Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista Taru Lintunen & Marjo Kuusela Liikuntatieteiden laitos Jyväskylän yliopisto
Tutkimuksen eteneminen Tutkimuksen suunnittelu kesällä 2007 Tutkimusaineiston kerääminen ja litterointi syksy 2007 - tammikuu 2008 Tutkimusaineiston analysointi alkoi loppuvuonna 2007 ja jatkuu keväällä 2008 Leijona lehteen artikkeli tammikuu 2008 Educa –messuille tutkimuslehtinen tammikuu 2008
Tutkimuksen tarkoitus Tutkimuksen tarkoituksena oli haastatella Lions Quest kouluttajia ja –opettajia ja kerätä heiltä kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen eli sosioemotionaalisten taitojen opetus- ja oppimisprosesseista sekä käyttökokemuksista.
Tutkimustehtävät Kerätä opettajien kokemuksia ja mielipiteitä Lions Quest ohjaajakoulutuksesta, ohjelman käyttökokemuksista ja kouluttajana toimimisesta sekä siitä, miten opettajat kokevat saavuttaneensa ohjelmalle asetetut kasvatustavoitteet.
Selvittää sitä, miten Lions Quest –ohjelma ja/tai joku toinen tunne- ja vuorovaikutustaito-ohjelma on auttanut opettajia kasvatustyössä, kurinpidossa ja opetuksessa sekä kollegoiden että vanhempien kohtaamisessa. Selvittää sitä, millaisia havaintoja opettajat ovat tehneet oppilaistaan suhteessa Lions Quest –opetukseen.
Tutkimuksen kohdejoukko Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat kaikki kuusi Suomen Lions Quest –ohjelman kouluttajaa sekä 11 Lions Quest –opettajaa. Tutkituista naisia on 12 ja miehiä kolme. Tutkittavat opettivat esi-, ala- ja yläkoulussa sekä lukiossa.
Tutkimusstrategia Laadullinen Tapaustutkimus Aineiston keruumuotona teemahaastattelu Aineiston analyysimuotoina teemoittelu, luokittelu ja kvantifionti
Tulokset
Oppilaiden mielipiteitä Lions Quest -tunneista Oppilaat pitävät tunneista, koska Ne ovat erilaisia Ne ovat toiminnallisia Oppisisällöt ’oikeita asioita’ Ilmapiiri on myönteinen
Opettajien mukaan oppilaiden empatian taito, taito ilmaista tunteita, taito keskustella avoimemmin ja syvällisemmin, taito käyttää Lions Quest –tunneilla opittuja taitoja omassa arkielämässä ovat kehittyneet
Opettajat havaitsivat, että ryhmässä Turvallisuus, yhteishenki, yhteistyötaidot ja välittävä ilmapiiri paranivat Kiusaaminen väheni Oppilaiden välinen kannustaminen ja tukeminen lisääntyi
Opettajat kokevat, että Lions Quest –ohjelma on täydentänyt ja tukenut opettajuutta antanut uusia työtapoja auttanut kohtaamaan oppilaat kokonaisina ihmisinä tuonut helpotusta ongelmien ratkaisuun lisännyt ymmärrystä ryhmäprosessista ja turvallisen ryhmän luomisesta syventänyt itsetuntemusta sekä oppilaantuntemusta
auttanut olemaan aitona ihmisenä opetustilanteessa antanut voimaa jaksaa opetustyötä antanut välineitä opettajien väliseen yhteistyöhön ja vanhempien kohtaamiseen
Yhteisötasolla Lions Quest –ohjelman on todettu Selkeyttävän perheenjäsenten uskomuksia toisistaan Antavan isovanhemmille uuden lähestymistavan lapsenlapsiinsa Muokkaavan koulun henkeä myönteiseksi Antavan uusia keinoja perheiden väliseen yhteistyöhön Sopivan verkostoyhteistyön aloitusvaiheessa käytettäväksi
Opettajat pitävät Lions Quest –ohjelmaa nerokkaana, koska Joku on keksinyt ohjelman ja laittanut asiat paperille. Ohjelmassa otetaan huomioon myös ryhmän toiminta. Ohjelmassa kiinnitetään huomio kokonaiseen ihmiseen. Se muuttaa opettajan kasvatuskäsityksiä ja –käytänteitä. Ohjelma tekee opetussuunnitelmissa olevat kasvatustavoitteet näkyviksi ja muuttaa ne käytännön toimiksi.
