Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan infotilaisuus Filosofia ja ET Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet
ARVIOINTI Vanhempainilta
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET, filosofia ja psykologia
OPETTAJUUS JA TAIDON OPPIMISEN PERUSTEET
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Seminaarityön rakenteesta
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET, filosofia ja psykologia
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET, filosofia ja psykologia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Pedagogiset aineopinnot lv
Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi: ET ja filosofia
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Ainedidaktiikan perusteet

Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet kiinnostunut filosofiasta? Katsotko edustavasi jotain filosofista traditiota tai oppisuuntaa? Miksi haluat opettaa? Vai haluatko? Mitkä voisivat olla vahvuuksiasi opettajana? Entä mitkä heikkouksia?

Ainedidaktiikan perusteet 1yd+1kt+1re+ 4ry+2(lu+ki) = 9 op Kurssi kattaa syksyn ainedidaktiikan opinnot ennen perusharjoittelua → sen on tarkoitus antaa valmiudet harjoittelutuntien pitoon ja silloittaa tie 1. periodissa opiskellusta kasvatustieteen teoriasta 2. periodin käytännön opetukseen. Opettaja ei ole koskaan valmis ja muodolliseenkin kelpoisuuteen tarvitaan myös maisterivaiheen opinnot → kyse on ensimmäisestä askeleesta ja selviämispaketista. Perusmalli: 1. kandidaattivaiheen ad ja harjoittelu opettaa pitämään tunteja ja toimimaan sijaisena, 2. maisterivaiheessa opitaan toimimaan opettajana (arviointi, työn kehittäminen, yhteiskunnallinen vastuu ym.)

Sisällys Ainedidaktiikan perusteet -kurssi osana opettajan pedagogisia opintoja Kurssin  tavoitteet  ydinsisältö  toteutus ja työtavat  kirjallisuus  suoritus  arviointi

Ainedidaktiikan perusteet, tavoitteet Opiskelija osaa suunnitella opetusta ja opiskelun ohjausta ottamalla huomioon opetussuunnitelman,  OPS määrää opetuksen tavoitteet ja sisällöt, suomalaisessa mallissa menetelmien valinta on opettajan asia  ET: oletuksena LO ET-peruskurssin tiedot eli opiskelija tietää ET:n luonteen oppiaineena ja perehtynyt perusopetuksen OPSiin (neljä teema-aluetta, lainsäädännön perusteet, ihmisoikeudet, keke jne.; kurssin suorittaminen yhtä aikaa AD:n kanssa on kuitenkin mahdollista)  Filosofia: lukiofilosofian, 'harrastefilosofoinnin' ja akateemisen filosofian ero

Ainedidaktiikan perusteet, tavoitteet, 2 oppiaineen opetukseen, opiskeluun ja oppimiseen liittyvän tutkimuksen  opetuksesta on olemassa paljon tutkimusperustaista tietoa, haasteena on tämän 'uuttaminen' opettajan käytännön tietotaidoksi  filosofiassa ja ET:ssä tuore tutkimustieto on paljolti filosofiaa lapsille -liikkeeseen liittyvää sekä oppiaineen tietoteoreettiset kysymykset:  Filosofiassa tietoteoria on osa aineen substanssia, ET:ssä kysymys oppiaineen tietoteoreettisesta oikeutuksesta on haastavampi (”mistä opettaja tietää, että rasistinen oppilas on väärässä?”)

Ainedidaktiikan perusteet, tavoitteet, 3 Opiskelija kehittää valmiuksia tarkastella koulua toimintaympäristönä sekä ymmärtää opetuksen ja kasvatuksen arvoperustaa, käyttää monipuolisia työtapoja ja tieto- ja viestintätekniikkaa, hallita vuorovaikutustilanteita sekä tarkastella opettajuutensa kehittymistä.

Toteutus ja työtavat Ainedidaktiikan perusteet sisältää erilaisia osia: 1. Yleisdidaktiikka: luennot, kirja 2. Kouluun tutustumisen jakso, joka toteutetaan harjoittelukouluissa + essee 1. aineen ryhmään. (1 op) 3. Ainedidaktiikan luento- ja ryhmäopetus sekä näihin liittyvä kirjallisuus, joista tentti. ( op) 4. Ainedidaktiikan osioon sisältyy myös opettajaksi kasvun reflektiota ja sen ohjausta (1 aineessa). (1 op)

Ainedidaktiikan perusteet, opetus ETn ja filosofian didaktiikassa olennainen ero ei ole luentojen ja ryhmäopetuksen välissä vaan kaikille opiskelijoille suunnatun ja vain näiden aineiden didaktiikkaa ainoana aineena opiskelevien välillä! Ks. erillinen sisältösuunnitelman luonnos Apumatissa.

