Lapsi ja internet Seppo Mentula

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Pihtiputaan seurakunta Miten kehittää v. työtä?
Kauppapuutarhaliitto ry/JJ/ Kukkien ja vihannesten menekinedistäminen 2009–2010 – poimintoja – Jyrki Jalkanen Kauppapuutarhaliitto ry.
Kallion ala-aste vanhempainyhdistys Jari Ahde Rautaruukki Oyj Corporate Information Security Controller
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Netti, pelit ja some -Joka vanhemman selviytymispaketti
Koulutus ja viestintä yhteistyön välineinä Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus Pohjoisen ja etelän kuntien yhteistyöohjelma p ,
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Lasten ja nuorten mediatodellisuus Seminaaripäivä
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Käsinukke ja sorminukke pedagogisena työvälineenä
OIKEUS LEIKKIIN, LEPOON JA VIRKISTYKSEEN - kuudesluokkalaisten käsityksiä Lapsen oikeuksien päivä
Internet ja ehkäisevä päihdetyö
9–11 vuotiaat ja omaehtoinen mediatuottaminen Sara Sintonen
Viestinnän Keskusliitto 15 ‒ 24-vuotiaiden mediankäyttö.
Pia Hietala Annemari Siro Sirpa Tahvanainen
Nuorten suosima nettiyhteisö
LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
Virtuaalimaailmat Tekijät:
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Turvallinen internetin käyttö
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kaikille kaveri -vanhempainilta
 Ryhmä Länsi ◦ Pelejä pelataan paljon, ongelmaksi asti, mt-ongelmia, poissaolo-ongelmia, ongelmat vanhempien kanssa yhteisymmärryksen löytymisessä ◦
1.Miten muodostetaan hyvä salasana ja miten sitä säilytetään? Vaikka esim. iertqio296598jkdfg378 ei kerro kenellekkää.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Jowain Niko setämaa.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Muodollinen subjekti. Kaduilla tuulee…… IT  Kello on 8.15  On tiistai  On marraskuu  Keskustasta on 2 km koululle  On + 4 astetta  On sateista.
Väkivalta päihdeongelmaisen naisen elämässä
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Vanhempainilta
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Lapset ja media Marianna Halonen
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
NETINKÄYTÖN PELISÄÄNNÖT
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Opiskeluhuollon palvelut
ASIAKASTYÖTÄ SOSIAALISESSA MEDIASSA JA PELIMAAILMASSA
Esityksen transkriptio:

Lapsi ja internet Seppo Mentula Paijalan koulun vanhempainilta 25.8.2009

Lapsi ja tietokone

Mitä internetissä tehdään? Kaavio: 10-15-vuotiaille tärkeimmät palvelut kysyttäessä kolmea itselle tärkeintä sivustoa Lähde: Tossavainen: Internet lasten ja nuorten elämässä. Toinen elämä hanke. 2008

Myönteisiä puolia Rentoutuminen (pelit, kuvagalleriat, Youtube) Sosiaalisten kontaktien luominen (kuvagalleriat, chat) * Syrjäseudullakin löytyy sopiva viiteryhmä Yhteydenpito kavereihin (pikaviestimet, sähköposti)

”Mese”

Lisää hyvää… Itseilmaisu (esimerkiksi videoiden tekeminen) Oppiminen (hakupalvelimet) Netissä on helppo puhua nimettömyyden turvin vaikeista asioista ja kysyä apua (MLL, Väestöliitto jne.)

Ajankäyttö Internetissä vietetty aika: 10-vuotiaana puoli tuntia päivässä 18-vuotiaana noin 1,5 tuntia päivässä Yksilökohtainen vaihtelu todella suurta Mitä enemmän aikaa vietetään, sitä suurempi merkitys Lähde: Tossavainen: Internet lasten ja nuorten elämässä. Toinen elämä hanke. 2008

Runsas netinkäyttö voi olla merkki muista ongelmista. Vanhempi määrää netissä käytettävän ajan

Netin ikäviä puolia Alakoululaisista lähes 30 prosenttia on säikähtänyt tai järkyttynyt internetissä näkemästään: eläinrääkkäys väkivalta porno Moni alakoululainenkin katsoo netistä tarkoituksella kovaa pornoa. Lähde: Tossavainen: Internet lasten ja nuorten elämässä. Toinen elämä hanke. 2008

Lisää ikävyyksiä… Internet tarjoaa mahdollisuuden löytää vertaistukea melkein mille tahansa asialle. (esim. anoreksia, itsemurha, rasismi, ihmisviha) Rahaa käytetään virtuaalisiin hyödykkeisiin. Vuorokausirytmin järkkyminen

Ja ankeus jatkuu Netissä voi syntyä harha, että kaikki mitä siellä pystyy tekemään on sallittua Internetissä voidaan kiusata Seksuaaliset ehdotukset ja houkuttelut Kuvien tai videoiden lataaminen nettiin ilman lupaa

Mitä vanhempi voi tehdä? Ei nettikonetta lapsen omaan huoneeseen Lapselle oma profiili tietokoneeseen Osoittaa kiinnostusta, keskustella!!

Osoita kiinnostusta Anna lapsen opettaa tietokoneasioita Lapselle tärkeän internet-maailman sulkeminen tekee kuilun aikuisen ja lapsen välille Keskustelevien perheiden lapset osaavat käyttää nettiä vastuullisemmin Lähde: Tossavainen: Internet lasten ja nuorten elämässä. Toinen elämä hanke. 2008