Ehdotuksia Lions Quest –tunneista käyttöön vai yksi yhteneväinen nimi Jatkokurssia kaivataan Ohjaajakoulutuksiin kaksi opettajaa koulusta Ohjelman markkinointia rehtoreille Terveysosion irrottaminen ohjelmasta Kouluttajiksi myös miehiä
Haasteita Mistä aika ohjelman vetämiseksi yläkoulussa? Miten ohjelma opetussuunnitelmaan? Opettajan vaihtuminen Ohjelman soveltaminen ja käyttäminen Haasteellisesti käyttäytyvän oppilaan vastus tunneilla Suuret opetusryhmät Kollegoiden kielteinen asenne ohjelmaa kohtaan Kuka markkinoi ja miten? Ohjelma leijonaorganisaation alla
Lions Quest –ohjelma ja Leijona järjestö Opettajat arvostavat sitä, että leijonat kustantavat koulutuksen ja uuden materiaalin Epätietoisuutta siitä, miten klubeja tulisi lähestyä ja informoida Yhteydenpito Leijonajärjestöön koetaan tärkeäksi väärinymmärrysten välttämiseksi, sekä tiedonkulun ja markkinoinnin kehittämiseksi Ehdotus oppilaiden stipendirahojen antamisesta opettajien Quest –koulutuksiin
Aineiston analyysi jatkuu Miten opettajat kokevat saavuttaneensa Lions Quest –ohjelman tavoitteet Lions Quest -materiaalin käyttö Kouluttajana toimiminen Vanhempainpiirit …
’Varmasti vahvisti oppilaiden elämäntaitoja’ Miten opettajat kokevat saavuttaneensa Lions Quest –ohjelman tavoitteet ’Varmasti vahvisti oppilaiden elämäntaitoja’ ristiriitojen ratkaisut, kommunikointitaidot, itsenäinen päätöksenteko, läheinen vuorovaikutus luokan kanssa
Voimisti oppilaiden liittymistä omaan luokkaan Ryhmähenki parani Alakoulussa vastuunotto omasta ryhmästä parani, kannustus
Quest tuki nuorten ympärillä olevia kasvattajia ja tovereita parantamalla antamalla työkaluja kollegoiden väliseen yhteistyöhön vanhempien väliseen yhteistyöhön vanhempien, opettajan sekä oppilaiden väliseen yhteistyöhön
Questistä saatiin työtapoja alueen aikuisten väliseen yhteistyöhön Opettajien työryhmä Verkostoyhteistyöryhmä Vanhempainillat Yhteistyö alueen nuorisotyöntekijän kanssa
Opettajien oli vaikea arvioida sitä, onko Quest kantanut hedelmää Quest –ohjelman tavoitteiden saavuttaminen riippuvainen ryhmästä, ohjelmaan käytetystä ajasta sekä ohjelman kestosta Opettajien oli vaikea arvioida sitä, onko Quest kantanut hedelmää Opetusryhmien vaihdot Lyhytkestoisuus Palaute satunnaista, yksittäistä
Quest –materiaalin käyttö Ohjelman käyttötapaan vaikuttavat: Opettajan tiedot ja taidot Luokan koko Luokan ryhmäprosessin vaihe Luokka-aste
Ohjeman järjestälmällinen läpivienti vaatisi sen, että Quest –tunnit olisivat lukujärjestyksessä ’Parasta on, että se on työkalu, joka on helppo ottaa käyttöön, valmiiksi ja loppuu asti pohdittu, niin ihmisen näköinen kasvatusohjelma’
Vanhempainpiirit Ongelmana saada vanhempainpiirit muodostettua Opettajan kiire Vanhemmilla ei osallistumishalukkuutta ’Materiaalia 12 tunniksi mutta jatkoin kaksi vuotta vanhempien toivomuksesta’
Vanhemmat kokivat, että vertaiskeskusteluilla oli voimaannuttava vaikutus Vanhemmilla huoli siitä, miten muutkin vanhemmat saataisiin mukaan Minäviestit puhuttivat vanhempainpiirissä Vanhempainilloissa Questin työtavat käytössä
Kouluttajana toimiminen Aluksi mentorina eli jatkotapaamisten järjestäjänä Kouluttajakoulutus koettu loistavaksi Vaatii henkilökohtaista kasvua Kansainvälinen kouluttajatapaaminen antaa voimaa
Sisältöjen painotukset vaihtelevat Tunnetaidot Sosioemotionaaliset taidot Tavoitteena vaikuttaa opettajan kasvattajuuteen ja asenteisiin ’Opettajat ovat räväköitä napauttamaan ja antamaan palautetta’
Yhdessä kasvamisen ohjelma