLISET POISSAOLOT
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
S2-tiimin muistiinpanot
Tukevasti alkuun, vahvasti kasvuun –hanke, Helsinki
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Koulujen turvallisuus
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Yhdessä kasvamisen ohjelma
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Ops-iltapäivä
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Yhteistyö eri luokka-asteiden välillä eli Supportive Cross-age-peer-tutoring KAT.
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Laaja-alainen arviointi
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista Taru Lintunen & Marjo Kuusela Liikuntatieteiden laitos Jyväskylän yliopisto

Tutkimuksen eteneminen Tutkimuksen suunnittelu kesällä 2007 Tutkimusaineiston kerääminen ja litterointi syksy 2007 - tammikuu 2008 Tutkimusaineiston analysointi alkoi loppuvuonna 2007 ja jatkuu keväällä 2008 Leijona lehteen artikkeli tammikuu 2008 Educa –messuille tutkimuslehtinen tammikuu 2008

Tutkimuksen tarkoitus Tutkimuksen tarkoituksena oli haastatella Lions Quest kouluttajia ja –opettajia ja kerätä heiltä kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen eli sosioemotionaalisten taitojen opetus- ja oppimisprosesseista sekä käyttökokemuksista.

Tutkimustehtävät Kerätä opettajien kokemuksia ja mielipiteitä Lions Quest ohjaajakoulutuksesta, ohjelman käyttökokemuksista ja kouluttajana toimimisesta sekä siitä, miten opettajat kokevat saavuttaneensa ohjelmalle asetetut kasvatustavoitteet.

Selvittää sitä, miten Lions Quest –ohjelma ja/tai joku toinen tunne- ja vuorovaikutustaito-ohjelma on auttanut opettajia kasvatustyössä, kurinpidossa ja opetuksessa sekä kollegoiden että vanhempien kohtaamisessa. Selvittää sitä, millaisia havaintoja opettajat ovat tehneet oppilaistaan suhteessa Lions Quest –opetukseen.

Tutkimuksen kohdejoukko Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat kaikki kuusi Suomen Lions Quest –ohjelman kouluttajaa sekä 11 Lions Quest –opettajaa. Tutkituista naisia on 12 ja miehiä kolme. Tutkittavat opettivat esi-, ala- ja yläkoulussa sekä lukiossa.

Tutkimusstrategia Laadullinen Tapaustutkimus Aineiston keruumuotona teemahaastattelu Aineiston analyysimuotoina teemoittelu, luokittelu ja kvantifionti

Tulokset

Oppilaiden mielipiteitä Lions Quest -tunneista Oppilaat pitävät tunneista, koska Ne ovat erilaisia Ne ovat toiminnallisia Oppisisällöt ’oikeita asioita’ Ilmapiiri on myönteinen

Opettajien mukaan oppilaiden empatian taito, taito ilmaista tunteita, taito keskustella avoimemmin ja syvällisemmin, taito käyttää Lions Quest –tunneilla opittuja taitoja omassa arkielämässä ovat kehittyneet

Opettajat havaitsivat, että ryhmässä Turvallisuus, yhteishenki, yhteistyötaidot ja välittävä ilmapiiri paranivat Kiusaaminen väheni Oppilaiden välinen kannustaminen ja tukeminen lisääntyi

Opettajat kokevat, että Lions Quest –ohjelma on täydentänyt ja tukenut opettajuutta antanut uusia työtapoja auttanut kohtaamaan oppilaat kokonaisina ihmisinä tuonut helpotusta ongelmien ratkaisuun lisännyt ymmärrystä ryhmäprosessista ja turvallisen ryhmän luomisesta syventänyt itsetuntemusta sekä oppilaantuntemusta

auttanut olemaan aitona ihmisenä opetustilanteessa antanut voimaa jaksaa opetustyötä antanut välineitä opettajien väliseen yhteistyöhön ja vanhempien kohtaamiseen

Yhteisötasolla Lions Quest –ohjelman on todettu Selkeyttävän perheenjäsenten uskomuksia toisistaan Antavan isovanhemmille uuden lähestymistavan lapsenlapsiinsa Muokkaavan koulun henkeä myönteiseksi Antavan uusia keinoja perheiden väliseen yhteistyöhön Sopivan verkostoyhteistyön aloitusvaiheessa käytettäväksi

Opettajat pitävät Lions Quest –ohjelmaa nerokkaana, koska Joku on keksinyt ohjelman ja laittanut asiat paperille. Ohjelmassa otetaan huomioon myös ryhmän toiminta. Ohjelmassa kiinnitetään huomio kokonaiseen ihmiseen. Se muuttaa opettajan kasvatuskäsityksiä ja –käytänteitä. Ohjelma tekee opetussuunnitelmissa olevat kasvatustavoitteet näkyviksi ja muuttaa ne käytännön toimiksi.

