Aikuisten oppimisvaikeudet. kuntoutuksen haasteena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Neuropsykiatrinen valmennus – erikoistumisopintojen seminaariin
Advertisements

Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
ERILAINEN OPPIJA – OPPIMISVAIKEUDET
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
Interaktiivinen etäkuntoutus IKU Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alue
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Neuropsykologin rooli aivovammakuntoutuksen eri vaiheissa
Oppimisvaikeudet.
Minä oppijana 1 ov..
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
KUN LASKEMINEN EI SUJU.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Oppimisvaikeudet, päihteet ja syrjäytyminen
AMMATILLISTEN OPETTAJIEN OPINTOPÄIVÄT AIKUISEN OPPIMISEN HAASTEET Hanna Ilola.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Mielenterveys s. 110 –
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Lukivaikeus.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Biologisperäiset oppimisvaikeudet
Kouluinfo Renkomäen koulu
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö.
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
 Tehtävä 2.7. pareittain, sivu 76  Kriisi on ongelma tai vaikeus ihmisen elämässä, joka voimakkuutensa vuoksi tekee ihmisen väliaikaisesti kykenemättömäksi.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Epilepsialiiton näkemyksiä erikoissairaanhoidon keskittämisestä
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
9. Oppimisen psykologinen perusta
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Marja-Kristiina Lerkkanen
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Kielellinen erityisvaikeus
MIELI pt (personal trainer)
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Aikuisten oppimisvaikeudet. kuntoutuksen haasteena. 31. 3. 2009 Aikuisten oppimisvaikeudet kuntoutuksen haasteena 31.3.2009 Seija Haapasalo, Kuntoutussäätiö

Miksi lukikuntoutuksen haasteet ovat kasvaneet? Yhteiskunnalliset muutokset Tietoyhteiskunta Koulutusyhteiskunta, kilpailuyhteiskunta Elinikäisen oppimisen vaatimus Työelämän muutokset ja vaatimukset Kielitaitovaatimukset (globalisoituminen) Vaatimukset ovat kasvaneet monella eri elämänalueella Riittääkö harvojen yksilöiden selviytyminen vai tarvitaanko kuntoutusta?

Erityisten oppimisvaikeuksien yleisiä piirteitä Kehityksellinen, syntymästä asti Ei muita sairauksia, vammoja ongelmien syinä Ei syynä peruskoulutuksen puute Odottamattomat erityisvaikeudet/ laaja-alaiset oppimisvaikeudet Monenlaisia ilmenemismuotoja Yksilöllistä vaihtelua

Erityisvaikeuksien ilmeneminen aikuisilla Lukeminen ja kirjoittaminen (lukivaikeus) Matematiikka Hahmottaminen ja motoriikka Tarkkaavaisuus ja toiminnan ohjaus Monet vaikeudet saattavat esiintyä päällekkäin

Vaikeuksien kasautuminen, komorbiditeetti Erilaisilla oppimisvaikeuksilla on taipumusta kumuloitua Jos henkilöllä on lukivaikeus, on normaalia suurempi todennäköisyys, että hänellä on myös jotain muita erityisvaikeuksia, esim. matematiikan, tarkkaavaisuuden tai hahmottamisen vaikeuksia Vaikeudet kasautuvat yksilöllisesti erilaisina kombinaatioina

Oppimisvaikeudet aikuisilla (20–25 %) 10 % kärsii lukivaikeudesta 6 % luki-dg (Jyväskylän tutkimus) 3–5 % tarkkavaisuushäiriöitä Muut erityisvaikeudet (matematiikan, hahmottamisen, motoriikan) Laaja-alaiset älylliset vaikeudet Muut: kielitaidon, koulutuksen puute

