Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKaroliina Jääskeläinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tasa-arvo terveyden edistämisessä – kokemuksia Salosta lehtori Irmeli Leino Turun ammattikorkeakoulu 1.4 2009
2
Esityksen sisältö Kenen hyvinvointia pitää edistää, jotta tasa-arvo toteutuu ja eriarvoisuus vähenee? jotta tasa-arvo toteutuu ja eriarvoisuus vähenee? Tasa-arvo, eriarvoisuus hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä - mitä tarkoittaa käytännössä Miten tasa-arvo näkökulman huomioimista voidaan edistää kunnallisessa päätöksenteossa Kehittämishaasteita
3
Tasa-arvo ja eriarvoisuuden vähentäminen terveyden edistämisessä Terveyden eriarvoisuuden vähentäminen on kansallinen tavoite Terveysvaikutusten huomioonottaminen kaikissa politiikoissa Turun Sanomat 27.3. 09
4
Tasa-arvon edistämisen edellytykset Edellyttää tietoa kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä hyvinvointi ja terveys väestöryhmittäin terveyserot Hyvinvointikertomus ja hyvinvointitilinpidot Hyvinvointitietojen tarkasteleminen ja analysointi yhdessä kunnan eri sektoreiden kanssa yhdessä kunnan eri sektoreiden kanssa Miten eri sektorien toiminnassa voidaan vaikuttaa eriarvoisuuden vähenemiseen Kunnan hyvinvointistrategia, hyvinvointitavoitteet
5
Kenen hyvinvointia pitää edistää, jotta tasa-arvo toteutuu ja eriarvoisuus vähenee?
6
Koulutuksen ulkopuolelle jääviä nuoria on paljon, 60% miehiä
7
Päihteiden vuoksi hoidossa olleista 74 % on miehiä
8
Masennuslääkkeitä saavista 65- vuotiaista 70 % on naisia
9
Hyvinvoinnin ja terveyden eriarvoisuus haasteena Lapsiperheet Perheet, joissa vanhemmilla on mielenterveys- tai päihdeongelmia
10
Sukupuolinäkökulman ja sosioekonomisen taustan huomioiminen tuo esille mm: Maahanmuuttajanaisten asema on usein heikompi kuin miesten Lamakauden työttömyysuhka, joka kohdistuu usein naisiin samoin kuin yksihuoltajuus, joka on Salossa yleistä. Koulutuksen ulkopuolelle jäävien nuorten osuus on suurempi kuin koko maassa tai maakunnassa ja tämä syrjäytymisuhka kohdistuu useimmiten nuoriin miehiin
11
Saadaanko riittävästi tietoa alueellisista ja väestöryhmien välisistä eroista? Salo 2009Salo 2008
12
Saadaanko riittävästi tietoa alueellisista ja väestöryhmien välisistä eroista?
13
Miten tasa-arvon edistäminen toteutuu kunnallisessa päätöksenteossa Lautakuntapäätösten ennakkoarviointi apuvälineenä Salossa Tavoite: Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointia sovelletaan lautakuntapäätöksissä silloin, kun päätöksellä on merkittäviä vaikutuksia ihmisiin tai päätös liittyy Salon kaupungin strategisiin tavoitteisiin.
14
Mitä IVA on? Poikkihallinnollista terveyden edistämistä. Päätöksenteon ja sen valmistelun työkalu, jonka avulla jäsennetään näkökulmia päätöksen vaikutuksia. Se nostaa esille päätösten vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin käynnistää keskustelua päätöksen vaikutuksista parantaa väestön terveyden tasa-arvoa tuo esille yleinen edun lisää päätösten läpinäkyvyyttä.
