Oppimisaihioista Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto 20.4.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Simulaattorikoulutuksen ABC
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
AVARUUS Tutkiva oppiminen
1 Java-kieleen pohjautuvien ohjelmien käyttökohteita Ohjelmat Appletit JavaBeans JavaScript Java Server Pages (JSP) Java Servletit J2ME, mobiililaitteet.
Virtuaaliammattikorkeakoulu OPPIMISAIHIOT - ituja oppimiselle
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
OHJAAMINEN.
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Aikis Verkko-opiskelumateriaalien suunnitelmien arviointia
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Simulaattorikoulutuksen ABC
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Liisa Ilomäki, Minna Lakkala ja Sami Paavola, 2003 Mitä ovat oppimisaihiot? Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Helsingin.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
30 kuukautta 7 milj. euroa visio oppimisaihioiden käytöstä
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Kohti kansallista digitaalista koulua
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Oppimisaihioista Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto

Verkko-oppimateriaalin luokitteluja Opetushallituksen laatutyöryhmän alustavaa työtä: Luokittelu olemassa olevan aineiston pohjalta 1. Oppimisaihio (learning object) 2. Aihiopankki, teemakohtainen tai yleinen 3. Opettajan aineisto (esitysrunko, projektiohje, työn ohjaus, käsikirja) 4. Oppikirjojen oheisaineisto (esim. tehtävävastaukset, tehtävät) Liisa Ilomäki, 2005

5. Kurssi (sisältää ohjauksen lisäksi esim. aihioita, oppimateriaaleja, voi olla myös itseopiskeluaineisto) 6. Kurssin oheis- ja tukiaineisto (teoriaa, käsitteitä, harjoituksia, demoja). 7. ”Koulu”, kurssien kokonaisuus (sisältää useita kursseja) 8. Verkkoyhteisö (aineistoja, vuorovaikutusvälineet, tuotantovälineet) 9. Aidot aineistot, esim. sanakirjat, sanomalehdet, verkkotietokannat ja muut lähteet

Oppimisaihiot (learning objects) Digitaalisia oppimateriaaleja, joita käytetään / jaetaan tietoverkkojen kautta ja räätälöidään tarpeiden mukaan. Ne koostuvat 1)sisältöaineksesta, kuten tehtävistä, ilmiön malleista tai teoreettisista taustoista, jotka on toteutettu sanoin, kuvin, animaatioin yms. (content LO). 2) työkaluista tai pedagogisista mallipohjista (content free LO). Liisa Ilomäki, Minna Lakkala, Sami Paavola, 2004

•Käytetään osana laajempaa oppimis- ja työskentelyprosessia, opettaja tms. päättää, miten niitä käytetään; ne eivät esimerkiksi muodosta kokonaista kurssia. •Re-usable tärkeä periaate; aihioiden pitäisi olla modulaarisia ja joustavia: paloiteltavissa, laajennettavissa, muokattavissa •Pedagogisesti neutraaleja, tosin niiden tarjoumat (affordance) merkityksellisiä: aihioita voi käyttää / ei voi käyttää tietyllä tavalla •Keskeista aihioissa metatieto, jonka avulla haetaan verkosta, mutta ei vielä standardia eikä yleisesti käytössä Liisa Ilomäki, 2005

Oppimisaihiotyypit (Celebrate-hankkeen pohjalta) Arviointi/Assesment (esim. kokeet ja itsearviointi) IQ-Form, Opiskelutaitojen arviointi- ja tukimateriaali (Helsingin yliopisto). Harjoite/Drill and practice (yksinkertaiset harjoitukset ja pelit) Tietolähde/Information resource (tekstit, kuvat, kokoelmat ja tietokannat) Suomen kansan eSävelmät, Kansansävelmien virtuaalinen tietokanta (partnereina mm. Virtuaaliyliopisto ja Suomalaisen kirjallisuuden seura). Sanasto/Glossary (sanakirjat ja sanastot) Sanakirja (suomi - englanti), Sanakirja osana luetunymmärtämiskurssia suomea vieraana kielenä opiskeleville Liisa Ilomäki, Minna Lakkala, Sami Paavola, 2004

