Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

9–11 vuotiaat ja omaehtoinen mediatuottaminen Sara Sintonen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "9–11 vuotiaat ja omaehtoinen mediatuottaminen Sara Sintonen"— Esityksen transkriptio:

2 9–11 vuotiaat ja omaehtoinen mediatuottaminen Sara Sintonen
Salla Fornaro, Tuomas Kauppinen, Olli Noroviita LATU

3 LATU-tutkimusprojekti
Yhteistyössä Pelastakaa Lapset ry:n kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella osana Voimauttava osallisuus lasten media-arjessa –hanketta. Toteuttajana Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen mediakasvatuksen tutkimusryhmä, dosentti Sara Sintonen sekä tutkimusavustajat Tuomas Kauppinen (HY/OKL), Salla Fornaro (Aalto/ARTS), Olli Noroviita (Aalto/ARTS). LATU

4 Yleistä Tutkittujen joukko huomattavan heterogeeninen Satunnaiskäyttäjät Peruskäyttäjät Aktiivikäyttäjät 98% vastanneista vuotiaasta omistaa kännykän  laiterajoitukset hälvenneet 70% vastanneista piti kännykkää itselleen tärkeänä tai todella tärkeänä LATU

5 Mitä lapset mieluiten omalla kännykällään tekevät?
Musiikin kuunteleminen (70%) Pelaaminen (67%) Valokuvaaminen (53%) Videointi (37%) Internetin selaaminen (31%) LATU

6 Tyttöinä ja poikina mediamaailmassa
Tässä ikäryhmässä erot medioiden käytössä pieniä: - Tytöt ja pojat yhtä usein peliyhteisöissä - Esimerkiksi kuvien muokkaus on hyvin suosittua sukupuolesta riippumatta Toiminta on useimmiten monimediaista: esimerkiksi pelin sisällä on mahdollista keskustella tai ottaa still-kuvia jne. LATU

7 Pieniä eroja… Tytöt vaikuttavat olevan hieman aktiivisempia valo- ja videokuvaajina Tytöt juttelevat useammin keskustelupalstoilla Pojille Internet tärkeämpi kuin tytöille Pojat suosivat videoiden katselua enemmän LATU

8 Perusjoukko Suurin osa lapsista profiloituu pelien pelaajiksi ja musiikin kuuntelijoiksi Heillä valo- ja videokuvaaminen on satunnaista, spontaania ja tapahtuu sekä yksin, että kavereiden kesken Kuvaaminen on pitkälti ajanvietettä kotona ja/tai kaverin luona LATU

9 Aktiivijoukko Lapsi saattaa kuvata paljon, mutta ei välttämättä silti ole toimija/tuottaja Toimijat/tuottajat eroavat muista siinä, että heidän kuvaamisensa ja toimintansa on yleensä tavoitteellista, suunnitelmallista ja säännöllistä 20 oppilaan luokkaan mahtuu keskimäärin yksi tai kaksi toimijaa LATU

10 Kännykkä koulussa ”Kaikis [oppiaineissa] ku kaikki käyttää salaa pulpetin alla” Kännykkää ei saa käyttää koulussa (79%) Toimijoista osa käyttää ja kuvaa silti LATU

11 Kännykkäkuvaaminen Kuvaaminen opitaan itse tai kavereiden ja vanhempien avustuksella Kuvaaminen spontaania Kuvia ei jaeta juurikaan eteenpäin, vaan säilytetään puhelimessa ja näytetään kavereille LATU

12 Omaan puhelimeen tallennettujen kuvien merkitys
Narratiivinen kerääminen Sosiaalinen kanssakäyminen, sosiaalisuuden kuvallistuminen Aktiivinen toimija panostaa kuvan ottamiseen; esteettinen harkinta & suunnitelmallisuus 49% vastanneista ilmoitti muokkaavansa kuviaan Haastatteluissa mainittiin useita eri kuvanmuokkaukseen tarkoitettuja sovelluksia. LATU

13 Pohdintaa Kun oma kännykkä saadaan, ollaan jo tuottajaksi valtautumisen tiellä Vanhemmilla, muilla kasvattajilla ja opettajilla ei käsitystä siitä, mitä tuotetaan, tallennetaan ja miksi Lapset omillaan tuottamisen suhteen Pohjaa toimijuudelle luodaan ikävaiheissa 3–7 vuotta  Mediakasvatuksen paikka ja tavoite LATU

14 Pohdintaa Lapset tietävät hyvin esimerkiksi nettiturvallisuudesta ja tekijänoikeuksista Vanhemmat ja koulu osaavat suojella. Entä uuden oppimisen tukeminen ja kokeilemaan kannustaminen? Suojelemisen ja torjumisen tarve nousee osin tilanteesta, jossa aikuiset eivät kohtaa lapsia digitaalisen kulttuurin osallisina ja toimijoina. Asian ympärillä ei synny luontevaa vuorovaikutusta, joka huomioisi myös lapsen äänen. LATU

15 Kysymyksiä Miten koulun opetuksessa voidaan ottaa käyttöön jo siellä olevat resurssit, esimerkiksi lasten kännykät? Minkälaista toimintaa halutaan koulun puolesta tukea? Lapsen rooli asiantuntijana? Vertaisoppiminen? Kännykkä, netti yms. häiriötekijänä? Keiden ehdoilla lapset toimivat mediamaailmassa? LATU

16 Lopuksi Mobiililaitteet valtauttavat omaehtoiseen tuottamiseen
Lapset ovat oleellinen osa ja merkittäviä toimijoita mediayhteiskunnassa! LATU

17 Kiitos! Yhteydenotot: LATU


Lataa ppt "9–11 vuotiaat ja omaehtoinen mediatuottaminen Sara Sintonen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google