Ehdotuksia Lions Quest –tunneista käyttöön vai yksi yhteneväinen nimi Jatkokurssia kaivataan Ohjaajakoulutuksiin kaksi opettajaa koulusta Ohjelman markkinointia rehtoreille Terveysosion irrottaminen ohjelmasta Kouluttajiksi myös miehiä

Haasteita Mistä aika ohjelman vetämiseksi yläkoulussa? Miten ohjelma opetussuunnitelmaan? Opettajan vaihtuminen Ohjelman soveltaminen ja käyttäminen Haasteellisesti käyttäytyvän oppilaan vastus tunneilla Suuret opetusryhmät Kollegoiden kielteinen asenne ohjelmaa kohtaan Kuka markkinoi ja miten? Ohjelma leijonaorganisaation alla

Lions Quest –ohjelma ja Leijona järjestö Opettajat arvostavat sitä, että leijonat kustantavat koulutuksen ja uuden materiaalin Epätietoisuutta siitä, miten klubeja tulisi lähestyä ja informoida Yhteydenpito Leijonajärjestöön koetaan tärkeäksi väärinymmärrysten välttämiseksi, sekä tiedonkulun ja markkinoinnin kehittämiseksi Ehdotus oppilaiden stipendirahojen antamisesta opettajien Quest –koulutuksiin

Aineiston analyysi jatkuu Miten opettajat kokevat saavuttaneensa Lions Quest –ohjelman tavoitteet Lions Quest -materiaalin käyttö Kouluttajana toimiminen Vanhempainpiirit …

’Varmasti vahvisti oppilaiden elämäntaitoja’ Miten opettajat kokevat saavuttaneensa Lions Quest –ohjelman tavoitteet ’Varmasti vahvisti oppilaiden elämäntaitoja’ ristiriitojen ratkaisut, kommunikointitaidot, itsenäinen päätöksenteko, läheinen vuorovaikutus luokan kanssa

Voimisti oppilaiden liittymistä omaan luokkaan Ryhmähenki parani Alakoulussa vastuunotto omasta ryhmästä parani, kannustus

Quest tuki nuorten ympärillä olevia kasvattajia ja tovereita parantamalla antamalla työkaluja kollegoiden väliseen yhteistyöhön vanhempien väliseen yhteistyöhön vanhempien, opettajan sekä oppilaiden väliseen yhteistyöhön

Questistä saatiin työtapoja alueen aikuisten väliseen yhteistyöhön Opettajien työryhmä Verkostoyhteistyöryhmä Vanhempainillat Yhteistyö alueen nuorisotyöntekijän kanssa

Opettajien oli vaikea arvioida sitä, onko Quest kantanut hedelmää Quest –ohjelman tavoitteiden saavuttaminen riippuvainen ryhmästä, ohjelmaan käytetystä ajasta sekä ohjelman kestosta Opettajien oli vaikea arvioida sitä, onko Quest kantanut hedelmää Opetusryhmien vaihdot Lyhytkestoisuus Palaute satunnaista, yksittäistä

Quest –materiaalin käyttö Ohjelman käyttötapaan vaikuttavat: Opettajan tiedot ja taidot Luokan koko Luokan ryhmäprosessin vaihe Luokka-aste

Ohjeman järjestälmällinen läpivienti vaatisi sen, että Quest –tunnit olisivat lukujärjestyksessä ’Parasta on, että se on työkalu, joka on helppo ottaa käyttöön, valmiiksi ja loppuu asti pohdittu, niin ihmisen näköinen kasvatusohjelma’

Vanhempainpiirit Ongelmana saada vanhempainpiirit muodostettua Opettajan kiire Vanhemmilla ei osallistumishalukkuutta ’Materiaalia 12 tunniksi mutta jatkoin kaksi vuotta vanhempien toivomuksesta’

Vanhemmat kokivat, että vertaiskeskusteluilla oli voimaannuttava vaikutus Vanhemmilla huoli siitä, miten muutkin vanhemmat saataisiin mukaan Minäviestit puhuttivat vanhempainpiirissä Vanhempainilloissa Questin työtavat käytössä

Kouluttajana toimiminen Aluksi mentorina eli jatkotapaamisten järjestäjänä Kouluttajakoulutus koettu loistavaksi Vaatii henkilökohtaista kasvua Kansainvälinen kouluttajatapaaminen antaa voimaa

Sisältöjen painotukset vaihtelevat Tunnetaidot Sosioemotionaaliset taidot Tavoitteena vaikuttaa opettajan kasvattajuuteen ja asenteisiin ’Opettajat ovat räväköitä napauttamaan ja antamaan palautetta’

Yhdessä kasvamisen ohjelma