Ammatillisen osaamisen tunnistaminen Kuusankoski ja Lappeenranta 3. 9

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Ammattikorkeakoulun kompetenssiprofiili Pekka Ruohotie
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaamisen arviointi Diakonia-ammattikorkeakoulu (työpaperi) Sosiaalialan ammattikorkeakouluverkosto, Turku Diak AMK-tutkinto YAMK-tutkinto.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TERVEYDENHOITAJA- PÄIVÄT Lahti
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Ritva Kareketo kouluttaja
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Hoitotyön koulutuksen kehittämisestä Kajaanin ammattikorkeakoulussa Eija Heikkinen, TtT, osaamisaluejohtaja Kajaanin ammattikorkeakoulu
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Tietoasiantuntijoiden roolit ja toiminta koulutuksen ja työelämän kehittämishankkeissa Tapaustutkimus tietokäytäntöjen ja innovatiivisten tietoyhteisöjen.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen osaamisen tunnistaminen Kuusankoski ja Lappeenranta 3. 9 Ammatillisen osaamisen tunnistaminen Kuusankoski ja Lappeenranta 3.9.2009 Eija Kemppainen Vaihtoehtoina oli terveydenhoitajan uramalli ja terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kehittyminen ja arviointi mm. STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

3.9.2009 Tausta ja näkökulmat Teoreettiset lähtökohdat Terveydenhoitajien ammatillisen osaamisen tunnistamisen tasot Mallin hyödyntäminen Esimerkki Miten eteenpäin? Terveydenhoitajaliiton ajankohtaiset asiat STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Taustaa Terveydenhoitajilla ei ole aikaisempaa omaa ammattiura-mallia Terveydenhoitajille toivottiin omaa uramallia Tutustuimme sairaanhoitajan uramalliin Valittiin toisenlainen teoreettinen viitekehys STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Haasteita Kansanterveydelliset haasteet Ammatillisen osaamisen haasteet Yhteiskunnalliset muutokset STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Työryhmä puheenjohtaja Eeva-Liisa Urjanheimo järjestöpäällikkö Tarja Leinonen terveydenhoitaja Heli Hämäläinen osastonhoitaja, terveydenhoitaja Saga Kivipelto terveydenhoitaja Melitta Lempiäinen terveydenhoitaja Leena Salonen koulutuspäällikkö Päivi Haarala yliopettaja Eija Kyrönlahti kehittämispäällikkö Eija Kemppainen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

työmarkkinoiden,ammatti- järjestöjen jne. ilmaisemina Ammattitaidon määrittely (Ruohotie) A. Ammattitaito työmarkkinoiden,ammatti- järjestöjen jne. ilmaisemina kelpoisuus- ja ammattitaito- vaatimuksina C. Ammattitaito opetus- suunnitelmien, tutkinto- vaatimusten ja todistusten ilmaisemana yksilön muodollisena pätevyytenä ja jatko-opintovalmiutena E. Ammattitaito, jota yksilö voi työssään hyödyntää ja kehittää B. Ammattitaito niinä työpaikan vaatimuksina, joita työn menestyksellinen suorittaminen edellyttää D. Ammattitaito yksilön todellisena, potentiaalisena pätevyytenä (yksilöll. kapasiteetti) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen AMK, lähtökohdat Terveydenhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset on päivitetty v. 2006 (OPM:n kooordinoima Terva-projekti) Sairaanhoitajan ydinosaaminen Terveydenhoitotyön laajentaminen ja syventäminen osaamisen perusta terveydenhoitajan työlle eri toimintaympäristössä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen 1. Eettinen toiminta terveydenhoitotyössä 2. Terveyden edistäminen ja kansanterveystyö 2.1 Terveydenhoitajan toiminnan lähtökohdat 2.2 Terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen työmenetelmät 2.3 Terveyden edistäminen ja tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokotustoiminta 2.4 Ympäristöterveyden edistäminen 3. Yhteiskunnallinen ja monikulttuurinen terveydenhoitotyö 4. Tutkimus- ja kehittämistyö sekä johtaminen terveydenhoitotyössä 5. Terveydenhoitotyö elämänkulun eri vaiheissa 5.1 Lasta odottavien perheiden terveydenhoitotyö 5.2 Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyö 5.3 Työikäisten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyö 5.4 ikääntyneiden/vanhusten ja heidän perheidensä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Terveydenhoitajatyön määritelmä Hoitotyön ja erityisesti terveydenhoitajatyön, terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntijaksi ihmisten elämänkulun eri vaiheissa Terveydenhoitajatyö tarkoittaa vain terveydenhoitajan ammattipätevyyden omaavan henkilön tekemää työtä, jossa korostuu vahva terveyden edistämisen näkökulma Terveydenhoitotyö –käsite kuvaa minkä tahansa ammattiryhmän tekemää terveydenhoitotyötä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