Esimerkkejä aikuisten oppimisvaikeuksista (Virheet lukemisessa ja kirjoittamisessa) Hitaus, aika ei riitä, lukeminen hidas tapa omaksua asioita Kirjallinen ilmaisu työlästä (lausunnot, pöytäkirjat, muistiot, tarjouskirjeet) Samanaikaiset toiminnot vaikeita (kuunteleminen, lukeminen, muistiinpanojen kirjoittaminen) Kielellinen ulkoa oppiminen vaikeata (nimet, termit, koodit, vierasperäiset sanat, kertotaulu) Vieraan kielen oppimisen vaikeudet Työmuistin rajallisuus

Esimerkkejä aikuisten oppimisvaikeuksista 2 Tarkkaavaisuuden erheet (ei huomaa omia virheitään, huomion kohdistaminen) Oikea - vasen ja muut hahmottamisen pulmat Lääkelaskut, mittayksiköt, suuruussuhteet, rahastus Muutokset ja uudet asiat työläitä Kiire, stressi, ikääntyminen korostavat ongelmia Vaikeudet ns. ”teknisiä”, luovuus ja lahjakkuus ok

Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus (lukivaikeus)(dysleksia) Kehityksellinen, kielellinen vaikeus Äänteiden hahmottamisen, erottelun ja tuottamisen vaikeus Usein perinnöllinen (mm. kromosomit 15, 6, 3,2) Nopean nimeämisen, tuottamisen vaikeus Kielellisen muistin ja työmuistin heikkous Kielten oppimisen vaikeus Muiden aistipiirien hahmottamisvaikeudet?

Tarkkaavaisuushäiriöt ADHD (attention deficit disorder with hyperactivity) Tarkkaavaisuushäiriö ja ylivilkkaus ADD (attention deficit disorder) DAMP (deficit in attention, motor control and perception), Tarkkaavaisuushäiriö, johon liittyy motorista kömpelyyttä ja/tai hahmotushäiriöitä  Nimike käytössä muissa Pohjoismaissa MBD (minimal brain dysfunction) Vanha dg-nimitys Tarkkaavaisuuden häiriö Motoriikan häiriö Hahmottamisen/oppimisen/muistin häiriö Lähes aina lukivaikeuksia alkuvaiheessa

ADHD:n ilmeneminen Esiintyy usein päällekkäin lukivaikeuden kanssa Vaikea keskittyä pitkäjänteiseen toimintaan Häiriintyy herkästi ärsykkeistä, jopa yliherkkä Tekee montaa asiaa yhtä aikaa, vaikea organisoida töitä Vaihtaa usein tehtävää, kyllästyy nopeasti, innostuu uudesta Myöhästyy, ei osaa varata aikaa asioille Puhuu jatkuvasti, ideoi, touhuaa, levoton olo, vaikea rentoutua Usein kärsimätön, helposti ristiriitoja Temperamenttipiirteet: aktiivisuus, häirittävyys, alhainen sinnikkyys – kuinka paljon selittävät ilmiötä??

Oppimisvaikeuksien seurausvaikutuksia Oppiminen vaikeata - jatkuva epäonnistuminen Itsetunnon heikkous Omia kykyjä myös aliarvioidaan Epäonnistumisansat, tulkinta omasta arvottomuudesta Sosiaaliset ja emotionaaliset vaikeudet erilaisuuden tunteet, turhautuminen, epävarmuus ja epäonnistumisen pelko leimat, häpeä, kieltäminen, välttely, pakeneminen tilanteesta, ahdistuneisuus kiusaaminen vaikeuksia hahmottaa sosiaalisia tilanteita kokemukset tallentuvat tunnemuistiin ja nousevat mieleen uusissa tilanteissa, tunnetraumat

