Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Vanhuspalvelulaki voimaan
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Kyläfoorumi Valtimolla
Liikunta terveyden edistäjänä 29. 1
TERVEYDENHUOLTOLAKI RAKENTEELLISET MUUTOKSET JA NIISTÄ PÄÄTTÄMINEN
Tasa-arvo terveyden edistämisessä – kokemuksia Salosta lehtori Irmeli Leino Turun ammattikorkeakoulu
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyden edistämisen toimintamuodot Pohjois- Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä Veikko Kujala Johtaja, Terveyden edistäminen.
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Perusterveydenhuollon yksikön tehtävät
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Yhteinen laki perusterveydenhuollolle ja erikoissairaanhoidolle
5. Laadun normiperusta ja erityisvaatimukset
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
”Takasuoralla mennään, viestinviejä vaihtuu” 1. Viestikapulan vastaanottajat.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Episodiryhmittelijä terveyskeskusten johtamisen apuvälineenä
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
Terveys kansanterveysohjelma
Sosiaalihuoltolaki.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana kuntien strategista suunnittelua Vantaa Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Imatra Kansallinen mielenterveys- ja päihdesuunnitelma.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Sairaudet ja niiden ehkäisy Yleisesti kansanterveydestä.
Kainuun Turvallisuussuunnitelma Vuosille Sari Marita Ikäheimo
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Henkilöstötarpeen ennakointi ja alueellisen koulutuksen suunnittelu
Verkkokoulutuksen tietoisku
Terveydenhuollon menetelmien arviointi 2018-
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Asiakaslähtöisyys yhteisen sote-kehittämisen lähtökohtana
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Yhteinen keittiö -hanke
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
alueellisesta yhteistyöstä tulevassa sotessa
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
Esityksen transkriptio:

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen lähestymistapa? Juha Korpelainen Hallintoylilääkäri, dos., MBA

Terveyden edistäminen th-laissa 2 Terveyden edistäminen th-laissa Yksilöön, väestöön, yhteisöihin ja elinympäristöön kohdistuvaa toimintaa, jonka tavoitteena on terveyden, työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja parantaminen sekä terveyden taustatekijöihin vaikuttaminen sairauksien, tapaturmien ja muiden terveysongelmien ehkäiseminen mielenterveyden vahvistaminen väestöryhmien välisten terveyserojen kaventaminen suunnitelmallista voimavarojen kohdentamista terveyttä edistävällä tavalla Juha Korpelainen

Terveyden edistäminen th-laissa 3 Terveyden edistäminen th-laissa Toimintaedellytykset Kunnan on osoitettava riittävästi voimavaroja kunnan peruspalvelujen valtionosuuden perusteena olevaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä terveydenhuollon palveluihin Kunnan tai sairaanhoitopiirin kuntayhtymän terveydenhuollosta vastaavan henkilöstön rakenteen ja määrän on vastattava alueen väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen sekä terveydenhuollon palvelujen tarvetta Moniammatillinen asiantuntemus Asianmukaiset toimitilat ja toimintavälineet Juha Korpelainen

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, 2.luku 4 Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, 2.luku Terveys- ja hyvinvointivaikutuksen huomioonottaminen Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnassa Terveysneuvonta ja terveystarkastukset Seulonta Neuvolapalvelut Kouluterveydenhuolto Opiskeluterveydenhuolto Työterveyshuolto Merenkulkijoiden terveydenhuolto Iäkkäiden neuvontapalvelut Ympäristöterveydenhuolto Todistukset Juha Korpelainen

Terveys- ja hyvinvointivaikutuksen huomioonottaminen 5 Terveys- ja hyvinvointivaikutuksen huomioonottaminen Kunnan ja sairaanhoitopiirin kuntayhtymän on päätöksenteon ja ratkaisujen valmistelussa arvioitava ja otettava huomioon tehtävien päätösten ja ratkaisujen vaikutukset väestön terveyteen ja sosiaaliseen hyvinvointiin Kova haaste Positiiviset ja negatiiviset vaikutukset Lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutukset Miten toteutuu / toteutetaan käytännössä? Mitä välineitä? Mitä toimintamalleja? Ohjausmahdollisuudet? Juha Korpelainen

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnassa 6 Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnassa Kunnan on seurattava asukkaittensa terveyttä ja hyvinvointia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä väestöryhmittäin sekä kunnan palveluissa toteutettuja toimenpiteitä, joilla vastataan kuntalaisten hyvinvointitarpeisiin Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain, minkä lisäksi valtuustolle on kerran valtuustokaudessa valmisteltava laajempi hyvinvointikertomus Juha Korpelainen

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnassa 7 Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnassa Kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin perustuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet, määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet ja käytettävä näiden perustana kuntakohtaisia hyvinvointi- ja terveysosoittimia Juha Korpelainen

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnassa 8 Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnassa Kunnan on nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot Kunnan eri toimialojen on tehtävä yhteistyötä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä Kunnan on tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa toimivien julkisten tahojen sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa Yhteistoiminta-alueen on osallistuttava asiantuntijana eri toimialojen väliseen yhteistyöhön sekä sosiaalisten ja terveysvaikutusten arviointiin alueen kunnissa Juha Korpelainen

9 Terveyden, toimintakyvyn ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen alueellisesti Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän on tarjottava asiantuntemusta ja tukea kunnille järjestämällä koulutusta, kokoamalla hyvinvointi- ja terveysseurantatietoja sekä levittämällä kuntien käyttöön sairauksien ja ongelmien ehkäisyn näyttöön perustuvia toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen alueelliset strategiat ja suunnitelmat on valmisteltava yhteistyössä kuntien kanssa ottaen huomioon kunnan eri toimialojen toiminta  PERUSTERVEYDENHUOLLON YKSIKÖT Juha Korpelainen

Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma 10 Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Samaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymään kuuluvien kuntien on laadittava terveydenhuollon järjestämissuunnitelma, joka perustuu alueen väestön terveysseurantatietoihin ja palvelutarpeeseen Suunnitelmassa on sovittava kuntien yhteistyöstä, terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä koskevista tavoitteista ja vastuutahoista, terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä, päivystys-, kuvantamis- ja lääkinnällisen kuntoutuksen palveluista sekä tarvittavasta yhteistyöstä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalihuollon, lääkehuollon ja muiden toimijoiden kesken Juha Korpelainen

Perusterveydenhuollon yksikkö 11 Perusterveydenhuollon yksikkö Sairaanhoitopiirin kuntayhtymässä on oltava perusterveydenhuollon yksikkö, jossa on moniammatillinen terveysalan asiantuntemus ja joka tukee alueen terveydenhuollon järjestämissuunnitelman laatimista Perusterveydenhuollon yksikkö antaa asiantuntemusta ja sovittaa yhteen alueellaan perusterveydenhuollossa tehtävää tutkimusta, kehittämistä, hoito- ja kuntoutusketjujen laatimista, täydennyskoulutusta ja huolehtii henkilöstötarpeen ennakoinnista sekä erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja soveltuvin osin sosiaalitoimen yhteensovittamisesta Juha Korpelainen

Sisäistetäänkö salutogeneettinen lähestymistapa? 12 Sisäistetäänkö salutogeneettinen lähestymistapa? Terveydenhuoltolaki mahdollistaa salutogeneettisen lähestymistavan, mutta edellyttääkö se sitä? Käytäntö tulee osoittamaan, miten kunnat ja kuntayhtymät pystyvät noudattamaan lain henkeä Tarvitaan laadukkaita välineitä ja hyvien käytäntöjen kehittämistä terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi hyvinvointi- ja terveysindikaattorit Juha Korpelainen

Kiitos