TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Korson koulun vanhempainyhdistys ry • Tarkoituksena edistää ja tukea kodin ja koulun välistä yhteistoimintaa. • Järjestämme ja olemme mukana erilaisissa.
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Koulujen turvallisuus
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Pedagogisen toimikunnan ensimmäisen kokouksen muistio
AKAtk:n arviointikokous
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
KOULU-NUORISOTYÖNTEKIJÄN AMMATTI- IDENTITEETTI Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ME-hengen kehittäminen
Yhteiseen vanhempainiltaan!
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
KiVa-kyselyn tuloksia Matin ja Liisan yläkoulu
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Tervetuloa 7. lk:n vanhempainiltaAN
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Hyvinvointikoulun toimintamalli
KOLKKIEN VANHEMPAINILTA
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Hyvinvointikoulua rakennetaan Oulussa kumppanuudella Arto Willman hyvinvointipäällikkö, sivistys- ja kulttuuripalvelut Oulun kaupunki.
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Maaseutuohjelma hyvinvoinnin tekijänä
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA 18.11.09

YHTEINEN TOIMINTAKULTTUURI Turvakansio pelastussuunnitelma kriisisuunnitelma ohje kiusaamistilanteiden käsittelyyn ennaltaehkäisevä päihdesuunnitelma jne. Tunne sitoutuminen selkeät pelisäännöt Työyhteisö yhteisöllisyys osallisuus, vaikuttamisen mahdollisuus kokemusten jakaminen osaamisen kehittäminen sietämisen kynnys vastuullisuus koko koulun henkilökunta Huoltajat keskusteluyhteys, yhteinen linja vanhempainyhdistykset Oppilaat yleinen hyvinvointi osallisuus ja vaikuttaminen oppilaskunta tukioppilaat oppilaanohjaus Erityinen tuki erityisopetus oppilashuolto moniammatillinen yhteistyö (esim. terveydenhuolto, poliisi, sosiaalitoimi) TURVALLINEN KOULU YHTEINEN TOIMINTAKULTTUURI

Koulun toimintakulttuuri Toimivat järjestyssäännöt, joiden sisältöön saavat vaikuttaa oppilaat, opettajat ja muu henkilökunta sekä vanhemmat Yhteiset säännöt ovat kaikkien tiedossa Koulun toiminnan ja säännösten johdonmukaisuus ja ennakoitavuus Vaalitaan hyviä käytöstapoja, toisen huomioonottamista ja yhteishenkeä Avoin ja iloinen ilmapiiri Ennaltaehkäisevä toiminta ja riskien tunnistaminen tärkeää

Vanhempien ja koulun välinen yhteydenpito Koulun ja kodin aktiivinen yhteydenpito; viestintää lisättävä esim. sähköisen keskusteluväylän avulla Tärkeää, että kotiväki tuntee koulun väkeä ja päinvastoin Koulu ja koti toimivat yhdessä yhteisen päämäärän hyväksi Tiedottamista tulee tapahtua kodin ja koulun välillä myös positiivisissa asioista Vanhempien keskinäinen verkostoituminen ja yhteistyö

Kysely koululaisten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta kysely avataan 18.11.09 ja on auki 3.12.09 asti löytyy osoitteista: http://www.zef.fi/tampere/user/?q=2113-a5z89658www.tampere.fi/koulutusjaopiskelu/perusopetus/kysely.html tai www.tampere.fi --> Koulutus ja opiskelu  Perusopetus --> Ajankohtaista (oikea yläkulma) perustuu uuteen hyväksyttyyn koulutuksen arviointisuunnitelmaan (laadun valvonta ja kehittäminen) kyselyä hyödynnetään koulun ja kunnan tason kehittämisessä huoltajilta näkemyksiä lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta koulussa pohdittavia asioita: koulumatkat, välitunnit, koulun tilat, ilmapiiri, toimintakulttuuri, tiedonkulku jne.