Oppimisvaikeuksien seurausvaikutuksia 2 Vaikutukset koulunkäyntiin ja ammatinvalintaan alhainen koulutustaso koulutus myöhentyy, keskeytyy lukiolaisten jatkokoulutus- ja ammattitavoitteet alhaisempia kuin niillä, joilla ei oppimisvaikeuksia (Rojewski 1996) ”päin tulta”, yritys ja erehdys Työttömyyttä ja alityöllisyyttä työttömyys, erityisesti pitkäaikaistyöttömyys yhteydessä kouluvaikeuksiin (Terveys 2000 –tutkimus, N=1894, 18-29-v., Lavikainen ym. 2006) huono lukutaito, heikko kouluun kiinnittyminen ja epäsosiaalinen käytös ennakoivat työttömyyttä

Oppimisvaikeuksien seurausvaikutuksia 3 Vaikutus henkiseen kuormittumiseen/ terveyteen koulu- ja työuupumisen taustalla voi olla oppimisvaikeuksia kouluvaikeuksia kokeneista nuorista vain alle puolet ja muista nuorista ¾ koki terveytensä hyväksi (emt. Lavikainen 2006) Yhteys rikollisuuteen ja päihteiden käyttöön Vangeista 50 %:lla ADHD-piirteitä ja 50 %:lla lukivaikeuksia (Tuominen 2007, N=78)

Mielenterveys ja oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien ja mielenterveyden ongelmien on tutkimuksissa todettu esiintyvän usein yhdessä Mielenterveyshäiriöt vaikuttavat aloitekykyyn, keskittymiseen, muistiin, päättelykykyyn, oppimiskykyyn ym. ja voivat tuottaa täten oppimisen vaikeuksia Oppimisvaikeudet voivat vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin ja kuormittumiseen, itsetuntoon, stressiin ja ahdistuneisuuteen sekä altistaa mielenterveyden ongelmille Aina ei ole helppoa selvittää syy-seuraussuhdetta

Yhteiskunnan tarjoama kuntoutus oppimisvaikeuksia omaaville aikuisille Yleensä kehityksellisen oppimisvaikeuden yksin ei ole katsottu oikeuttavan kuntoutukseen Palvelujärjestelmä ei osaa useinkaan tunnistaa aikuisten oppimisvaikeuksia Neuropsykologinen tutkimus oppimisvaikeuden selvittämiseksi ammatinvalintapsykologin asiakkaille Neuropsykologinen kuntoutus todella harvoin ammatilliseen kuntoutukseen liittyen opintojen tueksi

Neuropsykologinen kuntoutus Puitteet: Kelan kustantamaa lääkinnällistä kuntoutusta ammatilliseen kuntoutukseen liittyen rajalliset mahdollisuudet ov:n kuntoutuksena Kela ei yleensä kustanna neuropsykologeja vähän Sisältö kognitiivista tehtäväorienteista psyykkinen tuki aina mukana kompensaatiokeinojen etsiminen stressin vähentäminen

Tuen tarpeet aikuisten oppimisvaikeuksien kuntoutuksessa (1) Tarvitaan erilaisia tukimuotoja erilaisiin ongelmiin Oppimisvaikeuden laadun selvittäminen, diagnoosi neuropsykologiset tutkimukset erityisopettajan tutkimukset NMI:n yksilö- ja seulatestit kaikkien saatavilla Tunnelukkojen hoitaminen mielenterveys-kuntoutus/terapiat vertaistuki -ryhmät itsetunto, usko, luottamus oppimiseen onnistumiskokemukset elämyksellisyys, hauskuus, innostus

Tuen tarpeet aikuisten oppimisvaikeuksien kuntoutuksessa (2) Kognitiivisten vaikeuksien kuntoutus eri aistipiirien sujuvuuden/tarkkuuden parantaminen (näkö, kuulo, tunto, motoriikka) eri aistipiirien yhdistäminen tukiaktiviteettia mukaan (palkitsevuus, motivoivuus ym.) tietokoneohjelmat lapsilla/aikuisilla neuropsykologinen kuntoutus Kompensaatiokeinojen löytäminen vaihtoehtoisia tapoja toimia suulliset viestit, tentit muististrategiat opiskelutekniikat työtehtävien räätälöinti