Luentokirjallisuus (FIL ja ET) Tentissä tai esseellä (päätetään myöhemmin): Brenifier, O Keskusteleva opetus. Tampere: niin&näin FILA-seminaarissa Freese, H.-L Lapset ovat filosofeja. Ajatusmatkoja kasvaville ja kasvattajille. Jyväskylä: Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Gregory M Filosofiaa lapsille & nuorille. Suom. J. S. Tuusvuori. Tampere: niin&näin. Matthews, G. B Filosofisia keskusteluja lasten kanssa. Suom. A. Mattila. Helsinki: WSOY. Lipman, M Harri – Päättelyn taitoja. Filosofiaa lapsille ja nuorille: opettajan opas. Kääntänyt ja toimittanut S. Honkala. Helsinki: Edita.

Luentoja ja ryhmiä korvaava kirjallisuus? Suoritetaan lähtökohtaisesti esseellä. Filosofia 1. Kotkavirta J. (toim.) Filosofia koulun penkillä, Honkala & Salmenklvi (toim.) Hyvän opettamisen kaksivuosikymmentä, 2005, s. 32 – 137. Varsinainen tenttikirja ET 1. Elo & Simola (toim.) Arvot, hyveet tieto; s. 7 – Elo ym. (toim.) Hyvän osaamisen katsomustieto (2004)

Ainedidaktiikan perusteet kurssin suoritus Aktiivinen osallistuminen + opetus- ja suunnittelutehtävät  Lisäksi: ET/pääaineiset: erillinen FILA-suoritus Kirjallisuuden ja siihen liittyvien luentojen suoritus tentissä ke klo ─ 19.00, SP 10 aud. 1 tai esseellä (tentissä voi olla eri laajuuksia suorituksen op:ista riippuen, sovitaan myöhemmin yksityiskohtaisemmin) (1. aineessa) yleisdidaktiikka (1. aineessa) kouluun tutustumiseen osallistuminen ja essee (1. aineessa) reflektio tehtävineen

Ainedidaktiikan perusteet kurssin arviointi Kouluun tutustuminen (1 op) ja reflektio (1 op) arvostellaan asteikolla hyväksytty – hylätty. Ne saattavat vaikuttaa ryhmätyöskentelyn arvosanaan. Yleisdidaktiikasta tulee erillinen arvosana. Ryhmätyöskentelyssä arvioidaan läsnäoloa, aktiivisuutta oheisen ohjeen pohjalta. Luentojen ja kirjallisuuden suoritus tentillä (tai esseillä) arvioidaan asteikolla 0 – 5. Kurssista kootaan periaatteessa kokonaisarvosana hallinnollisesti. Opettajan pedagogisten opintojen kokonaisarvosana kootaan opintopistein painotetusta keskiarvosta ja sen on antanut prof. Kallioniemi.

AD1-KURSSIN ARVIOINTI (jatkuu)

Ainedidaktiikan perusteet -kurssin arviointi, jatkoa Arvioinnin osina arvostelu ja jatkuva suullinen palaute Esseet ja tentit arvostellaan asteikolla 0 – 5. Kriteereinä ovat osoitettu lukeneisuus, teoreettinen oivaltavuus, näkökulmien monipuolisuus, luento- ja ryhmäosuudessa käsitellyn aineiston hyödyntäminen ja argumentoinnin johdonmukaisuus. On tärkeää, keskustella aiemman tutkimustiedon ja kirjallisuuden kanssa, ei ainoastaan omien ennakko-oletusten kanssa. (Huom: näitä arviointikriteerejä käsitellään tarkemmin kevään ainedidaktiikan opetuksessa.)

Poissaolot Filosofiassa ja ET:ssä ei eroa luento- ja ryhmäopetuksen välillä  Ryhmäopetuksessa opitaan opettajan työssä tarvittavia vuorovaikutustaitoja ja tehdään yhteisiä töitä - läsnäoloa vaaditaan (erityisesti välille 15 % – 50 % sijoittuva poissaolojen määrä vaikuttaa arvosanaan) - korvaavasta suorituksesta sovitaan erikseen