2.Lähtökohta… TUNING (Bolognan prosessi, Arene 2007) Amk osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen –projekti ECTS (terveydenhoitajan ammatillisen erityisosaamisen osaamiskuvaukset (www.ncp/ects) Th ammatillinen osaaminen koostuu koulutusalakohtaisesta erityisosaamisesta (ammattispesifinen tietotaito, substanssispesifi) ja yleiset työelämävalmiudet Opintojaksoajattelusta laajoihin asiantuntijuuden ydinkokonaisuuksiin Asiantuntijuusalueen kuvaukset ja niiden osaamisalueet teemoineen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Tuning osaamistasokuvaukset (amk) Keskeiset oppimistulokset Tiedot: Koulutus- tai ammattialan tiedot; teoreettinen tieto ja kriittinen tarkastelu. Taidot: Hyvä perehtyneisyys ja innovatiivisyyttä osoittavat taidot oman työ- tai opintoalan monimutkaisten ja ennakoimattomien ongelmien ratkaisuissa. Kompetenssit: Kyky vastata monimutkaisista teknisistä tai ammatillisista tehtävistä tai projekteista ennakoimattomissa työ- tai opintoympäristöissä. Vastuun ottaminen yksilöiden ja ryhmien ammatillisen kehittymisen johtamisesta. STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Koulutusalakohtaiset kompetenssit Terveydenhoitotyö elämänkulun eri vaiheissa Terveyden edistäminen Ympäristöterveyden edistäminen Tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokotustoiminta Yhteiskunnallinen, kulttuurinen ja kansainvälinen terveydenhoitotyö Johtaminen ja kehittäminen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Yleiset työelämävalmiudet Itsensä kehittäminen Eettinen osaaminen Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen Kehittämistoiminnan osaaminen Organisaatio- ja yhteiskuntaosaaminen Kansainvälisyysosaaminen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Lähtökohdat jatkuu… OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN (OPM 2007) Aiemmin suoritetut opinnot Muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankittu osaaminen Opiskelijan velvollisuus osoittaa osaaminen Kehitettävä menetelmiä tunnistamiseksi esim. osaamislähtöinen (kompetenssi) ops hops osaamisen arviointi (opisk. ja ohjaaja) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Lähtökohdat jatkuu… ASIANTUNTIJAN TAITOPROFIILI (Ruohotie 2002) Ammattispesifinen tietotaito (substanssi, kompetenssi) Yleiset työelämävalmiudet Itsesäätelyvalmiudet STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET (Ruohotie 2002) Innovaatioiden ja muutosten hallinta Elämänhallinta Ihmisten ja tehtävien johtaminen Kommunikointi- taito STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Ihmisten ja tehtävien johtaminen Innovaatioiden ja muutosten hallinta Elämänhallinta Kommunikointi- taito Oppimisen taito Vuorovaikutus- taito Koordinointi- kyky Hahmottamiskyky Luovuus, innovatiivisuus, muutosherkkyys Kyky organisoida ja hallita ajan- käyttöä Kuuntelutaito Päätöksen- tekotaito Suullinen viestintätaito Riskinottokyky Henkilökoh- taiset ulottuvuudet Johtamistaito Kirjallinen viestintä- taito Visiointikyky Taito hallita konflikteja Ongelman- ratkaisu- taito ja ana- lyyttisyys Sähköisen viestinnän taito Suunnittelu- ja organisointi- taito STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

OPPIMISSYKLI ITSESÄÄTELYVALMIUKSIEN KEHITTÄJÄNÄ (Ruohotie 2002) MOTIVAATIO JA TOIMINTAAN SITOUTUMINEN -Tavoitteen asettaminen Strateginen suunnittelu Tehokkuususkomukset Tulosodotukset Tavoiteorientaatio Sisäinen mielenkiinto TOIMINNAN KONTROLLI Tarkkaavaisuuden kes- kittäminen Strategian toteuttaminen Ajankäytön hallinta Toisten apuun turvautuminen Itsetarkkailu ITSEREFLEKTIO Itsearviointi Attribuutiotulkinnat Itsereaktiot STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Mitä itsesäätelyvalmiudet mahdollistavat? STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