15
IVA pähkinänkuoressa Arvioidaan ennalta päätöksen aiheuttamia vaikutuksia hyvinvointiin ja terveyteen Vaikutukset voivat olla rahallisia, muuten mitattavia tai laadullisia Tavoitteena on löytää paras mahdollinen ratkaisu Ratkaisua etsitään kuvaamalla erilaisia vaihtoehtoja ja tarkastelemalla kunkin hyviä ja huonoja puolia
16
Mitkä ovat vaikutuksia? Alueisiin kohdistuvat vaikutukset Keskusta, reuna-alueet, asuinalueet Väestöryhmiin kohdistuvat vaikutukset Lapset, lapsiperheet Vanhukset, yksinasuvat Työttömät Yksinhuoltajat Maahanmuuttajat Naiset, miehet
17
Mitkä ovat vaikutuksia? Hyvinvoinnin ja terveyden taustatekijät Asuminen ja liikenne Palvelut Työelämä Elinympäristö Osallistuminen Vaikutukset toteutuvat eri aikoina tulevat sukupolvet
18
Miksi vaihtoehtoja? Perustellaan eri vaihtoehdot, miksi tietty ratkaisu on hyvä verrattuna nykytilaan tai muihin ehdotuksiin Voidaan ottaa mukaan ristiriitaiset ratkaisut Vaihtoehdot selkeyttävät tavoitteita ja konkretisoivat toimenpiteitä
19
Lautakuntapäätösten ennakkoarviointi Salossa Suppea IVA-prosessi sopii nopeaa reagointia vaativiin tilanteisiin Arvioinnin voi tehdä asiantuntija yksin (muita konsultoiden) tai esittelijä muiden asiantuntijoiden kanssa yhdessä. Suppea arviointi toimii sellaisenaan tai se voi osoittaa, että on tarpeen käynnistää laaja arviointi
20
Ennakkoarvioinnin toteuttaminen Ennakkoarvioinnin toteuttaminen Esittelijä päättää ennakkoarvioinnin tarpeellisuudesta Esittelijä tutustuu dokumenttien avulla asiaan ja konsultoi asian parissa työskenteleviä tahoja. Esittelijä kokoaa eri vaihtoehdot ja arvioi niiden vaikutuksia Esittelijä laatii esityksen lautakuntapäätökseen ja liittää mukaan vaihtoehtojen arviointitaulukon Kriteerit: Päätöksellä on merkittäviä vaikutuksia ihmisiin. Päätös liittyy kaupungin strategisiin tavoitteisiin V0 V1 V2
21
Esimerkki: Riskiperheiden tukeminen perhetyötä tehostamalla VaikutuksetV0 Tilanne ennallaan V1 Työtapojen kehittäminen V2 Työtapojen kehittäminen ja perhetyöntekijöi den palkkaus Talous Kustannukset 3,4 milj /v Huostaanottojen kasvu tasoittuu Perhetyöntekijän palkka Lapsiperheet Perhetyön tarve kasvussa Varhainen tuki tehostuu tehostuu Työntekijät Työn kuormitus kasvaa Yhteistyö tehostuu Resurssien suuntaaminen riskiperheille Yhteistyö tehostuu Resurssien suuntaaminen riskiperheille Strategia Eriarvoisuus kasvaa Eriarvoisuus vähenee
22
Lautakuntapäätösten ennakkoarvioinnin edellytykset Edellyttää yhteistä toimintamallia, esittelykäytännön ohjeistus Edellyttää esittelijöiden ja valmistelijoiden perehdyttämistä Edellyttää jatkuvaa keskustelua ja yhdessä kehittämistä
23
Kokemuksia koulutuksesta Salossa Salossa koulutus suunnattiin esittelijöille ja valmistelijoille osana TEJO-projektia Harjoitustehtävät veivät käyttöönottoa eteenpäin Tarvitaan kokemusten vaihtoa ja yhteistä ideointia menetelmän käytössä Tarvitaan sitoutumista ja yhteistä päätöstä menetelmän soveltamiseksi
24
Haasteita Uusi kunta –uusi mahdollisuus Luotava ja hiottava yhteiset pelisäännöt Työkalujen kehittäminen Konsultaatiokäytäntöjen kehittäminen Ymmärrettävän ”kielen” löytäminen Kuntalaisten kuuleminen Ennakkoarviointien seuranta ja arviointi Miten seurataan arvioimatta jääviä asioita
25
Haasteita Nykyisin Salon väestöstä saatava tieto ei tuo riittävästi esille eri väestöryhmien, sukupuolten ja alueiden välisiä eroja. Sukupuolinäkökulman huomioiminen tuo esille kaksinkertaisessa syrjäytymisvaarassa olevat väestöryhmät.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.