Opas/Guide (käsikirjat ja tutoriaalit) Finfood, Laaja ja tunnettu oppimateriaali syömisestä ja ravinnosta (Suomen Ruokatieto ry). Kokeilu/Exploration (simulaatiot ja kokeilut) Terveellinen ateria: Ohjelman avulla kootaan ravitsemussuositusten mukainen lounas (Opetushallitus). Avoin toiminta/Open activity (avoimet kysymykset ja luovat harjoitukset) Kivun hoitotyö, Hoitotyötä ongelmakeskeisesti käsittelevä verkkomateriaali. Työkalu/Tool (erilaiset välineet, joilla voi tehdä jotakin uutta) Liisa Ilomäki, Minna Lakkala, Sami Paavola, 2004

Tapaustutkimuksista mm. opittua 1 •Pedagogisten käytäntöjen luonne: opettajan pedagoginen käsitys ohjasi ajatusta aihion käytöstä. •Toisaalta aihiot vaikuttavat siihen, miten niitä käytetään, esim. aihio rajoitti opettajan toimintaa. Aihion tarjoumat eli ominaisuudet, jotka tukevat tietynlaisia toimintoja, ovat keskeisiä. Kokeilu- tyyppiset (exploration) näyttävät tukevan oppilaskeskeisiä, tiedon prosessointiin ohjaavia menetelmiä. Liisa Ilomäki, 2005

Tapaustutkimuksista mm. opittua 2 •Aihiot toivat autenttisuutta, prosessinomaisuutta, oppilaskeskeisyyttä, oppilaan omistajuutta, asiantuntijamalleja – mutta vain parhaimmillaan •Open hyvä teknologinen taso keskeistä; ei tarkoita vain tietoteknisiä taitoja vaan pedagogisia käsityksiä suhteessa teknologiaan ja uudenlaisia suunnittelun ja ohjaamisen taitoja •Ope on organisoija ja tutor – ja siihen vain harvalla osaamista Liisa Ilomäki, 2005

Tapaustutkimuksista mm. opittua 3 •Jonkin verran näennäistyöskentelyä, johon tietotekniikan käyttö helposti ohjaa •Muiden maiden vähemmän onnistuneista tapaustutkimuksista selvästi ilmi teknologian haavoittuvuus, open huonojen taitojen vaikutus, näennäistyöskentely, vanhentuneiden ped. mallien huono sopivuus Liisa Ilomäki, 2005

Haasteita oppimisaihioiden käyttöön ja kehittämiseen •Miten ns. kehittyneitä pedagogisia käytäntöjä voi tukea? –Esim. millaiset oppimisaihiot tukevat ongelmakeskeistä oppimista (problem-based learning, tutkivaa oppimista (inquiry learning) tai keksivää oppimista (discovery learning)? –Millaisia autenttisia, prosessinomaisia tehtäviä oa:t voisivat sisältää? •Miten tuetaan kehittyneitä tiedonkäsityksen käytäntöjä? •Miten tukea opettajaa oppimisaihioiden kehittyneeseen käyttöön? –Tuntihavainnot viittaavat mm. opettajan ohjaamisen taitojen puutteeseen ja opettajan luontevien tvt-taitojen välttämättömyyteen –Miten tuetaan oppimisaihioiden mielekästä ketjuttamista? •Miten todellisuudessa oppimisaihioita käytetään? •Tarjoumien eli affordancien merkitys Liisa Ilomäki, 2004

Oppimisaihion arviointi ei tehty oppimateriaaleja varten, mutta sisältää mietittyjä asioita verkkomateriaalien käytettävyydestä, jotka tärkeitä myös oppimateriaaleissa Celebratessa oppimisaihioiden arviointi liian monimutkainen arviointikehikko yleiseen käyttöön, mutta seuraavia seikkoja arvioitavana: •Oppimisaihion tavoitteet •Tietokäsitykset, joita edustaa •Oppimistehtävien ja toiminnan luonne (mitä oppilas voi tehdä) •Opettajan mahdollisuudet käyttää oppimisaihiota •Arviointi oppimisaihiossa (oppijan toiminta, osaaminen, itsearviointi) tms. •Oppijan ohjaaminen ja opastus Liisa Ilomäki, 2005