Tuen tarpeet aikuisten oppimisvaikeuksien kuntoutuksessa (3) Apuvälineiden käyttäminen värikalvot äänikirjat (Celia, CompAid) mikrotietokone oikolukuohjelmat, helppokäyttötoiminnot skannerit, kääntävä skannerikynä muistituet, sanelukone päivyri, puhelinmuistiot, ajatuskartta kommunikaattorit navigaattori

Opi oppimaan –projektin palvelut Palvelut tarkoitettu työikäisille, joiden oppimisvaikeudet haittaavat työssä, opinnoissa tai arjessa selviytymistä. Maksuttomia ja normaalipalveluja täydentäviä. Palvelumuodot Lukikonsultointi ammattilaisille ja asiakkaille Oppimisvaikeuksien ja –valmiuksien arviointi (psykologipalvelu) Yksilöllinen oppimisvalmennus Erilaiset ryhmäkurssit www.opioppimaan.fi

Lukikonsultointi (Opi oppimaan –hanke) Oppimisvaikeuden ensitunnistus Palveluohjaus etsitään tarvittavia palveluita Verkostotyö ammattilaisten tukeminen lukiasiamiehenä toimiminen Apuvälineneuvonta

Oppimisvaikeuksien ja –valmiuksien arviointi (psykologipalvelu) Neuropsykologinen tutkimus Kognitiivisen kapasiteetin ja muistin kokonaisarviointi Tarkkaavaisuus ja toiminnanohjaus Erityisvaikeuksien arviointi lukeminen kirjoittaminen luetun ymmärtäminen muut erityisvaikeudet

Yksilöllinen oppimisvalmennus (Opi oppimaan –hanke) Pohjana aiemmat neuropsykologiset tutkimukset Omat tavoitteet selkeytetään keskustelun avulla Laaditaan oma oppimisen suunnitelma Yksilöllisten oppimismenetelmien, tukimuotojen ja apuvälineiden etsiminen Onnistumisen mielikuvat ja aiemmat kokemukset tueksi Epäonnistumisen/virheiden/erheiden kohtaaminen rakentavasti Tapaamiskertoja yleensä 5-10

Valmennuksen sisältöjä Suuria unelmia ja pieniä konkreettisia askeleita Realistisia aikatauluja Epäonnistumisista selviytyminen Itsensä palkitseminen Lukemattomia nautintoja? Laula-laulele, kirjoita-kirjoittele, harjoittele Miten vaikeita asioita voi lähestyä kevyemmin? Mitkä asiat auttavat aloittamista, työntekoa…? Tietoisuus haitallisten mielikuvien ja uskomusten merkityksestä ja ylikriittisyydestä Yhdessä kirjoittaminen, alkuun pääseminen

Ryhmäkuntoutus (Opi oppimaan –hanke) Sopeutumisvalmennustyyppinen ryhmä tietoa vertaistukea Kesto 20 tapaamiskertaa, iltatapaaminen kerran viikossa 2,5 t ja seurantatapaaminen Mahdollisuus keskustella ja käsitellä omia oppimisvaikeuksia ja kehittää omia oppimisvalmiuksia Toimintamuotoina: keskustelut, pienryhmätoiminta tavoitetyöskentely toiminnalliset menetelmät tietoiskut, harjoitukset tutustumiskäynnit

Johtopäätöksiä Oppimisvaikeudet hyväksyttävä yhteiskunnassa tukea ja kuntoutusta oikeuttaviksi ongelmiksi Tärkeää tunnistaa oppimisvaikeudet ja niihin liittyvät mielenterveyden riskit ja ongelmat. Tuen tarpeessa huomioitava muitakin asioita kuin vain lukitaitojen opetteleminen. Erilaiset kompensointistrategiat. Positiiviset oppimis- ja ryhmäkokemukset. Stressin kanssa selviytyminen. Omien vahvuuksien ja selviytymiskeinojen tunnistaminen.