METAKOMPETENSSI: kyky arvioida omien taitojen ja osaamisen soveltuvuutta, käyttöä, opittavuutta Ammatissa kehittymistä koskeva tietämys (deklaratiivnen metakompetenssi) Ammatissa kehittymistä ohjaavat taidot (proseduraalinen metakompetenssi) Arviointi Suunnittelu Tietämys itsestä oppijana Tietämys opittavista tehtävistä ja asioista Tietämys oppimis- strate- gioista Tarkkailu (Ruohotie 2002) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

AMMATILLISEN KASVUN ERI ALUEITA INTEGROIVAT TRANSFORMATIIVISET OPPIMISSYKLIT (Mentkowski & Ass. 2000) Kompetenssi (ulkoinen fokus) Suoritus (tehokkuus) Ajattelu (abstraktinen, syvällinen, oivaltava) Metakognitiivisten strategioiden soveltaminen Mentaaliset rakenteet Konteks-tuaalinen kehys Oman suorituksen arviointi Aktiivinen oppija Perehtyminen erilaisiin lähestymistapoihin, näkökulmiin ja aktiviteetteihin Persoonallisuuden kehittyminen (integratiivinen, eettinen) Itsereflektio (tarkkaileva, oivaltava, adaptiivinen) Merkitys (sisäinen fokus) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Tunnistettava ja tunnustettava ”Mitä minä osaan ja kuinka sovellan osaamistani?” ”Mitä osaan tehdä eri ympäristöissä ja kuinka voin parantaa suoritustani?” ”Kuka minä olen ja millaiseksi minun pitäisi tulla?” (Mentkowsky & Ass. 2000. Transformatiiviset oppimissyklit) STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Osaamisen tunnistamisen tasot Tietäminen tarkoittaa osaamisalueiden asioiden muistamista ja mieleen palauttamista Ymmärtäminen edellyttää asioiden välisten yhteyksien hahmottamista ja merkityksen ymmärtämistä Soveltaminen edellyttää tietojen muuttumista taidoiksi ja käytännön toiminnaksi Analysoiminen tarkoittaa osaamisalueiden erittelyä ja yhdistämistä uudenlaisiksi kokonaisuuksiksi Kehittäminen kuvaa jatkuvaa asioiden kriittistä arviointia ja tutkittuun näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvaa uudenlaista tekemistä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Miten arvioit oman osaamisesi? Omat vahvuudet? Omat kehittämistarpeet? Esimerkki: Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyö Miten arvioit oman osaamisesi? Omat vahvuudet? Omat kehittämistarpeet? Miten hankkii ja hyödyntää uutta tietoa? Miten uusimman tiedon ottaminen käyttöönottaminen parhaiten onnistuu? Riittääkö, että tekee yksin? STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Mallin hyödyntäminen Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen tasojen arvioinnissa Kehityskeskusteluissa Johtamistyön tukena Perehdytyksessä Palkkauksen kehittämisessä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Koulutuksen suunnittelussa Opiskelijoiden ohjauksessa jatkuu Koulutuksen suunnittelussa Opiskelijoiden ohjauksessa Uuden työntekijän rekrytoinnissa Kerrottaessa ulkopuolisille, päättäjille jne.. Mallia voidaan hyödyntää myös terveydenhoitajien työnjaon ja tehtävien siirtojen organisoimisessa ja kehittämisessä STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Haasteet jatkossa Arvioi myös esimiehen taitoja Haastaa esimiehen Miten oikeaksi välineeksi? STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Valtakunnallisista suosituksista terveyskeskuksen talon tavoiksi Suositusten toimeenpanoon liittyy monenlaisia esteitä ja edellytyksiä Terveyskeskusten toimintakulttuurille tyypillistä yksintyöskentely Erityisen vahva yksintyöskentelyn kulttuuri lääkäriprofessiossa Toimeenpanon kannalta tärkeää suositusten moniammatillinen käsittely ja yhteisistä talon tavoista sopiminen STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Valtakunnallisista suosituksista terveyskeskuksen talon tavoiksi… Koulutus yleisin käytetyin suositusten toimeenpanokeino Perinteinen luentomainen koulutus erikseen lääkäreille ja hoitajille ilman kriitttistä, reflektoivaa tiedon käsittelyä osoittautui riittämättömäksi yhdenmukaistamaan hoitokäytäntöjä –tarvitaan moniammatillisen yhteistyön muotoja STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen

Ajankohtaista Sopimusneuvottelut käynnissä Valmistelussa tällä hetkellä: Sairaanhoitajan rajattu lääkkeenmääräämisoikeus Koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa sekä neuvolatoimintaa ja lasten ja nuorten ehkäisevää suun terveydenhuoltoa koskeva asetus Imetyssuositus STHL/Kemppainen STHL/Kemppainen