ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk 20.-21.1.2009 TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Advertisements

M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the Quality of General Education in the Murmansk Region Projektin tavoitteet, toimet.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Compa-projektin pilottikokemusten hyödyntäminen opettajankoulutuksessa
Metodologian ja menetelmien valinta
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Tutkimussuunnitelma…
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkijan identifiointi kansallisella tasolla Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
WBL–TOI Manual -projekti Development of work-based learning by transferring existing good practices in Common Quality Assurance Framework 2008−2010 Project.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Tutkimusmetodiikan suuntauksia 2 ov Outi Cavén Dosentti, tutkimusjohtaja Telecom Business Research Center.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
2 Tutkimuksen suunnittelu
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Coach Developer Academy – kysymykset kouluttajan tukena
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Major practical purposes Forms of research knowledge
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tutkimuksen abc.
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Arvioinnista arkipäivää
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO

TOIMINTATUTKIMUS: LUONNEHDINTOJA I Toimintatutkimus on yksinkertaistettuna tekemällä oppimista eli “learning by doing”: Ihmiset tunnistavat jonkun ongelman, tekevät jotakin sen ratkaisemiseksi ja selvittävät, kuinka hyvin he ovat toiminnassaan onnistuneet Toimintatutkimus on interventionistinen lähestymistapa, jonka tavoitteena on saada kehitystä/ muutosta kolmella alueeella 1.Käytännöissä 2.Käytäntöjen ymmärtämisessä ja 3.Olosuhteissa, joissa käytännöt tapahtuvat (Carr and Kemmis, 1986).

Toimintatutkimuksen luonnehdintaa II Toimintatutkimuksessa on löydettävissä seuraavat viisi aktiviteettia: 1. Esitetään jokin kysymys, tunnistetaan ongelma tai määritellään tutkittava alue ts. määritellään, mitä halutaan tutkia/muuttaa/kehittää. 2. Päätetään mitä ja millaista dataa kerätään, miten ja kuinka usein. 3. Kerätään ja analysoidaan dataa. 4. Pohditaan miten tuloksia voidaan käyttää ja soveltaa. Laaditaan em. tuloksiin perustuvia suunnitelmia toiminnalle. 5. Raportoidaan ja jaetaan tuloksia ja suunnitelmia muiden tutkimukseen osallistuvien kanssa Aktiviteettien järjestys vaihtelee tutkijan ja tutkimuksen mukaan

Miten toimintatutkimus eroaa muusta tutkimuksesta? Toimintatutkimus tutkii osallistujien omaa toimintaa tarkoituksena kehittää sitä sellaiseksi kuin sen haluttaisiin olevan. Toimintatutkimus on siihen osallistujien itsensä tekemää ja se perustuu tekijöiden omaan ajatteluun (so. itse-reflektiivistä). Perinteisessä empiirisessä tutkimuksessa tutkija tekee tutkimusta toisille ihmisille ja paneutuu toisten elämään. Toimintatutkimuksessa tutkijat tekevät tutkimusta itselleen ja paneutuvat omaan elämäänsä (McNiff 2002).

Toimintatutkimuksen taustaoletuksia •Toimintatutkimus tarjoaa siihen osallistuville ratkaisuja arkielämän ongelmiin (so. käytäntöorientoitunutta) •Perustuu olettamukseen, jonka mukaan konventionaaliset ratkaisut eivät sovellu tai toimi erityisissä tilanteissa ja olosuhteissa •Toimintatutkimuksessa ovat aina mukana seuraavat kolme elementtiä: toiminta, tutkimus ja osallistuminen.

Toimintatutkimuksen tieteellisyys Toimintatutkimus tieteellisenä metodina muuttaa jotakin ja tuottaa tästä muutoksesta systemaattisen tutkimusprosessin avulla evidenssiä. Tämän tyyppisen tutkimuksen tulokset ovat käytännöllisiä, relevantteja ja teoriaa kontribuoivia. Toimintatutkimuksen tulokset eivät ole tai pyri olemaan laajasti yleistettäviä. Enemmänkin niillä on arvoa tutkimukseen osallistuville eli ne ovat paikallisesti relevantteja. Kriittinen reflektio on toimintatutkimuksen ydinasia. Sen täytyy perustua evidenssin huolelliseen eri näkökohdista tapahtuvaan tutkimiseen Toimintatutkimus on tehokas strateginen väline kehittää organisaation toimintatapoja ja –kulttuuria sekä tukea organisaation oppimista.

Action research´s four main phases: planning – acting – observing- reflecting

The Action Research Process I A simple model of the cyclical nature of the typical action research process

The Action Research Process II

•Luonnollisen tiedonkeruun aineistoja •Päiväkirjat •Videotallenteet •Oppilaiden piirustukset •Oppilaiden kirjoitelmat •Valokuvat •Muistiot •Raportit •Koulutyöhön liittyvät tuotokset